Holdet 2022 SRP/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 SRP/z (1z SRP, 2z SRP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 RS1 Hvad er viden?
Titel 2 RS2: DHO: 1960'erne og 1970'erne
Titel 3 RS 3
Titel 4 RS 6, RS7, RS8 Intro til SRO og SRO

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 RS1 Hvad er viden?

Vi arbejder med spørgsmålene: hvad er viden, og hvordan søger man den?

Forløbet er en generel introduktion til videnskabsteori og den videnskabelige basismodel, som kan inddrages i dialogen om metode i de efterfølgende tværfaglige opgaver - DHO, SRO og SRP.

Eleverne skal:
- have en indsigt i idéen med og strukturen bag SRP og tilknyttede flerfaglige forløb
- lære om forskellige former for viden - herunder hvad der kendetegner god videnskab?
- stifte bekendtskab med begreber som empiri og teori
- stifte bekendtskab med fakulteternes genstandsområder
- gøre sig overvejelser over sansning versus tænkning

Produkt:
Eleverne skal oprette en mappe med titlen: SRP-stien på RS, som skal følge dem gennem de tre års ”SRP-sti”. Specifikt til dette forløb oprettes undermappen: RS 1, Hvad er viden 1? I denne undermappe gemmes svar på de øvelser, der er tilknyttet RS 1 og som dermed er dette forløbs produkt.

Materiale:
- Rangvid, m.fl., Vidensmønstre - basal videnskabsteori i STX, Systime, 2018, s. 11-28.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 RS2: DHO: 1960'erne og 1970'erne

I øver jer i at fordybe jer i et historisk emne og den historiske og litteraturhistoriske kontekst.

I skal
- finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale
- anvende henholdsvis danskfagets og historiefagets metoder i arbejdet med materialet
- skriftligt formidle resultatet af arbejdet
- besvare en stillet opgaveformulering, således at der er overensstemmelse mellem opgaveformulering og opgavebesvarelse
- anvende henvisninger, noteapparat og litteraturliste (på baggrund af skriftlig vejledning heri)

Alt sammen tjener det med til at øge jeres skriftlige kompetencer frem mod SRP'en i 3.g.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 RS 3

RS3 er et fagligt samspil i matematik og fysik omkring videnskabsteori og faglige metoder.

Eleverne er blevet introduceret til hvordan grafer og modeller indgår i naturligvidenskabelige fag.

Matematik:
Metode: Matematisk modellering i form af lineær og eksponentiel regression med tilhørende opgaver.
Fysik:
Metode: Eksperimentel metode, herunder hypotetisk deduktiv og induktiv metode
Forsøg: Levetid for et fyrfadslys og Newtons afkølingslov.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 RS 6, RS7, RS8 Intro til SRO og SRO

Eleverne skriver SRO i Biotek og Matematik.
I forløbene 6 og 7 er der arbejdet med opgaven opsætning, og der første information arbejde. Eleverne har arbejdet med at skrive problemstillinger og til sidst en problem formulering. Samtidig er der arbejdet med SROens faglige område, så der kunne være noget substans i problemstillingerne

Matematik delen. Der er arbejdet med at læse teoretisk matematik (symboler etc). Eleverne har læst en del på klassen med og uden lærerhjælp. De har lavet lineær regression. Bugget op omkring andengradspolynomiet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer