Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anders Olesen
|
Hold
|
2024 ol/u (3u ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Old.
Introforløbets formål er, at give eleverne en overordnet introduktion til oldtidskundskab historiske rolle i gymnasiet, det metodiske ståsted og dets relevans i det moderne almentdannende gymnasium.
Dertil har forløbet også indeholdt en kort introduktion til de vigtigste græske guder og gudsforhold/opfattelse. Formålet med dette har været, at lette læsningen/analysen af senere materiale i faget
Materiale:
Uddrag af Tænkepauseserien: Gaven (s. 6 - 15) af Anders Klostergaard Petersen.
Powerpoint om græsk/romersk religion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Materiel Kultur: Skulptur.
Vi har i gennem forløbet kronologisk gennemgået de materiale perioder fra arkaisk tid til hellenistisk/romersk tid. Vi har fokuseret på stilistisk identifikation, klassifikation og datering, og har forholdt os kritisk til de forskellige tolkningsmuligheder i forhold til græsk kunst. Vi har dermed fokuseret kunsten som vidnesbyrd for grækernes materielle udvikling.
Endeligt har vi løbende kigget på den moderne reception og brug af de forskellige antikke stilarter i moderne tid. Et særligt fokus har ligget på den politiske selviscenesættelse, som antikke skulpturer og idealer ofte har været inddraget og brugt i i det 20. og 21. århundrede.
Materiale:
Paideia:
- s. 45-52
- s. 93-100
- s. 129-136
- s. 171-176
- s. 201-208
- s. 247-254.
Paralleltekst:
http://www.bbc.com/culture/story/20150324-hitlers-idea-of-the-perfect-body
http://www.bbc.com/culture/story/20160810-how-leni-riefenstahl-shaped-the-way-we-see-theolympics
Perspektiv:
Leni Riefenstahl' Olympia (åbningsceremonien)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 3u
-
Aphaia 1
-
Aphaia 2
-
Kouros 1
-
Kouroi
-
Kalvebæreren
-
Kouros 2
-
Statue ved Magasin i Aarhus
-
Kære 3u.
-
Kritios
-
Zeus eller Poseidon?
-
Tyrandræberne.
-
Apollon Delfi
-
Bronces de Rialze BRR1 n.jpg
-
Paideia - forside
-
Karyatide Erechteion
-
Perikles
-
Parthenon Metope
-
Doryphoros
-
Diadoumenos
-
Send them back: The Parthenon Marbles should be returned to Athens
-
Skraberen
-
Hermes & Dionysos
-
Alexander d. store
-
Afrodite Knidos
-
Portrait of the Athenian tragedian Euripides (480 406 BC), Roman copy of a 4th century BC Greek original, from Cumae (Italy), Neues Museum, Berlin (8169140893).jpg
-
Alex. d. store mønt
-
Apollo of the Belvedere
-
Den døende galler
-
Athena and Nike fight Alkyoneus, Gaia rises up from the ground (5336871341).jpg
-
Den sovende Eros
-
Laokoon
-
Bokseren
-
Gammel fuld kone
-
Afrodite og satyr
-
Sovende satyr
-
Alexanders erobringer
-
Vespasian, from Naples, c. AD 70, Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen (13646730625).jpg
-
Livia Drusilla
-
Flavisk kejserinde
-
Marcus Aurelius
-
Tetrarkerne
-
Commodus
-
Prima Porta i farver
-
Trajan
-
Roman Empire Trajan 117AD.png
-
Neros Portrætter.pptx
-
The Discobolus: Greeks, Nazis and the body beautiful
-
How Leni Riefenstahl shaped the way we see the Olympics
-
Olympia 1936 arbejdsark (NU).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Epos: Iliaden.
Epos-forløbets formål har været, at give eleverne en grundig introduktion til Homers verden og den trojanske sagnkreds.
Derfor har vi indledningsvist lagt fokus på Epos-genrens udformning, overlevering, historiske kontekst, fremførelse og karakteristiske elementer. På den baggrund har vi efterfølgende arbejdet med det homeriske samfunds kulturelle normer og religiøse verdensforståelse, som vi ser det gengivet i Homers Iliade. Dertil har vi løbende haft kritiske diskussioner af dennes overførsel til det arkaiske historiske samfund.
Vi har også arbejdet med og diskuteret værkets brug i senere fortællinger, hvor særligt værkets forståelse og brug af begreberne Areté, Timé og Kleós har været centrale. Endeligt har vi undersøgt heltebegrebets brug og udviklingen, samt undersøgt dets videre udvikling i europæisk idehistorie og samfundsdebat
Materiale:
Paideia: s. 11-30 & 40-44
Iliaden:
1. sang v1-610
3. sang v1-145 & 245 - 460
22. sang v 1 - 515.
Perspektiv:
FIlm: Troy (2004) i kombination med uddrag af følgende værker:
Kristian Lindberg - Helte er ikke hvad de har været
Hvorfor drager vi i krig? af Carsten Jensen i Information 2015.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Drama: Sofokles' Ødipus.
Vi har i gennem forløbet læst og gennemgået Sofokles' Ødipus. Vi har behandlet værket, som en samfundskommentar/refleksion til/over Athens turbulente oplysningstid (5. århundrede f.v.t) og har arbejdet meget med begreberne mytos/logos, ate/hybris/nemesis og polis/oikos. I den sammenhæng har særligt Ødipus' udvikling og interaktion med de andre karakterer været i fokus, da vi har behandlet de enkelte karakterer som udtryk for kendte synspunktet i samtiden.
I perspektivarbejdet har vi fokuseret på den Freudianske læsning (og dennes problemer) af Sofokles' Ødipus, samt diskuteret moderne problematikker, hvor flere Ødipus-inspirerede tabubelagte emner er blevet behandlet.
Materiale:
Sofokles' Ødipus i Otto Voss' oversættelse.
s. 1 - 110.
Paideia
s. 101 - 111
Perspektivtekst
Uddrag fra Vladimir Nabokovs Pnin. s. 106 - 113. I Niels Lyngsøs oversættelse
Parallelmateriale:
Artikel: Hvem er min far (tilskåret).
Artikel: Søskende, der elsker med hinanden.
Artikel: Etisk råd anbefaler donation af både æg og sæd.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi: Platon' Menon
Forløbets formål er, at introducere eleverne til dannelsesbegrebets variation og bredte, samt skabe refleksion derover. Forløbet følger derfor op på elevernes tidligere Iliade-forløb, hvor vi blandt andet arbejdede med Arete-begrebet i dets homeriske/arkaiske form.
Forløbet har derfor til formål, at udfordre og nuancere elevernes eget ståsted i nutidens dannelsesdebat, da spørgsmålet om hvad dannelse egentlig er, presser sig på i baggrunden. Forløbet kan derfor også bidrage til elevernes demokratiske dannelse, da spørgsmålet om dannelsens karakter automatisk styrer eleverne over i det værdipolitiske rum.
Derfor indledes forløbet med en kort introduktion til flere relevante naturfilosoffer og sofister, hvori der særligt ligges vægt på ontologi, absolutisme og relativisme. Dertil skal eleverne også forholde sig til flere moderne problemstillinger med samme udgangspunkt.
Materiale:
1. Platons Menon-dialog. Fundet i Q.E.D fra Systime. (s. 13 - 37)
2. Sol, linje og hulebillede. Fundet i Kend Dig Selv.
3. Paideia s. 137 - 151.
Perspektiv: Vi skal korrumpere ungdommen af Svend Brinkmann.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romersk Litteratur: Vergils Æneide.
I forløbet har vi læst Vergils Aeneide i uddrag. Forløbet har også haft en repeterende funktion, da forløbets begrebsbrug og genrekarakteristik trækker stærkt på elevernes tidligere Epos-forløb med Homers Iliade. Vi har derfor fokuseret på de stilistiske ligheder såvel som de indholdsmæssige ligheder og/eller forskelle mellem Homers og Vergils værker.
VI har også arbejdet med værket som en historisk enhed, hvor værkets politiske og propagandistiske indhold i den Augustæiske era er blevet behandlet og diskuteret. I den sammenhæng har vi arbejdet med det romersk-maskuline ideal, som Aeneas repræsenterer samt den augstæiske selvforståelse og identitetsskabelse, som værket repræsenterer i sin helhed.
Materiale:
Paideia:
s. 31 - 39.
Vergils Aeneide:
v1 - 380 i første sang.
v65 - 128 & 206 - 396 fjerde sang.
Perspektiv: Ludvig Holbergs syn på helte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710629",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710629",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710629"
}