Holdet 2024 2.3 ml - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Mia Kim Fabricius
Hold 2024 2.3 ml (2.3 ml)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktionsmoduler
Titel 2 Remixing LYDMOR
Titel 3 Podcasts
Titel 4 Hiphop
Titel 5 Lyd på film
Titel 6 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktionsmoduler

Kortere intro-forløb til faget

Eleverne har fået udleveret i-bogen "Musikalsk Produktion" af Pia Rasmussen m.fl. og læst "Musik, lyd og betydning" og "Musik, lyd og semantik" og "Lyttemåder".

Centrale fagbegreber er altså:
- Denotation og konnotation
- Chions tre lyttemåder (kausal, semantisk og reduceret lytning)

Formålet med introduktionen har været at lære faget bedre at kende, tale om lyd som begreb og komme i gang med både Reaper og Zoom-recorderen.

Eleverne har optaget lyden af forskellige destinationer (kantinen, cykelturen på vej hjem, lyden af Randers...)

Eleverne har også lavet en kort og ordløs lydfortælling, hvor formålet har været at have en tydelig start, midte og afslutning.

I den sidste øvelse i introduktionsforløbet blev eleverne bedt om at simulere en telefonsvarer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Remixing LYDMOR

Om remixing

Eleverne har læst om "Remix" i i-bogen, samt afsnittet om hypotekst og hypertekster.

Begreber:
- hypotekst og hypertekster
- musemer (de mindste betydningsbærende dele af musikken - et musem er et musikalsk
delelement, der har en signalværdi.)

- denotation / konnotation

Eleverne har lavet små øvelser i Reaper i starten af forløbet for at lære disse begreber og teknikker:

- gluing
- streching
- chopping
- tempomatching
- looping
- pitching

Holdet har desuden set det første kvarter af videoen "Everything is a remix"
https://www.everythingisaremix.info/everything-is-a-remix-2023

Eleverne har fået kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder remediering.

Vores udgangspunkt for vores remixingforløb er to numre af LYDMOR. Eleverne fik udleveret de rå spor til "LSD Heart" og "Someone we used to love".

Gæstelærer, Henrik Munch, fra Sorten Muld, introducerede eleverne til Ableton Live og dets muligheder ifht. ID-projektet (et kulturevent for ungdomsuddannelser og kulturinstitutioner i Randers).

Eleverne har opført det store remix til ID-projektet i Randers, hvor de både dubbede remixet og spillede på midikeys, pads og instrumenter live.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Podcasts

Forløb om podcasts (lydfortællinger)

Eleverne har fået udleveret teori-ark "Begreber til analyse af lydfortællinger" - et oversigtsark over fagbegreber såsom:

- dramaturgi (lineæer / ikke lineær)
- tid (fortalt tid / fortælletid, flash back, flash forward)
- spændingsgreb (varsler, cliff-hangers, afbrydelser, overraskelser)
- stemmer og synsvinkel (stemmebrug og de fem talemomenter)
- lyde- og musik (effektlyde / reallyde)

Begreberne er taget fra Trine Mays bog om Lydfortællinger (dansklærerforeningen).

Øvrige begreber - Murray Schafers begreber til beskrivelse af lydmiljøer (Anette Vandsø, "Tænkepauser":

- Keynote sound
- Soundmarks
- Sound signals

Eleverne har arbejdet med "Kvinden på Isen" (ThirdEar) og analyseret dele af podcasten. Analysen har inddraget en registrant af centrale analysedele (musik, stemmer og effekt- og real lyde).

Lille podcast-øvelse: Interview om MOLP (eleverne har evalueret faget i en podcast).

Besøg af Mik Stegger, musik- og kulturformidler på Randers Bibliotek. Mik producerer selv sin egen podcast om klassisk musik, så eleverne fik tips og tricks til deres egen podcast.

I grupper blev der lavet podcasts om følgende emner:

- musicalen på RS
- Harry Potter
- true crime
- horoskoper og stjernetegn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hiphop

Fokus på analyse og produktion af rapbeat - dvs. primært den instrumentale del af en rapproduktion.

Faglige mål
- Analysere og producere lydproduktioner og anvende relevant lydteknologi
- Bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng

Analyse og teori
- Form og layeringdiagram
- Samples (gennemgående eller sporadiske)
- Grundlæggende musikalske parametre om tempo, harmonik og metrik
- BPM og beat-/tempomatching
- Rappens kulturhistorie, herunder teknologihistorie (pladespiller → sampler → computer)

Eleverne har læst afsnittet om "Hip hop" i Musikalsk Produktion. Vi har sammen analyseret "Hard Knock Life" af Jay Z.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Lyd på film

Lyd og musik til film

Øvelse: musik og stemningslyde til Rødhætte-film + Fisketegnefilm

Eleverne har læst følgende afsnit fra "Musikalsk Produktion"
- Lyd på film
- Reallyde og realisme (realisme og hyperrealisme)
- Reallyde i animationsfilm (foley)

- Filmmusikteori
- forhold til billedsiden (parafraserende, kontrapunktisk, polariserende)
- Diegetisk / non-diegetisk

Vi har sammen set og analyseret på filmen "Underverden", hvor Peter Albrechsen har været lyddesigner. Samme scene er gennemgået med/uden effektlyde, med/uden musik, med/uden foley-lyde.

Eleverne har valgt en lille sekvens fra en film eller en kortfilm og lagt lyd og musik på denne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensproduktion

Eleverne har valgt deres eksamensemne - emnerne er remix, podcast, hiphop-produktion og filmmusik. Kort teoretisk oplæg om mikrofontyper (kondensator og dynamiske mikrofoner).

Projektorienteret arbejde - undervejs har eleverne skrevet på deres dokumentation.

Forløbsperioden har været relativt lang, men den har været afbrudt af bl.a. SRP og påskeferie.

Forløbet afsluttes med feedback på hinandens produkter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer