Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Ulla Hansgaard Frederiksen
|
Hold
|
2024 bi/h (1h bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv
”Biologi” betyder læren om det levende. Så hvad vil det sige, at noget er levende? Det er ikke nødvendigvis entydigt, men her er et bud:
• Alt liv har evnen til at formere sig.
• Alt liv er afgrænset fra den omgivende verden.
• Alt liv kan omsætte energi.
Vi vil i første omgang koncentrere os om det eukaryote liv og starter med lige at konstatere, at vi har styr på fysiske længdeenheder. Trods livets fantastiske mangfoldighed er alt organisk materiale faktisk opbygget meget ensartet med Kulstof, hydrogen, nitrogen, oxygen, fosfor og svovl, som de grundlæggende byggesten.
Derudover har alle levende organismer det til fælles, at proteiner spiller en helt central rolle, dels i opbygningen af vigtige strukturer, dels i stort set alle biokemiske processer i en celle. Derfor findes der også tusindvis af forskellige proteiner i en enkelt celle, men de er alle sat sammen af de samme 20 aminosyrer, uanset celle og uanset dyreart.
Så for at komme nærmere ind på, hvad biolog er, skal vi altså have styr på
- ”Cellen”, som er afgrænset fra den omgivende verden af en membran,
- hvordan cellen (organismen) kan formere sig
- hvordan DNA’et bestemmer proteinernes opbygning og reelt set dermed, hvordan organismen fungerer
- omsætningen af energi (det tager vi i et andet forløb)
Materiale:
Side 14, 16-18, 21-27, 62-63, 117-126 i ”Biologi i udvikling, C-niveau”, Nucleus, 2020
Læseplansdokumentet med figurer, links og opgaver, lektionen den 14/11
Øvelser:
Mikroskopering af celler.
Osmose.
Udvinding af DNA fra tomat/løg.
Gennemgang af proteinsyntesen - optages på video.
I dokumentet er der links til
https://www.youtube.com/watch?v=gbSIBhFwQ4s
https://www.youtube.com/watch?v=5bq1To_RKEo
https://www.youtube.com/watch?v=kQu6Yfrr6j0
https://www.youtube.com/watch?v=kMg517MHDJs
og side 85 + 89 (mitose og meiose) i ”Biologi til tiden”
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport over osmoseforsøget
|
16-12-2024
|
video af proteinsyntesen
|
10-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
genetik
Vi starter med at repetere begreberne kromosomer og gener, inden vi går videre med at gennemgå forskellige former for genmutationer og kromosomtalsanomalier. Læg mærke til, at de andre mutationstyper IKKE er pensum!
Dernæst får vi styr på de genetiske grundbegreber, som bogen omtaler og Mendels 1. lov, så vi kan lave krydsningsskemaer og stamtavler til at undersøge nedarvningsmønstre.
Endelig ser vi, hvordan nedarvningsmønstre, naturlig og seksuel selektion kan føre til evolution.
Materiale:
Læseplansdokument med opgaver lektionen den: 21. januar
Side 126-133, 136-139, 143, 196-198 i ”Biologi i udvikling, C-niveua”, Nucleus 2020
Naturlig selektion og seksuel selektion - YouTube
Øvelser:
Feltundersøgelser af genetiske træk lektionen den 29. januar
Portfolio-opgave 2 og 3 fra NV (rød/grøn farveblindhed og PTC smager/ikke smager)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forplantning og hormonregulering
Indtil nu har vi gennemgået den eukaryote celles opbygning, mitose og meiose og gener, kromosomer og proteinsyntese, mutationer og lidt om evolution. Det betyder, at nu har vi (næsten) hele det faglige grundlag for at gennemgå forplantningen (som det hedder i biologifaget) hos mennesket. Så det handler næste forløb om.
Vi gennemgår bogens sider ved hjælp af forskellige arbejdsopgaver, hvor der er lagt stor vægt på figurlæsning og forståelse og på den mundtlige forklaring af det faglige stof ved hjælp af de illustrative figurer. Man behøver ikke så mange noter – det står alt sammen på figuren, hvis man forstår den.
I afsnittet om præventionsmidler udfylder i et skema med ”biologisk virkemåde” og fordele/ulemper, mens vi I afsnittet om kønssygdomme supplerer med to artikler – dels en om den måske mest bekymrende udvikling for en ung dansker, dels en, der åbner øjnene lidt ud i den store verden, hvor vi ser på, hvor langt verdenssamfundet er kommet i bekæmpelsen/behandlingen af HIV/Aids og hvor lang vej, der er igen.
Vi laver intet eksperimentelt arbejde i forløbet, men læser en artikel fra Weekendavisen, med henblik på at opstille en ”forsøgsvejledning” til de otte undersøgelser om P-pillers påvirkning af kvinderne, som undersøgelsen omtaler. Opgaven er ”pensum”, det vil sige, at du skal kunne fortælle, hvordan man kan lave test, der kan fortælle noget om et hormons påvirkning af kroppen (ud over at man ikke bliver gravid!), mens du ikke skal kunne genfortælle artiklen.
Materiale:
Side 153-175 ”Biologi i udvikling – C-niveau”, Nucleus, 2020
Læseplansdokumentet (inkl. figurer og link) lektionen den 3. februar
Opgave om P-piller lektionen den 21. februar
(til censor)
(opgaven om P-piller er til artiklen: ”P-piller”, Lone Frank, Weekendavisen 4. juni 2020)
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13745761/danske-unge-slar-igen-egen-rekord-i-klamydia-se-hvor-udbredt-sygdommen-er-i-din-kommune?publisherId=13559220&lang=da
https://aidsfondet.dk/hiv-aids-og-seksuel-sundhed/hiv-og-aids-i-verden
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
P-piller
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Du bliver hvad du spiser
Forløbet starter med en kort gennemgang af historiske kostråd, udformet på plakater fra FDB, samt figurer, der viser lidt om, hvordan det står til med danskernes kost og heraf medfølgende sundhedsudfordringer, inden vi ser på den nyeste udgave af kostrådene. Dernæst læser vi i bogen om, hvad vi anbefales at spise og I får lov at prøve at gennemskue, hvordan man på en varedeklaration så kan se, hvad man faktisk spiser. I opgaven om den fiktive middagsmenu kan vi også se, at f.eks. McDonalds på hjemmesiden skriver, hvad deres mad indeholder.
Via eksemplet med en kanelsnegl fra Bavinchi-bageren, solgt i Rema 1000, prøver vi at gennemskue, hvad forarbejdet mad er. Der er 41 forskellige ingrediener i sneglen og bare de 10, vi ser nærmere på, skal igennem adskillige mekaniske og kemiske processer, inden de kan transporteres til bageriet, en transport, der for nogle ingrediensers vedkommende, starter i Indonesien. Kan man lave en jord-til-bord analyse af energiforbruget ved fremstilling af en kanelsnegl...
Via bogen og figurer på læseplandokumentet får vi styr på kulhydrater, fedtstoffers og proteins opbygning og funktion i den humane ernæring. Endvidere ser vi på vitaminer og mineralers betydning. Dernæst gennemgår vi ud fra figurer kroppens fordøjelsessystem med brug af relevante fagord og -begreber.
Vi afslutter forløbet med at se, hvordan blodsukkeret reguleres og får det øgede kalorieindtag og nedsatte aktivitetsniveau hos gennemsnitsdanskeren, som ikke findes!, kædet sammen med stigningen i antallet af diagnosticerede type-2 diabetikere. Med viden om fordøjelsessystemet, blodsukkerreguleringen, blodsukkermåling og GI får I til opgave at lave en øvelsesvejledning til et forsøg, der kunne vise blodsukkerniveauet efter indtagelse af 6 forskellige kulhydratholdige fødevarer. Her skal I vise, at I har styr på kontrolvariabel og general forsøgsopbygning.
Materiale.
Side 57-71 (minus ”probiotika”), 72-84 i ”Biologi i udvikling – c-niveau, 2.udg. Nucleus 2020
"Læseplan med opgaver" lektionen den 28/2
"En kanelsnegl". Dokument lektionen den 14/3
"Fordøjelsessystemet". Dokument lektionen den 18/3
https://maddata.dk/naeringsstoffer
Øvelser:
Analyse af medbragte varedeklarationer
Analyse af ”Et fiktivt, men muligt lørdagsindtag af mad”, med henblik på, om der er overensstemmelse mellem dagsmenuen og anbefalingerne.
Bromelin i ananas
Måling af blodsukker.
Fremstilling af øvelsesvejledning til ”Blodsukkerniveau efter fødeindtagelse” + resultater fra tidligere forsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
En god dags madindtag
|
14-03-2025
|
dagsmenu ny opgave
|
31-03-2025
|
Bromelin. Analyse af resultater
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikroorganismer
Vi starter med respirationsprocessen, både den aerobe og den anaerobe med alkoholdannelse, så I kan lave gæringsforsøg.
Dernæst ser vi lidt nærmere på den prokaryote organismes opbygning, gennemgår de fire faser i mikroorganismers vækst og nogle af de faktorer, der har betydning for væksten. I denne sammenhæng er det vigtigt at huske, at det er enzymerne, der er tilpassede de specifikke vækstkår og enzymernes virkemekanisme, der påvirkes af blandt andet temperatur og pH. Derfor er det også vigtig at vide, hvordan et enzym er opbygget og virker; overordnet set. Så repeter fra sidste forløb.
I fremstillingen af rigtig mange produkter bruges der enzymer, som er fremstillet af mikroorganismer i store fermenteringstanke. Derfor slutter vi af med at læse lidt om, hvordan denne proces overordnet set foregår og om nogle eksempler på anvendelsen.
Materiale:
Læseplan med opgaver. Lektionen den 23/4
Side 144-147 i ”Biologi til Tiden”, pdf lektionen den 23/4
Side 15 og 50-52 i bogen
https://denstoredanske.lex.dk/enzymer_-_fremstilling_og_anvendelse
Øvelser:
Gæringens afhængighed af temperatur og pH.
Indsamling og pladespredning af bakterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gær-rapport
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
Vi starter med at prøve at definere, hvad et økosystem er. Dernæst ser vi på energistrømmene i økosystemer – fotosyntese, respiration, NPP, BPP og fødepyramiden med respirationstabet er helt centrale begreber, du skal have styr på.
I forlængelse af fotosyntese og respiration er det oplagt at få styr på kulstofkredsløbet og herunder hvordan vi mennesker med vort store forbrug på meget kort tid har fået frigivet alt for mange drivhusgasser, der betyder en global opvarmning med forskellige konsekvenser.
Vi afslutter med at se på biodiversitet. Her er det oplagt at få fastslået, at forskellige organismer har forskellige krav til deres levesteder – både biotiske og abiotiske - og dermed er det vel klart at flere forskellige levesteder (der er store nok) give flere forskellige organismer. Men desværre bliver der færre og færre (og mindre og mindre) forskellige levesteder på jorden. Vi læser lidt om landbrugsproduktionen i troperne, der har ødelagt den tropiske regnskov, som havde en meget stor artsdiversitet, men for at gøre det lidt mere konkret, kigger vi på lidt tal for biodiversiteten i Danmark, inden vi bruger byen lige omkring os, som et eksempel på et økosystem. På en bytur tvinges I til at rette opmærksomheden på de abiotiske faktorer, som man umiddelbart kan se, når man lige går forbi. Hvilke muligheder giver de abiotiske faktorer for en ”stor” biodiversitet i byen? Hvilke indlysende mangler er der? og kunne man gøre noget, der kunne give bare lidt bedre muligheder for en lidt større biodiversitet.
Materiale:
Bogen side 215-233 (minus figur 323).
Læseplansdokumentet på lektionen den 12. maj
Øvelser:
Vandpest – fotosyntese og respiration
Indsamling (medbringelse) af forskellige planter, med det formål at indse, hvor forskellige opbygningen af en plante kan være.
Byrundtur med beskrivelse af byrummet som et økosystem, som formål.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 215-219 i bogen. Overvej om du måske ikke har lært om det meste før. Medbring bogen.
-
Økologi - læseplan med opgaver.docx
-
læs side 220-222 og 228-229 i bogen og besvar de tilhørende spørgsmål i læseplandokument. Medbring bogen.
-
Medbring to forskellige planter - hele planten inklusiv roden. Det må gerne være ukrudt fra haven - fra grøftekanten, eller du kan "stjæle" et græs og en tusindfryd fra parken/fortovet. Alle har styr på side 222-223.
-
Vejrudsigten siger, at det er i dag, I skal lave "feltundersøgelse". Derfor er det vigtigt, at du har et par gode travesko og en opladet telefon med, så du kan tage billeder. Vigtigt: læs vedlagte som lektie!!
-
biodiversitet. Feltundersøgelse.docx
-
Læs side 224-227 i bogen og besvar de tilhørende fem opgaver i læseplansdokumentet. Alle grupper har 15-20 forskellige billeder fra byen, der viser forskellige grundlag for forskellig biodiversitet.
-
Gæring. En god rapport.docx
-
fotosyntese og respiration vandpest forsøg.docx
-
Vi ser, om der er vokset nogle bakteriekulturer frem og taler lidt om, hvad man så kunne gøre med dem. Men ellers handler det om undervisningsbeskrivelse (pensum) og eksamen. Så de, der ikke skal til eksamen, behøver ikke møde - eller kan møde og se
-
Foreløbige eksamensspørgsmål til 1h.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710659",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710659",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710659"
}