Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Helle Bertelsen
|
Hold
|
2024 re/3u (3u re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Intro og islam
Vi indleder religionsundervisningen med at tage udgangspunkt i det senmoderne samfund og religions rolle heri.
Herefter arbejder vi med islams formative periode og Muhammeds opgør med jahiliya, uvidenhedens tid. Vi undersøger hvilke troselementer islam anser for vigtig for den rette tro, hvilke religiøse pligter (ibadat) en muslim har over for Gud (de 5-6 søjler) og hvilke muamalat (religiøse foranderlige regler) der er er gældende for en muslim. Herunder undersøger vi forskellige idealtyper af muslimer og hvordan de ser på samfundet og synet på sharias indflydelse i samfundet.
Vi arbejder i forløbet med fænomenologiske begreber som helligsted, hellig tid,myte,kult, ritual og overgangsritual og valfart. Vi arbejder desuden videre med brugen af sociologisk teori via Giddens senmoderne teori og Formans model for idealtyper.
Vi besøger en Bosnisk moske i Randers for at høre om det religiøse liv for en bosnisk muslim og ser det kultiske rum i en moske.
Faglige mål
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver.
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
• islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
• religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Gennemgået stof:
Intro
1.Indefra /udefra begreber
-Grundbog til religion c s. 262
2. Intro til religionssociologi; Hvorfor er mennesker religiøse?
-Religion i verden Grundbog til religion c s. 246-250
3.Religion i det senmoderne samfund. Religionsfænomenologi
-Grundbog til religion c s. 15, 18-19
-Følner; Muren, Kuplen, Graven s. 24-29
-Grundbog til religion c s. 267-268 (Ninian Smarts 7 dimensioner)
ca.14 s
Islam:
1)Formative periode og Uvidenhedens tid Jahiliya
Forman Islam og muslimerne s. 9-14
Kompendium s. 1
Sirat Rasul Allah; Djibril kommer til Profeten i bøn
2)Sunni og shia, De 6 trospunkter (Iman):
Gud, engle, Verdens og mennesket skabelse; syndefald,
Islam og muslimerne s. 17-22, 24
Kompendium s. 2-4
Islamstudie.dk: Forskellige suraer om skabelsen
Sura 57 ’Om Allah’
3) De 6 troselementer (Iman):
Koranen og Muhammed,Profetens himmelrejse, mytebegrebet
Islam og muslimerne s. 25-32
Kompendium s. 5-6
Al-bukhari: Profetens himmelrejse
4) De 6 troselementer (Iman)
Dommedag og forudbestemmelse, eskatologi
Islam og muslimerne s. 32-34
Kompendium s. 7
Sura 50 v20-35 ” Om Dommedag”
5) Islams 5 søjler (ibadat=religiøse pligter; Guds bestemte)
1.søjle: Trobekendelsen (shahada)
2.søjle: Bøn (salah)
3. søjle: Fasten (Ramadan)
4. søjle: Almisse (Zakat)
Islam og muslimerne s.35-41 + 23
+ 111-113: T. 15 Den rituelle bøn
6) Islams 5 søjler
5. søjle: Pilgrimsrejse (hajj)
(6. søjle: Hellig krig (jihad)
Begrebsfokus: Van Genneps overgangsritual + Podemann Sørensens ritualteori
Forman, Islam og muslimerne s. 41-44
Kompendium s. 8-9
Arafatbønnen (fra Forman, Muslimernes religion)
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI Dokumenat om Hajj i Mekka
7) Livsmønstre (Muamalat = foranderlige regler)
Kalenderritualer og overgangsritualer
Billedforbud, Spiseregler, Hijab, Kvindens stilling
Forman Islam og muslimerne s. 45-52
+ 124-125 Koran og Hadith om tørklædet
Kompendium s. 10-14
Sura 65 ”om skilsmisse”
Sura 4 ”Om kvindens stilling”
Al-Kaysi: ”Mandens og kvindens pligter”
8) Besøg i bosnisk moske
9) Idealtyper i islam
Sharia, Sekularister, modernister, Islamister/fundamentalister, traditionalister
Kompendium s. 15-19
’Moderne sharia’ (fra Forman, Muslimernes religions. 49-56)
10) Idealtyper i islam
Sekularisme og modernisme, traditionalisme
Kompendium s. 20-23
Familie og ære: Æresdrab – om Israa
Muslim og homoseksuel
Tørklædet: Rapper og feminist Mona Haydar
Sherin Khankan: Illusionen om én sandhed skal dø”
11) Idealtyper i islam
Fundamentalisme, konversion, deprivationsteori
Dokumentar; Victors hellige krig, 2016
https://www.youtube.com/watch?v=rH0uLKn4fIc
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Buddhisme
Vi arbejder med indledningsvis med buddhismens historiske oprindelse i hinduismen og får introduceret begreber som bliver overført til buddhismen (karma, samsara og muligheden for frelse mv). Herefter gennemgår de tre juveler: Buddha som historisk og mytologisk figur (Buddhalegenden) samt udbredelse og hovedretninger; Dharma med fokus på de 4 ædle sandheder, skandaerne,genfødsel og karma, livshjulet; Sangha med fokus på etik, bodhisattvaer, livsførelse og det buddhistiske samfund.
Vi arbejder med den Buddhistiske praksis med fokus på tibetansk buddhisme (meditation, bøn, offer, chødritualet og Den tibetanske dødebog). Vi afslutter med den vestlige buddhisme.
Faglige mål
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst,
• samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Kernestof
• væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
Buddhismeforløb 2024 2025
1
Buddhismens oprindelse i hinduismen
Religion og kultur s. 39-41 + 59-60
2
Første juvel: Buddha
Buddhalegenden Religion og kultur s. 60-62
Jørn Borup: Buddha-legenden genfortalt
www.japanskreligion.dk/userimg/25.pdf
Drama-dokumentar: ’Buddhas liv’ fra I Buddhas fodspor, DR2
1-2
3
Udbredelse og hovedretninger + Den anden juvel: Dharma
De fire ædle sandheder
Religion og kultur s. 62-68 (udbredelse og hovedretninger)
Religion og kultur s. 68-70 (Læren, Dharma)
Lidtner og Nielsen: Buddhisme – tanker og livsformer s. 45-46: Benarestalen
(Kompendium s.3-4)
4
Den anden juvel: Dharma Om genfødel og karma, De 5 skandhaer,Livshjulet
Bay s. 179-181 Om genfødsel og karma
Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster s. 28-36 (kompendium s. 5-10)
5
Den tredje juvel: Sangha, Etik, Bodhisattva
Religion og kultur s. 70-72
Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster s. 36-37, 45-47 (kompendium s.11-13)
6
Buddhistisk praksis, Meditation, Bøn, offer mv.v
Spiros model: apotropæisk, karmisk, nirvanisk ritualer, Mandala
Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster s. 48-63 (Kompendium s. 14-22)
Film: Kalachakra-ritualet fra CFU Buddhas budbringere
7
Tibetansk buddhisme, Chødritualet, Den tibetanske dødebog
J. Bruun m.fl. Buddhisme – tanker og livsformer
Teori om ofringer
Borup: Hvem er Dalai Lama? Fra Religion.dk (Kompendium s. 22-29, 35-37)
8
Moderne Buddhisme/buddhisme i Vesten
Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster s. 131-138 (Kompendium s. 30-34)
Steen Hildebrandt og Christian Stadil: Mange virksomheder befinder sig i dyreriget
(fra https://religion.systime.dk/?id=762#c2388)
9
Opsamling
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/forskelle-mellem-kristendom-og-buddhisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Scientology
Vi arbejder med Scientology i det senmoderne samfund. Udgangspunktet tages i Giddens begreber om senmodernitet. Herefter arbejder vi med historien og troen i Scientology (thetaner, engrammer Theta, Broen til fuldkommen frihed, præclear,clear,OT m.v.). Vi fortsætter med praksis og organisationen. I forløbet bliver begrebet karismatisk ledelse anvendt på L. Ron Hubbards. Vi afslutter med oplæg om små projekter.
Faglige mål:
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
• væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
• religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Det læste stof:
1)Scientology og det senmoderne
Andersen, Bertelsen m.fl. Senmoderne religiøsitet i Danmark kap 1
Daniel-case fra Andersen, Bertelsen m.fl. Senmoderne religiøsitet i Danmark (Kompendium s. 23-25)
2) Historie og tro
Andersen, Bertelsen m.fl. : Senmoderne religiøsitet s. 52-58 (Kompendium s. 1 -4 + 11-13 )
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/10-ting-om-scientology (kompendium s. 1-4)
3)Troen
Ubegribeligt https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-2023/scientology-11162305137 Indtil 27:00
Senmoderne religiøsitet i Danmark s. 58-62 + s. 70-71 Scientologys trosbekendelse (Kompendium s.
13-17 + 29-30)
4) Troen
En præclears rapport (Kompendium s. 30-32)
Ubegribeligt fra 27:00-45:00 (18 min) https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-2023/ubegribeligt-scientology-11162305137
5) Praksis
Senmoderne religion i Danmark s. 58-63 (Kompendium s. 17-22 )
https://www.scientology.org/what-is-scientology/the-practice-of-scientology/auditing-in-scientology.html
https://www.lronhubbard.org/ron-series/profile/introduction.html
https://www.youtube.com/watch?v=emtjD_s6SHA
Dokumentar Bag om Scientology fra CFU 24 min
Karismatisk ledelse fra Begrebsnøgle til religion s. 43f (udleveret på timen)
6) Miniprojekt – om Scientology eller en anden nyere religiøs bevægelse
Senmoderne religiøsitet i Danmark s. 60-64 (Kompendium s. 19-23)
7) oplæg + start på kristendomsforløbet
Ca. 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Kristendom
Forløbet er kronologisk opbygget. Vi starter i det Gamle Testamente med skabelsesmyterne, syndefaldsmyten (problemmyten) og pagtstankerne (Noa, Abrahm og Moses). Vi arbejder med forskellige opfattelser af forventningerne til en kommende frelser/messias (den salvede, menneskesønnen og Herrens lidende tjener)
Vi arbejder med Det nyetestamente om den historiske og mytiske Jesus: fødsel, dåb, mirakler, prædiken, lignelser, død, etik (næstekærlighed og sindelagsetik overfor lovetik) og opstandelsen (løsningsmyten). Herefter har vi fokus på kristendommens udvikling (Paulus, Luther, oplysningstid) og den danske Folkekirke i et senmodern samfund.
Faglige mål:
-disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
-redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
-karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
-kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster.
-religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Læst stof:
1)Trosbekendelsen – Den apostolske trosbekendelse (Kristendomskompendium 1 s. 1-2)
2)Skabelsesmyter og syndefald
Andreasen m.fl. Religion og kultur (1.udg.) s. 143-147 + 156-158
1.Mosebog kap 1-3
Artikel fra Kristlig dagblad 'Fordi vi tror trods alt' (uddrag) (forskellige skabelsesopfattelser)
(Kristendomskompendium 1 s. 3-5, 7-9)
3) Pagtstanken i Gammel Testamente (Noa, Abraham, Moses)
Jens Forman, Den kristnes religion: Urhistorien
1. Mosebog kap 17, 1-22 (Abrahamspagten)
2. Mosebog kap. 19+20 (Moses pagten) (Kristendoms kompendium 1 s. 10-16)
Kristendom - tro og praksis s. 140-141 (Kristendomskompendium 1 s. 21-25)
https://www.kristendom.dk/bibelen/historien-om-abraham-og-isak
4) Pagttanken – se lektion 3
5) Forskellige messiasopfattelser; den historiske og den mytiske Jesus; Jesu karisma
3.Mos. 4,3 (Den salvede)
Daniels bog 7:13-14 (Menneskesønnen)
Esajas kap. 53 (Herrens lidende tjener)
6) Jesu dåb og helbredelser; Jesus som karismatiker
Mattæus evangeliet kap 3. Jesu dåb
Markus evangeliet kap 1,14-3,6 Jesu dåb og helbredelser
Grundbog til religion C s. 53,56-57, 59 (Kristendomskompendium 2 s. 6-10)
7) Den mystiske Jesus, Bjergprædiken, Jesu radikalisering af etikken.
Sophie Nielsens prædiken over Jesu helbredelse 12.søndag efter trinitatis
Det røde skema (sammenfatning af Jesu forkyndelse og rolle)
Motzfeldt. Religion og etik. Grundbog til etik s. 160-162
(Kristendomskompendium 2 s. 14-20)
Bjergprædiken Mattæus kap. 5-7 (Kristendomskompendium 2 s.21-25)
7,2) Bjergprædiken og kristen etik
Andreasen m.fl Religion og kultur s. 168-170
Den barmhjertige samaritaner + to fortolkninger fra Haaning og Korshøj; Kristendom s. 194-199 (Kristendomskompendium 2 s. 26-28)
8) Jesu passionshistorie/løsningsmyten/frelse
Andreasen m.fl Religion og kultur s. 156-161
Markus kap 14-16 (Kristendomskompendium 2 s. 29-34)
9) Pinse, Paulus, Luther og oplysningstid
Andreasen m.fl Religion og kultur s.150-156
Paulus 1. brev til Korinterne kap 15 v.12-28 (se dokument til timen)
Luthers betydning for den kristne etik. Motzfeldt; Religion og etik s. 164 (Kristendomskompendium 2 s. 37-38)
10) Test
Ramdahl: Jeg kan ikke tro på, at Jesus er stået op af graven (Kristendomskompendium 2 s. 46-49)
Den apostolske trosbekendelse
11)Folkekirken i en senmoderne kontekst – provokations-/investeringskristendom
J. Forman: En folkekirke – to evangelier (uddrag) Politiken 2014
Afmytologisering fra Følner: Kuplen, muren, graven s. 27
(Kristendomskompendium 2 s. 42-46)
12) Senmoderne religiøsitet og folkekirken
Andersen, Bertelsen m.fl; Senmoderne religiøsitet i Danmark s. 155-161(Kristendomskompendium s. 50-56)
Danskernes tro på et efterliv https://www.religion.dk/tema/vaerdiundersoegelse-paaviser-sammenhaenge-mellem-tro-frisind-og-holdning-til-migranter
Skywalk https://www.youtube.com/watch?v=FtUNQpu2b7Q
U-kirken https://www.folkekirken-vesterbro.dk/arrangement/a-hopeful-christmas-u2/
13) Repetition
ca. 72 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710639",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710639",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710639"
}