Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Eline Crossland
|
Hold
|
2024 2.3 Ng/1 (2.3 Ng/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Bæredygtig mad i fremtiden
Forløbet drejer sig om de udfordringer som den globale fødevareproduktion står overfor, med hensyn til stigende efterspørgsel på fødevarer, miljøproblemer i forbindelse med den eksisterende produktion og trusler mod fødevareproduktionen fra klimaforandringer. Forløbets fokus har primært været den primære produktion, dvs. planteproduktionen.
Forløbet omfatter temaer som in- og output fra fødevareproduktionen, arealanvendelse (herunder deltagelse i Kortdage-konkurrencen), livscyklus / bæredygtighed samt hvordan fødevareproduktionen foregår i praksis.
Eleverne har været på felttur til et økologisk plantebrug samt oplæg og workshop om livscyklusanalyser på AU/Viborg. Desuden har de arbejde med høstudbyttestatistikker samt selv optalt / vejet og udbytteberegnet på en (lille) høst.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
2 Bliver det koldere i fremtiden?
Forløbet handler om klimaforandringer. Der bygges oven på viden om klima og klimaforandringer fra c-niveau, men fokuseres nu på forhold der har at gøre med verdenshavene, særligt Golfstrømmen og Grønlandspumpen, men også andre have og havstrømmes vekselvirkninger med det globale klima.
Der er gennemført i simpelt forsøg med densitet som eleverne selv skulle designe, samt regnet på empiriske data om havniveaustigninger. Desuden har eleverne aflæst og arbejdet med geodata om orkaner, overfladetemperatur, strømforhold mm. Endelig har eleverne arbejdet med klimamodellering i den begrænsede model "Build your own Earth".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2 Klima
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
3 Skal Guyana leve af olie i fremtiden?
I forløbet arbejdes case-baseret med bæredygtig udvikling ved at se på forholdene i den sydamerikanske nyslåede oliestat Guyana. Eleverne arbejder med en række emner - fra sektorer og økonomisk udvikling til energiforsyning og oliedannelse, regnskov og globale relationer.
Forløbet slutter med at eleverne skriver et fagligt funderet notat til Guyanas regering med anbefalinger til hvordan der sikres en bæredygtig udvikling for Guyana i fremtiden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
4 Bæredygtig energi - er atomkraft løsningen?
Forløbet drejer sig om Danmarks energiforsyning nu og i fremtiden, med en afsluttende case om hvorvidt der er behov for atomkraft i Danmarks energiforsyning i fremtiden.
Forløbet handler både om bæredygtighedsvurdering, indretningen af energisystemet, om hvordan man læser energistatistikker og om energipolitik.
Som en del af bæredygtighedsvurderingerne har forløbet inddraget viden om minedrift og sjældne jordarter / uran.
Eleverne har lavet beregninger på skolens nye solcelleanlæg. Forløbet blev sluttet af med en 'debat' hvor eleverne i grupper forberedte og forsvarede forudbestemte holdninger til atomkraft overfor 'energiministeren'.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
5 Vulkankatastrofer
Forløbet handler om risiko, varsling og forebyggelse af naturkatastrofer, med udgangspunkt i vulkaner. Forløbet indeholder teoretisk viden om vulkaner samt om hvordan vi undersøger Jordens indre.
Eleverne arbejder med forskellige aktuelle og særligt historiske vulkanudbrud, hvor vi har undersøgt hvad der skete, hvori det farlige bestod, og hvordan skader blev forebygget / kunne forebygges. Derefter overførte eleverne ved hjælp af Google Earth denne viden til hvilken risiko der pt er forbundet til 'Europas supervulkan' Campi Flegrei.
Ud over arbejdet med Google Earth ser eleverne første del af filmen "Supervolcano", og gennemfører et modelforsøg med 'sirupsvulkaner'.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6 Nordic Waste - vand og jord ved Randers
Forløbet handler om vand i landskabet, med den lokale Nordic Waste-skandale so med case.
Eleverne har repeteret og udvidet deres viden om vands kredsløb, vandbalance og jordbunden. Desuden har de arbejdet med fluvialmorfologi / vandløb.
Eleverne undersøgte casen 'Nordic Waste', og analyserede data og oplysninger om sagen og området til kritisk at vurdere hvad der var problemet i sagen, og hvor stort problemet var.
Der er gennemført feltarbejde ved en lokal å, og analyseret på virkelige data om undergrunden og landskabet ved Nordic Waste.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710673",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710673",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710673"
}