Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Susanne Harkjær Møller
|
Hold
|
2024 2.3 dr (2.3 dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb. Skuespillerens virkemidler og impro.
FOKUS:
I dette forløb er der fokus på at introducere eleverne til grundlæggende begreber om skuespillerens virkemidler, såsom volumen, spænding, modstand, tempo, gestik, mimik, karakter versus type, udtryksniveau samt blikretninger. Eleverne starter med at lave små iscenesatte præsentationer af sig selv i grupper for at begynde arbejdet med iscenesættelse og det at være i rolle. De introduceres derefter til impro og arbejder med forskellige øvelser og særligt begreberne accept, blokering, tilbud og status.
KERNESTOF:
Karen Sørensen: "Dramatik en grundbog", Systime (2008) s.11-17 og 18-22
Keith Johnstone: "Improvisation", Hans Reitzels Forlag (1987) s. 103-107
Keith Johnstone: "Improvisation og teatersport" (1997) s. 20, 58, 81
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Stilisering versus realisme
FOKUS:
I dette forløb er der fokus på skuespilteknik og spillestil, hvor der er særligt fokus på forskellen på naturalisme / realisme og stilisering.
Eleverne deltager i et projekt i Randers Kommune, som hedder ID Talent hvor andre skoler og kulturinstitutioner deltager. Temaet er "Skakmat" og eleverne laver en lille gruppeforestilling, som de selv er med til at improvisere frem med inspiration fra en workshop med en danser og koreografi, hvor fokus er på fysisk teater. Eleverne arbejder med stiliserede elementer i denne forestilling, som er ordløs, fysisk og koreograferet. Dette står som kontrast til arbejdet med naturalistisk teater og Stanislavskijs skuespilteknik. Eleverne iscenesætter et uddrag af Henrik Ibsens "Et Dukkehjem". De arbejder desuden med monologer, som de skal sætte sammen i grupper og dermed arbejde med at spille skuespil i en realistisk spillestil men med stilserede elementer i iscenesættelsen, hvor monologerne skal sættes sammen.
Eleverne ser og efterbehandler forestillingen "Krigsbørn" på Randers Teater.
Eleverne ser og efterbehandler forestillingen "GenZ" på Århus teater. I forbindelse med forestillingen mødes de med rapperen Yakuza, som fortæller om sin musik og forestillingen.
KERNESTOF:
Karen Sørensen: ”Dramatik – en grundbog”, Systime (2008) s. 68-71 (om indlevelsens spillestil, de fysiske handlingers metode og Stanislavskijs skuespilteknik)
Karen Sørensen: ”Dramatik – en grundbog”, Systime (2008) s. 99-120 (om dramaets komposition)
Karen Sørensen: ”Dramatik – en grundbog”, Systime (2008) s.118-119, 133, 137 (om naturalisme)
Karen Sørensen: "Dramatik - en teaterhistorie", Systime (2015) s. 83-85 (om naturalisme)
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (uddrag)
Individuelle monologer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Christian Lollike og teateranmelderiet
FOKUS:
Eleverne introduceres til Christian Lollikes teater. De overværer forestillingen "Jeppe på bjerget" på Århus Teater og deltager i Århus Teaters anmelderi. De laver anmeldelser af forestillingen, som indsendes til konkurrencen. Eleverne arbejder med iscenesættelse af uddrag af Jeppe på bjerget fra Lollikes manuskript.
KERNESTOF:
Fra Århus Teaters Undervisningsmateriale til ”Jeppe på bjerget” af Sissel Worm Glass:
“Om Jeppe på bjerget” s.7
”Christian Lollike” s.19
”Zombierne” s.24
Uddrag fra manuskriptet til ”Jeppe på bjerget” s.25-27
Birgitte Dam: Scenekunst på kanten – Christian Lollikes politiske teater, Forlaget Frydenlund 2018:
”Lollikes vision for sit teater Sort/Hvid og tanker om tabu” s.9-12
”Interview med Lollike” s.137-140
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Absurd teater
FOKUS:
Eleverne introduceres til absurd teater ved at chatte dialoger frem på computer uden at kende formålet. Oplæsning af deres dialoger leder til en snak om, hvad der skaber mening i en dialog og hvad begrebet skindialog dækker over. Eleverne laver dramaturgisk analyse af et uddrag af "Venter på Godot" og iscenesætter derefter uddraget af ”Venter på Godot”. Eleverne reseacher om absurd teater i Copilot, samt læser om absurd teater og ser kortfilmen ”Stupid Clown” og leder efter absurde træk ved den.
KERNESTOF:
Henrik Flygare mfl.: ”Klar scene” om absurd teater s. 140-42
Samuel Beckett: ”Mens vi venter på Godot” (uddrag) 1948
SUPPLERENDE STOF:
Kortfilm: ”Stupid Clown” https://www.youtube.com/watch?v=uS6DNtkvac8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
FOKUS:
Eleverne laver deres dramatikprojekter i grupper, som de viser til projektaften for et inviteret publikum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710682",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710682",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710682"
}