Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Anders Olesen
|
Hold
|
2024 re/3x (3x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Religion C
Forløbets formål har været, at give eleverne en introduktion til religionsfagets elementære begreber og metoder, samt give en kort gennemgang af en til flere af fagets mest brugte religionsdefinitioner. Desuden har vi også arbejdet med religion som et evolutionært fænomen, hvor vi blandt andet har arbejdet med flere dertil knyttede begrebspar.
Afsluttende på forløbet lavede vi en øvelse, hvor eleverne skulle konstruere deres egen religioner. De konstruerede religionerne skulle indeholde flere af de begreber, som har arbejdet med i introforløbet.
Materiale:
Grundbogen til Religion C s. 251 - 258
Avisudklip fra Politikken: Anders Klostergaard Petersen & Armin Geertz om Kulturel Evolution.
Artikel fra Zetland: Religiøse traditioner er et skatkammer af lifehacks. Og du behøver ikke engang tro på Gud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Forløbets formål har været, at give eleverne en grundig introduktion til kristendommens udviklingshistorie og kristendommens rolle som kulturbærende institution i både en dansk og europæisk kontekst.
Vi indledte forløbet med en introduktion til kristendommens forhistorie. Vi har arbejdet med syndefaldsmyten, moseloven og de jødiske messias-forventninger, og har indledningsvist kigget på disse med israelitiske/jødiske briller. Efterfølgende har vi arbejdet med den tidlig kristne bevægelses brug af den jødiske forhistorie og kigget på forskellen mellem en jødisk og en kristen læsning af disse tekster. Konkret set betyder det, at vi har læst de nytestamentlige tekster med det fokus, at undersøge den tidlig kristne bevægelse som en jødisk-eskatologisk udbrydergruppe, der i gennem sin formative periode transformerer sig fra en jødisk sekt til en selvstændig undergrundsreligion.
Efterfølgende har vi arbejdet med kristendommens videre udvikling fra undergrundsreligion til verdensreligion. Dette er primært sket i en protestantisk kontekst, men også med løbende inddragelse af den katolske kirke. Derfor har vi arbejdet med den reformatoriske bevægelse, Martin Luthers teser og deres videre betydning i en dansk kontekst.
Afsluttende har vi arbejdet med flere danske teologers udlægning af både ny og gammeltestamentlige tekster samt haft fokus på Den Danske Folkekirkes tre fraktioner (Grundtviganismen, Tidehverv og Indre Mission). Derigennem har vi undersøgt og arbejdet med debatten om homoseksuelle vielser i folkekirken, forholdet mellem præst og menighed efter Luthersk forbillede og diskussionen om danske folkekirkepræsters udmeldinger om deres manglende tro på en skabende og frelsende Gud.
Materiale:
Kristendom i Nutid
s. 140-146 (Palæstina p Jesu Tid)
Den kristne religion.
s. 156-158 (Investerings og Provokationskristendom)
Andre tekster/materiale
Kilder til de tidlige kristne (Powerpoint)
Søren Krarup: https://www.information.dk/debat/2010/02/naestekaerlighed
Peter Kemp: https://www.information.dk/debat/2010/02/barmhjertige-muslim
Marie Krarup: https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
Oase frikirke: https://www.oasemag.dk/helligaanden-paa-vers/
Oase frikirke: https://www.oasemag.dk/helligaanden-som-guds-naervaer/
Martin Luther: Et opgør med gerningsretfærdigheden.
Debatindlæg af Anne Binzer, Majbrit Weje Kristensen, Jarl Ørskov Christensen og Marianne Juel Maagaard: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/sjaellandsk-sogn-har-faaet-nyt-nadverritual-som-lutheranere-kan-vi-ikke-stiltiende
Interview med Per Ramsdal: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE7315813/jeg-kan-ikke-tro-paa-at-jesus-fysisk-stod-op-af-graven/
Podcast med præst Kristian Ditlev Jensen og teologistuderende Carsten Eilertzen: https://www.dr.dk/lyd/p1/ditlev-og-daemonerne/ditlev-og-daemonerne-2024/ditlev-og-daemonerne-mangfoldighedens-tyranni-11042408376
Bibeltekster:
GT:
1. Mosebog 1-3
2. Mosebog 19-20
1. Samuels bog 16, v1-13.
Esajas 11,v1-10.
Esajas 53.
NT:
Markus 1, v1-13.
Markus 2, v1-12
Markus 2, v23-28
Markus 3, v1-6
Markus 12, v28-34
Matthæus 1.
Matthæus 5-7
Matthæus 27, v45-56
Lukas 1, v26-38
Lukas 2, v1-21.
Lukas 10, v25-37
Johannes 1, v1-18
Johannes 19, v25-37
Romerbrevet 3, v21-31
Apostlenes Gerninger 2, v1-47
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Forløbets formål har været, at give eleverne en basal introduktion til Islam både i en dansk og global kontekst.
Vi indledte forløbet med en introduktion til Islams formative periode. Her lå fokus primært på Islams tidligere forbindelse og forhold til de andre nærliggende religioner (Kristendom, Jødedom og områdets lokale polyteistiske religioner). Vi arbejdede også kort med de islamiske erobringer, kalifatet og Islams udbredelse efter Muhammeds død. Efterfølgende arbejdede vi med Islams fem søjler og det islamiske lovsystem (Sharia) i både den klassiske forstand og i en moderne kontekst. Vi har i denne sammenhæng arbejdet aktivt med Koran, Hadith og uddrag fra fatwasamlinger og fatwahjemmesider.
Vi har arbejdet med Jens Formans kategorier; traditionalisme, modernisme, sekularisme og fundamentalisme, og har gennem oplæg og tekstlæsning arbejdet aktivt med kategorierne. Afslutningsvis har vi arbejdet med jihad, kønsroller (i et traditionelt og moderne perspektiv), muslimer i Danmark med særligt fokus på tørklædedebatten. Under hele forløbet vil der være særligt fokus på indefra /udefra syn, samt perspektivering til andre religioner.
Materiale:
Muslimernes religion:
s. 29-35 (De fem søjler)
s. 42-56 (Klassisk sharia & moderne sharia)
s. 59-61 (Gud ifølge Islam)
s. 76-77 (Koranen)
Andre tekster:
Abu A'la Maududi: Hvad betyder Islam?
Unge muslimer fatwashopper af Lene Kühle.
Debat i nyere tids Islam - Opgavesæt (sættet indeholder følgende emner: Islamisme, Tørklædedebat, . Kvindelige imamer, Bederum i gymnasiet, Begrebet ”Jihad” (”anstrengelse”), Debatten om Omskæring)
Gennemgået Korantekster:
Sura 2, 106
Sura 2, 163
Sura 2, 255
Sura 3, 1-8
Sura 4, 80
Sura 10, 37-38
Sura 16, 22
Sura 59, 22-24
Sura 112
Hjemmesider:
http://www.fatwa-online.com/
islam-qa.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Forløbets formål har været, at give eleverne en introduktion til samlingen af indiske religioner kaldet Hinduismen.
Forløbet blev indledt med en kort introduktion til den tidligste indiske religiøse praksis (Vedaerne & Upanishaderne) med det formål, at belyse hinduismens tidligste udtryksformer. Efterfølgende har vi løbende arbejdet med tekster fra de tidligste perioder med det formål, at følge deres udvikling i praksis og deres indflydelse på hinduismens formulering af blandt andet genfødselslæren og kastesystemet.
Vi har også arbejdet med tilbedelsen og dyrkningen af de tre hovedguder (Vishnu, Shiva og Devi) og disses alsidighed gennem avatarer, hellige/ophøjede mennesker og geografiske lokationer i både Indien og andetsteds. I den sammenhæng har vi også arbejdet med de forskellige veje til frelse (karma, jhana og bhaki-marga) og deres forbindelse til de forskellige guderetninger.
Dertil har vi arbejdet hinduismen som en fællesreligion i Indien siden selvstændigheden fra det britiske imperium. Vi har blandt andet kigget på Gandhis brug og fortolkning af hinduismen i et forenende og politisk øjemed, samt Savakar' Hindutva og dennes forbindelse til hindunationalisme i nutidens indiske politiske landskab.
Afsluttende har vi arbejdet med det hinduistiske tamilske miljø i Danmark, hvor vi har undersøgt deres brug, videreførelse og kritik af de hinduistiske traditioner, ritualer og normer i det senmoderne danske samfund.
Materiale:
Helligtekster:
Bhagavadgitaen. Længere uddrag fra 18. sang. Teksten her er oversat fra sanskrit af Erik Reenberg Sand og redigeret af Esben Andreasen, Systime 2011.
Purusha-hymnen. Taget fra Hinduismen 2012 af Allan Poulsen. s. 174 - 175.
Religion og Kultur:
s. 39 - 53
Hinduismen 2012 af Allan Poulsen. Systime.
s. 162 - 166. Unge Gandhi / Gandhi om Hinduismen.
s. 109 - 114. Hinduismen i dag.
s. 179 - 181. Hindutva
Mennesket og magterne – en tekstsamling til religion" af Esben Andreasen (m.fl.) 1992.
T16 "Hvorfor man bør dyrke Shiva",
T15 "Hvorfor man bør dyrke Vishnu",
Andet:
- Hovedretninger indenfor Hinduismen. Wordfil taget fra Religion.dk. Findes i lektien fra den 30.01.
- Tales of Durga tegneseriesamling. Fra Tinkle Comics. FIndes i lektien fra 30.01
- Hinduismens vigtigste guder. Wordfil oversigt. Findes i lektien fra 30.01
- Frelsesveje i Hinduismen. Wordfil taget fra Religion.dk. Findes i lektien fra 18.02
- Sadhuer - Indiens Hellige Mænd. Taget fra Religion.dk Findes i lektien fra den 18.02
- Kritisk Information om Hatha Yoga. Fra dialogcentret (www.dei.dk Findes i lektien fra den 19.02
Links og artikler:
Valg i Indien: https://www.information.dk/udland/leder/2019/04/900-millioner-indere-stemmemaskinerne-traeffe-vigtigste-valg-indiens-historie
Templet ligger langt væk. JydskeVestkysten | 26.05.2013 | Af Per Falborg
Storbritannien vil kastesystemet til livs. Bjarne Nørum | Kristeligt Dagblad, 16. maj 2013
Jeg vil ikke giftes efter kastetraditioner. Information, 14. maj 2009, Majken Astrup
Danske tamiler foretrækker kasteægteskab. Information, 14. maj 2009, Majken Astrup
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710641",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710641",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710641"
}