Holdet 2024 2.3 Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Steen Skov Tarpgaard Kristensen
Hold 2024 2.3 Bi (2.3 Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Økologi - Søen som et økosystem
Titel 2 Kroppen under arbejde - Kredsløbsfysiologi
Titel 3 Energiomsætning (Stofskiftet)
Titel 4 Kost, fordøjelse og sundhed
Titel 5 Det påvirkede nervesystem
Titel 6 Det stressede hormonsystem
Titel 7 Evolutionsteori
Titel 8 Jagten på et kræftgen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Økologi - Søen som et økosystem

Vi skal arbejde med processerne Fotosyntese, N-, C- og P- kredsløb og arbejde med begreber som:
Respiration, Primær produktion, fødekæder og trofiskeniveauer. VI skal se på sammenhængene mellem processerne. Begreber kobles til forståelse af hvorfor vi bl.a. kan eksistere og diskutere forskel på de biologiske forhold mellem søer og evt. andre økosystemer.

Ekskursion til Silkeborg søerne (Alminde Sø og Brassø)
Ekskursionens indhold:
Formålet er at bestemme forskellige parametre der kan beskrive forureningsgraden af vandet. Samt at undersøge konsekvenser for en forurenet og en IKKE-forurenet sø.
Det er gjort ved at måle følgende:
Måling af nitrat, Iltindhold, sigtedybde, fosfor, temperatur, dyreliv og planteliv.

Eleverne har endvidere kendskab til bestemmelse af primærproduktion og populationsstørrelse.

Eleverne har selv arbejdet med:
rapportskrivning på baggrund af forsøg, videopræsentation af et selvvalgt økosystem og
Arbejdsspørgsmål til forskellige lektioner. I forløbet skal vi desuden gå lidt mere i dybden med planternes fotosyntese (lys og mørkeprocesser), begrænsende faktorer og energistrømme samt gennemgå kulstof- og kvælstofkredsløbet, ligesom vi også vil kigge på succession i forskellige områder. Vi vil også komme ind på problemet med ændringer i klima og diskutere begrebet biodiversitet ved at stille spørgsmålet: Er det et problem at biodiversiteten falder?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Silkeborgsøer 04-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kroppen under arbejde - Kredsløbsfysiologi

Generelt arbejder vi først i forløbet med at forstå blod- og åndedrætssystemets opbygning og skal se på hvilken betydning kondition/kredsløbstræning har for kroppen relateret til disse begreber.
I dette forløb om Kredsløbsfysiologi arbejder eleverne både individuelt og i små grupper med fokus på at designe forsøg hvor blodtrykket skal undersøges.
De centrale områder der berøres er:
Kroppens Anatomi relateret til ånde- og blodkredsløbet- Hjerte og lungekredsløbet
Lungeventilation og minutvolumen, blodtryk samt iltoptagelse.
ATP i relation til bevægelse.
Energiomsætning under arbejde.

Centralt spørgsmål i forløbet: Hvad sker med kroppen fra hvile til arbejde?
Hvad er blodtrykket et udtryk for?
Hvad er maksimal iltoptagelse og kondital et udtryk for?


Forsøg:

Blodtryksbestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Energiomsætning (Stofskiftet)

Energiomsætning i kroppen med inddragelse af gæring i gærceller.
Her arbejder eleverne med at forstå hvordan kroppen danner den ATP som skal brugs til kroppens energikrævende processer som bevægelse og aktiv transport.

Eleverne skal kunne forklare kulhydraters intermediære stofskifte samt forstå enzymers rolle i disse processer. Endvidere vil vi arbejde med stofskiftet hos gærceller for at forstå hvordan omdannelsen af kulhydrat varierer i relation til forskellige faktorer som eksempelvis substratkoncentration.

Centrale begreber i dette forløb

Anaaerob glykolyse

Respiration:
Krebs cyklus
ETC (Elektrontransportkæden)


Forsøg:
Bromelin i ananas
Gæringsforsøg

Metodeovervejelser: Variabelkontrol, antal målinger for at kunne eftervise teoretiske grafer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Det påvirkede nervesystem

I dette forløb er formålet at kunne forstå hvordan Nervesystemets er opbygget og hvordan det fungerer og kan reguleres. Vi arbejder med at se på hvad der sker hvis systemet er aktivt over længerevarende perioder og hvad der sker når "normale" forhold ændres i forbindelse med aldring/sygdom.

Centrale begreber i forløbet:
Hvilemembranpotentiale
Aktionspotentiale
Fremmende og hæmmende nerveimpulser
Synapse og agonister/antagonister
Stress
Demens

https://www.youtube.com/watch?v=auHvDp3Sj2k

Eleverne arbejder med at undersøge hvor hurtigt nervesignaler vandrer samt hvordan vi kan stimulere nervesystemet.

Forsøg: Nerveledningshastighed
Koffein og reaktionshastighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det stressede hormonsystem

I dette forløb arbejder eleverne med at forstå opbygning af Hormonsystemet og forståelse af hvor hormoner produceres og hvordan produktionen reguleres.
Eleverne skal forstå begrebet stress og se på konsekvenserne af langvarig stress samt hvordan vi kan prøve at forebygge og behandle stress ramte personer.
  
Centrale begreber vi arbejder med:
Hormonregulering
Hormonforstyrrende stoffer
Stress:
forklaring, årsag og behandling/forebyggelse


Øvelse:
Anvendelse af "Kemiluppen" app.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Evolutionsteori

I dette evolutionsforløb vil eleverne arbejde projektorienteret i slutningen af forløbet med forskellige udvalgte temaer. Eleverne skal kunne forstå de bagvedliggende mekanismer for evolution og kunne diskutere betydningen af disse mekanismer. F.eks. i forhold til dannelse af nye arter samt hvordan man ser evolutionen "udspille" sig i fremtiden.
De centrale emner som berøres i forløbet er:

Livets opståen - endosymbiontteori
Betydningsfulde personer for evolutionsteorier: Lamarck, Wallace og Darwin
Survival of the fittest
Genetisk variation
Mitose og meioe (Med fokus på Overkrydsning)
Naturlig selektion
Seksuel selektion
Mutatiioner (overordnet)
Dannelse af Nye arter

Elever træner Fremlæggelser og fremlægger udvalgte artikler

Forsøg:
Survival of the fittest
Slægtsskab og Stamtræer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Jagten på et kræftgen

Genetik - opsamling fra 1.g plus to gens nedarvning
Forløbet bygger på grundlæggende og udvidet genetik med afsæt i følgende emneord:
Kromosomer, DNA, to-gensnedarvning, mutationer, proteinsyntese (det centrale dogme), epigenetik, tvillingestudier etc.

Forløbet er bundet op på sygdommen kræft - hvor elevere arbejder med definitionen (Barrierer mod kræft), årsagsforklaringer, behandling og screening.

Yderligere har vi kort set på infektioner og resistens - dette vil dog ikke indgå i eksamensspørgsmål.

Vi bruger evolution til at diskutere problemstilling/fordele ved mutation, nedarvning og sammenholder det med udviklingen af kræft.

I forløbet arbejder vi endvidere med at få forståelsen for hvordan man kan finde ud af om man potentielt har nedarvet et kræftgen. Her anvendes de bioteknologiske metoder:
- Oprensning (forsøg fra 1.g)
- PCR - opformering (teoretisk)
- RFLP - klipning med enzymer fundet i bakterier.
- Gelelektroforese - identificering (Praktisk)

Forsøg: gelelektroforese


Eleverne har arbejdet individuelt med skriftlighed i biologi, samt i grupper med at præsentere forskellige temaer i evolution og i med kræft.

Video: "En farlig arv" dr.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer