Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Morten Høgh
|
Hold
|
2023 Ma/c (1c Ma, 2c Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Procent regning og Eksponentiel funktion
Der er arbejdet med Kapitalfremskrivningsformlen, renefoden, Fremskrivningsfaktoren. Procentregning omregning mellem tidsperioder og gennemsnitlig rente. Overgangen til Eksponentiel funktion, halveringskonstant og fordoblingskonstant. Bevis for to punktsformlen er gennengået
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Potens Funktion
Meget kort forløb. Der er lært at regne med funktionen. Regessiom med videre. Procent procent regning er blevet lavet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv forløb
Der er arbejdet med hyppighed, frekvens, kumulerede frekvens, sumkurve, histogram. Der er arbejdet med Grupperede og ikke grupperede. Det har været et arbejd selv forløb, da det har evaluering u forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Matematikkens opbygning
Den retvinklede trekant og Pythagoras. I dette meget lille forløb, der har været fokus på sammenhængen i matematikken. Bruge fortiden til at kunne nutiden og fremtiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektor regning
Der er arbejdet med vektorer. Vi startede med Pile, regneregler med pile og med koordinater. Skalarprodukt, vinkel mellem vektorer, længde af vektor, Projektion af vektor på vektor, determinant etc. Der er ført bevis for en del af sætningerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Plangeometri
Der er Arbejdet med linjen, linjens ligning, linjens parameter fremstilling. Fra ligning til Parameter fremstilling og omvendt. Tværvektorens betydning. Der er bevist Projektion af vektor på vektor, afstands formlen for punkt til Linje er ligeledes bevist. Der er arbejdet med Skalarproduktet. Der er arbejdet med pile, hvordan de er lagt sammen mv. Cirklen har også fået en behandling, cirkel tangent, kvadrat komplimentering. Cirklen og afstandsformlens fællesskaber, Linjer og cirkler. Det er HAX 2.g bogen, der er brugt som understøttende materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Polynomier (Hovedsagligt 2.grad
Der er arbejdet med andengradspolynomiet. Standard formlen, konstanternes betydning for grafen og for funktionen, symmetri mv. Nulpunkt formlen er blevet bevist, Toppunkt formlen er vist med diff regning. Det skete lidt senere på året, da diff regning lige skulle undervises i først. Der er blevet omtale om faktorisering uden beviser. Der er snakket kort om polynomier af højere grad end 2, mest af ulige polynomier har minimum en rod
Undervisningen er understøttet af egne noter, og HAX 2.g bog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Diff regning
Der er arbejdet med defintionen på diff kvotient, bevis for tangentligningen. Simple funktioners diff kvotient er blevet bevis. Konstant faktor og sumregel er ligeledes blevet bevist. Der er arbejdet med produkt reglen og Sammensat differentiation.
Til sidst i forløbet er der arbejdet med, funktionsundersøgelse, optimeringsopgaver. Generelt den afledte funktion betydning for Funktion.
Der er blevet tilbudt at regne opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighed og Statistik
Der er arbejdet med Kombinatorik, sandsynligheder og binomialfordelingen. Hvor ledes udfald placere sig. Der er arbejdet med forskellige tests, som ligger indenfor Binomialfordelingen. Der er blevet arbejdet meget med fokus på opgaver. Undervisningen er blevet understøttet af HAX 2.g bogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Trigonomteriske funktioner
Der er arbejdet med Cosinus og sinus som funktioner. Hvad radianer er, ikke omregning mellem vinkel og Radian. Dedinitions mængde og værdi mængde for cos og sin. Den harmoniske svingning er udviklet. Der er taget udgangspunkt i sin(x)
Vejen til A2 siderne 78-82 er belvet brugt som understøttende
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710389",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710389",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710389"
}