Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Michael Marquez Nygaard
|
Hold
|
2023 Ke/x (1x Ke, 2x Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kemien i naturen
I dette forløb undersøger vi:
- Atomets opbygning og det periodiske system.
- Saltes egenskaber, herunder opløselighed.
- Molekylers egenskaber.
- Afstemning af reaktionsskemaer.
- Celler og vigtige ioner.
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- Grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- Kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold.
- Uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder simpel syntese og vejeanalyse.
- Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Forsøg udført:
Kaliumnitrats opløselighed
Fældningsreaktioner
Kobber(II)sulfat-krystaller
Fremstilling af håndsprit
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Første kemitime.docx
-
Om afstemning af kemiske reaktioner.docx
-
Als Egebo, Lone: I gang med kemi, Nucleus; sider: 18-22, 26-37, 47-55, 62-69, 73-76, 78-84, 108-109, 135-142, 146-151, 166-171, 176-181
-
Journaløvelse - Kaliumnitrat opløselighed.docx
-
Build an atom
-
Salte.docx
-
Repetition af navngivning af salte.docx
-
Journaløvelse - fældningsreaktioner.docx
-
Om næringssalte og vandmiljø.docx
-
Grupper til dagens forsøg.png
-
Journaløvelse - Kobbersulfat krystaller.docx
-
Rapportøvelse - Håndsprit - C.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forbrændingsreaktioner
I dette forløb undersøger vi:
- Hvad organisk kemi er
- Navngivning af organiske molekyler
- Forbrændingsreaktioner
- Stofmængdeberegninger
- Idealgasloven
- Stofmængdekoncentration, både formel og aktuel.
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger.
- Stofidentifikation ved kvalitative analyser.
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder vejeanalyse
- Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Forsøg udført:
Natron og eddike
Natron (Kvalitativ og kvantitativ)
Polære og upolære stoffer
Alkoholgæring
Brusetabletter
Forbrændingsreaktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Syre-basekemi
I dette forløb undersøger vi:
- Egenskaber for sodavand.
- Eksempler på organiske syrer.
- Forskellen på syre og baser.
- Forskellige måder at finde pH.
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering
Forsøg udført:
Kulsyre i cola med gasvaskeflaske
Afløbsrens
C-vitamin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Redoxreaktioner
I dette forløb undersøger vi:
- Metallers sammensætning
- Forskellen på oxidation og reduktion
- Spændingsrækken
- Afstemning af simple og større redoxreaktioner.
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Fældnings- og redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal.
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder simpel syntese.
Forsøg udført
Spændingsrækken
Syntese af jern(2)sulfat
Den kemiske kamæleon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition fra sidste år
I dette forløb vil vi:
- Repetere stofmængdeberegning
- Repetere redoxreaktioner.
- Bruge redoxkemi til stofanalyse
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder forskellige typer af titrering
Forsøg udført
Brusetabletter
Den kemiske kamæleon
Jernindhold i ståluld
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5,66 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nye teknikker i laboratoriet
I dette forløb vil vi:
- Kigge nærmere på farvede forbindelser
- Anvende spektrofotometri til stofanalyse
- Lære teknikker til adskillelse af stoffer
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, spektrofotometri og chromatografi
Forsøg udført
Brilliant blue i Powerade
TLC af peberfrugter
Koffein i kaffe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
I ligevægt
I dette forløb undersøger vi:
- Kemiske ligevægte.
- Forskellige typer ligevægtskonstanter og beregninger med disse.
- Le Chateliers princip
- Forskellige måder at påvirke en ligevægt på
- Heterogene og homogene ligevægte
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
Forsøg udført
Indgreb i en kemisk ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Medicin
I dette forløb undersøger vi:
- Fremstilling af medicin, herunder acetylsalicylsyre.
- Hvordan acetylsalicylsyre og opioider virker i kroppen.
- Hvilke stofklasser der findes indenfor organisk kemi.
- Hvordan organiske molekyler navngives.
- Forskellige reaktionstyper indenfor organisk kemi.
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- Eksempler på makromolekyler
- Organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse.
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder simpel syntese og chromatografi.
- Redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal.
Forsøg udført
Primære, sekundære og tertiære alkoholer
Syntese af acetylsalicylsyre
Alkaner og alkener
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Als, Lone: Videre med kemi, Nucleus; sider: 127-132, 134-141, 146-150, 157-158, 196-200, 220-221, 226-227, 230-231, 233, 239-240
-
Screenpal
-
Figurer fra "Videre med kemi"
-
Om kemis metoder.docx
-
Journaløvelse - alkaner og alkener.docx
-
Om metoder og modeller (2x).pdf
-
Problemformulering, skabelon, SRO 2024.docx
-
Problemformulering, begrebsafklaring, SRO, 2x.docx
-
SRO 2024-25, elevinformation 1.pdf
-
Arbejde med problemformulering og den videnskabelig basismodel, 2x.docx
-
Marvinsketch - adgang.docx
-
Lav opgave 6.10 (s. 228) og 6.11 (s. 231)
-
Molview og medicin.docx
-
Om opioider og non-opioider.pdf
-
Om paracetamol og opioider.docx
-
Acetylsalicylsyre - grupper.png
-
Rapportøvelse - fremstilling af acetylsalicylsyre (SRO).docx
-
Acetylsalicylsyre - renhedsanalyse.docx
-
Nonopioider - vigtig spørgsmål.docx
-
Hvordan virker non-opioider.pdf
-
Om paracetamol og opioiders virkning.docx
-
Journaløvelse - primære sekundære og tertiære alkoholer.docx
-
Mild oxidation - grupper.png
-
Primære, sekundære og tertiære alkoholer
-
Repetition af alkoholer.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17,31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reaktionshastighed
I dette forløb undersøger vi:
- Reaktionshastigheder for udvalgte reaktioner.
- Hvordan reaktionshastighed kan øges eller sænkes.
- Katalysatorer og inhibitorer.
- Elementarreaktioner.
- 1. og 2. ordensreaktion.
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
Forsøg udført
Brusetabletter i vand
Krystalviolet
H2O2 og enzymer
H2O2 og katalysatorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8,31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Balancen mellem syrer og baser
I dette forløb undersøger vi:
- Hvordan man beregner pH for forskellige sure og basiske opløsninger
- Begreberne syrestyrkekonstant og syrestyrkeeksponent.
- Puffersystemer og Bjerrumdiagrammer
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- Homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder forskellige typer af titrering og spektrofotometri.
Forsøg udført
Ascorbinsyres syrestyrkekonstant
Ethansyre i rødvinseddike
Bjerrumdiagram for BTB
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13,31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Aminosyrer
I dette forløb undersøger vi:
- Begrebet isomeri og arbejdet med programmet Marvinsketch.
- Nitrogenatomets egenskaber.
- Aminer og aminosyrer.
- Proteiners sammensætning.
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aminer.
- Eksempel på makromolekyler.
- Organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse.
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder forskellige typer af titrering.
Forsøg udført
Ukendt aminosyre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10,31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Uorganisk kemi: Kobber og jern
I dette forløb undersøger vi:
- Forskellige kobber- og jernkomplekser
- Hvordan kobber og jern udgraves og rengøres
- Eksempler på redoxreaktioner
Kernestof gennemgået (fra Kemi B stx bekendtgørelsen):
- Uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- Homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- Redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
Forsøg udført
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710402",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710402",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710402"
}