X - Randers Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Randers Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Randers Statsskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Kristina Mandal Søndergaard Fisker, Lene Christensen
Hold
2023 Ty/4 (
1g Ty/4
,
2g Ty/4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Liebeslieder
Titel 2
2. True Crime - echte Kriminalfälle
Titel 3
3. Turen går til Düsseldorf og Köln
Titel 4
4. Düsseldorf und Köln
Titel 5
5. Schicksale im Dritten Reich (eksamen)
Titel 6
6. Reisen (eksamen)
Titel 7
7. Die DDR (eksamen)
Titel 8
8. Nationalidentität (eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Liebeslieder
I dette forløb arbejder vi med tyske kærlighedssange og undersøger Schlagermusikkens kulturelle rolle. Sangene tematiserer forskellige former for kærlighed: romantisk, venskabelig, seksuel og familiær kærlighed.
Sange:
"Einen Stern" (DJ Ötzi og Nik P)
"Ich bin geboren" (Nik P)
"Atemlos" (Helene Fischer)
"Regenbogenfarven" (Kerstin Ott)
"Dicke Titten" (Rammstein)
"Letzte Weihnacht" (Matthias Reim)
"Letztes Jahr an Weihnachten" (Wise Guys)
Indhold
Kernestof:
I dag lykkes det! Glæder mig til at møde jer :)
Medlem 1
Medlem 2
Medlem 3
Medlem 4
Alle lytter til sangen igen og synger med for fuld hals - man kan jo ikke andet, det er jo vitterligt en Ohrwurm:) Imens I hører den, skal I markere transparente ord i teksten - altså ord, I kan forstå, fordi de ligner ord på andre sprog (typisk enge
Kig på bagsiden af arket med grammatik fra sidste modul (Øvelser til DJ Ötzi.docx ) og oversæt det lille tyske Schlager-omkvæd til dansk + vurder, hvilken form for kærlighed, teksten rummer: romantische, sexuelle, freundschaftliche, familiäre Liebe?
Vi prøver igen - se aflyst time tirsdag :)
Alle har lavet øvelse 1-6 + 8-9 om hjælpeverber på minlæring. I timen arbejder vi videre med verberne og kaster os over en ny sang :)
Eneste lektie er at høre Helene Fischer igen - og at synge med på teksten! Helene Fischer - Atemlos durch die Nacht
I skal analysere og oversætte de danske sætninger om Helene Fischer til tysk, så de er færdige til timen :) Husk: Hellere 52 fejl, I selv har lavet, end et eller andet random, et program har spyttet ud! Behauptungen til Atemlos.docx
Ingen lektier! Dicke Titten_Schlager_1g.docx
Rammstein adjektiver
Lektie: Læs og forstå Rammsteins "Dicke Titten", så vi kan snakke om indholdet på dansk på klassen. Øv jer i at forklare på tysk, hvilken type kærlighed, der er på spil i denne sang: Ist die Liebe romantisch, sexuell, freundschaftlich oder familiär -
Ingen lektier - sidste modul med Liebe. Vi kigger på Schlager og endnu en omgang tysk julemusik.
Så er tysk i 2024 i gang, venner! ;) Screeningen varer en time, og I må bruge grammatikbog og ordbog. I behøver ikke som sådan forberede jer, for det er meningen, at screeningen skal vise, hvor meget grammatik I kan (huske) lige nu og her. Hvis I ger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. True Crime - echte Kriminalfälle
I dette forløb tager vi afsæt i den hypede krimiserie Liebes Kind og undersøger dens rødder i de virkelig krimisager med Armin Meiwes, Josef Fritzl og Natascha Kampusch. Derefter arbejder vi med fiktive krimitekster, herunder tv-serien Tatort og dens betydning i Tyskland.
Vi har løbende fokus på genretræk:
- ein Verbrechen im Zentrum
- Täter
- Opfer
- Ermittler
- Motiv
- Tatort
- Tatwaffe
Indhold:
"Liebes Kind" (ep. 1 og 2)
"Liebs Kind auf Netflix: Das hat Natascha Kampusch mit der Serie zu tun"
https://www.film.at/news/liebes-kind-netflix-wahre-geschichte/402592289
"Mein Teil" (Lyrics og musikvideo, Rammstein)
"Wiener Blut" (Lyrics, Rammstein)
"Liebfrauenmorgen" (novelle, Jan Flieger) [+ escape room]
"Auf dem Eis" (digt, Jan Ischke)
"Tatort: Neugeboren" (film, 2021) [+ gruppesamtaler]
"Dansk stjerne får hovedrolle i Tysklands største tv-krimi"
https://graenseforeningen.dk/nyheder/dansk-stjerne-faar-hovedrolle-i-tysklands-stoerste-tv-krimi
"Tatort" (Slow German, podcast:
https://slowgerman.com/2015/02/10/slow-german-097-tatort/
)
Indhold
Kernestof:
Vi snakker lige ganske kort screeningsresultater, og så går vi i gang med et nyt forløb. Ingen lektier.
Overvej: Hvilke krimitræk ser vi i 1. afsnit af Liebes Kind? Bliver vi klogere på:
Memory Game: Krimiwörter 2 (language)Matching Pairs: Krimiwörter (language)
Matching Pairs: Krimiwörter (language)
Wer sind Josef Fritzl, Wolfgang Priklopil und Natascha Kampusch? Find ud af så meget som muligt! Husk artikel fra sidste modul!
Kampusch, Fritzl, Priklopil.docx
Liebes Kind - artikel, film.at.docx
Øv jer i at kunne sige et par frie sætninger på tysk om de virkelige kriminalsager med Natascha Kampusch, Wolfgang Priklopil og Josef Fritzl: Was war das Verbrechen? Wer war der Täter? Und wer war das Opfer? Und wie ist die Netflix Serie 'Liebes Kind
Wiener Blut
Matching Pairs: Wiener Blut - Lyrics (language)
1) Lyt til Rammsteins fortolkning af Josef Fritzl sagen igen og overvej: Ist es in Ordnung, dass Rammstein Elisabeths Schicksal (=skæbne) als Unterhaltung im Lied Wiener Blut benutzt?
Wiener Blut-Lyrics.docx
Navneliste
Om krimiens genretræk og grammatik! Eneste lillebitte lektie: Genopfrisk krimiordene Matching Pairs: Krimiwörter (language)
Oversæt til og med sætning 2b på arket med krimigenretræk (jeg vedhæfter her til de fraværende :) Elevnoter til krimigenretræk.docx Husk at være obs på, at kasus passer til den analyse, jeg har lavet af sætningerne!
Alle har lavet Wordsearch og dernæst indsættelsesøvelsen med ordene fra denne wordsearch færdig til timen (i arkene fra sidste time). Prøv at indsætte ordene efter hukommelsen i stedet for at kigge - vi arbejder jo hen imod at lære sætningerne udenad
Sørg for at holde ord og formuleringer fra sidste time ved lige, så I ikke glemmer det hele :) I kan jo evt. lige taget et smut forbi gloseøvelsen på quizlet! Ingen lektier udover det. Husk at medbringe ark fra sidste time + Alles in allem.
Ingen lektier - udover at huske krimien fra sidste modul og også gerne lige skimme den, så I kan huske, hvor vi er kommet til i handlingen :)
Genlæs den bid af krimien, vi har arbejdet med indtil nu (stk. A-D) - tag den og Alles in allem med :)
Ingen lektier, men medbring krimien, så vi kan komme lidt videre i den efter pausen i går :)
Velkommen tilbage :)
Alle har set krimien Tatort: Neugeboren på mit cfu til i dag, så vi kan gå ombord i handlingen og i dybden med:
Tatort neugeboren billeder - die Handlung.docx
Alle laver den lille øvelse (opgave 1), der ligger til jer inde på minlæring, inden timen. I skal ikke lave hele opgaven, blot den første del, hvor I skal markere ejefald på dansk. I timen skal vi blandt andet arbejde med genitiv - den kasus, der bru
Se den aflyste time i torsdags :) Vi snakker krimi (som ALLE har set!) og genitiv - med andre ord: det bliver en time i paradis!
Vi arbejder videre med genitiv og forbereder gruppesamtalerne i næste uge. Lektie: Formuler med jeres egne ord 1) hvad artikler bruges til på tysk, og 2) Hvordan genitiv fungerer på tysk
Afsnit
SG #097: Tatort | Slow German
Forbered jer ved at træne sætninger fra referatøvelsen/selvtesten fra sidste time, øv krimiord og snak på tysk med jer selv om filmen "Tatort - Neugeboren". I skal snakke med mig i 10 minutter i følgende grupper:
Vi afslutter krimiforløbet. Ingen lektier :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Turen går til Düsseldorf og Köln
Forløbet er optakt til vores sprogrejse til Düsseldorf og Köln i begyndelsen af 2g. Eleverne undersøger i grupper de to byers vartegn (der Rheinturm og Kölner Dom) og bygger dem herefter i små modeller.
Gruppesamtaler om de to vartegn.
Mundtligt fokus på bestilling af mad på restaurant og cafe.
Indhold
Kernestof:
Top 10 things to do in Düsseldorf 2023! | Travel guide 🇩🇪🌆✈️
Minlæring possessive pronominer
Der vil være test i timen med fokus på artiklernes bøjning, possessive pronominer (der jo bøjes ligesom de ubestemte artikler) og kasusforståelse. En del af testen vil foregå på minlæring. Medbring Alles in allem til denne del. Anden del vil foregå p
Test tilbage og så fortsætter vi med at undersøge rejsemålet for sprogturen - denne gang kigger vi på Köln :)
KÖLN - Fragen.docx
I denne time skal I bygge et af vores rejsebyers vartegn: Düsseldorfs Rheinturm eller Kölner Dom. Gå i tænkeboks ift. hvilket vartegn og hvordan. Undersøg også lidt mere om de to bygninger.
1ty4 - arbejdet med de to vartegn i Düsseldorf og Köln.docx
Der vil være gruppesamtaler i lokale 9 og V.F. (vartegnsfokus) i 9a! Lektie: Øv jer på at kunne besvare spørgsmålene udenad - samtalen er uden papirer.
Alle har gruppesamtaler i denne time :) I kan stadig forberede jer ved at lære svarene på de vedhæftede spørgsmål udenad (side 3): 1ty4 - arbejdet med de to vartegn i Düsseldorf og Köln.docx
I dette modul sætter vi fokus på det at snakke tysk i Düsseldorf og Köln - fx når vi skal bestille mad :)
KM har en form for afskeds-Frühstück med, og så tager vi afsked med tysk i 1g.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Düsseldorf und Köln
Forløb i forbindelse med sprogrejse til Düsseldorf med besøg i Köln.
Eleverne arbejder med området og byerne, herunder historiske og kulturelle begivenheder.
Der er desuden fokus på dialogøvelser samt oparbejdelse af ordforråd via læsebånd.
Indhold
Kernestof:
Das Bundesland Nordrhein-Westfalen (Unterrichtsmaterial Nordrhein-Westfalen - MaterialGuru)
Düsseldorf - uddrag (Step into german)
Köln - uddrag (Step into german)
„Stolpersteine Simon und Rosa Estera Klarmann geb. Berger, Düsseldorf, Marktstraβe“
EL-DE-Haus - Lexikon
Heinrich Heine: Loreley, 1827
Heinrich Heine: aus Reisebilder – Buch Le Grand, 1827
Supplerende stof:
„Die Verfolgung der Düsseldorfer Juden“ (uddrag fra https://gedenkbuch-duesseldorf.de/historische-einfuehrung/)
„Heinrich Heine in Düsseldorf“
„Wer ist die Loreley?“
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. Schicksale im Dritten Reich (eksamen)
Emnet har fokus på perioden 1933-1945, hvor der arbejdes med tidens forskellige menneskeskæbner. Herunder skæbner i Düsseldorf og Köln, som relaterer til nogle af de steder, som eleverne besøgte på deres sprogrejse.
Eleverne må anvende
ordbogen.dk
til eksamen.
Indhold
Kernestof:
„Maria und Josef Otten“ (https://de.wikipedia.org/wiki/Maria_und_Josef_Otten)
Kurt Bartsch: Berlin, Gormannstraβe
Heinz Humbach: Biografie und Zeitzeugen-Berichte Humbachs (https://eg.nsdok.de/default.asp?typ=interview&pid=25&aktion=erstes)
Film: Nicht alle waren Mörder
Supplerende stof:
„Die nationalsozialistische Diktatur (1933-1945)“ (Deutschland – Geschichte, Geographie, Gesellschaft, Gyldendal)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. Reisen (eksamen)
Forløb med fokus på emnet "Reisen". Der arbejdes med forskellige teksttyper samt forskellige betydninger af ordet "Reisen". Desuden fokus på mundtlighed.
Indhold
Kernestof:
Franz Kafka: Der Aufbruch
Benne: Reise
Doris Dörrie: "Ohne Gepäck"
Film: Almanya - Willkommen in Deutschland
Brüder Grimm: Die Sterntaler
Udo Lindenberg: Daumen im Wind
Supplerende stof:
Podcast: aus „Die Bahn in Deutschland“ (Slow German Podcast - #147)
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7. Die DDR (eksamen)
Forløb om Tyskland efter 1945 med fokus på både positive såvel som negative sider ved DDR-tiden.
Undervejs er der arbejdet med Bundestagswahl 2025.
Indhold
Kernestof:
Sido: Hey du
„Grundriss über die Geschichte der DDR“ (Themenkiste)
Regina Zywietz: Wie der Mauerbau fast mein Abitur verhindert hätte („Berlin – geteilte Stadt“)
Podcast: „Die Stasi“ (slowgerman.com)
Mario Röllig: Begegnung mit der Vergangenheit und Auferstanden aus Ruinen (Niemals vergessen)
Christa Moog: Es ist 15 Uhr
Dokumentar: Celle 364
Fernsehserie: Der Palast, Staffel 1 Folge 1-6 (Dobbeltgængerne)
„War damals in der DDR wirklich alles schlechter?“ von A. Dowideit, K. Haak, J. Wildermann
„Die Wende - Friedliche Revolution“ (Friedliche Revolution - DDR | Zeitklicks)
Claudia Rusch: Mauer mit Banane (Auf uns)
Supplerende stof:
Die Onlinedatenbank des DDR Museum
DDR - indledning (Niemals vergessen).pdf
Dokumentar: Flugten over Berlinmuren I
Die Wahl 2025.pptx
Die Deutschen Parteien Aufgaben.docx
„Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer“ (https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo)
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
8. Nationalidentität (eksamen)
Forløb om den tyske nationalidentitet.
Der arbejdes der med emnet typisch deutsch - typisch dänisch og den tyske fodboldkultur samt sange med historisk indhold.
Eleverne skal opnå kendskab til Tyskland og den tyske kultur med fokus på nationalfølelse.
Indhold
Kernestof:
„Was sagt die Straße: Was ist typisch Deutsch?“ (https://www.youtube.com/watch?v=ctqzFbfsneE)
„EM 2024 – Der Einfluss von Fuβball auf Nationalstolz und Nationalismus“ (uddrag)
Baldur von Schirach: Vorwärts! Vorwärts!
Ernst Thälmann: Lied der Thälmannpioniere
Holdet 2g Ty_4 - Undervisningsbeskrivelse - Lectio - Randers Statsskole.pdf
August Heinrich Hoffmann von Fallersleben: Das Lied der Deutschen
D-A-CH-Region
Husk mappe
Supplerende stof:
Hitlerjugend - Leben ist Kampf - Nationalsozialismus | Zeitklicks
Ernst Thälmann - Biografien | Zeitklicks
Junge Pioniere - DDR | Zeitklicks
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710441", "T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710441", "H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710441" }