Holdet 2024 ol/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Christian Svejgaard Lunde Jørgensen
Hold 2024 ol/z (3z ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Herodot – Skæbne, lykke og kosmos
Titel 2 2. Græsk Tragedie: Sofokles Antigone
Titel 3 3. Forløb. Episk digtning. Homers Odysse
Titel 4 4. Kunstforløb Græsk Arkitektur
Titel 5 5. Filosofi. Platons dialog Alkibiades

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Herodot – Skæbne, lykke og kosmos

1. Herodot – Skæbne, lykke og kosmos
Genre: Historiografi.

I dette introducerende forløb skal vi først tale om selve faget oldtidskundskab, fagets metoder og formål og dernæst danner vi os et groft overblik over oldtidens historie og særligt de perioder (græsk arkaisk og klassisk tid samt romersk klassisk tid), som vi skal beskæftige os med. Vi skal kort beskrive perioderne og hvilke begreber der særligt kan knyttes til dem – derved får vi en god grundforståelse for det senere arbejde med teksterne.
Når vi dernæst skal læse den græske historiker Herodot undersøger vi i særlig grad begrebet skæbne. Vi undersøger desuden Herodots idéer om kosmos, lykke og livsfilosofi, og drager paralleller både til den romerske stoiske filosof Seneca, og sidst til mere moderne ideer om disse emner.
Basistekster

Herodot ”Historie” (uddrag: Herodots programerklæring; historien om Kong Kroisos (1. bog: kap. 5-13, 26-46, 71,75, 84-91, 153). Oversat af Thure Hastrup og Leo Hjortsø.  Gyldendal 1965.

Seneca ”Slavebrev”, (moralsk brev nr. 107)”. Oversat af M. Cl. Gertz. 1927. København.

Perspektivtekst:
Albert Camus: Uddrag af ”Sisyfos Myten”. 1942. På dansk ved Helga Vang Lauridsen. Gyldendals Uglebøger. 1965.
Sidetal: 25.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Græsk Tragedie: Sofokles Antigone

2. Græsk Tragedie: Sofokles Antigone  
Genre: Drama (tragedie)
Modulestimat: 14
Paideia s. 101-110

I dette forløb læser vi Sofokles’ tragedie "Antigone" med fokus på drama som genre. Vi skal forholde os til væsentlige værdier, som de kommer til udtryk i stykket. Centrale temaer, som vi har behandlet i undervisningen: individ vs. stat. Egen samvittighed vs. statens love, politisk magt vs. ret. Civil ulydighed og evnen til at sætte sig selv over styr. Desuden sætter vi stykket ind i dets antikke kontekst, hvor vi taler om teatret som refleksionssted for samtidens debatter. Som perspektivering har vi læst et uddrag af Anouilhs Antigone i konteksten af oprør mod en besættende magt i Frankrig under 2. Verdenskrig. I arbejdet med teksten har vi haft fokus på karakteren Antigone og hendes handlemønster. Vi har diskuteret forskellen på hendes indre lidelse og fraværet af pligtfølelse overfor den falde bror.

Desuden har vi haft besøg af teatret Zebu som har fremført Sofokles Antigone for os på skolen.

Basistekst
Sofokles ”Antigone”. Oversat af Otto Steen Due. Aarhus Universitetsforlag. 2004.

Perspektivtekst
Jean Anouilh: Uddrag af ”Antigone”. 1943. Oversat af Paul la Cour. Gyldendals teater. 1965.

Sidetal: 72 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Forløb. Episk digtning. Homers Odysse

Vi skal læse uddrag af det store episke digt Odysseen af Homer. Vi skal stifte bekendtskab med  epos som genre og til de aspekter af græsk kultur som kommer til udtryk i værket. Herunder er der særligt fokus på skæbne, Odysseus som helt, dannelsesrejsen, gæstevenskab og gudernes rolle i menneskenes liv.

Basistekst
Homer Odyssé. Oversat af Otto Sten Due. Gyldendal 2002
1. sang, v. 1-324
5. sang, v. 1-227
6. sang, v. 99-250
9. sang, v. 213-566

Perspektivtekst
Dantes Guddommelige Komedie: Inferno sang 26 v. 43-142. Oversat af Ole Meyer, Gyldendal, 2000.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Kunstforløb Græsk Arkitektur

4. Kunstforløb: Arkitektur
Genre: Kunst
Modulestimat: 5

I dette forløb stifter vi bekendtskab med den antikke arkitektur og dens stilarter indenfor templer. Vi har primært fokuseret på bygningernes funktion og anvendelse, udviklingen af stilarterne og hvordan disse stilarter har været fortolket i efterantikke perioder. Forløbet blev afsluttet med en byvandring i Randers centrum, hvor eleverne skulle fortolke antik reception i det moderne bybillede.
Basismonumenter – gennemgået.
- Parthenon
- Athene Nike templet
- Erechteion
- Propylaia, Athens Akropolis
- Pantheon, Rom
- Hera tempel II i Paestum
- Hera Templet i Olympia
- Pergamon altret
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Filosofi. Platons dialog Alkibiades

6. Filosofi. Platons dialog Alkibiades    
Genrer: Filosofi
Modulestimat: 7

I det sidste forløb læser vi Platons dialog Alkibiades og fokuserer på temaet dannelse og det ’at kende sig selv’. Vi starter med at undersøge dannelsesbegrebet og dets relation til ungdomsuddannelsen, STX, og dannelsens rolle i det moderne liv generelt. Dette bliver indflyvning til læsningen af selve dialogen, hvor vi fokuserer på nærlæsning og brug af kerne-Platon begreber: Dialektike tekne, majautike tekne, epimeleaia, doxa, episteme, anamnese og paideia. I forløbet arbejdet vi både induktivt og deduktivt. Induktivt via reflektions- og tankeskrivninger om emnet og deduktivt via nærlæsning og undersøgelse af Platon-begreber i den sammenhæng.   

Basistekster
Platon: Alkibiades, Kend dig selv, Gyldendal 2000
Platon: Staten, 6 bog, uddraget ’Hulebilledet’, Kend dig selv, Gyldendal 2000
Platon: Theaithethos, uddrag ’om majeutikken’ (kap. 6-7), kend dig selv, Gyldendal 2000

Perspektivtekst
Steen, Uffe: ”Intet er sandt. Intet er Umagen værd”, WeekendAvisen (18-04-2015)
Bekendtgørelsen om uddannelsen til studentereksamen, §1-2.
Uddrag af Jean Paul Sartre: Uddrag 1946. ”Eksistentialisme er en Humanisme”. Hans Reitzels Forlag 2005.
Sidetal: 56.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer