Holdet 2024 bi/2yø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Louise Dahl Kristensen
Hold 2024 bi/2yø (2yø bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kost, fordøjelse og sundhed
Titel 2 Cellelære og evolution
Titel 3 STEAM om lysets påvirkning af organisk materiale
Titel 4 Genetik, genteknologi og bioteknologi
Titel 5 Sexologi
Titel 6 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kost, fordøjelse og sundhed

Vi skal beskæftige os med kulhydraters, proteiners og fedtstoffers opbygning og funktion i kroppen, og vi skal se nærmere på, hvordan fordøjelsessystemet er opbygget, og hvordan kulhydrater, proteiner og fedtstoffer nedbrydes og optages i tyndtarmen.
Eftersom kroppens enzymer spiller en vigtig rolle i nedbrydningen af fødens bestanddele, skal I desuden lære om temperaturens og pH-værdiens betydning ift. enzymernes aktivitet.

I forlængelse af dette emne om kost fokuseres der på energibalance, kostråd, sundhedsparametre og blodsukkerregulering, herunder diabetes.

Teori:
"Yubio", s. 90-103, 110-128

Øvelser:
- En tur på McDonald's
- Bromelin i ananas
- Fordøjelse af en burger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Cellelære og evolution

Forløbet handler om pro- og eukaryote celler og herunder:
- Hvordan de er opbygget, f.eks. synsceller og nerveceller
- Hvordan de udveksler kemiske stoffer med deres omgivelser vha. membrantransport
- Hvordan de får energi vha. respiration og/eller gæring
- Gavnlige og sygdomsfremkaldende bakterier
- Bakterievækst
- Bekæmpelsen af bakterier
- Evolution

Teori:
- "Yubio": 16-36, 39-45, 157-159
- https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/oejne/om-oejet-og-synet/oejet/ (om synscellen)

Øvelser:
- Osmose og kartoffelceller
- Gæringsforsøg med gær og forskellige typer af sukker
- Urdyret
- Øvelse i evolution
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 STEAM om lysets påvirkning af organisk materiale

Vi skal i dette forløb samarbejde med et designhold og Museum Østjylland. Det overordnede emne er lys, og i biologi skal vi fokusere på, hvordan stave, tappe og ganglieceller i øjets nethinde reagerer på lys, og hvordan lysforholdene påvirker kroppens produktion af søvnhormonet melatonin i hjernens koglekirtel.

I skal måle lysstyrken på museet vha. luxmålere, lytte til konservatorens oplæg om de særligt sårbare organiske materialer og udforme folier/klistermærker. Folierne skal dels informere om den biologifaglige årsag til den pågældende lysstyrke på museet og dels give gode råd om, hvordan museumsgæster bedst kan holde sig årvågne under de givne lysforhold. Folieteksterne skrives på baggrund af konservatorens oplæg og et gruppespecifikt materiale.
  
Projektet er bygget op på baggrund af 'double diamond-modellen' med elementerne: discover, define, develop og deliver, og idéen er, at vi skal arbejde os igennem de 4 processer og i sidste ende komme med et løsningsforslag (i form af folietekster) til en museumsbaseret problemstilling.

Problemstillingen er: Lys er forudsætningen for, at museumsgæsten kan se og holde sig årvågen, men det er samtidigt skadeligt for museumsgenstandene.

Teori:
- "Yubio B 2023", s. 579-581 (om hormoner og døgnrytme)
- "Anbefalinger for lys i museernes udstilllinger 2021"
- "Lysets påvirkning af mennesket", uddrag af "Lysviden" fra https://centerforlys.dk
- https://ojenforeningen.dk/artikler/forstyrrende-blaat-lys-fra-digitale-skaerme-led-lys (om blåt lys)
- "Kaffe og søvn" fra Julie Juanita Larsens "Søvn", 1. udg., Nucleus 2024

Øvelser:
- Måling af lysintensitet med luxmåler på Museum Østjylland
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Genetik, genteknologi og bioteknologi

I dette forløb er arvematerialet omdrejningspunktet, idet vi skal se nærmere på:
- hvordan DNA er opbygget.
- hvordan DNA danner baggrund for syntesen af protein.
- hvordan DNA kan ændres af mutationer.
- hvordan DNA nedarves.
- hvordan DNA kan undersøges vha. genteknologiske metoder, herunder DNA-isolering, PCR, gelelektroforese, genetiske fingeraftryk og kloning.

Teori:
- "Yubio", s. 273-282, 285-296, 304-321, 327-330, 333-338, 342-356, 382-285

Øvelser:
- Rollespil om DNA og transkription
- Fra DNA til protein (Lav et protein af piberensere og perler ud fra en DNA-sekvens)
- Bestem din genetiske profil
- Blodtypebestemmelse
- Isolering af DNA fra jordbær
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sexologi

Forløbet handler om:
- Mandens og kvindens kønsorganer
- Kønshormonerne testosteron, progesteron og østrogen samt de overordnede hormoner FSH, LH og GnRH, herunder deres styring af hhv. udviklingen af sædceller og menstruationscyklus samt udviklingen af de sekundære kønskarakterer
- Seksuelt overførte sygdomme
- Samtykke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økologi

Vi starter forløbet med at bestemme forureningsgraden i Gudenåen på en bestemt lokalitet ud fra de vandløbsdyr, vi fanger (makrofaunaundersøgelse). Dernæst skal det handle om:
- Samspillet mellem arter, herunder fødekæder og fødenet
- Samspillet mellem arter og deres omgivende miljø, herunder biotiske og abiotiske faktorer
- Biodiversitet
- Energistrømme
- Kulstofkredsløbet
- Fotosyntese og respiration

Teori:
- "Yubio C (2024)", s. 391-401, 412-417 og 431-435
- Film om biodiversitet: https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/i-aar-kom-biodiversitet-paa-alles-laeber-men-hvad-gaar-det-egentlig-ud-paa
- Film om ulves påvirkning af et økosystem: https://www.youtube.com/watch?v=W88Sact1kws


Øvelser:
- Bestemmelse af forureningsgrad i vandløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer