Titel
2
|
Islam
Eleverne introduceres til islams formative periode herunder Muhammed som grundlægger og profeternes segl samt opdelingen i Sunni- og Shiaislam.
Med udgangspunkt i de seks trosartikler arbejder vi med ortodoksien i Islam: Gud, Englene, Bøgerne/Koranen, Muhammed/Profeterne, Dommedag og Forudbestemmelse. I dette arbejde har vi blandt andet fokus på Guds enhed og egenskaber, Muhammed og andre profeters status og Koranen set indefra og udefra herunder Koranafbrændinger og Koranlov.
Eleverne præsenteres for Islams ortopraksi ved at gennemgå de fem søjler: Trosbekendelsen, Bønnen, Fasten, Almisse og Pilgrimsrejse (i forlængelse af dette behandles Jihad som en sjette søjle). Her har vi fokus på både den horisontale og den vertikale funktion af den religiøse praksis. Vi ser på Hadj som et vigtigt overgangsritual og laver analyser af pilgrimsrejsen ud fra både Van Genneps 3-fase model og Jens Podemann Sørensens Ritual-Myte-Model. I forlængelse af de fem søjler arbejder vi med livsmønsteret i Islam med særligt fokus på tørklædet og tørklædedebatten i Danmark i dag.
Vi undersøger på baggrund af Jens Formans opdeling i idealtyper og Jan Hjärpes model, hvordan og hvorfor der er så stor diversitet indenfor både islamisk tro og praksis.
Undervejs i forløbet læser eleverne Koran- og Hadithtekster, udlægninger fra Islamhåndbogen og ser videoklip og læser beretninger, artikler og debatindlæg med både udefra og indefra perspektiver. I forløbets første del har vi også besøgt den Bosniske Moské i Randers.
Litteratur:
Grundbog: "Islam og muslimerne" af Jens Forman, Systime 2011
Islams formative periode:
- Grundbog s. 9-19
- ”Fakta om Islam” Fra Madsen et al: Grundbog til Religion C, Systime, 3. udgave 2012-2019
- Video: ”Fem skarpe om Islam” (Allah – Den skjulte Gud, Mennesket Muhammed, Islam i verden, To slags tid, Handlinger og ritualer). (https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321404302200)
De seks trosartikler:
- Grundbog: s. 20-34, s. 98-100 (Profetens natte- og himmelrejse), 105-106 (Tekst 12: Koranen er Guds ord), s. 107-108 (Tekst 13: Koranen er Muhammeds ord), s. 111-113 (Tekst 15: Den rituelle bøn)
- ”Sura 2: Koen al-Baqara, v. 28-55” Fra Koranen oversat af Ellen Wulff, Forlaget Vandkunsten (s. 18-20)
- ”Tekst 2: Koranen om Guds storhed” Fra Forman: Muslimernes religion, Systime 2006-2011 (s.59)
- ”Tekst 3: Guds egenskaber” Fra Forman: Muslimernes religion, Systime 2006-2011 (s- 59-61)
- Video: Massoud Fouroozandeh: Koranen (https://religion.systime.dk/index.php?id=480#c2648)
- Video: Rasmus Paludan brænder Koranen af i Hjørring (https://www.facebook.com/24syv/videos/256880635259680/?v=256880635259680)
- Groth, Steffen i Information: "Koranafbrændinger er ikke religionskritik, men klassisk racisme, hvor indvandrere fremstilles som invasive arter" 9. august 2023
- "Tekst 14: Koran og Hadith om Dommedag" Fra Forman: Muslimernes religion, Systime 2006-2011 (s.81-83)
- "Tekst 15: Muslimsk Dommedagsforståelse" Fra Forman: Muslimernes religion, Systime 2006-2011 (s.83-85)
De 5 søjler:
- Grundbogen s. 35-44
- "Tekst 22: Renselse" Fra Forman: Muslimernes religion, Systime 2006-2011 (s.97-98)
- "Ramadanen lærer mig på ny at værdsætte de ting i livet, der ofte gøres så små" brevudveksling af Mathilde Bernhard (Hentet fra https://www.religion.dk/naar-jeg-ved-solnedgang-kan-bryde-min-faste-med-dadler-og-rent-vand-maerker-jeg-inderligt-jeg-i)
- "Tekst 27: Arafat-bønnen" Fra Forman: Muslimernes religion, Systime 2006-2011 (s.107-108)
- Video: Abdul Walid Pedersen: Bønnens betydning:
(https://religion.systime.dk/?id=540)
- Video: Først til verdens ende: Hvad betyder bønnen for Nadine? (https://underholdning.tv2.dk/2024-04-05-det-ser-du-ikke-paa-tv-deltager-satte-tiden-i-staa-fem-gange-hver-dag)
- Video: Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi (https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI)
Idealtyper:
- "Kapitel 6: Moderne Sharia" Fra Forman: Muslimernes religion, Systime 2006-2011 (s.49-55)
- "SHARIA og de 4 idealtypers forhold hertil - forskellige syn på hvad "GUDS VEJ" indebærer og betyder for muslimer", skema udarbejdet på baggrund af Muslimernes Religion - Tro, praksis og sharia, Jens Forman, Systime 2009, s. 49, 52, 120
- "Jan Hjärpes Model" Gengivet efter Lene Madsen m.fl.: "Grundbog til Religion C", Systime 2012
Livsmønster og Tørklædedebat:
- Grundbog s. 45-52
- "Kravet om at bære tørklæde - og kvinders rettigheder" Sherin Khankan (https://www.religion.dk/spørg-om-islam/kravet-om-at-bære-tørklæder-og-kvinders-rettigheder)
- Video: Muslimske pigers dagbog: Føler mig fri med tørklædet (https://www.youtube.com/watch?v=SojGTdL_Y4o)
Andet litteratur:
- ”Analyse af tekst, billede, film, hjemmeside og feltarbejde” Fra Madsen et al: Grundbog til Religion C, Systime, 3. udgave 2012-2019 (338-341)
- ”Tre centrale religionsfaglige begreber” (Myte og Ritual) Fra Madsen et al: Grundbog til Religion C, Systime, 3. udgave 2012-2019 (251-256)
- "Elite og mainstream", "Konversion" og "Maksimalisme og minimalisme" Fra Madsen et al: Grundbog til Religion C, Systime, 3. udgave 2012-2019 (17-19)
Centrale faglige mål:
- Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- Redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Centralt kernestof:
- Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
|