X - Randers Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Randers Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Randers Statsskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Doris Sefeld Skovsted, Kristina Mandal Søndergaard Fisker
Hold
2023 Ty/2 (
1g Ty/2
,
2g Ty/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Liebeslieder
Titel 2
2. True Crime - echte Kriminalfälle
Titel 3
3. Turen går til Düsseldorf og Köln
Titel 4
Kinder im Dritten Reich (eksamenstema)
Titel 5
Düsseldorf
Titel 6
Das Märchen (Eksamenstema)
Titel 7
Die DDR (eksamenstema)
Titel 8
Integration (eksamenstema)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Liebeslieder
I dette forløb arbejder vi med tyske kærlighedssange og undersøger Schlagermusikkens kulturelle rolle. Sangene tematiserer forskellige former for kærlighed: romantisk, venskabelig, seksuel og familiær kærlighed.
Sange:
"Einen Stern" (DJ Ötzi og Nik P)
"Ich bin geboren" (Nik P)
"Atemlos" (Helene Fischer)
"Regenbogenfarven" (Kerstin Ott)
"Dicke Titten" (Rammstein)
"Letzte Weihnacht" (Matthias Reim)
"Letztes Jahr an Weihnachten" (Wise Guys)
Indhold
Kernestof:
I dag lykkes det! Glæder mig til at møde jer :)
Medlem 1
Medlem 2
Medlem 3
Medlem 4
Alle lytter til sangen igen og synger med for fuld hals - man kan jo ikke andet med den Ohrwurm! :) Imens I hører den, skal I udfylde de sidste huller i teksten (og I må gerne kigge i tilgængelige Lyrics på nettet) og markere transparente ord i tekst
Kig på bagsiden af arket med grammatik fra sidste modul (Øvelser til DJ Ötzi.docx ) og oversæt det lille tyske Schlager-omkvæd til dansk + vurder, hvilken form for kærlighed, teksten rummer: romantische, sexuelle, freundschaftliche, familiäre Liebe?
Se aflyst time tirsdag - og sæt jer i grupper, tak :)
Vi fortsætter hvor vi slap: lige midt i hjælpeverberne, hurra! Læs jeres noter fra sidste time.
Opgaverne 1-6 + 8-9 om hjælpeverber laves færdig på minlæring!
Behauptungen til Atemlos.docx
Oversætte til dansk - sætninger om Helene Fischer.docx
4. Verber (udsagnsord) - Sproglinks.dk
Vi samler op på fredagsmodulet og slutter af med en Weihnachtsschlager :) Ingen lektier.
Virtuel tysktime - snekaos.docx
Så ses vi rigtigt - og for filan, hvor bliver det godt ;)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. True Crime - echte Kriminalfälle
I dette forløb tager vi afsæt i den hypede krimiserie Liebes Kind og undersøger dens rødder i de virkelig krimisager med Armin Meiwes, Josef Fritzl og Natascha Kampusch. Derefter arbejder vi med fiktive krimitekster, herunder tv-serien Tatort og dens betydning i Tyskland.
Vi har løbende fokus på genretræk:
- ein Verbrechen im Zentrum
- Täter
- Opfer
- Ermittler
- Motiv
- Tatort
- Tatwaffe
Indhold:
"Liebes Kind" (ep. 1 og 2)
"Liebs Kind auf Netflix: Das hat Natascha Kampusch mit der Serie zu tun"
https://www.film.at/news/liebes-kind-netflix-wahre-geschichte/402592289
"Mein Teil" (Lyrics og musikvideo, Rammstein)
"Wiener Blut" (Lyrics, Rammstein)
"Liebfrauenmorgen" (novelle, Jan Flieger) [+ escape room]
"Auf dem Eis" (digt, Jan Ischke)
"Tatort: Neugeboren" (film, 2021) [+ gruppesamtaler]
"Dansk stjerne får hovedrolle i Tysklands største tv-krimi"
https://graenseforeningen.dk/nyheder/dansk-stjerne-faar-hovedrolle-i-tysklands-stoerste-tv-krimi
"Tatort" (Slow German, podcast:
https://slowgerman.com/2015/02/10/slow-german-097-tatort/
)
Indhold
Kernestof:
Vi snakker lige ganske kort screeningsresultater, og så går vi i gang med et nyt forløb. Ingen lektier.
Overvej: Hvilke krimitræk ser vi i 1. afsnit af Liebes Kind? Bliver vi klogere på:
Matching Pairs: Krimiwörter (language)
Memory Game: Krimiwörter 2 (language)
Wer sind Josef Fritzl, Wolfgang Priklopil und Natascha Kampusch? Find ud af så meget som muligt!
Vi prøver igen: Wer sind Josef Fritzl, Wolfgang Priklopil und Natascha Kampusch? Find ud af så meget som muligt!
Øv jer i at kunne sige et par frie sætninger på tysk om de virkelige kriminalsager med Natascha Kampusch, Wolfgang Priklopil og Josef Fritzl: Was war das Verbrechen? Wer war der Täter? Und wer war das Opfer? Und wie ist die Netflix Serie 'Liebes Kind
Matching Pairs: Wiener Blut - Lyrics (language)
1) Lyt til Rammsteins fortolkning af Josef Fritzl sagen igen og overvej: Ist es in Ordnung, dass Rammstein Elisabeths Schicksal (=skæbne) als Unterhaltung im Lied Wiener Blut benutzt?
Navneliste til Düsseldorf
Om krimiens genretræk og grammatik! Eneste lillebitte lektie: Genopfrisk krimiordene Matching Pairs: Krimiwörter (language)
Navneliste
Alle har læst og forstået den tyske tekst om krimiens genretræk på side 1 og 2 i arket fra sidste time. Skriv gerne små oversættelser i kommentarfelterne undervejs, så I kan huske, hvad der står!
Elevnoter til krimigenretræk.docx
Alle har lavet Wordsearch og dernæst indsættelsesøvelsen med ordene fra denne wordsearch færdig til timen (i arkene fra sidste time). Prøv at indsætte ordene efter hukommelsen i stedet for at kigge - vi arbejder jo hen imod at lære sætningerne udenad
Gloseøvelse
Træning med krimitræk - mundtlighed, udenadslære.docx
Sørg for at holde ord og formuleringer fra sidste time ved lige, så I ikke glemmer det hele :) I kan jo evt. lige taget et smut forbi gloseøvelsen på quizlet! Ingen lektier udover det. Husk at medbringe ark fra sidste time + Alles in allem.
Alle har læst og oversat stk c i krimien + fundet nøgleord i teksten, der kan bruges til at besvare de 2 spørgsmål, der er knyttet til stykket. Holder jeres teori om Täter og Motiv?
Liebfrauenmorgen - jigsaw puzzle (56 pieces)
Alle medbringer krimien "Liebfrauenmorgen", som vi har arbejdet med de sidste par timer, arket med Behauptungen fra sidste time og Alles in allem.
Jan Flieger - Liebfrauenmorgen_derKrimi_1g.docx
Alle husker krimien, vi arbejder med lige nu: Liebfrauenmorgen.
Der Krimi - færdigt arbejde_elevudgave.docx
Tal tysk om Liebfrauenmorgen ud fra disse sætninger.docx
Vi samler op på krimien og sætter punktum. Forbered jer ved at få styr på:
Velkommen tilbage - vi skal se en krimi, så husk at få tisset af og hentet vand, så I er klar til tiden :)
Vi ser det sidste af Tatort og går herefter i dybden med:
Tatort neugeboren billeder - die Handlung.docx
Vi arbejder videre med genitiv og forbereder gruppesamtalerne i næste uge. Lektie: Formuler med jeres egne ord 1) hvad artikler bruges til på tysk, og 2) Hvordan genitiv fungerer på tysk
Forbered jer ved at træne sætninger fra referatøvelsen/selvtesten fra sidste time, øv krimiord og snak på tysk med jer selv om filmen "Tatort - Neugeboren". I skal snakke med mig i 10 minutter i følgende grupper:
Ingen lektier!
SG #097: Tatort - Slow German
Vi afslutter krimiforløbet - ingen lektier :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Turen går til Düsseldorf og Köln
Forløbet er optakt til vores sprogrejse til Düsseldorf og Köln i begyndelsen af 2g. Eleverne undersøger i grupper de to byers vartegn (der Rheinturm og Kölner Dom) og bygger dem herefter i små modeller.
Gruppesamtaler om de to vartegn.
Mundtligt fokus på bestilling af mad på restaurant og cafe.
Indhold
Kernestof:
Top 10 things to do in Düsseldorf 2023! | Travel guide 🇩🇪🌆✈️
Minlæring - possessive pronominer
Der vil være test i timen med fokus på artiklernes bøjning, possessive pronominer (der jo bøjes ligesom de ubestemte artikler) og kasusforståelse. En del af testen vil foregå på minlæring. Medbring Alles in allem til denne del. Anden del vil foregå p
Test tilbage og så fortsætter vi med at undersøge rejsemålet for sprogturen - denne gang kigger vi på Köln :)
KÖLN - Fragen.docx
I denne time skal I bygge et af vores to rejsebyers vartegn: Düsseldorfs Rheinturm eller Kölner Dom. Gå i tænkeboks ift. hvilket vartegn og hvordan. Undersøg også lidt mere om de to bygninger.
1ty2 - arbejdet med de to vartegn i Düsseldorf og Köln.docx
Der vil være gruppesamtaler i lokale 9 og V.F. (vartegnsfokus) i 9a! Lektie: Øv jer på at kunne besvare spørgsmålene udenad - samtalen er uden papirer.
Gruppesamtaler på tysk for de mange! elever, der ikke var til tysk i sidste time. Se under begge moduler i sidste uge.
I dette modul sætter vi fokus på det at snakke tysk i Düsseldorf og Köln - fx når vi skal bestille mad :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kinder im Dritten Reich (eksamenstema)
Forløbet har fokus på, hvordan det var at være barn/ung i Tyskland under nazismen. Forløbet lægger op til vores sprogrejse til Düsseldorf i 2g, hvor vi bla. skal besøge El De Haus i Köln
Kernestof:
- Uddrag af “Der Giftpilz” (1938)
Fra Ernst Hiemer, Stürmer Verlag
- Dennis Ganzel (instr.): "Napola", (2005)
- Im Schwimmbad
Fra: Hans Peter Richter: "Damals war es Friedrich", Sebaldus-Verlag 1961
- Om Stolpersteine:
https://museenkoeln.de/ns-dokumentationszentrum/default.aspx?s=1194
Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Færdiggør jeres oplæg til byvandringen i Düsseldorf
Send jeres præsentation i en besked til DS på lectio inden times start + Medbring kompendiet til "Kinder im Dritten Reich"
Læs teksten "Der Giftpilz" s.1-2 i kompendiet "Kinder im Dritten Reich". Læsefokus:
Forbered dig på gruppesamtale om teksten "Der Giftpilz". I samtalerne vil vi komme ind på handlingen samt de spørgsmål, I arbejdede med i fredags
Forberedelse til prøven:
Medbring kompendiet til "Kinder im Dritten Reich"
Medbring farveblyanter eller tuscher samt høretelefoner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Düsseldorf
Eleverne har været på en uges sprogrejse til Düsseldorf. Forløbet omfatter optakt, afvikling samt efterbehandling af sprogrejsen. Turen havde fokus på sprog, kultur og historie med særligt fokus på Nazi-tiden.
Indhold
Kernestof:
Færdiggør jeres oplæg til byvandringen i Düsseldorf
Send jeres præsentation i en besked til DS på lectio inden times start + Medbring kompendiet til "Kinder im Dritten Reich"
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Forberedelse til selvvalgt aktivitet i Düsseldorf
30-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Das Märchen (Eksamenstema)
Fokus:
Genreforløb med fokus på at kunne identificere eventyrtræk samt at kunne skelne mellem folkeeventyr og kunsteventyr. Fokus på at opbygge ordforråd til at kunne tale om genren.
I forbindelse med forløbet har eleverne gruppevis lavet deres egen eventyrfilm.
Kernestof:
Fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017:
- Brüder Grimm: “Rotkäppchen”
fra www.e-stories.de:
- Esra Kurt: “Rotkäppchen”
Brüder Grimm: ”Die Bremer Stadtmusikanten” fra:
- https://www.kunstmuseum-ravensburg.de/km-wGlobal/wGlobal/scripts/accessDocument.php?document=/km-wAssets/docs/Cobra-Tasche.pdf&display=1
https://disney.fandom.com/de/wiki/Vaiana_-_Das_Paradies_hat_einen_Haken
Fra Christophersen/Homann: “Der Zauberspiegel”, Tyskforlaget 2006:
- Franz Hohler: "Die Befreiung"
Supplerende stof:
Fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017:
- “Begriffskarte Märchen”
- “Merkmale des Märchens”
- “Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich”
Chris Williams m.fl.: “Vaiana”, Buena Vista Distribution, 2016
Omfang:
80 sider
https://www.ordbogen.com/
har været brugt i undervisningen og må benyttes under forberedelsen til mundtlig eksamen
Indhold
Kernestof:
Medbring en saks
Genlæs eventyret "Rotkäppchen" s.7-9 i det nye kompendium "Das Märchen", som vi hørte i sidste time
Læs s.59-60 i "Alles in allem" om modalverber. Læg særligt mærke til modalverbernes betydning (s.59ø) samt bøjningen i præsens og præteritum (s.60ø)
Læs novellen "Rotkäppchen Parodie" s.14-15 i kompendiet "Märchen". Læsefokus: Forskelle og ligheder med Grimms Rotkäppchen
Forbered dig på gruppesamtaler om teksterne "Rotkäppchen" og "Rotkäppchen Parodie"
Fokus i prøven er modalverber. Du kan forberede dig på prøven ved at læse s.59-61 i Alles in allem samt repetere slides om modalverber i OneNote under "Grammatik" (i indholdsbiblioteket).
Forbered dig på gruppesamtale om filmen Vaiana. I samtalen vil vi komme omkring handling samt hvordan filmen forholder sig til de enkelte punkter i skemaet "Merkmale des Märchens" (s2 i kompendiet).
Manuskriptet til jeres film afleveres efter modulet i dag
Se særskilt besked sendt i lectio
Læs s.65-67 i Alles in allem om stærke verber. Læg særligt mærke til, hvordan de stærke verber opfører sig i præteritum (se skemaet s.67m)
Forbered dig på gruppesamtale om "Die Bremer Stadtmusikanten". Til samtalerne vil vi tale om eventyrets handling samt kigge på, hvordan eventyret passer ind i skemaet "Merkmale des Märchens" (s.2 i kompendiet). Til samtalerne må du kun medbringe teks
Medbring et skriveredskab
Medbring tekstkompendiet til Das Märchen samt et skriveredskab
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prøve
08-11-2024
Manuskript til eventyrfilm
06-12-2024
Eventyrfilm
16-12-2024
Weihnachten und Silvester
06-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Die DDR (eksamenstema)
Fokus: Introduktion til DDR's historie samt hvordan det var at leve i overvågningssamfundet.
Kernestof:
- "Der Palast", TV serie fra 2021:
https://www.dr.dk/drtv/serie/dobbeltgaengerne_292178
Intro til serien "Der Palast":
https://www.fernsehserien.de/der-palast/folgen/1x01-folge-1-1520047
- Ines Geipel: "Ines – Sportlerin der DDR", fra Kastberg m.fl. "Schreibfreude", Tyskforlaget 2023
- ”Eppelmann in Stasihänden” fra Andersen/Husum: “Es war einmal ein Land”, Tyskforlaget 2015
Supplerende stof:
- DR dokumentar fra 2019: "Dobbeltgængeren fra Østberlin"
https://www.dr.dk/tv/se/dobbeltgaengeren-fra-oestberlin/
- Eleverne har i grupper undersøgt forskellige centrale begreber indenfor temaet, som de har præsenteret for klassen
Omfang: 60 sider
https://www.ordbogen.com/
har været brugt i undervisningen og må benyttes under forberedelsen til mundtlig eksamen
Indhold
Kernestof:
Arb. selv: Log ind på minlæring.dk og lav den tildelte adaptive træning. Du skal træne i 60 minutter for at få tilstedeværelse for modulet. Tiden kan pauses undervejs.
Læs s.55-57 om possessive pronominer. Læg særligt mærke til, hvordan de bøjes (skema s.56ø) samt brugen af sein/ihr (s.56n-57ø).
Medbring en blyant. Fokus i prøven er possessive pronominer
Medbring kompendiet til vores nye tema "Die DDR", som I fik udleveret før vinterferien
Se under dagens modul i OneNote, hvad du skal lave for at få tilstedeværelse for modulet. Du finder modulet i Indholdsbiblioteket under "Die DDR"
Forbered dig på gruppesamtale om "Der Palast" fokus i samtalerne vil være personernes udvikling. Medbring også kompendiet til temaet "Die DDR"
Medbring kompendiet til Die DDR + en blyant
Medbring en blyant + kompendiet til Die DDR
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prøve 2
28-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Integration (eksamenstema)
I forløbet arbejder vi med Tyskland som multikulturelt samfund. Ud fra forskellige integrationsteorier ser vi på, hvordan det er at være migrant i Tyskland.
Kernestof:
Kirsten Blume og Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat“, Tyskforlaget 2010
- Dennis Sand: „Die Macht des Vorurteils“
Yasemin Samdereli:
- "Almanya – Wilkommen in Deutschland", 2011, Sunrise Film Distribution
Vita Braagaard: „Weitblick. Moderne Kurzprosa“, Gyldendal 1991
- Peter Härtling ”Der gelbe Junge“
Pepe Danquart:
- "Der Schwarzfahrer", 1993
https://www.youtube.com/watch?v=swJ0zhVJ8DU
Supplerende stof:
Krehen og Stammerjohann: ”Wer bin ich?”, Gyldendal 2020:
- Einleitung zum Thema: Was ist Integration?
Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
medbring noget at skrive med
Læs teksten "el-Mafaalani und Topraks soziologische Theorie" s. 5-6 i kompendiet "Integration". Hvis du var fraværende i sidste modul, finder du teksten i OneNote under den nye sektion "Integration" i indholdsbiblioteket.
Medbring kompendiet til "Integration"
Læs teksten "Die Macht des Vorurteils" s.10-12 i kompendiet "Integration". Læsefokus: Hvad hedder de 3 elever, som Dennis Sand snakker med, hvilke rødder har deres familier og hvad er deres migrations-historier?
Medbring papirudgaven af kompendiet til "Integration" + en blyant
Medbring en saks + kompendiet til Integration
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
talepapir til mundtlig eksamen
05-05-2025
Skriftlighed i undervisningen
28-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710439", "T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710439", "H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710439" }