Holdet 2024 2.3 Ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Søren Stenhøj Drews
Hold 2024 2.3 Ma (2.3 Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Andengradspolynomier
Titel 2 Differentialregning
Titel 3 Vektorer, linjer og cirkler
Titel 4 Sandsynlighed
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Andengradspolynomier

I dette forløb er der arbejdet med (fortsat fra sidste år med tidligere lærer)
- Andengradsligningen og dens løsning
- Andengradspolynomier med:
- Forskrift
- Graf
- Betydning af koefficienter
- Rødder/nulpunkter
- Toppunkt
- Opløsning i faktorer
- Nulreglen
- Kort om polynomier af højere grad
- Polynomiel regression

Beviser:
Løsning af andengradsligninger via diskriminant
Toppunkt via differentialregning (senere)

Materiale:
"Vejen til matematik AB1 + C" side 96-99
"Vejen til matematik B2" side 46+52+54-55+58-61+64-69
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Differentialregning

I forløbet er der arbejdet med:
- Betydningen af differentialet f'(x) forklaret grafisk og ved tretrinsreglen
- Differentialregneregler (konstant gange funktion, sum/differens, produkt, sammensat funktion)
- Differentialer af funktioner (x^2, x^3, e^x, ln(x), kvadratroden af x, sin(x), cos(x) mm )
- Monotoniforhold (intervaller, linjer)
- At finde lokale ekstremaer
- Tangentens ligning (også fra røringspunkt eller hældning)
- Differentialkvotienten som væksthastighed
- Definition af differentiabilitet (kontinuert, blød/glat)
- Optimering

Emnet er behandlet både i hånden og i Nspire

Beviser:
Differentiering af x^2, x^3, en konstant k (alle ved tretrinsregel), 1/x, x^2, x^3 (via produktregel)
Differentialregnereglerne konstant gange funktion, sum/differens, produktregel (via tretrinsreglen)
Førstekoordinaten for toppunktet for en parabel

Materiale:
"Vejen til matematik B2" side 105 + 107-127 + 138-149
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vektorer, linjer og cirkler

I forløbet er der arbejdet med:
-Opsamling af linjer på formen y=ax+b
-Opsamling af vektorer
-Vektorprojektion
-Alternative forskrift for linje a(x-x0)+b(y-y0)=0, samt ax+by+c=0
-Parameterfremstilling for linje
-Skæring mellem linjer
-Normalvektorer, stedvektorer og retningsvektorer
-Omskrivning fra en linje type til en anden
-At finde tværvektorer
-Ortogonale vektorer
-Vinkler mellem vektorer (kort opsamlet fra sidste år)
-Distformlen
-Cirklens ligning
-Cirkel tangenter
-Linjer og cirkler er behandlet både i Nspire samt med blyant

Beviser
- Forskriften for en linje på formen a(x-x0)+b(y-y0)=0
- Parameterfremstillingen for en linje
- Distformlen
- Cirklens ligning

Materiale:
"Vejen til matematik B2" side 9-36 + 38-39
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sandsynlighed

I forløbet er der arbejdet med:
- Sandsynlighedsregning
- Begrebet stokastisk variabel
- Additions- og multiplikationsprincipperne
-Forventet gennemsnitlig værdi (E(x), my, gennemsnit)
-Formler for varians og spredning samt en vag betydning af størrelserne
-Sandsynlighedsfunktionen, herunder binomialkoefficienten.
-Binomialkoefficienten ud fra både formel, nspire og pascals trekant
-Kombinationer og permutationer
-binomialfordeling
-Binomialtest (tosidet) (Nspire)
-Middelværdi og spredning for binomialfordelte data
-Konfidensintervaller (med formel, og i Nspire)

Ingen beviser

Materiale:
"Vejen til matematik B2" side 162-169 + 173-181
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition

I denne periode er der blevet øvet repetition i emner fra både 1. og 2. år
Her er arbejdet med teoretisk repetition, opgaveregning og bevisførelse

Eleverne har arbejdet med fremførelse af beviser og matematisk samtale i eksamenslignende situationer. De har regnet gamle eksamenssæt igennem, både hver for sig og i grupper.

I midten af forløbet blev der også gennemført en skriftlig terminsprøve, der herefter er arbejdet grundigt igennem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer