Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SRP/y (1y SRP, 2y SRP, 3y SRP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
RS 2 Vikingernes verdensbilleder
Forløbet starter med en gennemgang af middelalderens tankegang og verdensopfattelse for derefter at have fokus på perioderne renæssance og reformation. Den røde tråd i forløbet er hele tiden at fokusere på opfattelse af menneske og verden og følge udviklingen af disse opfattelser gennem perioderne.
Målet med forløbet er at få indsigt i de religiøse, samfundsmæssige og ikke mindst kulturelle udviklingstræk i Europa, der førte til dannelsen af den tidlige moderne verden (frem til ca. 1500) Derefter perspektiveres til renæssance og reformation til Danmark.
Vi har set på de historiske nybrud indenfor naturvidenskab, kunst, politik og menneskesyn, som renæssancen bragte med sig og som udfordrede den katolske kirkes verdenssyn.
I forlængelse heraf arbejder vi med reformationen og dens nybrud.
Gennemgående i forløbet har vi haft fokus på studie- og læseteknik. Vi har talt indledende om kildekritik og historisk formidling.
Vi har øvet skriftlig formidling gennem diverse skriveøvelser.
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
• Brud, kontinuitet og periodisering
• Forandringer i teknologi og videnskab
• Fagets centrale begreber og traditioner
• Styreformer og samfundsorganisering
Dokumentarfilm:
Leonardo da Vinci 2, DR-Kultur, 2012
TV Dato: 28-03-2012
Spilletid: 51 min.
Historien om Danmark (6) Reformation og renæssance, DR1
Udgivelsesår: 2017
TV Dato: 23-09-2017
Spilletid: 59 min.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
RS 1 - Hvad er SRP, og hvad er viden?
Vi arbejder med spørgsmålene: hvad er viden, og hvordan søger man den?
Forløbet er en generel introduktion til videnskabsteori og den videnskabelige basismodel, som kan inddrages i dialogen om metode i de efterfølgende tværfaglige opgaver - DHO, SRO og SRP.
Eleverne skal:
- have en indsigt i idéen med og strukturen bag SRP og tilknyttede flerfaglige forløb
- lære om forskellige former for viden - herunder hvad der kendetegner god videnskab?
- stifte bekendtskab med begreber som empiri og teori
- stifte bekendtskab med fakulteternes genstandsområder
- gøre sig overvejelser over sansning versus tænkning
Produkt:
Eleverne skal oprette en mappe med titlen: SRP-stien på RS, som skal følge dem gennem de tre års ”SRP-sti”. Specifikt til dette forløb oprettes undermappen: RS 1, Hvad er viden 1? I denne undermappe gemmes svar på de øvelser, der er tilknyttet RS 1 og som dermed er dette forløbs produkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
RS3 - Fysik og matematik
Vi har i fysik og matematik snakket om de metoder som fagene anvender, herunder den naturvidenskabelige metode og modellering baseret på målte data. Dette er blevet anvendt til en snak om elektriske kredsløb, helt specifikt en analyse af resistorer, glødepærer og superledere vha. Ohms lov. Superlederne blev analyseret på Aarhus Universitet hvor eleverne også fik et indblik på studie- og forskningsarbejdet på universitetet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
RS3 GR/LA Proportioner i kunst og arkitektur
Vi arbejder i græsk og matematik med proportioner i kunst og arkitektur. I græskfaget har vi gennemgået de forskellige stilperioder i græsk-romersk skulptur med særligt fokus på skupturernes udvikling imod idealiseringen af menneskelige proportioner. I matematik har vi efterprøvet skulpturernes idéelle mål. På en ekskursion til Århus, hvor vi besøger Antikmuséet og Amfi-scenen i Universitetsparken, arbejder vi på forskellig vis videre med både skulptur og arkitektur. Forløbet afsluttes med en mundtlig fremlæggelse og en skriftlig aflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
RS 6, 7 og 8: Epikuræisme og stoicisme
I RS 6 og 7 arbejder vi i studieretningsfagene Græsk og Latin frem mod studieretningsopgaven, som skrives i RS8. Det overordnede emne for studieretningsopgaven er de to antikke filosofiske retninger epikuræismen og stoicismen og deres efterliv, og vi arbejder blandt andet med 'Epikurs brev til Menoikeus' i Diogenes Laertius' biografiske værk om berømte filosoffer og 'Senecas Epistel 47: Om slavers menneskeret'. Eleverne perspektiverer teksterne i deres SRO via selvvalgte perspektiver. Herudover har vi blandt andet læst et uddrag af Svend Brinkmanns bog "Stå fast".
Under forløbet stifter eleverne bekendtskab med en del af SRO-materialet, og på den baggrund afgrænser og skriver de en problemformulering. De vælger 2 emner og arbejder i skriveperioden med Epikurs brev til Menoikeus samt 1-2 selvvalgte breve af Seneca. I udarbejdelsen af problemformuleringen anvender vi 'Den videnskabelige basismodel' (særligt punkterne: 1) Hvilket spørgsmål? 2) Hvordan gå til det? 3) Hvorfor gøre det sådan?).
Eleverne skal øve:
• Afgrænse og skriftligt formulere en problemformulering som kan danne grundlag for lærernes opgaveformulering
• Opgaveprocessens faser/’kalenderstyring’
• Faglig fordybelse via de faglige mål i fagene
• At udvælge og beskrive relevant empiri/data og/eller teori og analysemodeller (punkt 2 i basismodellen)
• At formulere metodiske overvejelser om udvalgt empiri/data (punkt 3 i basismodellen)
• At inddrage relevant videnskabsteori (punkt 3 i basismodellen)
• At udarbejde et resumé
• At besvare en stillet opgaveformulering, sådan at der er overensstemmelse mellem opgaveformulering og besvarelse
Eleverne skal mestre:
• Forskellige faglige tilgange og metoder
• Brugen af relevante og forskellige former for empiri
• Fremstillingsformen i en skriftlig opgave – herunder opgaveformalia og layout
• Mundtlig formidling
Kernestof
"Epikurs brev til Menoikeus" 10. bog §122-135 i Diogenes Laertius "Lives of Eminent Philosophers" (ed. Hicks, Loeb)
Epikur i Diogenes Laertius 10. bog §122-135: "Brevet til Menoikeus" dansk oversættelse v. Johs. Thomsen: https://johsthomsen.files.wordpress.com/2013/01/epikur-til-menoikeus.pdf
Seneca Epistel 47: Om slavers menneskeret i "Ad Lucilium Epistulae Morales, volume 1-3. Seneca" ed. Richard M. Gummere, Cambridge, Harvard University Press; London, William Heinemann, Ltd. 1917-1925.
Seneca ”Moralske Breve til Lucilius, nr. 47; Slavers menneskeret” s. 319-323 i Thomsen, Ole 2009 ”Veje til Rom. Romersk Litteratur fra Plautus til Juvenal”, Aarhus Universitetsforlag, Århus
Selvvalgte breve af Seneca på latin anvendt i elevernes SRO
Selvvalgte breve af Seneca i Gregersen og Madsen "Breve fra Seneca" Klassikerforeningens Kildehæfter 2010
Supplerende stof
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 4. kapitel "Filosofi", Systime 2012
Brinkmann, Svend 2014 "Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvang" s. 50-53 'At komme om ved det'
Sørensen, Villy "Seneca - Humanisten ved Neros hof" s. 27-31
Lowenstein, Celia (instr.) "Brug Filosofien 1:6: Philosophy: A Guide to Happiness. Seneca on Anger” (Brug filosofien. Seneca om vrede) Sendt på DR2 26.07.2004, Den digitale båndcentral
Lowenstein, Celia (instr.) "Brug Filosofien 3:6: Philosophy: A Guide to Happiness. Epicurus on Happiness” (Brug filosofien. Epikur om lykke) Sendt på DR2 09.08.2004, Den digitale båndcentral
Ribe katedralskole "Epikur" (http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/epikur/epikur.htm) og "Seneca" (http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/seneca/seneca.htm)
Stoisk filosofi med Niels Overgaard: 5 grundprincipper, du kan bruge i det moderne liv (https://www.youtube.com/watch?v=3WyQzQMYQbQ)
9 Stoic Rules For A Better Life (From Marcus Aurelius) (https://www.youtube.com/watch?v=heh5XLwZVOY)
Grammatik
Tortzen, Chr. Gorm "Basis - Græsk grammatik for begyndere", Museum Tusculanums Forlag 2019
Christensen, Bent og Chr. Gorm Tortzen “Ars Maior - Latinsk Grammatik”, Gyldendal 2019
Ordbøger
Berg, Carl "Oldgræsk-Dansk Ordbog", Gyldendal 2003
Jensen og Goldschmidts "Latinsk-Danske Ordbog", Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, https://latinskordbog.dk
Perseus "Latin Word Study Tool" (http://www.perseus.tufts.edu/hopper/morph?l=chartis&la=la)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
RS 6, 7 og 8 GR/LA
I RS 6 og 7 arbejder vi i studieretningsfagene Græsk og Latin frem mod studieretningsopgaven, som skrives i RS8. Det overordnede emne for studieretningsopgaven er de to antikke filosofiske retninger epikuræismen og stoicismen og deres efterliv, og vi arbejder blandt andet med 'Epikurs brev til Menoeikeus' og 'Senecas Epistel 47: Om slavers menneskeret'. Vi perspektiverer læsningen af Epikur til et uddrag af Lukrets "Om verdens natur" og læsningen af Seneca til et uddrag af Svend Brinkmanns bog "Stå fast".
Under forløbet stifter eleverne bekendtskab med en del af SRO-materialet, og på den baggrund afgrænser og skriver de en problemformulering. I udarbejdelsen af problemformuleringen anvender vi 'Den videnskabelige basismodel' (særligt punkterne: 1) Hvilket spørgsmål? 2) Hvordan gå til det? 3) Hvorfor gøre det sådan?).
Eleverne skal øve:
• Afgrænse og skriftligt formulere en problemformulering som kan danne grundlag for lærernes opgaveformulering
• Opgaveprocessens faser/’kalenderstyring’
• Faglig fordybelse via de faglige mål i fagene
• At udvælge og beskrive relevant empiri/data og/eller teori og analysemodeller (punkt 2 i basismodellen)
• At formulere metodiske overvejelser om udvalgt empiri/data (punkt 3 i basismodellen)
• At inddrage relevant videnskabsteori (punkt 3 i basismodellen)
• At udarbejde et resumé
• At besvare en stillet opgaveformulering, sådan at der er overensstemmelse mellem opgaveformulering og besvarelse
Eleverne skal mestre:
• Forskellige faglige tilgange og metoder
• Brugen af relevante og forskellige former for empiri
• Fremstillingsformen i en skriftlig opgave – herunder opgaveformalia og layout
• Mundtlig formidling
Kernestof
"Epikurs brev til Menoikeus" 10. bog §122-135 i Diogenes Laertius "Lives of Eminent Philosophers" (ed. Hicks, Loeb) (4 s.)
Seneca Epistel 47: Om slavers menneskeret i "Ad Lucilium Epistulae Morales, volume 1-3. Seneca" ed. Richard M. Gummere, Cambridge, Harvard University Press; London, William Heinemann, Ltd. 1917-1925.
Fremlæggelser om udvalgte Seneca-breve (differentieret)
Ep. ?: ? (fokus: ?)
Ep. ?: ? (fokus: ?)
Ep. ?: ? (fokus: ?)
Ep. ?: ? (fokus: ?)
Ep. ?: ? (fokus: ?)
Ep. ?: ? (fokus: ?)
Ep. ?: ? (fokus: ?)
Ep. ?: ? (fokus: ?)
Supplerende stof
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 4. kapitel "Filosofi", Systime 2012
Brug Filosofien 1:6 ”Philosophy: A Guide to Happiness. Seneca on Anger” (Brug filosofien. Seneca om vrede) Sendt på DR2 26.07.2004, Den digitale båndcentral
Brug Filosofien 5:6 ”Philosophy: A Guide to Happiness. Socrates on Self-Confidence” (Brug filosofien. Sokrates om selvtillid) Sendt på DR2 06.09.2004, Den digitale båndcentral
"Da Nero frelste Rom" dokumentar fra DRK 2013 http://mitCFU.dk/mm
Epikur i Diogenes Laertius 10. bog §122-135: "Brevet til Menoikeus" dansk oversættelse v. Johs. Thomsen:
https://johsthomsen.files.wordpress.com/2013/01/epikur-til-menoikeus.pdf
Brinkmann, Svend 2014 "Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvang" s. 50-53 'At komme om ved det' og 'Hvad kan jeg gøre'
Lowenstein, Celia (instr.) "Brug Filosofien 1:6: Philosophy: A Guide to Happiness. Seneca on Anger” (Brug filosofien. Seneca om vrede) Sendt på DR2 26.07.2004, Den digitale båndcentral
Lowenstein, Celia (instr.) "Brug Filosofien 3:6: Philosophy: A Guide to Happiness. Epicurus on Happiness” (Brug filosofien. Epikur om lykke) Sendt på DR2 09.08.2004, Den digitale båndcentral
Lukrets "Om verdens natur" v. 1058-1140 s. 45-47 i Høeg "God latin 2. Catul", Modtryk 2019
Seneca i Gregersen og Madsen "Breve fra Seneca" Klassikerforeningens Kildehæfter 2010
Seneca ”Moralske Breve til Lucilius, nr. 47; Slavers menneskeret” s. 319-323 i Thomsen, Ole 2009 ”Veje til Rom. Romersk Litteratur fra Plautus til Juvenal”, Aarhus Universitetsforlag, Århus
Stone, Oliver (instr.) Alexander, Intermedia Films, 2004
Sørensen, Villy "Seneca - Humanisten ved Neros hof" s. 27-31
Oldportalens sider om Seneca
Seneca:
https://oldportalen.gyldendal.dk/Indgange/Forloeb/Seneca.aspx
Stoicisme i Seneca:
http://oldportalen.gyldendal.dk/Indgange/Forloeb/Seneca/Stoicisme_i_Seneca.aspx
Diatriben, det populærfilosofiske foredrag
http://oldportalen.gyldendal.dk/Indgange/Forloeb/Seneca/Stoicisme_i_Seneca/Stoicisme%20i%20Seneca/Diatriben.aspx
De otte tragedier:
http://oldportalen.gyldendal.dk/Indgange/Forloeb/Seneca/Stoicisme_i_Seneca/Stoicisme%20i%20Seneca/De_otte_tragedier.aspx
Den stoiske grundfigur:
http://oldportalen.gyldendal.dk/Indgange/Forloeb/Seneca/Stoicisme_i_Seneca/Stoicisme%20i%20Seneca/Den_stoiske_grundfigur.aspx
Seneca i eftertiden:
http://oldportalen.gyldendal.dk/Indgange/Forloeb/Seneca/Stoicisme_i_Seneca/Stoicisme%20i%20Seneca/Seneca_i_eftertiden.aspx
Stoicismens permanens:
http://oldportalen.gyldendal.dk/Indgange/Forloeb/Seneca/Stoicisme_i_Seneca/Stoicisme%20i%20Seneca/Stoicismens_permanens.aspx
Om Mildhed - et spejl for Nero:
http://oldportalen.gyldendal.dk/Indgange/Forloeb/Seneca/Stoicisme_i_Seneca/Stoicisme%20i%20Seneca/Om_mildhed.aspx
Perspektivering: Seneca, stoicismen og Svend Brinkmann:
http://oldportalen.gyldendal.dk/Indgange/Forloeb/Seneca/Perspektiveringer.aspx
Grammatik
Tortzen, Chr. Gorm "Basis - Græsk grammatik for begyndere", Museum Tusculanums Forlag 2019
Christensen, Bent og Chr. Gorm Tortzen “Ars Maior - Latinsk Grammatik”, Gyldendal 2019
Ordbøger
Berg, Carl "Oldgræsk-Dansk Ordbog", Gyldendal 2003
Jensen og Goldschmidts "Latinsk-Danske Ordbog", Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, https://latinskordbog.dk
Perseus "Latin Word Study Tool" (http://www.perseus.tufts.edu/hopper/morph?l=chartis&la=la)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
RS9 Studietur til Rom
Studieturen går til Rom med en afstikker til Napolibugten, hvor vi besøger Pompeii og vandrer til toppen af Vesuv. Da klassen indeholder 3 studieretninger arbejder vi i fagene Oldtidskundskab/Geovidenskab, Oldtidskundskab/Fysik eller Græsk/Latin. Fælles for alle er et fokus på antik arkitektur, og eleverne har inden turen arbejdet med græsk arkitektur. I Rom arbejder vi videre med romersk arkitektur og perspektiverer til senere stilperioder, når vi kommer hjem. I den forbindelse opbygger vi en hjemmeside. I geovidenskab har eleverne yderligere haft fokus på vulkaner, og hvordan romerne opfandt den beton, som gjorde det muligt at bygge Pantheons kuppel. I fysik har eleverne haft fokus på dateringsmetoder (Kulstof 14- og Uran-bly-datering), og i latin har eleverne haft fokus på romersk graffiti samt det forkullede bibliotek i Herculaneum. Eleverne dokumenterer studieturen med en video lavet i grupper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
RS10 Sandt og falsk
Emnet “Sandt og falsk”
Forløbet er et samarbejde mellem dansk og oldtidskundskab/græsk under emnet “Sandt og falsk”, hvor vi undersøger den moderne opfattelse af sandhed via arbejde med autofiktion og kobler dette arbejde til den antikke opfattelse af sandhed hos Platon. Eleverne afleverer en problemformulering: et overordnet spørgsmål og et antal underspørgsmål i taksonomisk følge, derudover et metodeafsnit med valg af metoder og materialer. Forløbet indledes med diskussion af podcasten GENSTARTs afsnit "Fiktion eller Fejø", sendt 22. okt 2024, hvor Anna Ingrisch interviewer Thomas Boberg om hans autofiktive værk "Insula".
Kernestof oldtidskundskab og græsk
Platon "Hulebilledet" s. 163-170 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København (10 sider)
Supplerende stof oldtidskundskab
Mejer og Tortzen "Indledning til Hulebilledet" s. 159-162 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København
“Om skriftlighed i oldtidskundskab” (metode i old)
Primærlitteratur dansk
Selvvalgte autofiktions-værker
Sekundærlitteratur dansk
Ingrisch, Anna "GENSTART: Fiktion eller Fejø", DRLyd, sendt 22. okt 2024
“Leg med virkeligheden - autofiktion - fra Perspektiver i dansk”
“Selvbiografisk litteratur - introduktion fra Livsværk”
“Autofiktion” (uddrag fra Selvfortalt)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710166",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710166",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710166"
}