Holdet 2024 ng/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Eline Crossland
Hold 2024 ng/w (1w ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Jordskælv og vulkaner
Titel 2 2 Bliver der vinter-OL i fremtiden?
Titel 3 3 Kan man holde bæredygtigt VM?
Titel 4 4 Har vi rent vand i fremtiden?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Jordskælv og vulkaner

Forløbet handler om årsagerne til jordskælvs- og vulkankatastrofer, herunder jordens indre, pladetektonik, pladegrænser, jordskælvsmåling og vulkantyper.

I forløbet arbejdes der med empiri digitalt gennem analyser af data fra Google Earth, samt gennemføres et mindre forsøg. Desuden følger vi med i aktuelle vulkanudbrud og jordskælv rundt om i verden.

Der benyttes kernestof fra:

Naturgeografiportalen
A1 Jordens tidlige udvikling
A6 Den pladetektoniske model, kun underafsnittene:
Pladetektonik, Pladegrænser, Konstruktive pladegrænser og Destruktive pladegrænser, Hotspot og Drivkraft
A7 Vulkaner, kun underafsnittet:
Selve udbruddet

Undervisningslokalet:
Jordens opbygning. Magnetfelt og konveksion
Pladegrænser. Destruktiv. Konstruktiv. Bevarende.
Jordskælv

Webgeology
"Jordskælv" frem til (men ikke med) "Registrering af jordskælv"
"Vulkaner og vulkanisme" kun indledning og "Viskositet"
"Pladetektonik" dele af afsnittene frem til (men ikke med) "Konvergerende lithosfæreplader"

Supplerende materiale + empiri:
Global Volcanism Program
USGS Earthquake Search
Dokumentar om Inge Lehmann (i serien "Store Danske Videnskabsfolk")
Forsøgsvejledning: Sirupsvulkaner
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Pladetektonik 15-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,66 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 2 Bliver der vinter-OL i fremtiden?

... og er det et klimaproblem at holde VM i Saudiarabien?

Vi arbejder med klimazoner, vejrsystemer og vejrudsigter, herunder forudsætningerne for at udøve vintersport. Men også med kulstofs kredsløb, klimaforandringer og udledninger.

Forløbet er tonet efter klassens studieretning: SA-EN med idræt og morgentræning.

Kernestof:

Naturgeografiportalen
C1 Hvad er vejr og klima
C2 Atmosfæren, undtagen afsnittene om ozon!!
C3 Temperatur
C4 Luftens tryk og vinde, undtagen afsnittet om polarjetstrømmen
C6 Nedbør: Kun figur C26 og forklaringen til denne i teksten + ”Forskellige nedbørsformer” + ”Konvektions-, stignings-, og frontregn”
+
1.1 Global opvarmning
1.2 Menneskeskabte klimaændringer, kun frem til og med ”CO2-indhold” + ”Tilbagekoblingsmekanisme”
+
E4 Kulstofkredsløbet

Supplerende stof:
Selvfundet empiri om klima, nedbørsformer og højdeforhold for historiske værtsbyer for Vinter-OL (gruppearbejde)
Se desuden listen herunder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport - strålingsbalance 16-02-2025
VinterOL 12-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 3 Kan man holde bæredygtigt VM?

Projektforløb om ressourcer, energi og bæredygtighed, med en eller flere store sportsbegivenheder som case.

Kernestof:
2.13 Livscyklusvurdering
+
F0 Indledning
F1 Begrebets historie
F2 Bæredygtighedsbegreber
F8 Miljømæssige påvirkninger

Supplerende stof:
Selvfunden empiri om et selvvalgt sportsevent - gruppearbejde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt - bæredygtighed 28-03-2025
Bæredygtighedsprojekt 09-04-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 4 Har vi rent vand i fremtiden?

Forløb om grundvand og overfladevand, med fokus på klimaforandringer og forurening som trusler mod vandkvaliteten.

Kernestof:
D2 Vandets kredsløb, frem til (men ikke med) afsnittet ”Overfladisk afstrømning”
D4 Trusler mod vandressourcer
+
B13 Den danske jordbund (kun afsntittet "Moræne")
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv 21-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9,66 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde