Holdet 2023 En/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Laura Vibe Hobolt Larsen
Hold 2023 En/h (1h En, 2h En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 American Dream and Nightmare
Titel 2 Rule Britannia
Titel 3 Oh, The Horror!
Titel 4 Ireland
Titel 5 Hooliganism
Titel 6 The Supernatural

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 American Dream and Nightmare

Eleverne får en introduktion til den amerikanske drøm, som en del af indblik i det amerikanske samfund og værdisæt. Vi ser på det historiske og værdimæssige grundlag bag den amerikanske drøm, eksempler på den amerikanske drøms succes og hvordan drømmen klarer sig idag. Desuden ser vi på bagsiden af den amerikanske drøm og eksempler på dens fiasko i nutidens USA. . Eleverne øver sig i analyse af forskellige genrer, herunder taler, artikler, digte, sange, interviews. Udover tekstdimensionen kommer eleverne igennem basal engelsk grammatik: adjektivernes gradbøjning, adjektiv/adverbier, pronominer.

Materiale:


The Declaration of Independence, excerpt, lines 5-31, p. 122 in Bitten Arildsen & Chris Plougheld: Follow That Dream, Systime, 2008

Emma Lazarus: The New Colossus (1883), pp.101-102 i i Worlds of English, Agnete Fog & Anne Mette Finderup (eds.), Systime, 2010

LeAlan Jones: Our America, pp. 133-135 i Contexts, Jonna Engberg-Pedersen et al (eds.), Gyldendal 2004

Michael Lee Cohen: Adam, pp.136-140 i Contexts, Jonna Engberg-Pedersen et al (eds.), Gyldendal 2004

Arnold Schwarzenegger: Call me Arnold, pp. 44-46 i Born in the USA, Søren Mathiasen & Svend-Aage Nielsen, Forlaget Futurum, 1990

Barack Obama: The American Promise, pp. 109-112 i Worlds of English, Agnete Fog & Anne Mette Finderup (eds.), Systime, 2010


Diane Roberts: Want to get ahead? Move to Denmark, The Guardian, 17. januar, 2012


"Bidenomics Is Future, It Will Restore American Dream": Joe Biden, NDTV world, June 29, 2023, https://www.ndtv.com/world-news/bidenomics-is-future-it-will-restore-american-dream-joe-biden-4161790

Stephen Moore: Biden Is Killing the American Dream of Homeownership, The Heritage Foundation, 26/10/2023

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rule Britannia

I dette forløb lærer eleverne om England ud fra tre fokusområder: Class, North-South Divide og Multiculturalism.


Introduction - England, Great Britain, United Kingdom, pp.54-56, pp. 60-61 i Ruth Flensted m.fl.: What’s up, Britain, Gyldendal

Class:

Social classes, hierarchy and class relations in Downton Abbey, downtonabbeyhistory.wordpress.com,  26. april. 2018

Julian Fellowes: Downton Abbey, Season 1, Episode 1, 2010

Sam Jones: Great British Class Survey finds seven social classes in UK, The Guardian, 3. april 2013

Kate Fox: Watching the English - The Hidden rules of English Behaviour, pp.124-131 i i Tine Vedel Eriksen: Language and Power, Columbus, 2013


The Streets: Fit But You Know It, 2004

North-South Divide:

Guy Birchall: This is where the north of England really starts - and it's moved 25 miles south, The Sun, 7. november 2017

Judith Holder: It’s not grim up north, pp.72-78 i Ruth Flensted m.fl.: What’s up, Britain, Gyldendal

Multiculturalism:

Modern immigration to the United Kingdom, https://en.wikipedia.org/wiki/Modern_immigration_to_the_United_Kingdom

Robin Cook: Chicken Tikka Masala Speech, pp. 38-45 i Anne Mette Finderup: Worlds of English, System
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Oh, The Horror!

I dette forløb udforsker eleverne genren horror. Vi læser litteraturteori omkring horror fra et samfundsmæssigt/kulturelt perspektiv og ser på hvad monstre kan fortælle om deres samtids frygt (frygt for udlændinge, for døden, for pandemier etc.). Derudover læser vi også horror ud fra et psykologisk perspektiv ud fra Freud og The Uncanny og ser på hvad horror historier afslører omkring seksualitet og den menneskelige natur og underbevidsthed. Eleverne læser eksempler på horror, samt ser filmiske eksempler på horror. I læsningerne bruger de den læste horror theory til at forklare horror elementerne og ser på de klassiske træk for genren. ´Slutteligt laver eleverne deres horror film ud fra de lærte principper.


M. Clasen: The Horror! The Horror!, pp. 169-179 i Rasmus Drisdal & Johanne Rikstrup Hansen (eds.): Horror, Systime, 2017

Karen Lu: Monster Theory: What Our Fascination with Monsters Says About Us A Society, studybreaks.com, https://studybreaks.com/culture/reads/monster-theory/

Reading, writing and watching with Freud – Freudian psychology and horror fiction, pp. 7-11 Rasmus Drisdal & Johanne Rikstrup Hansen (eds.): Horror, Systime, 2017

How and why horror stories work, p. 14 Rasmus Drisdal & Johanne Rikstrup Hansen (eds.): Horror, Systime, 2017

Horror, sex and repression – the fear of what may lie beneath the surface, p. 40 I Rasmus Drisdal & Johanne Rikstrup Hansen (eds.): Horror, Systime, 2017

Horror: A mirror of human nature, pp. 165


Lit:

Bram Stoker: Dracula (1897), Penguin Classics, 2003, pp. 19-25

L.J. Smith: The Vampire Diaries - The Awakening, Chapters 1+2,  HarperCollins Publishers, (1991)

Stephenie Meyer: New Moon, Chapter 12: Intruder, Megan Tingley Books, 2006

Stephen King: It - Chapter 1 After the Flood (1957), pp.3-12

Film:

Mike Flanagan: THe Haunting of Hill House, Episode 1 (2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ireland

Dette forløb om et engelsktalende land udenfor England/USA fokuserer på Irland, med særligt fokus på the Troubles. Eleverne læser fiktion og nonfiktion fra 1970erne hvor the Troubles var på deres højeste, men også fiktion fra nutidens Irland, for at få et mere aktuelt perspektiv. Derudover lærer eleverne om det irske sprog og særligt irsk slang. Derudover læser vi det hele værk, nemlig Normal People, der foregår i Dublin og Sligo i nordvest Irland.

Intro pp. 13 + 16 fra Lis Ramberg Meyer: Timeless Themes, Lindharft og Ringhof, 2013
Maura Treacy: A Minor Incident, 1977
Sally Rooney: Normal People, Faber & Faber, 2019

Eamon De Valera: Speech on the 50th anniversary of the Easter Rebellion, 1966, pp. 18-19 fra Lis Ramberg Meyer: Timeless Themes, Lindharft og Ringhof, 2013
Lennon/Ono: The Luck of the Irish + Sunday bloody Sunday, pp. 20-21 fra Lis Ramberg Meyer: Timeless Themes, Lindharft og Ringhof, 2013

Into to The Troubles in Northern Ireland, p. 22 fra Lis Ramberg Meyer: Timeless Themes, Lindharft og Ringhof, 2013
Marita Conlon-McKenna: Good Girl, pp. 68-76 fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: Contexts, Gyldendal
Brian Lavery: Belfast Protests Leaving Scars on Schoolchildren, pp.77-80 fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: Contexts, Gyldendal
Two Poems from Belfast by Jane Williams: In My Cell + My Land, 1972
Sally Rooney: Normal People, Faber og Faber, 2019
Normal People , DR

Dokumentar: The Story of Ireland
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hooliganism

I dette forløb arbejder eleverne med emnet hooliganisme med særligt fokus på fodboldrelateret vold og gruppementalitet. Gennem forløbet opnår eleverne indsigt i sociologiske og psykologiske teorier, der forklarer hooligan-adfærd, såsom gruppepres, identitetsskabelse og social marginalisering.

Derudover får eleverne et indblik i en særlig del af det britiske samfund og kultur, hvor fodbold spiller en central rolle – både som folkelig underholdning og som identitetsmarkør. Forløbet giver dermed også anledning til at diskutere sociale forhold, klasseforskelle og maskulinitet i et engelsk kontekst.

Eleverne arbejder med både fiktion og nonfiktion: De læser noveller og uddrag af romaner, som skildrer livet omkring fodboldmiljøet, og de læser artikler, interviews, der dokumenterer og analyserer hooliganisme som fænomen. Desuden ser de film og dokumentarer, der illustrerer emnet fra forskellige vinkler og perspektiver.

Formålet med forløbet er at udvikle elevernes kulturelle og samfundsmæssige forståelse, samtidig med at de træner deres engelsksproglige færdigheder gennem læsning, lytning, diskussion og skriftlig formidling.


Litteratur:

What is Football Hooliganism?, https://www.politics.co.uk/reference/football-hooliganism/

David Wall: Hooligan Firms In London: The Other Side Of Football, Politics and Society, May 28th, 2007

The new European football hooliganism is created on the political field, Tomorrow's Affairs, November 9, 2024

Franklin Foer: How Soccer Explains the World

David Jeal: Hooligan to Pastor, bbc.co.uk/radio4/hometruths/hooligantopastor.shtml

David Robbins: We Hate Humans, fra Morris m.fl.: Finding Your Feet, Futurum, 1986
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The Supernatural

Eleverne læser supernatural fiction, herunder genren fantasy. Eleverne oplever gennem flere forskellige eksempler på genren hvordan det engelske sprog kan bruges til at overholde en specifik genres stiltræk. Vi arbejder med specifikke stiltræk og genretræk samt fiktionsanalyse. Eleverne laver selv elev-film der overholder genrens stiltræk.

Litteratur:

Dr. Stuart Lee: Approaching fantasy literature, http://writersinspire.org/content/approaching-fantasy-literature

The Boy Who Lived, pp.7-18 in J.K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher’s Stone, Bloomsbury
Publishing, London, 1997

Lev Grossman: The Magicians – Chapter 1, 2009

Down the Rabbit-Hole, pp. 37-42 in Lewis Carroll: Alice’s Adventures in Wonderland & Through The Looking-Glass, Wordsworth Editions, Hertfordshire, 1993



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer