Holdet 2022 SRP/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 SRP/c (1c SRP, 2c SRP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 RS3: Biologi C og Matematik B
Titel 2 RS 5
Titel 3 RS 6+7+8
Titel 4 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 RS3: Biologi C og Matematik B

Der er tale om et tværfagligt forløb med biologi og matematik.

Eleverne er blevet præsenteret for den videnskabelige basismodel.

Herudover har vi arbejde med følgende:

Biologi:
I forløbet vil der med udgangspunkt i gærs funktion i vinproduktioen være fokus på de to biokemiske processer respiration og gæring. Ligeledes vil eleverne opnår indsigt i gærsvampsens vækstfaser og gæringsprocessens temperaturafhængighed.  

Faglige mål biologi:
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof i biologi:
- vækst og vækstfaktorer
- gæring

Film:
Film om vinproduktion i Danmark og gærs betydning i processen

Forsøg:
Temperaturens indflydelse på gæring.


Faglige mål matematik:
Principielle egenskaber ved matematiske modeller
Anvendelse af regression
Bearbejdning af autentisk datamateriale
Egenskaber ved den eksponentielle model.

Forløbet er afsluttet med en skriftlig opgave i biologi og en mundtlig præsentation i matematik
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 RS 5

RS 5 er et tværfagligt forløb mellem historie og engelsk med det overordnede tema 'Medborgeren - at være menneske blandt andre'.

Undertemaet er "Statuevæltninger -
Et opgør med the white man’s supremacy?"


Temadagen begynder med fælles intro og dokumentaren Stone Ghosts In The South: Confederate Monuments And America's Battle With Itself.  Eleverne arbejder med debatten om historiske monumenter. Dette gøres ud fra eksempler på statuer af følgende historiske personer: Andrew Jackson, George Washington, Thomas Jefferson og Robert E. Lee. Eleverne søger selv materiale til historisk viden om gruppens historiske person og tilhørende statue. Herefter udarbejdes en retorisk analyse af debatindlægget ”Don't Take Down Confederate Monuments. Here's Why.” med henblik på at kunne diskutere hvorvidt statuevæltning er en god ide. I diskussionen inddrages også dokumentaren samt artiklen Et forsvar for statuevæltning.

- Gruppearbejde og oplæg i grupper.

Materiale:
- NBC News-dokumentaren Stone Ghosts In The South: Confederate Monuments And America's Battle With Itself (https://www.youtube.com/watch?v=msIDM8MyGqg)
- Sophia A. Nelson’s “ debatindlæg ”Don't Take Down Confederate Monuments. Here's Why.”, June 1, 2017
- Weekendavis-artiklen Et forsvar for statuevæltning, 20. august 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 RS 6+7+8

Tværfagligt forløb mellem fagene Samfundsfag og Engelsk, hvor vi arbejder indenfor emnet "strukturel racisme".

I RS 6+7(5 lektioner i hvert fag)  arbejder vi med "viden" og hvordan man søger den. Forløbet er optakt til RS8/SRO-forløbet og har særligt fokus på udarbejdelse af  problemformulering og metodeafsnit.

I RS 8/SRO-forløbet (6-7 moduler i hvert fag) besvarer eleverne en opgaveformulering, som stilles af lærerne ud fra elevernes problemformuleringer (som udarbejdes i RS6+7).

Opgaveformuleringen besvares skriftligt (6-8 sider) og fremlægges efterfølgende mundtligt.

Engelskfagligt materiale:

“Remarks by President Biden at Signing of an Executive Order on Racial Equity”, President Biden, January 26, 2021.

What I Need, by Joy Powell, 2020

The Bigger Picture, by Lil Baby (2020)

American carnage is here - what now?, Jenipher Camino Gonzalez, May 31, 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde

Titel 4 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer