Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Jens Kristian Toft
|
Hold
|
2024 if/a (1a if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Blokprogrammering
Eleverne introduceres til blokprogrammering gennem AppLab's introduktionsøvelser.
Centrale begreber introduceres gennem PowerPoints. Strukturen i blokprogrammeringen introduceres gennem AppLab's introduktionsøvelser + øvelse i
- at simulere terningekast (fokus på løkker og forgreninger),
- lave spillet "Gæt et tal mellem 1 og 100" (fokus på løkker og forgreninger)
- simulere lommeregner (fokus på funktioner med parametre),
- tegne polygoner vha. turtle (fokus på funktioner med parametre og løkker)
Centrale begreber: Flowchart/rutediagram, datatyper (tal, strenge, boolske værdier) udtryk, operatorer, matematiske operatorer, tildelingsoperatorer, sammenligningsoperatorer, Variable, Sekvenser, Løkker, Forgreninger, Betingelser, Kommentarer
Materiale
Afsnittet ’Programmering’ i Informatik-bogen på Systime. Det findes i kapitel ’3. Udarbejdelse af et it-system’.
Powerpoint om programmering (ligger under dokumenter på Lectio)
Kurset 'Event-Driven Programming in App Lab', lesson 1-8
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Interaktionsdesign og innovation
Indhold:
Forløbet centrerer sig om udviklingen af et it-system, her en app, der skal løse et problem. Gennem dette tilegner eleverne sig viden om designprocesser, metoder og teori om design samt vurdering af it-systemer med interaktionsdesign for øje. I forløbet arbejdes der med følgende begreber: Interaktionsdesign, brugergrænseflade (UI), double diamond-modellen, iterativ designproces, desk research, field research, interview, problemtræ, persona, nutidsscenarie, problemdefinition (-beskrivelse), brainstorm, user scenario (kravsspecifikation), skitse, flowdiagram, prototype, test, brugertest, tænke-højt-test, gestaltlovene, Don Normans designprincipper, de syv mål for brugervenlighed
Forløbet rundes af med at se på innovation hvor følgende begreber berøres: radikal, inkrementel, 4p-modellen, disruption.
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- (behandle problemstillinger i samspil med andre fag)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Innovation
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- (modellering som middel til at forstå et problemområde)
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
Innovation
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
Materiale:
Egenudviklede PowerPoints (ligger under dokumenter i lectio)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Databaser
Indhold:
Forløbet fokuserer på database og modellering. Eleverne introduceres til og arbejder med begreber knyttet til data og modellering; data, modellering, database, tabel, relationel database, E/R-diagram, entitet, relation, relationsgrad/kardinalitet, attribut, tabel, primær- og fremmednøgler, normalisering.
Forløbet tager afsæt i use-modify-create, hvor eleverne først arbejder med og i en eksisterende database (SQLite via www.sqliteonline.com) og efterfølgende modellerer og opretter en (del af en) database selv (ligeledes SQLite via www.sqliteonline.com).
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i IT-systemer
Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
Materiale:
- Egenudviklede PowerPoints (ligger under dokumenter på Lectio)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
IT-sikkerhed
Indhold:
Forløb om it-sikkerhed / cybersikkerhed.
I forløbet har eleverne opnået grundlæggende kendskab til it-sikkerhed. Følgende emner er behandlet: hackermetoder, hackertyper, brugernes rolle i it-sikkerhed, CIA-modellen, kodeord og adgangskontrol, symmetrisk og asymmetrisk kryptering, firewall, client-server-arkitektur og trelagsarkitektur.
Materiale:
Egenudviklede PowerPoint (ligger inde dokumenter på lectio)
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
- klient-server arkitektur
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Etik og adfærd
Indhold:
Eleverne har i forløbet stiftet bekendtskab med etik og adfærd i relation til digital teknologi. Eleverne har undersøgt forskellige cases mhp. at afdække hvordan den digitale teknologi påvirker mennesker ved at identificere hvilke aktører, der påvirkes samt påvirkningens karakter. Forløbet indeholdt overvejelser om forudsigelse af påvirkninger og anvendelse af digital teknologi. Eleverne er blevet introduceret for forskellen mellem adfærd, etik, dataetik og etiske dilemma. Disse er undersøgt i følgende kontekster: SoMe, AI, overvågning, selvkørende biler, fake news, socialitet, hjerne-computer-implantater, hvem styrer verden.
Materiale:
Egenudviklet PowerPoint om emnet (ligger under dokumenter på lectio)
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende faglige mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
Forløbet bidrager til opfyldelsen af følgende kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710648",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710648",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710648"
}