Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SRP/u (1u SRP, 2u SRP, 3u SRP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
RS 2 Vikingernes verdensbilleder
Forløbet starter med en gennemgang af middelalderens tankegang og verdensopfattelse for derefter at have fokus på perioderne renæssance og reformation. Den røde tråd i forløbet er hele tiden at fokusere på opfattelse af menneske og verden og følge udviklingen af disse opfattelser gennem perioderne.
Målet med forløbet er at få indsigt i de religiøse, samfundsmæssige og ikke mindst kulturelle udviklingstræk i Europa, der førte til dannelsen af den tidlige moderne verden (frem til ca. 1500) Derefter perspektiveres til renæssance og reformation til Danmark.
Vi har set på de historiske nybrud indenfor naturvidenskab, kunst, politik og menneskesyn, som renæssancen bragte med sig og som udfordrede den katolske kirkes verdenssyn.
I forlængelse heraf arbejder vi med reformationen og dens nybrud.
Gennemgående i forløbet har vi haft fokus på studie- og læseteknik. Vi har talt indledende om kildekritik og historisk formidling.
Vi har øvet skriftlig formidling gennem diverse skriveøvelser.
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
• Brud, kontinuitet og periodisering
• Forandringer i teknologi og videnskab
• Fagets centrale begreber og traditioner
• Styreformer og samfundsorganisering
Dokumentarfilm:
Leonardo da Vinci 2, DR-Kultur, 2012
TV Dato: 28-03-2012
Spilletid: 51 min.
Historien om Danmark (6) Reformation og renæssance, DR1
Udgivelsesår: 2017
TV Dato: 23-09-2017
Spilletid: 59 min.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
RS 1 - Hvad er SRP, og hvad er viden?
Vi arbejder med spørgsmålene: hvad er viden, og hvordan søger man den?
Forløbet er en generel introduktion til videnskabsteori og den videnskabelige basismodel, som kan inddrages i dialogen om metode i de efterfølgende tværfaglige opgaver - DHO, SRO og SRP.
Eleverne skal:
- have en indsigt i idéen med og strukturen bag SRP og tilknyttede flerfaglige forløb
- lære om forskellige former for viden - herunder hvad der kendetegner god videnskab?
- stifte bekendtskab med begreber som empiri og teori
- stifte bekendtskab med fakulteternes genstandsområder
- gøre sig overvejelser over sansning versus tænkning
Produkt:
Eleverne skal oprette en mappe med titlen: SRP-stien på RS, som skal følge dem gennem de tre års ”SRP-sti”. Specifikt til dette forløb oprettes undermappen: RS 1, Hvad er viden 1? I denne undermappe gemmes svar på de øvelser, der er tilknyttet RS 1 og som dermed er dette forløbs produkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
RS6-8: SRO
Ulighed i USA
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
RS 9. Studietur Athen
I fagene Historie og samfundfags
Besøg på ambassaden
FOKUS EU
Europæisk integration med flygtningeproblematikken som eksempel
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710163",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710163",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710163"
}