Holdet 2023 Ty/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Doris Sefeld Skovsted, Kristina Mandal Søndergaard Fisker
Hold 2023 Ty/2 (1g Ty/2, 2g Ty/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Liebeslieder
Titel 2 2. True Crime - echte Kriminalfälle
Titel 3 3. Turen går til Düsseldorf og Köln
Titel 4 Kinder im Dritten Reich (eksamenstema)
Titel 5 Düsseldorf
Titel 6 Das Märchen (Eksamenstema)
Titel 7 Die DDR (eksamenstema)
Titel 8 Integration (eksamenstema)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Liebeslieder

I dette forløb arbejder vi med tyske kærlighedssange og undersøger Schlagermusikkens kulturelle rolle. Sangene tematiserer forskellige former  for kærlighed: romantisk, venskabelig, seksuel og familiær kærlighed.


Sange:
"Einen Stern" (DJ Ötzi og Nik P)
"Ich bin geboren" (Nik P)
"Atemlos" (Helene Fischer)
"Regenbogenfarven" (Kerstin Ott)
"Dicke Titten" (Rammstein)
"Letzte Weihnacht" (Matthias Reim)
"Letztes Jahr an Weihnachten" (Wise Guys)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. True Crime - echte Kriminalfälle

I dette forløb tager vi afsæt i den hypede krimiserie Liebes Kind og undersøger dens rødder i de virkelig krimisager med Armin Meiwes, Josef Fritzl og Natascha Kampusch. Derefter arbejder vi med fiktive krimitekster, herunder tv-serien Tatort og dens betydning i Tyskland.
Vi har løbende fokus på genretræk:
- ein Verbrechen im Zentrum
- Täter
- Opfer
- Ermittler
- Motiv
- Tatort
- Tatwaffe

Indhold:
"Liebes Kind" (ep. 1 og 2)
"Liebs Kind auf Netflix: Das hat Natascha Kampusch mit der Serie zu tun"
https://www.film.at/news/liebes-kind-netflix-wahre-geschichte/402592289

"Mein Teil" (Lyrics og musikvideo, Rammstein)
"Wiener Blut" (Lyrics, Rammstein)

"Liebfrauenmorgen" (novelle, Jan Flieger) [+ escape room]
"Auf dem Eis" (digt, Jan Ischke)

"Tatort: Neugeboren" (film, 2021) [+ gruppesamtaler]
"Dansk stjerne får hovedrolle i Tysklands største tv-krimi"
https://graenseforeningen.dk/nyheder/dansk-stjerne-faar-hovedrolle-i-tysklands-stoerste-tv-krimi
"Tatort" (Slow German, podcast: https://slowgerman.com/2015/02/10/slow-german-097-tatort/)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Turen går til Düsseldorf og Köln

Forløbet er optakt til vores sprogrejse til Düsseldorf og Köln i begyndelsen af 2g. Eleverne undersøger i grupper de to byers vartegn (der Rheinturm og Kölner Dom) og bygger dem herefter i små modeller.

Gruppesamtaler om de to vartegn.


Mundtligt fokus på bestilling af mad på restaurant og cafe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kinder im Dritten Reich (eksamenstema)

Forløbet har fokus på, hvordan det var at være barn/ung i Tyskland under nazismen. Forløbet lægger op til vores sprogrejse til Düsseldorf i 2g, hvor vi bla. skal besøge El De Haus i Köln

Kernestof:
- Uddrag af “Der Giftpilz” (1938)
Fra Ernst Hiemer, Stürmer Verlag

- Dennis Ganzel (instr.): "Napola", (2005)

- Im Schwimmbad
Fra: Hans Peter Richter: "Damals war es Friedrich", Sebaldus-Verlag 1961

- Om Stolpersteine:
https://museenkoeln.de/ns-dokumentationszentrum/default.aspx?s=1194



Omfang: 40 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Düsseldorf

Eleverne har været på en uges sprogrejse til Düsseldorf. Forløbet omfatter optakt, afvikling samt efterbehandling af sprogrejsen. Turen havde fokus på sprog, kultur og historie med særligt fokus på Nazi-tiden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til selvvalgt aktivitet i Düsseldorf 30-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Das Märchen (Eksamenstema)

Fokus:
Genreforløb med fokus på at kunne identificere eventyrtræk samt at kunne skelne mellem folkeeventyr og kunsteventyr. Fokus på at opbygge ordforråd til at kunne tale om genren.
I forbindelse med forløbet har eleverne gruppevis lavet deres egen eventyrfilm.

Kernestof:
Fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017:
- Brüder Grimm: “Rotkäppchen”

fra www.e-stories.de:
- Esra Kurt: “Rotkäppchen”

Brüder Grimm: ”Die Bremer Stadtmusikanten” fra:
- https://www.kunstmuseum-ravensburg.de/km-wGlobal/wGlobal/scripts/accessDocument.php?document=/km-wAssets/docs/Cobra-Tasche.pdf&display=1

https://disney.fandom.com/de/wiki/Vaiana_-_Das_Paradies_hat_einen_Haken

Fra Christophersen/Homann: “Der Zauberspiegel”, Tyskforlaget 2006:
-       Franz Hohler: "Die Befreiung"


Supplerende stof:
Fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017:
- “Begriffskarte Märchen”
- “Merkmale des Märchens”
- “Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich”

Chris Williams m.fl.: “Vaiana”, Buena Vista Distribution, 2016

Omfang:
80 sider

https://www.ordbogen.com/ har været brugt i undervisningen og må benyttes under forberedelsen til mundtlig eksamen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 08-11-2024
Manuskript til eventyrfilm 06-12-2024
Eventyrfilm 16-12-2024
Weihnachten und Silvester 06-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Die DDR (eksamenstema)

Fokus: Introduktion til DDR's historie samt hvordan det var at leve i overvågningssamfundet.

Kernestof:
-  "Der Palast", TV serie fra 2021:
https://www.dr.dk/drtv/serie/dobbeltgaengerne_292178
Intro til serien "Der Palast":
https://www.fernsehserien.de/der-palast/folgen/1x01-folge-1-1520047
- Ines Geipel: "Ines – Sportlerin der DDR", fra Kastberg m.fl. "Schreibfreude", Tyskforlaget 2023
- ”Eppelmann in Stasihänden” fra Andersen/Husum: “Es war einmal ein Land”, Tyskforlaget 2015


Supplerende stof:
- DR dokumentar fra 2019: "Dobbeltgængeren fra Østberlin" https://www.dr.dk/tv/se/dobbeltgaengeren-fra-oestberlin/
- Eleverne har i grupper undersøgt forskellige centrale begreber indenfor temaet, som de har præsenteret for klassen

Omfang: 60 sider

https://www.ordbogen.com/ har været brugt i undervisningen og må benyttes under forberedelsen til mundtlig eksamen

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 2 28-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Integration (eksamenstema)

I forløbet arbejder vi med Tyskland som multikulturelt samfund. Ud fra forskellige integrationsteorier ser vi på, hvordan det er at være migrant i Tyskland.

Kernestof:
Kirsten Blume og Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat“, Tyskforlaget 2010
- Dennis Sand: „Die Macht des Vorurteils“

Yasemin Samdereli:
- "Almanya – Wilkommen in Deutschland", 2011, Sunrise Film Distribution

Vita Braagaard: „Weitblick. Moderne Kurzprosa“, Gyldendal 1991
- Peter Härtling ”Der gelbe Junge“

Pepe Danquart:
- "Der Schwarzfahrer", 1993
https://www.youtube.com/watch?v=swJ0zhVJ8DU

Supplerende stof:
Krehen og Stammerjohann: ”Wer bin ich?”, Gyldendal 2020:
- Einleitung zum Thema: Was ist Integration?

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
talepapir til mundtlig eksamen 05-05-2025
Skriftlighed i undervisningen 28-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer