Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Louise Matz
|
Hold
|
2024 ng/d (1d ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvorfor findes der jordskælv og vulkaner?
Forløb om den dynamiske jord med fokus på teorien bag pladetektonik og geologi generelt set. Eleverne lærer om, vulkantyper, jordskælv og jordskælvsbølger og typer af pladerande samt jordens opbygning. Vi sætter det ind i en udviklingshistorie med fokus på A. Wegeners teori. Vi arbejder i forløbet en del med opgaver som gør brug af GIS-filer via google earth. Eleverne stifter desuden bekendtskab med Inge Lehman og hendes banebrydende opdagelse af jordens faste indre kerne
Kernestoffet her bevæger sig således indenfor jordens og livets og landskabernes udviklingsprocesser, herunder jordskælv og vulkaner:
Jordens og landskabernes processer
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Faglige mål:
̶ benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
Øvelser
jordskælv og vulkan opgaver med brug af GIS filer med google earth
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Er forbruget af råstoffer & ressourcer et problem?
Forløbet fokuserer på et globalt udsyn og med udgangspunkt i TEMU
Eleverne bliver dermed bevidste om begreber som livscyklusanalyse, vugge til vugge, ligesom knaphed på ressourcer og dermed bæredygtighed bliver omdrejningspunkter. Forløbet kombineres med pladetektonik og kulstofkredsløbet. i sammenhæng med det geologiske kredsløb, herunder viden om global produktion og stof og energistrømme
Faglige mål:
̶ benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller
Kernestof:
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Øvelser i forløbet:
arbejde med typer af bjergarter
innovativ OPGAVE OM løsning på vores tøjforbrug
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pladetektonik
|
06-12-2024
|
genaflevering nu med rettelser
|
11-12-2024
|
stråling 1
|
18-12-2024
|
Produkt til løsning på forbrug
|
24-01-2025
|
Timen den 5/2
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvordan løser vi fremtidens energiudfordringer?
Holdets energi og råstofforløb med udgangspunkt i den grønne omstilling:
Forløbet arbejder med Danmarks energiproduktion og -forbrug, type af energikilder, udvikling over tid, og forklaringen bag.
Danmarks energinet/system (elnet, gasnet og fjernvarme).
Olieudvinding i Nordsøen (produktion, ressourcegrundlag, teknologisk udvikling). Betydning af selvforsyning og forsyningssikkerhed.
Energiforsyning i fremtiden i Danmark – muligheder og begrænsninger. Grøn omstilling, Bæredygtighed. Energiforbrug og produktion Konsekvenser af CO2 udslip, global opvarmning.
Løsninger (globalt): politiske og teknologiske. eleverne bliver fortrolige med begrebet forsyningssikkerhed og vi laver opgave råstoffer i Elbiler (kobolt og Lithium)
Opgaver:
beregne råstofsforbruget i en Tesla
undersøge bjergarter i den geologiske kredsløb
PeakOil forsøg
Faglige mål:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- udskille og redegøre for væsentlige naturfaglige enkeltfænomener og delprocesser i naturen og menneskets omgivelser, og sætte dem ind i overskuelige sammenhænge
- indkredse geofaglige problemstillinger og opstille og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- sætte geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- indsamle og vurdere informationer fra forskellige instanser og miljøer og kunne forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner
Kernestof til forløbet:
Energi, energistrømme, energiressourcer og energiteknologi
– det globale kulstofkredsløb
– energiteknologiernes udvikling og samfundsmæssige betydning.
Produktion, forbrug, teknologi, ressourcer og bæredygtighed
– produktionen og dens afhængighed af ressourcegrundlag og teknologisk udvikling
– produktionens miljøkonsekvenser og bæredygtighed.
Øvelser
Batteriet i en tesla
Peak Oil Forsøg
Placering bjergarter i det geologiske kredsløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Danmarks vejr og klima- hvordan tilpasser vi os?
Vi arbejder med vejr og klima, med særligt fokus på de klimaforandringer, som vi ser tydeligt disse år.
Vi undersøger hvad der bestemmer vejr og klima i Danmark og hvordan dette påvirker vores levevilkår
Kernestof:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Det globale vindsystem og klima systemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Faglige mål:
̶ benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
Øvelser i forløbet
Måling af strålingsbalance over året (aug, dec, maj)
fast og kystklima forsøg(19/3)
Lave hydrotermfigurer fra to klimalokationer og herud fra bestemme deres lokalitet (KBH og Manaus) (14/3)
IS-Albedo forsøg (6/3)
Klimagåtur Randers mhb LAR
øvelse med Solar Atlas; hvor skal vi placere solceller?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Er vores påvirkning af grundvandet et problem?
Forløbet har fokus på problemstillingen: Er vores påvirkning af grundvandet et problem?
For at undersøge problemstillingen er vandets kredsløb, dannelse af grundvand og regionale forskelle i grundvandsdannelse gennemgået.
Jordarternes betydning, herunder permeabilitet og porøsitet, er gennemgået og lavet som forsøget; andnedsivning i to forskellige jordartsprøver.
Jordarternes hovedfordeling i Vestjylland med smeltevandsslette og sorteret sand og moræneler i Østdanmark er forklaret ved hjælp af sidste istids udbredelse og smeltevandet herfra
Forurening af grundvandet er kort undersøgt med fokus på fladeforurening gennem landbrugets aktiviteter og forhøjede værdier af nitrat og pesticider i grundvandet.
Kernestof:
- Vandets kredsløb, herunder grundvanddannelse samt vandressourcer og deres udnyttelse
-Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
-Bæredygtig udvikling under forskellige natur og samfundsforhold.
Faglige mål:
- benytte fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde, i lab og og felt
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentations former
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om naturgeografis metoder og indentitet
Øvelser i forløbet:
nedsivning i to jordartsprøver- Rapport (simple matematiske modeller)
Felttur i Randers med fokus på LAR løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Begrebsmodel KLIMA
|
16-04-2025
|
Nedsivning af vand i jordarter
|
20-05-2025
|
LAR
|
23-05-2025
|
Rapport over strålingsbalance
|
26-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710663",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710663",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710663"
}