Holdet 2024 2.3 eø/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Agnete Bilgaard Nicolaisen
Hold 2024 2.3 eø/3 (2.3 eø/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Strategi
Titel 2 Marketing
Titel 3 Innovation og iværksætteri
Titel 4 Regnskab
Titel 5 BIG
Titel 6 Ekskursion København
Titel 7 Organisation, ledelse og motivation.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Strategi

Formål:
"Målet er, at eleverne skal kunne anvende viden om virksomheden branche- og markedsforhold til at diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder"
Indhold og fokusområder:
- eleverne skal kunne vurdere problemstillinger omkring virksomhedens strategiske muligheder.
- Indsigt og viden omkring brancher og brancheudviklinger.
- Viden om virksomhedens strategiske muligheder i forhold til konkurrencen i branchen.
- Eleverne har især fået kendskab til SWOT-analysen, Porters Five forces, BCG-matricen, de forskellige konkurrenceformer (monopol, oligopol, monopolistisk konkurrence, fuldkommen konkurrence), Porters generiske konkurrencestrategier, CSR og
ansvarspyramiden, STEEPLE-analysen, Blue Ocean Strategy og virksomhedens vækstmuligheder herunder Ansoffs vækstmatrice.

Teori:
"Luk virksomheden op" (2. udgave 2018) s. 77-87 , 90 - 103.

Cases:
Danish Crown og plantebaserede bøffer + klimakontrolleret gris
Copenhagen Cartel
Børsens Aktiespil
Planet Nusa
Matas opkøb af Kicks
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Marketing

Marketing
Formål:
"Målet er, at eleverne skal kunne anvende viden om virksomhedens afsætningsmuligheder, samt diskutere og vurdere virksomhedens parameterfastsættelse/marketingsmix - De 7 P'er - med særligt fokus på de 4 P'er, produkt, pris, place og promotion."

Indhold og fokusområder:
- Eleverne skal kunne vurdere problemstillinger vedrørende virksomhedens prisfastsættelse herunder priselasticitet.
- Eleverne skal desuden have teoretisk viden om virksomhedens afsætningsmuligheder, segmentering og målgruppevalg, samt købsmotiver og forbrugeradfærd.
- Eleverne skal kende forskellen på BTL, ATL, push og pull-promotion.
- Eleverne skal især kende til B2B og B2C-markeder, de 7 P'er, samt branding - herunder ambush marketing, social media marketing, influencer marketing, guerilla marketing og viral markedsføring.
- Modeller: Minervamodellen, og efterspørgselskurver

Cases:
Bareen
Søstrene Grene e-commerce strategi + virksomhedsbesøg på BSS.
DR-dokumentar: "Stories for millioner" afsnit 1.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Innovation og iværksætteri

Formål:
Målet med forløbet er, at eleverne skal kunne redegøre for problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed samt kunne redegøre for forskellige former for innovation og iværksætteri. Derudover er eleverne blevet introduceret til BIG og Børsens Aktiespil, som vi har deltaget i undervejs i forløbet.

Indhold og fokusområder:
- Virksomhedens idé, forretningsgrundlag og mål
- Iværksætteri og etablering af virksomhed
- Virksomhedsformer
- Iværksættertyper
- Forskellen på invention og innovation
- innovationsformer og kilder til innovation
- Interessenter samt stakeholder og shareholder-fokus
- Finansiering af virksomheden - herunder crowdfunding
- Mission, vision og idegrundlag
- B2B eller B2C-marked
- Modeller: PLC-kurven, Rogers diffusionskurve, Teknologisk S-kurve

Teori:
"Luk virksomheden op" (2. udgave 2018) s. 13-17, 20-27, 29-30, 35-39, 41-42, 55-65.

Cases: Novo Nordisk - shareholder + stakeholder-fokus
Cases: Opfindelse af plastfri kaffelåg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Regnskab

Regnskab

Regnskab
"Formålet er, at eleverne skal kunne anvende viden om virksomhedens økonomiske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens rentabilitet”

Indhold og fokusområder:
- Omkostninger – faste/variable
- Resultatopgørelse og balance (forskelle på artsopdelt og funktionsopdelt resultatopgørelse)
- Nøgletalsanalyse med fokus på egenkapitalens forrentning, afkastningsgraden, overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed samt soliditetsgraden og likviditetsgraden.
- Skal kunne nedbryde nøgletal ved hjælp af Dupont-pyramiden.

Teori:

"Luk virksomheden op" (2. udgave 2018) s. 144-155, 159-165, 168, 170-171.
Cases:
Matas årsrapport 2023
Lakrids By Bülow
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 BIG

Eleverne har deltaget i innovationskonkurrencen BIG, hvor de har arbejdet med deres egen start-up virksomhed, som ligeledes er deres eksamensprojekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ekskursion København

Forberedelse til virksomhedsbesøg i København og ekskursion fra onsdag d. 5.3. 2025 til fredag d. 7.3.2025

Virksomhedsbesøg hos:
Podimo (Halvdelen af eleverne)
Bareen ( Halvdelen af eleverne)
Highfive : Socialøkonomisk virksomhed, der hjælper kriminelle unge tilbage på arbejdsmarkedet.
Tivoli: Med fokus på strategi, marketing og omsætning.
We are cube: Influencermarketingsbureau.
Send flere krydderier: Aftensmad på socialøkonomisk virksomhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Organisation, ledelse og motivation.

Målet er, at eleverne skal kende til forskellen på en mekanisk og organisk struktur, samt hvilke ledelsesstrategier, der er, og hvornår de er relevante afhængig af organisation og medarbejdere, samt teorier om motivation.
Indhold og fokusområder:
- Hvilke ledelsestyper findes der? Og hvornår er en type at foretrække frem for en anden?
- Eleverne skal have kendskab til ledelsesteoriens udvikling (Fra Taylor til i dag)
- Eleverne skal have kendskab til forskellige ledelsesformer (demokratisk, autoritær og laissez fair), til situationsbestemt ledelse, samt til Adizes Teamledelse.
- Eleverne skal kunne redegøre for og anvende følgende motivationsteorier: Maslows behovspyramide, Aldefers ERG, Herzbergs 2-faktor teori, samt teorien om indre/ydre- motivation.
- Eleverne skal have kendskab til Interkulturel ledelse (Hofstede + Halls) samt teorier omkring køn og ledelse.

Materiale:
Luk virksomheden op: 185-188, 211-212, 219-223, 228-233, 244-253

Cases:
Adizes selvtest
Roccamore: Morten Strunge rocker stilletter i ny ligestillingskampagne
Eksamenscase: Roccamore og ledelse
Cheferne (DR)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer