Holdet 2024 ol/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Anders Olesen
Hold 2024 ol/u (3u ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Old.
Titel 2 Materiel Kultur: Skulptur.
Titel 3 Epos: Iliaden.
Titel 4 Drama: Sofokles' Ødipus.
Titel 5 Filosofi: Platon' Menon
Titel 6 Romersk Litteratur: Vergils Æneide.
Titel 7 Eksasmensforberedelse og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Old.

Introforløbets formål er, at give eleverne en overordnet introduktion til oldtidskundskab historiske rolle i gymnasiet, det metodiske ståsted og dets relevans i det moderne almentdannende gymnasium.

Dertil har forløbet også indeholdt en kort introduktion til de vigtigste græske guder og gudsforhold/opfattelse. Formålet med dette har været, at lette læsningen/analysen af senere materiale i faget

Materiale:

Uddrag af Tænkepauseserien: Gaven (s. 6 - 15) af Anders Klostergaard Petersen.
Powerpoint om græsk/romersk religion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Materiel Kultur: Skulptur.

Vi har i gennem forløbet kronologisk gennemgået de materiale perioder fra arkaisk tid til hellenistisk/romersk tid. Vi har fokuseret på stilistisk identifikation, klassifikation og datering, og har forholdt os kritisk til de forskellige tolkningsmuligheder i forhold til græsk kunst. Vi har dermed fokuseret kunsten som vidnesbyrd for grækernes materielle udvikling.

Endeligt har vi løbende kigget på den moderne reception og brug af de forskellige antikke stilarter i moderne tid. Et særligt fokus har ligget på den politiske selviscenesættelse, som antikke skulpturer og idealer ofte har været inddraget og brugt i i det 20. og 21. århundrede.  

Materiale:

Paideia:

- s. 45-52
- s. 93-100
- s. 129-136
- s. 171-176
- s. 201-208
- s. 247-254.

Paralleltekst:

http://www.bbc.com/culture/story/20150324-hitlers-idea-of-the-perfect-body
http://www.bbc.com/culture/story/20160810-how-leni-riefenstahl-shaped-the-way-we-see-theolympics

Perspektiv:
Leni Riefenstahl' Olympia (åbningsceremonien)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Epos: Iliaden.

Epos-forløbets formål har været, at give eleverne en grundig introduktion til Homers verden og den trojanske sagnkreds.  

Derfor har vi indledningsvist lagt fokus på Epos-genrens udformning, overlevering, historiske kontekst, fremførelse og karakteristiske elementer. På den baggrund har vi efterfølgende arbejdet med det homeriske samfunds kulturelle normer og religiøse verdensforståelse, som vi ser det gengivet i Homers Iliade. Dertil har vi løbende haft kritiske diskussioner af dennes overførsel til det arkaiske historiske samfund.

Vi har også arbejdet med og diskuteret værkets brug i senere fortællinger, hvor særligt værkets forståelse og brug af begreberne Areté, Timé og Kleós har været centrale. Endeligt har vi undersøgt heltebegrebets brug og udviklingen, samt undersøgt dets videre udvikling i europæisk idehistorie og samfundsdebat

Materiale:

Paideia: s. 11-30 & 40-44

Iliaden:
1. sang v1-610
3. sang v1-145 & 245 - 460
22. sang v 1 - 515.

Perspektiv:
FIlm: Troy (2004) i kombination med uddrag af følgende værker:
Kristian Lindberg - Helte er ikke hvad de har været
Hvorfor drager vi i krig? af Carsten Jensen i Information 2015.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Drama: Sofokles' Ødipus.

Vi har i gennem forløbet læst og gennemgået Sofokles' Ødipus. Vi har behandlet værket, som en samfundskommentar/refleksion til/over Athens turbulente oplysningstid (5. århundrede f.v.t) og har arbejdet meget med begreberne mytos/logos, ate/hybris/nemesis og polis/oikos. I den sammenhæng har særligt Ødipus' udvikling og interaktion med de andre karakterer været i fokus, da vi har behandlet de enkelte karakterer som udtryk for kendte synspunktet i samtiden.
  
I perspektivarbejdet har vi fokuseret på den Freudianske læsning (og dennes problemer) af Sofokles' Ødipus, samt diskuteret moderne problematikker, hvor flere Ødipus-inspirerede tabubelagte emner er blevet behandlet.  

Materiale:

Sofokles' Ødipus i Otto Voss' oversættelse.
s. 1 - 110.

Paideia
s. 101 - 111

Perspektivtekst
Uddrag fra Vladimir Nabokovs Pnin. s. 106 - 113. I Niels Lyngsøs oversættelse

Parallelmateriale:

Artikel: Hvem er min far (tilskåret).
Artikel: Søskende, der elsker med hinanden.
Artikel: Etisk råd anbefaler donation af både æg og sæd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Filosofi: Platon' Menon

Forløbets formål er, at introducere eleverne til dannelsesbegrebets variation og bredte, samt skabe refleksion derover. Forløbet følger derfor op på elevernes tidligere Iliade-forløb, hvor vi blandt andet arbejdede med Arete-begrebet i dets homeriske/arkaiske form.  

Forløbet har derfor til formål, at udfordre og nuancere elevernes eget ståsted i nutidens dannelsesdebat, da spørgsmålet om hvad dannelse egentlig er, presser sig på i baggrunden. Forløbet kan derfor også bidrage til elevernes demokratiske dannelse, da spørgsmålet om dannelsens karakter automatisk styrer eleverne over i det værdipolitiske rum.

Derfor indledes forløbet med en kort introduktion til flere relevante naturfilosoffer og sofister, hvori der særligt ligges vægt på ontologi, absolutisme og relativisme. Dertil skal eleverne også forholde sig til flere moderne problemstillinger med samme udgangspunkt.     


Materiale:

1. Platons Menon-dialog. Fundet i Q.E.D fra Systime. (s. 13 - 37)
2. Sol, linje og hulebillede. Fundet i Kend Dig Selv.
3. Paideia s. 137 - 151.

Perspektiv: Vi skal korrumpere ungdommen af Svend Brinkmann.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Romersk Litteratur: Vergils Æneide.

I forløbet har vi læst Vergils Aeneide i uddrag. Forløbet har også haft en repeterende funktion, da forløbets begrebsbrug og genrekarakteristik trækker stærkt på elevernes tidligere Epos-forløb med Homers Iliade. Vi har derfor fokuseret på de stilistiske ligheder såvel som de indholdsmæssige ligheder og/eller forskelle mellem Homers og Vergils værker.

VI har også arbejdet med værket som en historisk enhed, hvor værkets politiske og propagandistiske indhold i den Augustæiske era er blevet behandlet og diskuteret. I den sammenhæng har vi arbejdet med det romersk-maskuline ideal, som Aeneas repræsenterer samt den augstæiske selvforståelse og identitetsskabelse, som værket repræsenterer i sin helhed.    

Materiale:

Paideia:

s. 31 - 39.

Vergils Aeneide:

v1 - 380 i første sang.
v65 - 128 & 206 - 396 fjerde sang.

Perspektiv: Ludvig Holbergs syn på helte.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksasmensforberedelse og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer