Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Eline Crossland
|
Hold
|
2024 ng/w (1w ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Jordskælv og vulkaner
Forløbet handler om årsagerne til jordskælvs- og vulkankatastrofer, herunder jordens indre, pladetektonik, pladegrænser, jordskælvsmåling og vulkantyper.
I forløbet arbejdes der med empiri digitalt gennem analyser af data fra Google Earth, samt gennemføres et mindre forsøg. Desuden følger vi med i aktuelle vulkanudbrud og jordskælv rundt om i verden.
Der benyttes kernestof fra:
Naturgeografiportalen
A1 Jordens tidlige udvikling
A6 Den pladetektoniske model, kun underafsnittene:
Pladetektonik, Pladegrænser, Konstruktive pladegrænser og Destruktive pladegrænser, Hotspot og Drivkraft
A7 Vulkaner, kun underafsnittet:
Selve udbruddet
Undervisningslokalet:
Jordens opbygning. Magnetfelt og konveksion
Pladegrænser. Destruktiv. Konstruktiv. Bevarende.
Jordskælv
Webgeology
"Jordskælv" frem til (men ikke med) "Registrering af jordskælv"
"Vulkaner og vulkanisme" kun indledning og "Viskositet"
"Pladetektonik" dele af afsnittene frem til (men ikke med) "Konvergerende lithosfæreplader"
Supplerende materiale + empiri:
Global Volcanism Program
USGS Earthquake Search
Dokumentar om Inge Lehmann (i serien "Store Danske Videnskabsfolk")
Forsøgsvejledning: Sirupsvulkaner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pladetektonik
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10,66 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
2 Bliver der vinter-OL i fremtiden?
... og er det et klimaproblem at holde VM i Saudiarabien?
Vi arbejder med klimazoner, vejrsystemer og vejrudsigter, herunder forudsætningerne for at udøve vintersport. Men også med kulstofs kredsløb, klimaforandringer og udledninger.
Forløbet er tonet efter klassens studieretning: SA-EN med idræt og morgentræning.
Kernestof:
Naturgeografiportalen
C1 Hvad er vejr og klima
C2 Atmosfæren, undtagen afsnittene om ozon!!
C3 Temperatur
C4 Luftens tryk og vinde, undtagen afsnittet om polarjetstrømmen
C6 Nedbør: Kun figur C26 og forklaringen til denne i teksten + ”Forskellige nedbørsformer” + ”Konvektions-, stignings-, og frontregn”
+
1.1 Global opvarmning
1.2 Menneskeskabte klimaændringer, kun frem til og med ”CO2-indhold” + ”Tilbagekoblingsmekanisme”
+
E4 Kulstofkredsløbet
Supplerende stof:
Selvfundet empiri om klima, nedbørsformer og højdeforhold for historiske værtsbyer for Vinter-OL (gruppearbejde)
Se desuden listen herunder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport - strålingsbalance
|
16-02-2025
|
VinterOL
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
3 Kan man holde bæredygtigt VM?
Projektforløb om ressourcer, energi og bæredygtighed, med en eller flere store sportsbegivenheder som case.
Kernestof:
2.13 Livscyklusvurdering
+
F0 Indledning
F1 Begrebets historie
F2 Bæredygtighedsbegreber
F8 Miljømæssige påvirkninger
Supplerende stof:
Selvfunden empiri om et selvvalgt sportsevent - gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt - bæredygtighed
|
28-03-2025
|
Bæredygtighedsprojekt
|
09-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
4 Har vi rent vand i fremtiden?
Forløb om grundvand og overfladevand, med fokus på klimaforandringer og forurening som trusler mod vandkvaliteten.
Kernestof:
D2 Vandets kredsløb, frem til (men ikke med) afsnittet ”Overfladisk afstrømning”
D4 Trusler mod vandressourcer
+
B13 Den danske jordbund (kun afsntittet "Moræne")
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd selv
|
21-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9,66 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710665",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710665",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710665"
}