Titel
1
|
Forløb 1 Den vilde klode
Forløbet har fokus på jordskælv og vulkaner og hvilken betydning de har for naturkatastrofer knyttet til disse.
Forløbet indledes med teorien bag pladetektonik, den pladetektoniske model og kort om geologi generelt set. Eleverne lærer om: typer af pladegrænser samt jordens opbygning. Jordskælv, hvordan de opstår, registreres med seismogrammer og jordskælvsbølger. Vi arbejder også med A. Wegeners teori og metoderne han brugte i sit arbejde. Om vulkaner gennemgås vulkaners placering på Jorden, typer af vulkaner (kegle, skjold og eksplosion), magmatyper (let-sejtflydende) og hvordan de dannes samt betydning for hvordan vulkanen ser ud. Vi arbejder med naturkatastrofer forårsaget af jordskælv og vulkaner, herunder varsling, forebyggelse og overvågning. Vi arbejder i forløbet en del med opgaver som gør brug af GIS-filer via google Earth, herunder analyse af jordskælvenes fordeling og styrke og højdeprofiler af vulkaner. Vi laver forsøg med sirup som model for lavas flyde-evne.
Kernestof
Naturgeografi - vores verden. J. Mangelsen m. fl. 2016 (2. udg.). s. 193, 201-205, 299-302 (bæredygtighed).
Alverdens geografi. E. Sanden m. fl., 2006. Fig. 9.12, s. 204 (figur pladegrænser).
Geodetektiven. T. Birk N. Vinther, 2019, s. 107, 109, 111-117.
Geoviden, 2007 (nr. 4). Varsling af vulkanudbrud. Poul Martin Holm, s. 14-17.
Den dynamiske jord. Hæfte GEUS, s. 20-26.
Empiriopgaver
jordskælv og vulkan opgaver med brug af GIS filer med google earth (øvelsesvejledning 4 sider i alt, herunder jordskælvs placering, styrke og dybde, vulkaners placering ved pladegrænser, elevationsprofiler over vulkaner.
Forsøg: Sirupforsøg. Journal afleveres.
Samlet sidetal: ca. 30 sider.
Kernestoffet dækker emner inden for jordens og landskabernes udviklingsprocesser, herunder jordskælv og vulkaner:
Jordens og landskabernes processer
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund.
Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
|