Titel
3
|
Individ, identitet og intervention
I forløbet ser vi på meget på skildringen af individ og identitet - hvem er man og til hvilken tid. Hvordan har synet på identitet, kønsroller (især ift. kvinder) og iscenesættelse igennem tiden ændret sig - og hvordan influerer begreber om skønhed og det grimmes æstetik på kunsten. Fokus vil særligt være på postmodernismen og samtidskunsten.
Vi beskæftiger os med maleri, skulptur, installation, street art og foto.
Fokus vil bl.a. være på kunstnere som Robert Mapplethorpe, Orlan, Cindy Sherman, Marc Quinn og Lemmerz.
Vi beskæftiger os især med betydningsanalyse og socialanalyse i dette forløb.
Elevprodukterne vil i dette forløb være forskelligartede:
1) Efter at have set på et par udgaver af Caravaggios "Bacchus" samt Peter Carlsens og Cindy Shermans parafraser af disse malerier, laver eleverne deres egen nutidige Bacchusparafrase. Produkt: foto.
2) Ifm. Cindy Sherman bruger eleverne sig selv i opstillinger á la Cindy Shermans. Produkt: fotos.
3) Ifm. skulptur skal eleverne arbejde med gengivelse af det skønne og det grimme i forskelligartede skulpturer.
4) Ifm. street art laver eleverne en stencillering af dem selv, hvor de skal indlægge et symbol, som passer ind i forløbet og siger noget om deres identitet og selvopfattelse.
Derudover skal de selv finde, analysere og kommentere på street art eksempler (søgning på internettet)
Materiale:
Lærerproduceret materiale med udgangspunkt i:
Jonas Wolter "Temaer i Kunsten", Forfatteren og Det ny Forlag, 2013,, s. 55, 56, 59-60 (uddrag)
Jonas Wolter "Temaer i Kunsten 2", Forfatteren og Det ny Forlag, 2018, s. 45 (uddrag)
Jonas Wolter, "Kunst i teori og praksis", Tidernes Forlag, 2022, s. 81, 89-93 (uddrag), s. 121-122 (uddrag)
Jesper Bek m.fl., "For Øjeblikket 1", L&R Uddannelse, 2009, s. 12-14 (uddrag)
Søren Elgaard og Jørgen Eriksen, "Figuration", Systime, 2009, s. 62-64 (uddrag)
Katrine Charlotte Busk, "Billedkunstbogen", Forlaget Columbus, 2019, kap. 4.3 - det grimmes æstetik (uddrag) + kap. 8.4 - street art (uddrag)
|