Holdet 2023 Ty/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Doris Sefeld Skovsted
Hold 2023 Ty/5 (1g Ty/5, 2g Ty/5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mord und Totschlag
Titel 2 Weihnachten in Deutschland
Titel 3 Kinder im Dritten Reich (eksamenstema)
Titel 4 Düsseldorf
Titel 5 Das Märchen (Eksamenstema)
Titel 6 Die DDR (eksamenstema)
Titel 7 Integration (eksamenstema)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mord und Totschlag

I forløbet Mord und Totschlag læser eleverne tekster, som på forskellig vis indeholder et dødsfald. Der er fokus på udvidelse af ordforrådet og især gloser, de kan bruge til emnet.
Eleverne arbejder med tekstforståelse, at lave personkarakteristikker og kunne tale om teksterne. Derudover arbejder eleverne med krimitræk og forskellen på en kriminalhistorie og en detektivhistorie og har dermed fokus på fortællersynsvinklen.
Som en del af forløbet skriver eleverne i grupper et manuskript og ud fra dette, filmer deres egne detektivhistorie eller mord/kriminalhistorie.
Grammatisk fokus: hjælpeverber, svage verber samt ordstilling i hoved- og ledsætninger



Kernestof:
- "Merkmale des Krimis" + "Aufgaben zu den Merkmalen des Krimis" (S. 78-83 i Gattungen af Helle Egendal, Gyldendal 2017)
-  Milena Moser: Letzte Pizza (fra: Kurzum ved E. Wikkelsø, Tyskforlaget 2005)
-  Ferry Hirschmann: Das Risiko trägt immer der Mörder (fra: Meiner Meinung nach 2, Karsten Anker - Møller m.fl., Gyldendal 1980)
- Film: Lars Kraume: Borowski und der brennende Mann (2014)



Supplerende stof:
Milena Moser: "Angebrannte Fischstäbchen" https://www.youtube.com/watch?v=ZptBXPysPp0


Grammatik: Häckert/Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014: kap. 3,4,8
https://minlaering.dk/



Læste sider: 50
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening 19-12-2023
Filmmanuskript 06-02-2024
Krimifilm 26-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Weihnachten in Deutschland

Lille Landeskunde-forløb med fokus på tyske juletraditioner med udgangspunkt i Tobi Baumann (reg): "Über Weihnachten", 2020

Læste sider: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kinder im Dritten Reich (eksamenstema)

Forløbet har fokus på, hvordan det var at være barn/ung i Tyskland under nazismen. Forløbet lægger op til vores sprogrejse til Düsseldorf i 2g, hvor vi bla. skal besøge El De Haus i Köln

Kernestof:
Fra Herbert Schniele Lutz: „Schlaglichter – zwei Dutzend Kurzgeschichten“, Ernst Klett Verlag:
- Kurt Bartsch: ”Berlin, Gormannstrasse”


- Uddrag af “Der Giftpilz” (1938)
Fra Ernst Hiemer, Stürmer Verlag

- "Die Schlaufe"
Fra: Hans Peter Richter: "Damals war es Friedrich", Sebaldus-Verlag 1961

- Im Schwimmbad
Fra: Hans Peter Richter: "Damals war es Friedrich", Sebaldus-Verlag 1961

- Dennis Ganzel (instr.): "Napola", (2005)

- Om Stolpersteine:
https://museenkoeln.de/ns-dokumentationszentrum/default.aspx?s=1194

Supplerende stof:
Fra Niels Kaae Stimpel: ”Früher und jetzt?“, Forlaget åløkke 1991:
- Die Judenverfolgungen, s.93-94






Omfang: 40 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Düsseldorf

Eleverne har været på en uges sprogrejse til Düsseldorf. Forløbet omfatter optakt, afvikling samt efterbehandling af sprogrejsen. Turen havde fokus på sprog, kultur og historie med særligt fokus på Nazi-tiden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til selvvalgt aktivitet i Düsseldorf 29-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Das Märchen (Eksamenstema)

Fokus:
Genreforløb med fokus på at kunne identificere eventyrtræk samt at kunne skelne mellem folkeeventyr og kunsteventyr. Fokus på at opbygge ordforråd til at kunne tale om genren.
I forbindelse med forløbet har eleverne gruppevis lavet deres egen eventyrfilm.

Kernestof:
Fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017:
- Brüder Grimm: “Rotkäppchen”

fra www.e-stories.de:
- Esra Kurt: “Rotkäppchen”

Brüder Grimm: ”Die Bremer Stadtmusikanten” fra:
- https://www.kunstmuseum-ravensburg.de/km-wGlobal/wGlobal/scripts/accessDocument.php?document=/km-wAssets/docs/Cobra-Tasche.pdf&display=1

https://disney.fandom.com/de/wiki/Vaiana_-_Das_Paradies_hat_einen_Haken

Fra Christophersen/Homann: “Der Zauberspiegel”, Tyskforlaget 2006:
-       Franz Hohler: "Die Befreiung"


Supplerende stof:
Fra: Helle Egendal: “Gattungen”, Gyldendal 2017:
- “Begriffskarte Märchen”
- “Merkmale des Märchens”
- “Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich”

Chris Williams m.fl.: “Vaiana”, Buena Vista Distribution, 2016

Omfang:
80 sider

https://www.ordbogen.com/ har været brugt i undervisningen og må benyttes under forberedelsen til mundtlig eksamen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 04-11-2024
Manuskript til eventyrfilm 06-12-2024
Eventyrfilm 12-12-2024
Weihnachten und Silvester 06-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Die DDR (eksamenstema)

Fokus: Introduktion til DDR's historie samt hvordan det var at leve i overvågningssamfundet.

Kernestof:
-  "Der Palast", TV serie fra 2021:
https://www.dr.dk/drtv/serie/dobbeltgaengerne_292178
- Intro til serien "Der Palast":
https://www.fernsehserien.de/der-palast/folgen/1x01-folge-1-1520047
- Ines Geipel: "Ines – Sportlerin der DDR", fra Kastberg m.fl. "Schreibfreude", Tyskforlaget 2023
- ”Eppelmann in Stasihänden” fra Andersen/Husum: “Es war einmal ein Land”, Tyskforlaget 2015


Supplerende stof:
- DR dokumentar fra 2019: "Dobbeltgængeren fra Østberlin" https://www.dr.dk/tv/se/dobbeltgaengeren-fra-oestberlin/
- Eleverne har i grupper undersøgt forskellige centrale begreber indenfor temaet, som de har præsenteret for klassen

Omfang: 60 sider

https://www.ordbogen.com/ har været brugt i undervisningen og må benyttes under forberedelsen til mundtlig eksamen

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 2 03-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Integration (eksamenstema)

I forløbet arbejder vi med Tyskland som multikulturelt samfund. Ud fra forskellige integrationsteorier ser vi på, hvordan det er at være migrant i Tyskland.

Kernestof:
Kirsten Blume og Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat“, Tyskforlaget 2010
- Dennis Sand: „Die Macht des Vorurteils“

Yasemin Samdereli:
- "Almanya – Wilkommen in Deutschland", 2011, Sunrise Film Distribution

Vita Braagaard: „Weitblick. Moderne Kurzprosa“, Gyldendal 1991
- Peter Härtling ”Der gelbe Junge“

Pepe Danquart:
- "Der Schwarzfahrer", 1993
https://www.youtube.com/watch?v=swJ0zhVJ8DU

Supplerende stof:
Krehen og Stammerjohann: ”Wer bin ich?”, Gyldendal 2020:
- Einleitung zum Thema: Was ist Integration?
- El-Mafaalani und Topraks soziologische Theorie

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Talepapir til mundtlig eksamen 07-05-2025
Skriftlighed i undervisningen 28-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer