Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Gorm Balle Feldstedt
|
Hold
|
2024 fy/2c (2c fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik
Intro til fysik.
INDHOLD: Fysiske størrelser, enheder, betydende cifre, masse volumen og densitet.
LÆSESTOF: Brydensholt M. et al. "Orbit C 4. udg". Systime. Side 8-10 + 22-24 .
øvelsesvejledningerne
EKSPERIMENTELLE ØVELSER
Densitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
ENERGI
INDHOLD: Energiformer, energiomsætninger, energi-enheder, effekt, termisk energi, smeltning og fordampning samt nyttevirkning.
FOKUS: Energiformer og eneriomsætning i hverdagen.
Faglige mål:
kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
LÆSESTOF:
Kernestof:
Basisfysik C - Kernestof, 28-39, 43-45
Basisfysik C, 117-118
EKSPERIMENTELLE ØVELSER :
Nyttevirkning, Is specifikke smeltevarme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger, lyd og lys
INDHOLD: Harmoniske bølger, bølgelængde og amplitude, periode og frekvens, bølgeformlen, interferens, diffraktion, stående bølger, brydning, lyd og lydens fart, snorbølger og guitaren, lys, brydning, gitterligningen..
FOKUS: Fænomener vedrørende lyd og lys.
FAGLIGE MÅL:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
LÆSESTOF:
Kernestof:
Basisfysik C - Kernestof, 94-106
Orbit C, 4. udg., 70-79, 85-89, 98-109
FysikCbogen, 3. udg., 101-107
EKSPERIMENTELT:
Stående bølger på en streng, Gitterligningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stråling og atomer
INDHOLD: Elektromagnetiske bølger, fotoner, Bohrs atommodel, standardmodellen, hydrogenatomet og Balmerserien, spektre.
FOKUS: Hvad fortæller strålingen?
FAGLIGE MÅL:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
LÆSESTOF:
Kernestof:
Basisfysik C - Kernestof, 118-122, , 138-144, 146-152
Supplerende stof:
Basisfysik C - Kernestof, 127-134
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
Undersøgelse af emissionsspektre fra spektrallamper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den nære astronomi
INDHOLD: Nat og dag, året, solhverv, jævndøgn, sol- og måneformørkelser, Månens faser, planetsystemet.
FOKUS: Jorden i solsystemet
FAGLIGE MÅL:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
LÆSESTOF:
Kernestof:
Andersen, M et al. "Basisfysik C. Kernestoffet". Haase forlag.
Side: 58-62, 72-79.
PhET. Simulation af Keplers love. https://phet.colorado.edu/sims/html/keplers-laws/latest/keplers-laws_all.html
Supplerende stof:
Andersen, M et al. "Basisfysik C. Kernestoffet". Haase forlag.
Side: 82-86.
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
Afstandskvadratloven samt en undersøgelse af hvor stærkt solens lys er på de andre planeter beregnet vha. afstandskvadratloven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Universet
INDHOLD: Afstande i Universet, stjerner og galakser, det kosmologiske princip, stjerners liv, Big Bang, Rødforskydning og Hubbles lov, Hubbletiden
TEMA: Big Bang
LÆSESTOF: Basisfysik C - Kernestoffet. Side 167-179.
EKSPERIMENTELT ARBEJDE: Hubbles lov og universets udvidelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710649",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710649",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710649"
}