Holdet 2023 Ty/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Kristina Mandal Søndergaard Fisker, Lene Christensen
Hold 2023 Ty/4 (1g Ty/4, 2g Ty/4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Liebeslieder
Titel 2 2. True Crime - echte Kriminalfälle
Titel 3 3. Turen går til Düsseldorf og Köln
Titel 4 4. Düsseldorf und Köln
Titel 5 5. Schicksale im Dritten Reich (eksamen)
Titel 6 6. Reisen (eksamen)
Titel 7 7. Die DDR (eksamen)
Titel 8 8. Nationalidentität (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Liebeslieder

I dette forløb arbejder vi med tyske kærlighedssange og undersøger Schlagermusikkens kulturelle rolle. Sangene tematiserer forskellige former for kærlighed: romantisk, venskabelig, seksuel og familiær kærlighed.

Sange:
"Einen Stern" (DJ Ötzi og Nik P)
"Ich bin geboren" (Nik P)
"Atemlos" (Helene Fischer)
"Regenbogenfarven" (Kerstin Ott)
"Dicke Titten" (Rammstein)
"Letzte Weihnacht" (Matthias Reim)
"Letztes Jahr an Weihnachten" (Wise Guys)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. True Crime - echte Kriminalfälle

I dette forløb tager vi afsæt i den hypede krimiserie Liebes Kind og undersøger dens rødder i de virkelig krimisager med Armin Meiwes, Josef Fritzl og Natascha Kampusch. Derefter arbejder vi med fiktive krimitekster, herunder tv-serien Tatort og dens betydning i Tyskland.
Vi har løbende fokus på genretræk:
- ein Verbrechen im Zentrum
- Täter
- Opfer
- Ermittler
- Motiv
- Tatort
- Tatwaffe

Indhold:
"Liebes Kind" (ep. 1 og 2)
"Liebs Kind auf Netflix: Das hat Natascha Kampusch mit der Serie zu tun"
https://www.film.at/news/liebes-kind-netflix-wahre-geschichte/402592289

"Mein Teil" (Lyrics og musikvideo, Rammstein)
"Wiener Blut" (Lyrics, Rammstein)

"Liebfrauenmorgen" (novelle, Jan Flieger) [+ escape room]
"Auf dem Eis" (digt, Jan Ischke)

"Tatort: Neugeboren" (film, 2021) [+ gruppesamtaler]
"Dansk stjerne får hovedrolle i Tysklands største tv-krimi"
https://graenseforeningen.dk/nyheder/dansk-stjerne-faar-hovedrolle-i-tysklands-stoerste-tv-krimi
"Tatort" (Slow German, podcast: https://slowgerman.com/2015/02/10/slow-german-097-tatort/)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Turen går til Düsseldorf og Köln

Forløbet er optakt til vores sprogrejse til Düsseldorf og Köln i begyndelsen af 2g. Eleverne undersøger i grupper de to byers vartegn (der Rheinturm og Kölner Dom) og bygger dem herefter i små modeller.

Gruppesamtaler om de to vartegn.

Mundtligt fokus på bestilling af mad på restaurant og cafe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Düsseldorf und Köln

Forløb i forbindelse med sprogrejse til Düsseldorf med besøg i Köln.
Eleverne arbejder med området og byerne, herunder historiske og kulturelle begivenheder.
Der er desuden fokus på dialogøvelser samt oparbejdelse af ordforråd via læsebånd.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Schicksale im Dritten Reich (eksamen)

Emnet har fokus på perioden 1933-1945, hvor der arbejdes med tidens forskellige menneskeskæbner. Herunder skæbner i Düsseldorf og Köln, som relaterer til nogle af de steder, som eleverne besøgte på deres sprogrejse.
Eleverne må anvende ordbogen.dk til eksamen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Reisen (eksamen)

Forløb med fokus på emnet "Reisen". Der arbejdes med forskellige teksttyper samt forskellige betydninger af ordet "Reisen". Desuden fokus på mundtlighed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 8. Nationalidentität (eksamen)

Forløb om den tyske nationalidentitet.
Der arbejdes der med emnet typisch deutsch - typisch dänisch og den tyske fodboldkultur samt sange med historisk indhold.
Eleverne skal opnå kendskab til Tyskland og den tyske kultur med fokus på nationalfølelse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer