Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Søren Stenhøj Drews
|
Hold
|
2024 2.3 Ma (2.3 Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Andengradspolynomier
I dette forløb er der arbejdet med (fortsat fra sidste år med tidligere lærer)
- Andengradsligningen og dens løsning
- Andengradspolynomier med:
- Forskrift
- Graf
- Betydning af koefficienter
- Rødder/nulpunkter
- Toppunkt
- Opløsning i faktorer
- Nulreglen
- Kort om polynomier af højere grad
- Polynomiel regression
Beviser:
Løsning af andengradsligninger via diskriminant
Toppunkt via differentialregning (senere)
Materiale:
"Vejen til matematik AB1 + C" side 96-99
"Vejen til matematik B2" side 46+52+54-55+58-61+64-69
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Differentialregning
I forløbet er der arbejdet med:
- Betydningen af differentialet f'(x) forklaret grafisk og ved tretrinsreglen
- Differentialregneregler (konstant gange funktion, sum/differens, produkt, sammensat funktion)
- Differentialer af funktioner (x^2, x^3, e^x, ln(x), kvadratroden af x, sin(x), cos(x) mm )
- Monotoniforhold (intervaller, linjer)
- At finde lokale ekstremaer
- Tangentens ligning (også fra røringspunkt eller hældning)
- Differentialkvotienten som væksthastighed
- Definition af differentiabilitet (kontinuert, blød/glat)
- Optimering
Emnet er behandlet både i hånden og i Nspire
Beviser:
Differentiering af x^2, x^3, en konstant k (alle ved tretrinsregel), 1/x, x^2, x^3 (via produktregel)
Differentialregnereglerne konstant gange funktion, sum/differens, produktregel (via tretrinsreglen)
Førstekoordinaten for toppunktet for en parabel
Materiale:
"Vejen til matematik B2" side 105 + 107-127 + 138-149
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vektorer, linjer og cirkler
I forløbet er der arbejdet med:
-Opsamling af linjer på formen y=ax+b
-Opsamling af vektorer
-Vektorprojektion
-Alternative forskrift for linje a(x-x0)+b(y-y0)=0, samt ax+by+c=0
-Parameterfremstilling for linje
-Skæring mellem linjer
-Normalvektorer, stedvektorer og retningsvektorer
-Omskrivning fra en linje type til en anden
-At finde tværvektorer
-Ortogonale vektorer
-Vinkler mellem vektorer (kort opsamlet fra sidste år)
-Distformlen
-Cirklens ligning
-Cirkel tangenter
-Linjer og cirkler er behandlet både i Nspire samt med blyant
Beviser
- Forskriften for en linje på formen a(x-x0)+b(y-y0)=0
- Parameterfremstillingen for en linje
- Distformlen
- Cirklens ligning
Materiale:
"Vejen til matematik B2" side 9-36 + 38-39
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sandsynlighed
I forløbet er der arbejdet med:
- Sandsynlighedsregning
- Begrebet stokastisk variabel
- Additions- og multiplikationsprincipperne
-Forventet gennemsnitlig værdi (E(x), my, gennemsnit)
-Formler for varians og spredning samt en vag betydning af størrelserne
-Sandsynlighedsfunktionen, herunder binomialkoefficienten.
-Binomialkoefficienten ud fra både formel, nspire og pascals trekant
-Kombinationer og permutationer
-binomialfordeling
-Binomialtest (tosidet) (Nspire)
-Middelværdi og spredning for binomialfordelte data
-Konfidensintervaller (med formel, og i Nspire)
Ingen beviser
Materiale:
"Vejen til matematik B2" side 162-169 + 173-181
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
I denne periode er der blevet øvet repetition i emner fra både 1. og 2. år
Her er arbejdet med teoretisk repetition, opgaveregning og bevisførelse
Eleverne har arbejdet med fremførelse af beviser og matematisk samtale i eksamenslignende situationer. De har regnet gamle eksamenssæt igennem, både hver for sig og i grupper.
I midten af forløbet blev der også gennemført en skriftlig terminsprøve, der herefter er arbejdet grundigt igennem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710681",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710681",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710681"
}