Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Doris Sefeld Skovsted
|
Hold
|
2023 Ty/5 (1g Ty/5, 2g Ty/5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mord und Totschlag
I forløbet Mord und Totschlag læser eleverne tekster, som på forskellig vis indeholder et dødsfald. Der er fokus på udvidelse af ordforrådet og især gloser, de kan bruge til emnet.
Eleverne arbejder med tekstforståelse, at lave personkarakteristikker og kunne tale om teksterne. Derudover arbejder eleverne med krimitræk og forskellen på en kriminalhistorie og en detektivhistorie og har dermed fokus på fortællersynsvinklen.
Som en del af forløbet skriver eleverne i grupper et manuskript og ud fra dette, filmer deres egne detektivhistorie eller mord/kriminalhistorie.
Grammatisk fokus: hjælpeverber, svage verber samt ordstilling i hoved- og ledsætninger
Kernestof:
- "Merkmale des Krimis" + "Aufgaben zu den Merkmalen des Krimis" (S. 78-83 i Gattungen af Helle Egendal, Gyldendal 2017)
- Milena Moser: Letzte Pizza (fra: Kurzum ved E. Wikkelsø, Tyskforlaget 2005)
- Ferry Hirschmann: Das Risiko trägt immer der Mörder (fra: Meiner Meinung nach 2, Karsten Anker - Møller m.fl., Gyldendal 1980)
- Film: Lars Kraume: Borowski und der brennende Mann (2014)
Supplerende stof:
Milena Moser: "Angebrannte Fischstäbchen" https://www.youtube.com/watch?v=ZptBXPysPp0
Grammatik: Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014: kap. 3,4,8
https://minlaering.dk/
Læste sider: 50
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Screening
|
19-12-2023
|
Filmmanuskript
|
06-02-2024
|
Krimifilm
|
26-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Weihnachten in Deutschland
Lille Landeskunde-forløb med fokus på tyske juletraditioner med udgangspunkt i Tobi Baumann (reg): "Über Weihnachten", 2020
Læste sider: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kinder im Dritten Reich (eksamenstema)
Forløbet har fokus på, hvordan det var at være barn/ung i Tyskland under nazismen. Forløbet lægger op til vores sprogrejse til Düsseldorf i 2g, hvor vi bla. skal besøge El De Haus i Köln
Kernestof:
Fra Herbert Schniele Lutz: „Schlaglichter – zwei Dutzend Kurzgeschichten“, Ernst Klett Verlag:
- Kurt Bartsch: ”Berlin, Gormannstrasse”
- Uddrag af “Der Giftpilz” (1938)
Fra Ernst Hiemer, Stürmer Verlag
- "Die Schlaufe"
Fra: Hans Peter Richter: "Damals war es Friedrich", Sebaldus-Verlag 1961
- Im Schwimmbad
Fra: Hans Peter Richter: "Damals war es Friedrich", Sebaldus-Verlag 1961
- Dennis Ganzel (instr.): "Napola", (2005)
- Om Stolpersteine:
https://museenkoeln.de/ns-dokumentationszentrum/default.aspx?s=1194
Supplerende stof:
Fra Niels Kaae Stimpel: ”Früher und jetzt?“, Forlaget åløkke 1991:
- Die Judenverfolgungen, s.93-94
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Düsseldorf
Eleverne har været på en uges sprogrejse til Düsseldorf. Forløbet omfatter optakt, afvikling samt efterbehandling af sprogrejsen. Turen havde fokus på sprog, kultur og historie med særligt fokus på Nazi-tiden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forberedelse til selvvalgt aktivitet i Düsseldorf
|
29-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Das Märchen (Eksamenstema)
Fokus:
Genreforløb med fokus på at kunne identificere eventyrtræk samt at kunne skelne mellem folkeeventyr og kunsteventyr. Fokus på at opbygge ordforråd til at kunne tale om genren.
I forbindelse med forløbet har eleverne gruppevis lavet deres egen eventyrfilm.
Kernestof:
Fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017:
- Brüder Grimm: “Rotkäppchen”
fra www.e-stories.de:
- Esra Kurt: “Rotkäppchen”
Brüder Grimm: ”Die Bremer Stadtmusikanten” fra:
- https://www.kunstmuseum-ravensburg.de/km-wGlobal/wGlobal/scripts/accessDocument.php?document=/km-wAssets/docs/Cobra-Tasche.pdf&display=1
https://disney.fandom.com/de/wiki/Vaiana_-_Das_Paradies_hat_einen_Haken
Fra Christophersen/Homann: “Der Zauberspiegel”, Tyskforlaget 2006:
- Franz Hohler: "Die Befreiung"
Supplerende stof:
Fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017:
- “Begriffskarte Märchen”
- “Merkmale des Märchens”
- “Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich”
Chris Williams m.fl.: “Vaiana”, Buena Vista Distribution, 2016
Omfang:
80 sider
https://www.ordbogen.com/ har været brugt i undervisningen og må benyttes under forberedelsen til mundtlig eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve
|
04-11-2024
|
Manuskript til eventyrfilm
|
06-12-2024
|
Eventyrfilm
|
12-12-2024
|
Weihnachten und Silvester
|
06-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Die DDR (eksamenstema)
Fokus: Introduktion til DDR's historie samt hvordan det var at leve i overvågningssamfundet.
Kernestof:
- "Der Palast", TV serie fra 2021:
https://www.dr.dk/drtv/serie/dobbeltgaengerne_292178
- Intro til serien "Der Palast":
https://www.fernsehserien.de/der-palast/folgen/1x01-folge-1-1520047
- Ines Geipel: "Ines – Sportlerin der DDR", fra Kastberg m.fl. "Schreibfreude", Tyskforlaget 2023
- ”Eppelmann in Stasihänden” fra Andersen/Husum: “Es war einmal ein Land”, Tyskforlaget 2015
Supplerende stof:
- DR dokumentar fra 2019: "Dobbeltgængeren fra Østberlin" https://www.dr.dk/tv/se/dobbeltgaengeren-fra-oestberlin/
- Eleverne har i grupper undersøgt forskellige centrale begreber indenfor temaet, som de har præsenteret for klassen
Omfang: 60 sider
https://www.ordbogen.com/ har været brugt i undervisningen og må benyttes under forberedelsen til mundtlig eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve 2
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Integration (eksamenstema)
I forløbet arbejder vi med Tyskland som multikulturelt samfund. Ud fra forskellige integrationsteorier ser vi på, hvordan det er at være migrant i Tyskland.
Kernestof:
Kirsten Blume og Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat“, Tyskforlaget 2010
- Dennis Sand: „Die Macht des Vorurteils“
Yasemin Samdereli:
- "Almanya – Wilkommen in Deutschland", 2011, Sunrise Film Distribution
Vita Braagaard: „Weitblick. Moderne Kurzprosa“, Gyldendal 1991
- Peter Härtling ”Der gelbe Junge“
Pepe Danquart:
- "Der Schwarzfahrer", 1993
https://www.youtube.com/watch?v=swJ0zhVJ8DU
Supplerende stof:
Krehen og Stammerjohann: ”Wer bin ich?”, Gyldendal 2020:
- Einleitung zum Thema: Was ist Integration?
- El-Mafaalani und Topraks soziologische Theorie
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Talepapir til mundtlig eksamen
|
07-05-2025
|
Skriftlighed i undervisningen
|
28-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710442",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710442",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710442"
}