Titel
2
|
Interaktionsdesign
Indhold:
Forløbet centrerer sig om udviklingen af et selvbetjeningssystem til en kantine. Gennem tilegner eleverne sig viden om designprocesser, metoder og teori til design samt vurdering af it-systemer med interaktionsdesign for øje. I forløbet arbejdes der med følgende begreber: Interaktionsdesign, UX-design, brugergrænseflade (UI), double diamond-modellen, iteration, desk research, field research, gruppeinterview, problemtræ, persona, storyboard, scenarie, how might we, problembeskrivelse, brainstorm, kravsspecifikation, skitse, flowdiagram, strukturdiagram, heuristikker, interaktionstyper, feedback, prototype, test, brugertest, tænke-højt-test, brugeroplevelse (UX). Forløbet rundes af med at se på innovation i it, hvor et eksisterende produkt, der berører samme problem, som eleverne har arbejdet med, sammenlignes med elevernes eget it-system.
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- (behandle problemstillinger i samspil med andre fag)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Innovation
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- (modellering som middel til at forstå et problemområde)
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
Innovation
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
Materiale:
Følgende afsnit fra Husum, E., Damhus, M., Buch, J., m.fl. (2025). Informatik. Systime. https://informatik.systime.dk
- Fra idé til færdigt it-system
- Planlægning af et it-system
- Brainstorm
- Kravsspecifikation
- Målgrupper
- Udarbejdelse af et it-system
- Interaktionsdesign
- Metoder til design af brugergrænseflader
- Metoder til vurdering af brugergrænseflader
- Evaluering af et it-system
- Test
- Tænke-højt-test
- Innovation i it
- 4p-modellen for innovation
- Radikal og inkrementel innovation
Sharp, H, Preece, J. & Rogers, Y. (2019). Interaction Design - Beyond Human Computer Interaction, s. 81
Nielsen Normann Group (2024). Summary Poster - 10 Usability Heuristics. I 10 Usability Heuristics for User Interface Design, www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/ (12/08 2024)
Michelsen, M. (2022). UX-trekanten. I UX design. Systime, https://uxdesign.systime.dk/?id=135&L=0 (17/01 2025)
Vox (2017). How to solve problems like a designer. https://www.youtube.com/watch?v=wOrmr5kT-48 (20/01 2025)
Nielsen, L. Persona research and –application. ITU. https://video.itu.dk/video/9425060/persona-research-and-application (21/01 2025)
Følgende afsnit fra Digital Society School. Design Method Toolkit
- Paper prototyping. https://toolkits.dss.cloud/design/method-card/paper-prototyping-2/ (15/01 2025)
- Clickable Prototype. https://toolkits.dss.cloud/design/method-card/clickable-prototype-2/ (15/01 2025)
- Storyboard. https://toolkits.dss.cloud/design/method-card/storyboard-2/ (15/01 2025)
- Persona. https://toolkits.dss.cloud/design/method-card/persona-2/ (15/01 2025)
Følgende afsnit fra IDEO.ORG. Design Kit. (15/01 2025)
- How Might We. https://www.designkit.org/methods/how-might-we.html (15/01 2025)
- Group Interview. https://www.designkit.org/methods/group-interview.html (15/1 2025)
IDEO U (2019). IDEO Brainstorming Video from IDEO U. https://www.youtube.com/watch?v=WIVlACbAWio (20/01 2025)
|