Holdet 2023 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Sabine Gyldenløve Kousgaard
Hold 2023 En/u (1u En, 2u En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Choices and Consequences
Titel 2 Britain - Past and Present
Titel 3 Black Voices
Titel 4 The American Presidential Election
Titel 5 It's All About Love
Titel 6 Gender

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Choices and Consequences

Formål, indhold og metode:
Livet består af valg, både små og store. Nogle af valgene er nemme at tage, andre er mere vanskelige, fordi de kan få afgørende betydning for vores liv. Fælles for de tekster, vi skal arbejde med i forløbet her, er netop, at der skal træffes eller er blevet truffet et eller flere valg. Vi skal arbejde med både fiktion og non-fiktion og får således øvet os i at analysere disse genrer.

Materiale:
- Mansel, Jojoba, "Hard Choices" in Mette Hermann, "Choices - grundbog til 1.g". Forlaget Columbus: 2023.
- Daoust, Phil, Choice, choice everywhere. How do I opt out? (2016) in in Mette Hermann, "Choices - grundbog til 1.g". Forlaget Columbus: 2023.
- Krakauer, Jon, "Into the Wild" (1996) in Mette Hermann, "Choices - grundbog til 1.g". Forlaget Columbus: 2023.
- Penn, Sean, "Into the Wild" (2007)
- Biden, Joe, Remarks on the Supreme Court decision to overturn Roe vs Wade (2022) (https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2022/06/24/remarks-by-president-biden-on-the-supreme-court-decision-to-overturn-roe-v-wade/)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Poem 13-11-2023
Into the Wild: summary (udkast) 22-11-2023
Into the Wild: summary 29-11-2023
Into the Wild: summary (rettet) 14-12-2023
Into the Wild: Characterisation of Chris 22-12-2023
Style of writing in Biden's speech 17-01-2024
Sprogopgaver 22-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Britain - Past and Present

Formål, indhold og metode:
“The Sun Never Sets on the British Empire”. Det skyldtes, at det britiske imperium i det 20. århundrede havde kolonier på alle verdens kontinenter. Én af kolonierne var Indien. Hvordan livet var i Indien, skal vi undersøge i starten af dette todelte forløb, hvor vi, efter en introduktion til perioden, skal læse forskellige tekster med fokus på fremstillingen af forholdet mellem kolonisterne og de koloniserede. På den måde opnår I viden om historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner end Storbritannien og USA. I lærer også om engelsk som et globalt sprog og som lingua franca som følge af, at briterne bragte det engelske sprog med sig til kolonierne.

I anden del af forløbet vender vi blikket mod Storbritannien. I tiden efter 2. verdenskrig strømmede immigranter fra de tidligere britiske kolonier, herunder Indien, nemlig til Storbritannien. Det er netop livet som indisk immigrant i Storbritannien og de udfordringer, der var og er forbundet hermed, vi skal arbejde med i denne del af forløbet. I opnår på den måde også viden viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt øvelse i at analysere og perspektivere tekster i henhold hertil.

Materiale:
Kernestof:
- Orwell, George, "Shooting an Elephant" (1936).
- Kipling, Rudyard, "Lispeth" (1886).
- Enoch Power, "Rivers of Blood" (https://everyoneishere.systime.dk/?id=146, 1968)
- Singh, Kushwant, "Karma" (https://worldsofenglish.systime.dk/?id=77)
- Sharaz, Qaisra, "A Pair of Jeans" (1998)
- Shah, Mital, "Being Female. Being Brown. Being British-Indian" (https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/being-female-being-brown-being-british-indian_uk_5a271f27e4b073bb87c97fa8, 2019)
- Sunak, Rishi, campaign video 2022 (https://www.theguardian.com/politics/video/2022/jul/08/rishi-sunak-launches-tory-leadership-campaign-video)

Supplerende stof:
- Back, Niels Ejner Randbo og Pia Rørkær Sigh, “The Victorian Age: Historical Background” in Through Literary Landscapes from the Romantic Age to Postmodernism. Systime: 2020 (https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=157)
- Finderup, Anne Mette og Agnete Fog, “Global English” in "Worlds of English". Systime: 2021 (https://worldsofenglish-en.systime.dk/?id=121)  
- “How Britain has Been Shaped by Migration” in Steen Pultz Moslund, Everyone is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain. Systime: 2021 (https://everyoneishere.systime.dk/?id=134)
- "Racism, Whiteness and White Privilege" in Steen Pultz Moslund, Everyone is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain (https://everyoneishere.systime.dk/?id=132)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Black Voices

Formål, indhold og metode:
”We went from picking cotton, to chaingang line chopping/To be-bopping, to hip-hopping”. Således rapper den amerikanske rapper Mos Def, og med det peger han på forbindelsen mellem hip hop/rap og afroamerikansk historie. Hvordan og hvorfor hip hop/rap opstod, og hvordan genren siden har udviklet sig, skal vi undersøge i dette forløb, hvor vi skal arbejde med amerikanske rap-tekster, musikvideoer og film for på den måde at blive klogere på genren samt på afroamerikansk kultur og historie.

Materiale:
Kernestof:
- "Straight Outta Compton" trailer (https://www.blockbuster.dk/da/trailer/straight-outta-compton)
- N. W. A., "Fuck Tha Police" (1988)
- West, Kanye, "Black Skinhead" (2013) in Bækgaard, Jakob, Kristine Lund Knudsen, Stinna Straagaard & Eva Pors. "Open Wide". Lindhardt & Ringhof: 2015
- "Ladies First", ep. 2 (Netflix)
- Nicki Minaj, "Lookin Ass Nigga" in Bækgaard, Jakob, Kristine Lund Knudsen, Stinna Straagaard & Eva Pors. "Open Wide". Lindhardt & Ringhof: 2015
- Childish Gambino, "This is America" (2018) (https://genius.com/14498919) and (https://www.youtube.com/watch?v=VYOjWnS4cMY)
- McWhorter, John H. "How Hip-Hop Holds Blacks Back" (2003)
(https://www.city-journal.org/article/how-hip-hop-holds-blacks-back) (excerpt)

Supplerende stof:
- "Rap and Hip Hop: Crash Course Black American History #47" (https://www.youtube.com/watch?v=RHCA5b9TkVg)
- Bækgaard, Jakob, Kristine Lund Knudsen, Stinna Straagaard & Eva Pors. "Characteristics of Rap" and "Rap Analysis Guide" in "Open Wide". Lindhardt & Ringhof: 2015

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sprogopgaver 16-08-2024
Introduction and conclusion 16-09-2024
Nicki Minaj: creative writing 24-09-2024
Discussion 04-10-2024
Discussion: færdig 29-10-2024
Discussion: rettet 13-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The American Presidential Election

Formål, indhold og metode:

Den 5. november går amerikanerne til stemmeurnerne og vælger, hvem der skal være USA’s næste præsident. Det amerikanske valg er også emnet i dette korte forløb, hvor vi, efter en introduktion til valgsystemet, arbejder med kampagnevideoer og taler samt et uddrag fra The Late Show. I lærer således om politiske forhold i USA, ligesom I oparbejder jeres evne til at redegøre for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i tekster samt at kunne analysere disse med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode.

Materiale:
Kernestof:
- Kamala Harris, campaign video (https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw)
Donald J. Trump, campaign video (https://www.youtube.com/watch?v=LI0h04bi-Lw)
- Trump, Donald J. Erie Speech 1 October 2024 (ecxerpt) (https://www.rev.com/blog/transcripts/trump-speaks-in-erie-pa)
- Harris, Kamala. Speech from Rally in Las Vegas, 29 September 2024. (https://www.rev.com/blog/transcripts/harris-rally-in-las-vegas-nevada)
- The Late Show (https://www.youtube.com/watch?v=zmi0W96qYWw)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Late Show Segment 12-11-2024
Opgavesæt 03-12-2024
Opgavesæt: rettet 19-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 It's All About Love

Formål, indhold og metode:
It's all about love! Det er det i hvert fald i dette tematiske forløb, hvor vi skal beskæftige os med forskellige former for kærlighed og fremstillingen heraf i forskellige tekster fra forskellige perioder. Vi skal både arbejde med en roman, et drama, en novelle, en sangtekst og digte mhp. at opøve jeres tekstanalytiske kompetencer. Vi laver også ordforrådsøvelser og diverse sprogopgaver mhp. at øge jeres ordforråd og jeres sproglige bevidsthed. I får også opøvet jeres skriftlige kompetencer gennem arbejdet med et analytical essay.

Materiale:
Kernestof:
- Rooney, Sally, "Normal People". Faber & Faber: 2018 (værk)
- Swift, Taylor. "Love Story" (2008)
- Shakespeare, William, “Romeo and Juliet”, Act II scene 1 in Jonna Engberg-Pedersen (ed.), Wider Contexts, 1. udgave,  2. Oplag. Gyldendal: 2012.
- Austen, Jane, "Pride and Prejudice", chap. 1 in Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold and Hanne Ohland-Andersen (ed.), Wider Contexts, 1. udgave,  2. Oplag. Gyldendal: 2012.
- Sahota, Ranbir, "Chameleon"
- Burns, Richard, "A Red, Red Rose" (https://www.poetryfoundation.org/poems/43812/a-red-red-rose)
- Richard Brautigan, "Love Poem"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
06.12.24 06-12-2024
2u En skr. prøve 31-01-2025
Normal People: style of writing 04-02-2025
Bookstagram 19-02-2025
Re-writings of Chameleon 21-02-2025
Comparative analysis 19-03-2025
Opgavesæt: Love 19-03-2025
Sprogopgaver 2 21-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Gender

Formål, indhold og metode:

Før i tiden betragtede man køn som en binær størrelse, idet man mente, at der kun fandtes to køn: mand og kvinde. Det gør man imidlertid ikke længere; i dag opfatter vi køn som en mere flydende størrelse. Det gør vi bl.a. pga. Judith Butlers kønsteori, ifølge hvilken kønnet er performativt og en social snarere end en biologisk konstruktion. Vi er med andre ord ikke køn, vi gør køn.

Med afsæt heri skal vi lave queer readings af forskellige fiktive tekster med fokus på, hvordan de udfordrer den heteronormative opfattelse af køn. Vi undersøger også, hvordan de traditionelle opfattelser af køn og kønsroller udfordres i sagprosa, idet vi også skal arbejde med taler og en reklamevideo.Vi anvender således både metoden til analyse af fiction og non-fiction, og I får således oparbejdet jeres tekstanalytiske kompetencer. I får også brug for jeres kreative evner, idet I skal gøre en allerede eksisterende reklamefilm queer. I får undervejs også øvet jer i både den mundtlige og skriftlige fremstilling ved hhv. mundtlig fremlæggelse og en skriftlig opgave om gender.

Materiale:
Kernestof:
- Ernest Hemingway, Cat in the Rain (1925) (https://biblioklept.org/2014/02/11/cat-in-the-rain-ernest-hemingway/)
- Watson, Emma, “Gender Equality is Your Issue, Too” (2014) from Mette Brynaa Hansen and Anne Louise Haugaard Christiansen, Unsex Me. Lindhardt og Ringhof: 2021
- Beyonce, "If I Were a Boy" (lyrics and music video)
- Starbucks commercial: https://www.youtube.com/watch?v=pcSP1r9eCWw

Supplerende stof:
- Josefsen, Niels-Martin Trier, What are Queer Readings? from “Broken Things. Three Stabs at Postmodernism”. Lindhardt og Ringhof uddannelse: 2016
- Butler, Judith. Your Behaviour Creates Your Gender (https://www.youtube.com/watch?v=Bo7o2LYATDc)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgavesæt: gender 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer