Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SRP/e (1e SRP, 3e SRP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
RS1 Hvad er viden?
Vi arbejder med spørgsmålene: hvad er viden, og hvordan søger man den?
Forløbet er en generel introduktion til videnskabsteori og den videnskabelige basismodel, som kan inddrages i dialogen om metode i de efterfølgende tværfaglige opgaver - DHO, SRO og SRP.
Eleverne skal:
- have en indsigt i idéen med og strukturen bag SRP og tilknyttede flerfaglige forløb
- lære om forskellige former for viden - herunder hvad der kendetegner god videnskab?
- stifte bekendtskab med begreber som empiri og teori
- stifte bekendtskab med fakulteternes genstandsområder
- gøre sig overvejelser over sansning versus tænkning
Produkt:
Eleverne skal oprette en mappe med titlen: SRP-stien på RS, som skal følge dem gennem de tre års ”SRP-sti”. Specifikt til dette forløb oprettes undermappen: RS 1, Hvad er viden 1? I denne undermappe gemmes svar på de øvelser, der er tilknyttet RS 1 og som dermed er dette forløbs produkt.
Materiale:
- Rangvid, m.fl., Vidensmønstre - basal videnskabsteori i STX, Systime, 2018, s. 11-28.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
RS2: DHO: Middelalderen
I øver jer i at fordybe jer i et historisk emne og den historiske og litteraturhistoriske kontekst.
Helt konkret er der arbejdet med middelalderen og folkeviser og folkeeventyr i dansk, hvor de historiske kilder skulle sættes i relation til de danskfaglige tekster.
I skal
- finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale
- anvende henholdsvis danskfagets og historiefagets metoder i arbejdet med materialet
- skriftligt formidle resultatet af arbejdet
- besvare en stillet opgaveformulering, således at der er overensstemmelse mellem opgaveformulering og opgavebesvarelse
- anvende henvisninger, noteapparat og litteraturliste (på baggrund af skriftlig vejledning heri)
Alt sammen tjener det med til at øge jeres skriftlige kompetencer frem mod SRP'en i 3.g.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
RS5: Verdensborgeren
Et tværfagligt forløb mellem historie og engelsk med det overordnede tema 'Medborgeren - at være menneske blandt andre'.
Temadagen begynder med fælles intro og dokumentaren Stone Ghosts In The South: Confederate Monuments And America's Battle With Itself. Eleverne arbejder med debatten om historiske monumenter. Dette gøres ud fra eksempler på statuer af følgende historiske personer: Andrew Jackson, George Washington, Thomas Jefferson og Robert E. Lee. Eleverne søger selv materiale til historisk viden om gruppens historiske person og tilhørende statue. Herefter udarbejdes en retorisk analyse af debatindlægget ”Don't Take Down Confederate Monuments. Here's Why.” med henblik på at kunne diskutere hvorvidt statuevæltning er en god ide. I diskussionen inddrages også dokumentaren samt artiklen Et forsvar for statuevæltning.
- Gruppearbejde og oplæg i grupper.
Materiale:
- NBC News-dokumentaren Stone Ghosts In The South: Confederate Monuments And America's Battle With Itself (https://www.youtube.com/watch?v=msIDM8MyGqg)
- Sophia A. Nelson’s “ debatindlæg ”Don't Take Down Confederate Monuments. Here's Why.”, June 1, 2017
- Weekendavis-artiklen Et forsvar for statuevæltning, 20. august 2021
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
RS10 Sandt og falsk
Emnet “Sandt og falsk”
Forløbet er et samarbejde mellem dansk og oldtidskundskab/græsk under emnet “Sandt og falsk”, hvor vi undersøger den moderne opfattelse af sandhed via arbejde med autofiktion og kobler dette arbejde til den antikke opfattelse af sandhed hos Platon. Eleverne afleverer en problemformulering: et overordnet spørgsmål og et antal underspørgsmål i taksonomisk følge, derudover et metodeafsnit med valg af metoder og materialer. Forløbet indledes med diskussion af podcasten GENSTARTs afsnit "Fiktion eller Fejø", sendt 22. okt 2024, hvor Anna Ingrisch interviewer Thomas Boberg om hans autofiktive værk "Insula".
Kernestof oldtidskundskab og græsk
Platon "Hulebilledet" s. 163-170 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København (10 sider)
Supplerende stof oldtidskundskab
Mejer og Tortzen "Indledning til Hulebilledet" s. 159-162 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København
“Om skriftlighed i oldtidskundskab” (metode i old)
Primærlitteratur dansk
Uddrag af Thomas Korsgaards: "Hvis der skulle komme et menneske forbi"
Sekundærlitteratur dansk
“Leg med virkeligheden - autofiktion - fra Perspektiver i dansk”
“Selvbiografisk litteratur - introduktion fra Livsværk”
“Autofiktion” (uddrag fra Selvfortalt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
RS11: SRP optakt
Dagen afsættes til at komme godt i gang med elevernes SRP.
Optakt til SRP med brainstorming ift emner for den kommende SRP. Særligt fokus på fag, fakulteter og mulige fagkombinationer efterfulgt af en fælles ekskursion til biblioteket mhp. informationssøgning og efterbearbejdning på gymnasiet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710161",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710161",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710161"
}