Titel
5
|
Forløb 5 Klima og levevilkår
Forløbet indledes med dokumentar om verdens befolkning og dens udvikling som knyttes til FNs verdensmål 2 om Sult.
Forløbet har fokus på tema om klimaets indflydelse på landbrugsproduktionen og betydning for levevilkår. Som case undersøges klimaforhold og landbrugsproduktionen i Sahel-området, hvor flere lande ofte oplever sultkatastrofer. Området er også præget af stor befolkningsvækst og dermed udfordres grundlaget der er i regionen for at sikre tilstrækkelig med landbrugsproduktion til den voksende befolkning i området. Forløbet knytter sig også til forløb 7 hvor dansk landbrug behandles.
Forløbet indledes med introduktion til nogle basale begreber indenfor demografien; befolkningsvækst, fødsels- og dødsrate, middellevetid, og udbredelsen af sult i Sahellandene. Derefter er der fokus på Sahellandene og klima i Sahel-regionen gennemsås, herunder begreberne: lufttryk, dannelse af høj- og lavtryk (termisk og dynamisk), vinde og nedbør med fokus på ITK-zonen (termisk lavtryk og nedbør (konvektion) samt ITK-zonens bevægelse i løbet af året. I forløbet gennemgås også stigningsregn og frontregn overfladisk samt Jordens klimazoner og plantebælter.
Eleverne undersøger i grupper tre lande i regionen - Burkina Faso, Mali, Niger. Niger betragtes også som en del af Sahel-regionen i dette forløb, og inddrages da der er sult i landet. For hvert land skal eleverne finde og analysere data, der karakteriserer landet med hensyn til klima (tørtid-regntid) (hydrotermfigurer), demografiske data, landbrugs og produktion. Eleverne skal vurdere løsninger, der kan forbedre levevilkår i det pågældende land, og landets muligheder for at udvikle sig fra det nuværende landbrugssamfund.
I løbet af året måles strålingsbalancen lokalt flere gange. D. 20.12.24 måles og beregnes strålingsbalancen.
Powerpoints og opgaver lavet på timerne er en del af pensum.
Forsøg, feltarbejde, empiriarbejde
1) Hydrotermfigurer og bestemme klima, nedbørstype og plantebælte
2) Analyse satellitbilleder skyers placering (august og januar).
3) Empiri i opgave om Sahellande.
Opgaver, powerpoints og andet i timerne er også del af pensum.
Kernestof læst
Naturgeografi - vores verden (A. S. Kristiansen m. fl, 2023, 3. udg.), s. 96-97, 104-105, 241-244, 252-253, 305.
Dokumentar: Ingen panik - befolkningseksplosion er aflyst. Dokumentar om befolkningsændringer med Hans Rosling (2015) (60 min).
https://youtu.be/2UK5mY8b8gg (Video om verdensmål 2 - Sult)
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-12-05-det-ser-vaerre-ud-end-ventet-siger-professor-om-nye-foedselstal (3 sider)
https://ourworldindata.org/africa-yields-problem (engelsk tekst, oversæt til dansk vha google translate). (6 sider)
Kernestof (bekendtgørelse):
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem, og klimasystemet, herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling
Faglige mål
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn.
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
|