Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Louise Dahl Kristensen
|
Hold
|
2024 bi/2yø (2yø bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kost, fordøjelse og sundhed
Vi skal beskæftige os med kulhydraters, proteiners og fedtstoffers opbygning og funktion i kroppen, og vi skal se nærmere på, hvordan fordøjelsessystemet er opbygget, og hvordan kulhydrater, proteiner og fedtstoffer nedbrydes og optages i tyndtarmen.
Eftersom kroppens enzymer spiller en vigtig rolle i nedbrydningen af fødens bestanddele, skal I desuden lære om temperaturens og pH-værdiens betydning ift. enzymernes aktivitet.
I forlængelse af dette emne om kost fokuseres der på energibalance, kostråd, sundhedsparametre og blodsukkerregulering, herunder diabetes.
Teori:
"Yubio", s. 90-103, 110-128
Øvelser:
- En tur på McDonald's
- Bromelin i ananas
- Fordøjelse af en burger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cellelære og evolution
Forløbet handler om pro- og eukaryote celler og herunder:
- Hvordan de er opbygget, f.eks. synsceller og nerveceller
- Hvordan de udveksler kemiske stoffer med deres omgivelser vha. membrantransport
- Hvordan de får energi vha. respiration og/eller gæring
- Gavnlige og sygdomsfremkaldende bakterier
- Bakterievækst
- Bekæmpelsen af bakterier
- Evolution
Teori:
- "Yubio": 16-36, 39-45, 157-159
- https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/oejne/om-oejet-og-synet/oejet/ (om synscellen)
Øvelser:
- Osmose og kartoffelceller
- Gæringsforsøg med gær og forskellige typer af sukker
- Urdyret
- Øvelse i evolution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
STEAM om lysets påvirkning af organisk materiale
Vi skal i dette forløb samarbejde med et designhold og Museum Østjylland. Det overordnede emne er lys, og i biologi skal vi fokusere på, hvordan stave, tappe og ganglieceller i øjets nethinde reagerer på lys, og hvordan lysforholdene påvirker kroppens produktion af søvnhormonet melatonin i hjernens koglekirtel.
I skal måle lysstyrken på museet vha. luxmålere, lytte til konservatorens oplæg om de særligt sårbare organiske materialer og udforme folier/klistermærker. Folierne skal dels informere om den biologifaglige årsag til den pågældende lysstyrke på museet og dels give gode råd om, hvordan museumsgæster bedst kan holde sig årvågne under de givne lysforhold. Folieteksterne skrives på baggrund af konservatorens oplæg og et gruppespecifikt materiale.
Projektet er bygget op på baggrund af 'double diamond-modellen' med elementerne: discover, define, develop og deliver, og idéen er, at vi skal arbejde os igennem de 4 processer og i sidste ende komme med et løsningsforslag (i form af folietekster) til en museumsbaseret problemstilling.
Problemstillingen er: Lys er forudsætningen for, at museumsgæsten kan se og holde sig årvågen, men det er samtidigt skadeligt for museumsgenstandene.
Teori:
- "Yubio B 2023", s. 579-581 (om hormoner og døgnrytme)
- "Anbefalinger for lys i museernes udstilllinger 2021"
- "Lysets påvirkning af mennesket", uddrag af "Lysviden" fra https://centerforlys.dk
- https://ojenforeningen.dk/artikler/forstyrrende-blaat-lys-fra-digitale-skaerme-led-lys (om blåt lys)
- "Kaffe og søvn" fra Julie Juanita Larsens "Søvn", 1. udg., Nucleus 2024
Øvelser:
- Måling af lysintensitet med luxmåler på Museum Østjylland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik, genteknologi og bioteknologi
I dette forløb er arvematerialet omdrejningspunktet, idet vi skal se nærmere på:
- hvordan DNA er opbygget.
- hvordan DNA danner baggrund for syntesen af protein.
- hvordan DNA kan ændres af mutationer.
- hvordan DNA nedarves.
- hvordan DNA kan undersøges vha. genteknologiske metoder, herunder DNA-isolering, PCR, gelelektroforese, genetiske fingeraftryk og kloning.
Teori:
- "Yubio", s. 273-282, 285-296, 304-321, 327-330, 333-338, 342-356, 382-285
Øvelser:
- Rollespil om DNA og transkription
- Fra DNA til protein (Lav et protein af piberensere og perler ud fra en DNA-sekvens)
- Bestem din genetiske profil
- Blodtypebestemmelse
- Isolering af DNA fra jordbær
|
Indhold
|
Kernestof:
-
EVALUERINGSSKEMA - STEAM.docx
-
Genetik.pptx
-
DNA-menneskemodel.pdf
-
Vi starter med en evaluering af STEAM-projektet, og dernæst skal vi i gang med genetik. :-)
-
Yubio C; sider: 189-195, 273-282, 285-296, 304-321, 327-330, 333-338, 342-356, 382-385
E-bog
-
Genetikbegreber 2.docx
-
Genetikbegreber 1.docx
-
Proteinsyntesen
-
Ø Fra DNA til protein.pdf
-
Ø Proteinsyntese på papir.doc
-
Peptidbinding.docx
-
Genlæs lektien om translationen og medbring gerne kage, hvis I endnu ikke har haft kage med. :-)
-
Mindmap om mutationer.docx
-
Opgave om seglcelleanæmi.docx
-
Tre mutationer, der ændrede mennesket
-
Store mutationer.pptx
-
Ø Bestem din genetiske profil.docx
-
O Nedarvningsmønstre.docx
-
Blodtype.pptx
-
Vi mødes i lokale 24. I dag skal I teste jeres blodtype (hvis I har mod på det).
-
Blodtype (1).pptx
-
Arv og miljø.pptx
-
Make a strawberry DNA cocktail
-
Isolering af DNA - forsøg vs. figur.docx
-
Spørgsmål om PCR.docx
-
Vi mødes i lokale 26.
-
Gel Electrophoresis Animation - Søg Videoer
-
Elektroforeseforsøg.pptx
-
Gelelektroforese - synliggørelse af bånd.pptx
-
Spørgsmål om genetiske fingeraftryk - elev.docx
-
Læs lektien og besvar spørgsmålene om PCR (se spørgsmålene på det sidste biologimodul).
-
Gymnasieskolen
-
Spørgsmål om genetiske fingeraftryk - lærer.docx
-
Læs lektien og genkald jer, hvad genetiske fingeraftryk handler om.
-
Spørgsmål om mandens og kvindens kønsorganer.docx
-
I får lidt tid i starten af modulet til at færdiggøre jeres PP om genteknologi og etik. Vi skal gerne nå at starte op på sexologiforløbet i dag. I får lov til at lytte jer til lektien i løbet af modulet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sexologi
Forløbet handler om:
- Mandens og kvindens kønsorganer
- Kønshormonerne testosteron, progesteron og østrogen samt de overordnede hormoner FSH, LH og GnRH, herunder deres styring af hhv. udviklingen af sædceller og menstruationscyklus samt udviklingen af de sekundære kønskarakterer
- Seksuelt overførte sygdomme
- Samtykke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
Vi starter forløbet med at bestemme forureningsgraden i Gudenåen på en bestemt lokalitet ud fra de vandløbsdyr, vi fanger (makrofaunaundersøgelse). Dernæst skal det handle om:
- Samspillet mellem arter, herunder fødekæder og fødenet
- Samspillet mellem arter og deres omgivende miljø, herunder biotiske og abiotiske faktorer
- Biodiversitet
- Energistrømme
- Kulstofkredsløbet
- Fotosyntese og respiration
Teori:
- "Yubio C (2024)", s. 391-401, 412-417 og 431-435
- Film om biodiversitet: https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/i-aar-kom-biodiversitet-paa-alles-laeber-men-hvad-gaar-det-egentlig-ud-paa
- Film om ulves påvirkning af et økosystem: https://www.youtube.com/watch?v=W88Sact1kws
Øvelser:
- Bestemmelse af forureningsgrad i vandløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710661",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710661",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710661"
}