Holdet 2024 if/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Steffen Bachmand Bach
Hold 2024 if/2b (2b if)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til informatik
Titel 2 Interaktionsdesign
Titel 3 Programmering
Titel 4 IT-sikkerhed
Titel 5 Databaser
Titel 6 Etik og adfærd
Titel 7 Afsluttende projektforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til informatik

Intro til faget:
- Hvad er informatik?
- Teknologiforståelse og computational tankegang (Computational Thinking).
- Fælles gennemgang af læreplan
- Computerens opbygning (input og output)

Materiale:
- Informatik, Systime, grundbog: Kap. 5. Computeren + afsnit: Hardware-opbygning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Interaktionsdesign

Indhold:
Forløbet centrerer sig om udviklingen af et selvbetjeningssystem til en kantine. Gennem tilegner eleverne sig viden om designprocesser, metoder og teori til design samt vurdering af it-systemer med interaktionsdesign for øje. I forløbet arbejdes der med følgende begreber: Interaktionsdesign, UX-design, brugergrænseflade (UI), double diamond-modellen, iteration, desk research, field research, gruppeinterview, problemtræ, persona, storyboard, scenarie, how might we, problembeskrivelse, brainstorm, kravsspecifikation, skitse, flowdiagram, strukturdiagram, heuristikker, interaktionstyper, feedback, prototype, test, brugertest, tænke-højt-test, brugeroplevelse (UX). Forløbet rundes af med at se på innovation i it, hvor et eksisterende produkt, der berører samme problem, som eleverne har arbejdet med, sammenlignes med elevernes eget it-system.

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- (behandle problemstillinger i samspil med andre fag)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter

Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer

Innovation
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- (modellering som middel til at forstå et problemområde)
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign

Innovation
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.

Materiale:
Følgende afsnit fra Husum, E., Damhus, M., Buch, J., m.fl. (2025). Informatik. Systime. https://informatik.systime.dk
- Fra idé til færdigt it-system
- Planlægning af et it-system
- Brainstorm
- Kravsspecifikation
- Målgrupper
- Udarbejdelse af et it-system
- Interaktionsdesign
- Metoder til design af brugergrænseflader
- Metoder til vurdering af brugergrænseflader
- Evaluering af et it-system
- Test
- Tænke-højt-test
- Innovation i it
- 4p-modellen for innovation
- Radikal og inkrementel innovation

Sharp, H, Preece, J. & Rogers, Y. (2019). Interaction Design - Beyond Human Computer Interaction, s. 81

Nielsen Normann Group (2024). Summary Poster - 10 Usability Heuristics. I 10 Usability Heuristics for User Interface Design, www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/ (12/08 2024)

Michelsen, M. (2022). UX-trekanten. I UX design. Systime, https://uxdesign.systime.dk/?id=135&L=0 (17/01 2025)

Vox (2017). How to solve problems like a designer. https://www.youtube.com/watch?v=wOrmr5kT-48 (20/01 2025)

Nielsen, L. Persona research and –application. ITU. https://video.itu.dk/video/9425060/persona-research-and-application (21/01 2025)

Følgende afsnit fra Digital Society School. Design Method Toolkit
- Paper prototyping. https://toolkits.dss.cloud/design/method-card/paper-prototyping-2/ (15/01 2025)
- Clickable Prototype. https://toolkits.dss.cloud/design/method-card/clickable-prototype-2/ (15/01 2025)
- Storyboard. https://toolkits.dss.cloud/design/method-card/storyboard-2/ (15/01 2025)
- Persona. https://toolkits.dss.cloud/design/method-card/persona-2/ (15/01 2025)

Følgende afsnit fra IDEO.ORG. Design Kit. (15/01 2025)
- How Might We. https://www.designkit.org/methods/how-might-we.html (15/01 2025)
- Group Interview. https://www.designkit.org/methods/group-interview.html (15/1 2025)

IDEO U (2019). IDEO Brainstorming Video from IDEO U. https://www.youtube.com/watch?v=WIVlACbAWio (20/01 2025)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Programmering

Eleverne introduceres til blokprogrammering gennem AppLab's introduktionsøvelser.
Centrale begreber introduceres gennem grundbogen og strukturen i blokprogrammeringen i AppLab's introduktionsøvelser.

Centrale begreber: Algoritme, Flowchart/rutediagram, Datatyper, Tal, Strenge, Boolske værdier, Udtryk, Operatorer, Matematiske operatorer, Tildelingsoperatorer, Sammenligningsoperatorer, Logiske operationer, Variable, Sekvenser, Løkker, Forgreninger, Betingelser, Kommentarer, Dokumentation

Materiale
Afsnittet ’Programmering’ i Informatik-bogen på Systime. Det findes i kapitel ’3. Udarbejdelse af et it-system’.
Powerpoint om programmering (ligger under dokumenter på Lectio)
Kurset 'Event-Driven Programming in App Lab', lesson 1-8

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 IT-sikkerhed

Forløb om it-sikkerhed / cybersikkerhed.

I forløbet har eleverne har opnået grundlæggende kendskab til it-sikkerhed. Følgende emner er behandlet: CIA-modellen, forskellige typer cyberangreb, privacy og GDPR, brugernes rolle i it-sikkerhed, hacking, kodeord og adgangskontrol, symmetrisk og asymmetrisk kryptering, client-server-arkitektur og trelagsarkitektur.

Som en del af forløbet har vi været på ekskursion til Trifork i Aalborg, hvor vi har hørt om arbejdet med cybersikkerhed; politikker, implementering, afdækning af sårbarheder, hacking, m.m.

Derudover har vi haft besøg af AAU, der stod for Haaukins Hacker Lab med fokus på privacy. Herunder social engineering, phishing, cyberkill chain, m.m.

Eleverne har udarbejdet it-sikkerhedsråd til udvalgte målgrupper samt planlagt et potentielt cyberangreb gennem rollespil.

Materiale:
Følgende afsnit fra Husum, E., Damhus, M., Buch, J., m.fl. (2025). Informatik. Systime. https://informatik.systime.dk:
- Brugere og hackere (https://informatik.systime.dk/?id=848)
- Fortrolighed, integritet og tilgængelighed (https://informatik.systime.dk/?id=844)
- IT-sikkerhed (https://informatik.systime.dk/?id=528)
- Kommunikation over netværk (https://informatik.systime.dk/?id=855)
- Kryptering (https://informatik.systime.dk/?id=868)
- Kryptografi (https://informatik.systime.dk/?id=810)
- Personlige data (https://informatik.systime.dk/?id=1140)
- Privacy (https://informatik.systime.dk/?id=846)
- Klient-server-arkitektur (https://informatik.systime.dk/?id=744)
- Trelags-arkitektur (https://informatik.systime.dk/?id=1124)

Datatilsynet (n.d.). Hvad er personoplysninger? Hentet 31/03 2025 fra https://www.datatilsynet.dk/regler-og-vejledning/grundlaeggende-begreber/hvad-er-personoplysninger

Code.org (2016). What is the Internet?. Hentet 03/04 2025 fra https://www.youtube.com/watch?v=Dxcc6ycZ73M

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
- client-server arkitektur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Databaser

Indhold:
Forløbet fokuserer på database og modellering. Eleverne introduceres til og arbejder med begreber knyttet til data og modellering; data, lagring, modellering, database, tabel, relationel database, E/R-diagram, entitet, relation, relationsgrad/kardinalitet, attribut, tabelskitser, primærnøgler, normalisering samt medlemstype/participation. Forløbet tager afsæt i use-modify-create, hvor eleverne først arbejder med og i en eksisterende database og efterfølgende modellerer og opretter en (del af en) database selv.

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter

Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i IT-systemer

Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system

Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler

Materiale:
Følgende afsnit fra Husum, E., Damhus, M., Buch, J., m.fl. (2025). Informatik. Systime. https://informatik.systime.dk
- Udarbejdelse af et it-system (https://informatik.systime.dk/?id=1100)
- Modellering (https://informatik.systime.dk/?id=879)
- Databaser (https://informatik.systime.dk/?id=1134)
- Analyse (https://informatik.systime.dk/?id=1135)
- E/R-diagram (https://informatik.systime.dk/?id=1136)
- Nøgler (https://informatik.systime.dk/?id=1137)
- Tabelskitser (https://informatik.systime.dk/?id=1138)
- Normalformer (https://informatik.systime.dk/?id=1139)

Fry, H. (2018). Fryden ved data - big data! DR3. 00:00-08:30 (https://via.mitcfu.dk/TV0000110404)

Databaser og Modellering. PowerPoint (ligger under dokumenter på Lectio)

TED (2018). The genius of the London Tube Map. Small Thing Big Idea. https://www.youtube.com/watch?v=iBErp8qvWZg&t=2s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Etik og adfærd

Indhold:
Eleverne har i forløbet stiftet bekendtskab med etik og adfærd i relation til it-systemer. Eleverne har undersøgt forskellige cases mhp. at afdække hvordan it-systemer påvirker mennesker ved at identificere hvilke aktører, der påvirkes samt påvirkningens karakter. Forløbet indeholdt overvejelser om forudsigelse af påvirkninger og anvendelse af it-systemer. Eleverne er blevet introduceret kort for pligtetik og nytteetik samt Dataetisk Råds værdier og principper for databehandling. Med afsæt i Moral Machine og pseudokode har eleverne opnået indsigt i udfordringerne ved at skulle udarbejde et it-system, der skal handle korrekt i en nødssituation.

Materiale:
- Dataetisk Råd (2021). Dataetik – Sådan gør du. Nationalt Center for Etik. Hentet 03/04 2025 fra https://dataetiskraad.dk/alle-udgivelser/dataetik-saadan-goer-du
- Moral Machine (n.d.). https://www.moralmachine.net/
- Rangvid, M. (2025). Normativ etik: to typiske positioner. I A. Ø. Larsen & M. Rangvid (Red.), Når død giver liv – organdonation i undervisningen (https://naardodgiverliv.ibog.organdonor.dk/?id=185&L=10). Dansk Center for Organdonation
- Uddrag fra Vegendal, S. (2016, 6. juli). Etisk dilemma: Hvem skal selvkørende biler ofre?. Jyllands-Posten. Hentet 03/04 2025 fra https://jyllands-posten.dk/nyviden/ECE8824460/etisk-dilemma-hvem-skal-selvkoerende-biler-ofre/

Cases:
- Jensen, S., Pallesen, A.D. & Klarlund, L. (30. november 2023). Medierådet: My AI på Snapchat er ikke sikkert for børn. DR. Hentet fra https://www.dr.dk/nyheder/indland/medieraadet-my-ai-paa-snapchat-er-ikke-sikkert-boern
- Simonsen, A.R. (3. november 2023). Selvkørende taxa slæbte kvinde seks meter under sig - nu inddrages tilladelsen. DR. Hentet fra https://www.dr.dk/nyheder/udland/selvkoerende-taxa-slaebte-kvinde-seks-meter-under-sig-nu-inddrages-tilladelsen
- Smitt, I. (1. april 2024). Kunstig intelligens opsporer sårbare kræftpatienter og sparer sundhedsvæsnet for ressourcer. DR. Hentet fra https://www.dr.dk/nyheder/indland/kunstig-intelligens-opsporer-saarbare-kraeftpatienter-og-sparer-sundhedsvaesnet
- Sundhedsstyrelsen (8. februar 2023). Sociale medier påvirker unges sociale liv og trivsel på godt og ondt. Hentet fra https://www.sst.dk/da/nyheder/2023/Sociale-medier-paavirker-unges-sociale-liv-og-trivsel-paa-godt-og-ondt

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter

Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Afsluttende projektforløb

Faget afsluttes med et projektforløb, hvor eleverne bringer deres evner og viden i spil ved at give forslag til løsning af et mindre, konkret og virkelighedsnært problem ved anvendelse af faglig viden og metoder.

I forløbet bliver eleverne bekendte med eksamensformen og strukturen på en eksamensopgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer