Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Agnete Bilgaard Nicolaisen
|
Hold
|
2024 2.3 eø/3 (2.3 eø/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Strategi
Formål:
"Målet er, at eleverne skal kunne anvende viden om virksomheden branche- og markedsforhold til at diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder"
Indhold og fokusområder:
- eleverne skal kunne vurdere problemstillinger omkring virksomhedens strategiske muligheder.
- Indsigt og viden omkring brancher og brancheudviklinger.
- Viden om virksomhedens strategiske muligheder i forhold til konkurrencen i branchen.
- Eleverne har især fået kendskab til SWOT-analysen, Porters Five forces, BCG-matricen, de forskellige konkurrenceformer (monopol, oligopol, monopolistisk konkurrence, fuldkommen konkurrence), Porters generiske konkurrencestrategier, CSR og
ansvarspyramiden, STEEPLE-analysen, Blue Ocean Strategy og virksomhedens vækstmuligheder herunder Ansoffs vækstmatrice.
Teori:
"Luk virksomheden op" (2. udgave 2018) s. 77-87 , 90 - 103.
Cases:
Danish Crown og plantebaserede bøffer + klimakontrolleret gris
Copenhagen Cartel
Børsens Aktiespil
Planet Nusa
Matas opkøb af Kicks
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DRTV - Løvens Hule: Janteloven er smidt på porten
-
Læs venligst om STEEPLE-analysen fra side 77-78 i "Luk virksomheden op".
-
Luk virksomheden op, 2. udgave, Columbus; sider: 77-78, 80-87, 90-91, 93-102
-
Spørgsmål 1 Tesla eø2.pdf
-
STEEPLE-analyse.pptx
-
Læs venligst om Porters generiske konkurrencestrategier fra side 86-87 og CSR-pyramiden fra side 101-102.
-
Porters generiske konkurrencestrategier.pptx
-
CSR + Greenwashing Copenhagen Cartel.pptx
-
Bæredygtighed
-
Salling Group og DBU indgår største partnerskab nogensinde
-
I bedes læse om Porters Five Forces fra side 82-86. Vi kommer til at gennemgå den grundigt på modulet for det er en af de modeller, I kommer til at arbejde meget med i løbet af året.
-
The Five Competitive Forces That Shape Strategy
-
Porters 5 forces.pptx
-
I bedes læse om BCG-modellen fra side 90-91 i LVO.
-
image.png
-
•https://www.dr.dk/nyheder/indland/danske-maelkeproducenter-angriber-arlas-lancering-af-plantebaseret-lurpak-de?embed=true •Mælk •https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/kraftig-vaekst-i-arlas-salg-af-dyre-feinschmecker-oste •https://fodevarewatch.dk/
-
I dette modul skal vi arbejde med, hvordan virksomheder strategisk kan arbejde med vækst. I bedes læse om vækstmulighederne fra side 93-97 i LVO.
-
Blue Ocean .pptx Det sidste teori vi skal arbejde med i dette strategiforløb er teorien om Blue Ocean, som er en meget metaforisk teori, I skal læse om fra side 98-100. Og det allersidste er teorien om de forskellige markedsformer, som I bedes læse o
-
Spørgsmål 4 Matas rigtig.pdf
-
Blue Ocean .pptx
-
Spørgsmål 3 Planet Nusa.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Marketing
Marketing
Formål:
"Målet er, at eleverne skal kunne anvende viden om virksomhedens afsætningsmuligheder, samt diskutere og vurdere virksomhedens parameterfastsættelse/marketingsmix - De 7 P'er - med særligt fokus på de 4 P'er, produkt, pris, place og promotion."
Indhold og fokusområder:
- Eleverne skal kunne vurdere problemstillinger vedrørende virksomhedens prisfastsættelse herunder priselasticitet.
- Eleverne skal desuden have teoretisk viden om virksomhedens afsætningsmuligheder, segmentering og målgruppevalg, samt købsmotiver og forbrugeradfærd.
- Eleverne skal kende forskellen på BTL, ATL, push og pull-promotion.
- Eleverne skal især kende til B2B og B2C-markeder, de 7 P'er, samt branding - herunder ambush marketing, social media marketing, influencer marketing, guerilla marketing og viral markedsføring.
- Modeller: Minervamodellen, og efterspørgselskurver
Cases:
Bareen
Søstrene Grene e-commerce strategi + virksomhedsbesøg på BSS.
DR-dokumentar: "Stories for millioner" afsnit 1.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Innovation og iværksætteri
Formål:
Målet med forløbet er, at eleverne skal kunne redegøre for problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed samt kunne redegøre for forskellige former for innovation og iværksætteri. Derudover er eleverne blevet introduceret til BIG og Børsens Aktiespil, som vi har deltaget i undervejs i forløbet.
Indhold og fokusområder:
- Virksomhedens idé, forretningsgrundlag og mål
- Iværksætteri og etablering af virksomhed
- Virksomhedsformer
- Iværksættertyper
- Forskellen på invention og innovation
- innovationsformer og kilder til innovation
- Interessenter samt stakeholder og shareholder-fokus
- Finansiering af virksomheden - herunder crowdfunding
- Mission, vision og idegrundlag
- B2B eller B2C-marked
- Modeller: PLC-kurven, Rogers diffusionskurve, Teknologisk S-kurve
Teori:
"Luk virksomheden op" (2. udgave 2018) s. 13-17, 20-27, 29-30, 35-39, 41-42, 55-65.
Cases: Novo Nordisk - shareholder + stakeholder-fokus
Cases: Opfindelse af plastfri kaffelåg.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I bedes læse om innovation, invention og diffusion fra side 13-17 til afsnittet "Kilder til innovation".
-
Luk virksomheden op, 2. udgave, Columbus; sider: 13-17, 21-30, 35-39, 55-65
-
1. modul innovation.pptx
-
Kaffelåg var 65 millioner værd: Nu er prisen eksploderet
-
I dette modul skal vi snakke om, forskellige tilgange til innovation samt forskellige innovationsforme og typer. Det bedes I læse om som lektie fra side 21-28 til afsnittet "Disruption".
-
Modul 2 innovationsformer.pptx
-
Søstrene Grene
-
Her kommer planen for i dag: 1) evaluering af det tekniske og lidt langtrukne besøg på BSS2) Innovation i PLC-kurven3)Iværksætteri, idegrundlag, vision og mission. I bedes venligst læse om de forskellige emner fra side 29-30 + 35-39 til afsnittet "S
-
image.png
-
Mision, vision og idegrundlag .pptx
-
I bedes læse om virksomhedens interessenter fra side 55-58.
-
Virksomhedens interessenter.pptx
-
Spørgsmål Novo Nordisk - Strategi og omverdenen 19,20,21.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Regnskab
Regnskab
Regnskab
"Formålet er, at eleverne skal kunne anvende viden om virksomhedens økonomiske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens rentabilitet”
Indhold og fokusområder:
- Omkostninger – faste/variable
- Resultatopgørelse og balance (forskelle på artsopdelt og funktionsopdelt resultatopgørelse)
- Nøgletalsanalyse med fokus på egenkapitalens forrentning, afkastningsgraden, overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed samt soliditetsgraden og likviditetsgraden.
- Skal kunne nedbryde nøgletal ved hjælp af Dupont-pyramiden.
Teori:
"Luk virksomheden op" (2. udgave 2018) s. 144-155, 159-165, 168, 170-171.
Cases:
Matas årsrapport 2023
Lakrids By Bülow
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Luk virksomheden op, 2. udgave, Columbus; sider: 58-65, 144-155, 159-166, 168, 170
-
Spørgsmål Novo Nordisk - Strategi og omverdenen 19,20,21.pdf
-
I bedes læse om virksomhedens omsætning, faste og variable omkostninger fra side 144 -147. Læsefokus til lektierne: Forstå hvad der definerer omsætning, kunne give eksempler på faste omkostninger og variable omkostninger samt definitionen break-even
-
Storskalafordele
-
Vi skal nu i gang med, hvordan et regnskab er opbygget. Virksomhedens indtægter (omsætningen) og deres udgifter (omkostningerne) finder man i virksomhedernes årsregnskab under den post, der hedder en årsopgørelse. Der findes to typer af årsopgørelse.
-
SRp-formuleringer inspiration.pptx
-
Vi haster videre i regnskabet. I ved nu, hvordan en resultatopgørelse er opbygget. Nu skal vi til den anden hjørnesten af årsregnskabet, nemlig balancen. Balancen er en opgørelse over alle virksomhedens aktiver ( det som virksomheden har af værdi) og
-
I bedes læse om nøgletal, rentabilitet og de tre nøgletal egenkapitalens forrentning, afkastningsgraden og overskudsgraden fra side 159-161.
-
Nøgletalsanalyse.pptx
-
Spørgsmål 6 Matas.docx
-
Nøgletalsanalyse.pptx I bedes læse om nøgletallet: Aktivernes omsætningshastighed, sammenhængen mellem den og overskudsgraden samt Du Pont-pyramiden fra side 162-165. I slutningen af modulet fortsætter vi med vores analyse af Matas-casen.
-
I dette modul skal vi igennem de sidste nøgletal som er likviditetsgraden, dækningsgraden og soliditetsgraden.
-
Nøgletalsanalyse (7).pptx
-
Her kommer nogle bud på, hvad I kan bruge til at komme i gang:
-
Nøgletalsanalyse 1.mp4
-
Nøgletalsanalyse 2.mp4
-
Nøgletalsanalyse 3 Maria.mp4
-
Spørgsmål 6 Matas eø2.pdf
-
Spørgsmål 25 lakrids by Bülow.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
BIG
Eleverne har deltaget i innovationskonkurrencen BIG, hvor de har arbejdet med deres egen start-up virksomhed, som ligeledes er deres eksamensprojekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ekskursion København
Forberedelse til virksomhedsbesøg i København og ekskursion fra onsdag d. 5.3. 2025 til fredag d. 7.3.2025
Virksomhedsbesøg hos:
Podimo (Halvdelen af eleverne)
Bareen ( Halvdelen af eleverne)
Highfive : Socialøkonomisk virksomhed, der hjælper kriminelle unge tilbage på arbejdsmarkedet.
Tivoli: Med fokus på strategi, marketing og omsætning.
We are cube: Influencermarketingsbureau.
Send flere krydderier: Aftensmad på socialøkonomisk virksomhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisation, ledelse og motivation.
Målet er, at eleverne skal kende til forskellen på en mekanisk og organisk struktur, samt hvilke ledelsesstrategier, der er, og hvornår de er relevante afhængig af organisation og medarbejdere, samt teorier om motivation.
Indhold og fokusområder:
- Hvilke ledelsestyper findes der? Og hvornår er en type at foretrække frem for en anden?
- Eleverne skal have kendskab til ledelsesteoriens udvikling (Fra Taylor til i dag)
- Eleverne skal have kendskab til forskellige ledelsesformer (demokratisk, autoritær og laissez fair), til situationsbestemt ledelse, samt til Adizes Teamledelse.
- Eleverne skal kunne redegøre for og anvende følgende motivationsteorier: Maslows behovspyramide, Aldefers ERG, Herzbergs 2-faktor teori, samt teorien om indre/ydre- motivation.
- Eleverne skal have kendskab til Interkulturel ledelse (Hofstede + Halls) samt teorier omkring køn og ledelse.
Materiale:
Luk virksomheden op: 185-188, 211-212, 219-223, 228-233, 244-253
Cases:
Adizes selvtest
Roccamore: Morten Strunge rocker stilletter i ny ligestillingskampagne
Eksamenscase: Roccamore og ledelse
Cheferne (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I bedes læse om Adizes teamledelse fra side 223 - 224. Vi prøver at tage en test på timen, hvor I efterprøver, hvilken type af leder I er :)
-
Luk virksomheden op, 2. udgave, Columbus; sider: 211-212, 219-224, 228-233, 243-253
-
Guide til jeres præsentation.docx BIG.docx
-
Adizes_ teamledelse.pptx
-
Vi gennemgår den mekaniske og organiske organisationsstruktur, som I læste om til forrige modul. Derudover skal vi arbejde med forskellige former for ledelse den autoritære, demokratiske og laissez faire, som I bedes læse om på side 219-220 og situat
-
Mekanisk vs organisk.pptx
-
DRTV - Cheferne - jagten på talentet: Udskilningsløbet starterOrganisation og ledelse.pptx
-
Interkulturel ledelse.pptx
-
Country comparison tool
-
7 Unusual Business Etiquettes Around the World that Might Surprise You
-
Som lektie bedes I læse om køn og ledelse fra side 228-230 (til afsnittet om interkuturel ledelse) med særligt fokus på kvindernes udfordringer med at nå til tops i dansk erhvervsliv.
-
Køn og ledelse og interkulturel ledelse .pptx
-
Spørgsmål 10+11+12 Roccamore .pdf
-
I bedes læse om ydre/indre motivation, X og Y-typer og Maslows behovspyramide fra side 243-248.
-
Budget App virksomhed nyeste.xlsx
-
Budget Handel eller Produktion (1) nyeste.xlsx
-
Budget Platformsøkonomi nyeste.xlsx
-
God rapport til inspiration BIG Golf.pdf
-
Vi gennemgår lektien til sidste gang omkring Maslows behovspyramide, indre / ydre motivation og Alderfers ERG-teori. Derudover bedes I læse om Herzbergs to-faktorteori og ligevægtsteorien (sammenligningsteorien) fra side 249-253.
-
Motivation Randers .pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710686",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710686",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710686"
}