Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Agnete Bilgaard Nicolaisen
|
Hold
|
2024 2.3 eø/1 (2.3 eø/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Strategi
Formål:
"Målet er, at eleverne skal kunne anvende viden om virksomheden branche- og markedsforhold til at diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder"
Indhold og fokusområder:
- eleverne skal kunne vurdere problemstillinger omkring virksomhedens strategiske muligheder.
- Indsigt og viden omkring brancher og brancheudviklinger.
- Viden om virksomhedens strategiske muligheder i forhold til konkurrencen i branchen.
- Eleverne har især arbejdet med SWOT-analysen, Porters Five forces, BCG-matricen, de forskellige konkurrenceformer (monopol, oligopol, monopolistisk konkurrence, fuldkommen konkurrence), Porters generiske konkurrencestrategier, CSR og
ansvarspyramiden, STEEPLE-analysen, Blue Ocean Strategy og virksomhedens vækstmuligheder herunder Ansoffs vækstmatrice.
Teori:
"Luk virksomheden op" (2. udgave 2018) s. 77-87 , 90 - 103.
Cases:
Danish Crown og plantebaserede bøffer + klimakontrolleret gris
Copenhagen Cartel
Børsens Aktiespil
Matas opkøb af Kicks
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DRTV - Løvens Hule: Janteloven er smidt på porten
-
Læs venligst om STEEPLE-analysen fra side 77-78 i LVO.
-
Luk virksomheden op, 2. udgave, Columbus; sider: 77-78, 80-87, 90-91, 93-102
-
image.png
-
Spørgsmål 1 Tesla eø2.pdf
-
Porters generiske konkurrencestrategier.pptx
-
CSR + Greenwashing Copenhagen Cartel.pptx
-
I bedes læse om Porters Five Forces fra side 82-86. Vi kommer til at gennemgå den grundigt på modulet for det er en af de modeller, I kommer til at arbejde meget med i løbet af året.
-
Porters 5 forces.pptx
-
The Five Competitive Forces That Shape Strategy
-
I bedes læse om BCG-modellen fra side 90-91.
-
I bedes læse om BCG-modellen fra side 90-91
-
•https://www.dr.dk/nyheder/indland/danske-maelkeproducenter-angriber-arlas-lancering-af-plantebaseret-lurpak-de?embed=true •Mælk •https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/kraftig-vaekst-i-arlas-salg-af-dyre-feinschmecker-oste •https://fodevarewatch.dk/
-
I dette modul skal vi arbejde med, hvordan virksomheder strategisk kan arbejde med vækst. I bedes læse om vækstmulighederne fra side 93-97 i LVO.
-
Spørgsmål 4 Matas rigtig.pdf
-
Lektie: Det sidste teori vi skal arbejde med i dette strategiforløb er teorien om Blue Ocean, som er en meget metaforisk teori, I skal læse om fra side 98-100. Og det allersidste er teorien om de forskellige markedsformer, som I bedes læse om fra sid
-
Blue Ocean .pptx
-
Indføring i økonomisk tankegang.pptx
-
Spil med i puljen - Statens millionærer
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Marketing
Marketing
Formål:
"Målet er, at eleverne skal kunne anvende viden om virksomhedens afsætningsmuligheder, samt diskutere og vurdere virksomhedens parameterfastsættelse/marketingsmix - De 7 P'er - med særligt fokus på de 4 P'er, produkt, pris, place og promotion."
Indhold og fokusområder:
- Eleverne skal kunne vurdere problemstillinger vedrørende virksomhedens prisfastsættelse herunder priselasticitet.
- Eleverne skal desuden have teoretisk viden om virksomhedens afsætningsmuligheder, segmentering og målgruppevalg, samt købsmotiver og forbrugeradfærd.
- Eleverne skal kende forskellen på BTL, ATL, push og pull-promotion.
- Eleverne skal især kende til B2B og B2C-markeder, de 7 P'er, samt branding - herunder ambush marketing, social media marketing, influencer marketing, guerilla marketing og viral markedsføring.
- Modeller: Minervamodellen, og efterspørgselskurver
Cases: Bareen
Søstrene Grene e-commerce strategi + virksomhedsbesøg på BSS.
Planet Nusa
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi har nu afsluttet strategiforløbet og begynder på et nyt forløb om marketing - altså hvordan virksomhederne får solgt deres produkter. I bedes læse om købsbeslutninger, branding og Unique selling points og segmentering fra 108-116. Jeg ved godt, de
-
Luk virksomheden op, 2. udgave, Columbus; sider: 108-126, 128-136
-
image.png
-
Spil med i puljen - Statens millionærer
-
Segmentering 2023.pptx 1. modul. Købsbeslutninger + branding.pptx
-
Vi har nu lagt en god bund, så vi for alvor kan begynde at arbejde med det sjove i marketing nemlig de 4 p'er. Til dette modul skal vi arbejde med de to første p'er. Produkt og pris. I bedes læse om dem samt forbrugernes købsmotiv fra side 116 - 126
-
Produkt og prissætning [Gemt automatisk].pptm
-
Place og promotion .pptx Vi snakker pris færdig, og så skal vi i gang med det 3. p = promotion. det bedes I læse om fra side 129-136 i LVO.
-
Vi har lige en halv time inden fællestime. Jeg vil vise jer nogle gode eksempler på viral marketing, og så skal sidste gruppe Christian, Daniel, Frida og Laura på om Guerilla-marketing. Slutteligt kan vi lige nå at fyre det sidste P af, place. Som I
-
Place og promotion .pptx
-
Søstrene Grene
-
DRTV - Løvens Hule: En forretning, du ikke kan slippe ud af?
-
Spørgsmål 5 Bareen eø2.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Innovation og iværksætteri
Formål:
Målet med forløbet er, at eleverne skal kunne redegøre for problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed samt kunne redegøre for forskellige former for innovation og iværksætteri. Derudover er eleverne blevet introduceret til BIG og Børsens Aktiespil, som vi har deltaget i undervejs i forløbet.
Indhold og fokusområder:
- Virksomhedens idé, forretningsgrundlag og mål
- Iværksætteri og etablering af virksomhed
- Virksomhedsformer
- Iværksættertyper
- Forskellen på invention og innovation
- innovationsformer og kilder til innovation
- Interessenter samt stakeholder og shareholder-fokus
- Finansiering af virksomheden - herunder crowdfunding
- Mission, vision og idegrundlag
- B2B eller B2C-marked
- Modeller: PLC-kurven, Rogers diffusionskurve, Teknologisk S-kurve
Teori:
"Luk virksomheden op" (2. udgave 2018) s. 13-17, 20-27, 29-30, 35-39, 41-42, 55-65.
Cases: Novo Nordisk - shareholder + stakeholder-fokus
Cases: Opfindelse af plastfri kaffelåg.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Marketingsforløbet er nu afsluttet og vi begynder på et nyt forløb om innovation og iværksætteri. I bedes læse om innovation, invention og diffusion fra side 13-17 til afsnittet "Kilder til innovation".
-
Luk virksomheden op, 2. udgave, Columbus; sider: 13-17, 20-28, 35-39, 55-65
-
1. modul innovation.pptx
-
Kaffelåg var 65 millioner værd: Nu er prisen eksploderet
-
Vi haster videre med innovation. I bedes læse om de fire forskellige innovationsparadigmer fra side 20-24. Læs dem grundigt, da I kommer til at holde oplæg om dem i matrixgrupper for hinanden. Derudover bedes I læse om innovationsformer og typer fra
-
•Produktinnovation: Ny Apple-Iphone •Processinnovation: IKEA – saml selv. •Positioneringsinnovation: Fx Gorpcore. Friluftstøj er det nye. •Paradigmeinnovation: Innovationer, der ændrer en helt branche. Fx Henry Fords samlebånd. •Marketingsinnovation:
-
•Inkremental: Forbedering af noget allerede eksisterende •Radikal: Nyt og banebrydende som ikke før er set •Modularinnovation: Bruger det samme system, men tilføjer nyekomponenter. Fx Lifestraw •Arkitektonisk innovation: Samme komponenter. Nyt system
-
image.png
-
I bedes læse om iværksætteri fra side 35 - 39 til afsnittet: "Smart objectives". I dette afsnit skal I have fokus på, hvad der kendetegner en iværksætter, og når I er færdig med at læse skal I med egne ord kunne fortælle, hvad virksomhedens idegrundl
-
Mision, vision og idegrundlag .pptx 1.2_-_Ivaerksaettertyper_637d0376d3.png
-
Virksomhedens interessenter.pptx
-
Spørgsmål Novo Nordisk - Strategi og omverdenen eø2.pdf Gruppe 1
-
Vi skal kigge lidt på de forskellige finansieringsmuligheder, som iværksættere har til at etablere deres virksomhed samt de forskellige typer af virksomhedsformer, der findes. I bedes læse om finansieringsmuligheder og virksomhedsformer fra side 58-6
-
SRp-formuleringer inspiration.pptx
-
Spørgsmål Novo Nordisk - Strategi og omverdenen 19,20,21.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Regnskab
Regnskab
Regnskab
"Formålet er, at eleverne skal kunne anvende viden om virksomhedens økonomiske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens rentabilitet”
Indhold og fokusområder:
- Omkostninger – faste/variable
- Resultatopgørelse og balance (forskelle på artsopdelt og funktionsopdelt resultatopgørelse)
- Nøgletalsanalyse med fokus på egenkapitalens forrentning, afkastningsgraden, overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed samt soliditetsgraden og likviditetsgraden.
- Skal kunne nedbryde nøgletal ved hjælp af Dupont-pyramiden.
Teori:
"Luk virksomheden op" (2. udgave 2018) s. 144-155, 159-165, 168, 170-171.
Cases:
Matas årsrapport 2023
Lakrids By Bülow
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
BIG
Eleverne har deltaget i innovationskonkurrencen BIG, hvor de har arbejdet med deres egen start-up virksomhed, som ligeledes er deres eksamensprojekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ekskursion København
Forberedelse til virksomhedsbesøg i København og ekskursion fra onsdag d. 5.3. 2025 til fredag d. 7.3.2025
Virksomhedsbesøg hos:
Podimo (Halvdelen af eleverne)
Bareen ( Halvdelen af eleverne)
Highfive : Socialøkonomisk virksomhed, der hjælper kriminelle unge tilbage på arbejdsmarkedet.
Tivoli: Med fokus på strategi, marketing og omsætning.
We are cube: Influencermarketingsbureau.
Send flere krydderier: Aftensmad på socialøkonomisk virksomhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisation, ledelse og motivation.
Målet er, at eleverne skal kende til forskellen på en mekanisk og organisk struktur, samt hvilke ledelsesstrategier, der er, og hvornår de er relevante afhængig af organisation og medarbejdere, samt teorier om motivation.
Indhold og fokusområder:
- Hvilke ledelsestyper findes der? Og hvornår er en type at foretrække frem for en anden?
- Eleverne skal have kendskab til ledelsesteoriens udvikling (Fra Taylor til i dag)
- Eleverne skal have kendskab til forskellige ledelsesformer (demokratisk, autoritær og laissez fair), til situationsbestemt ledelse, samt til Adizes Teamledelse.
- Eleverne skal kunne redegøre for og anvende følgende motivationsteorier: Maslows behovspyramide, Aldefers ERG, Herzbergs 2-faktor teori, samt teorien om indre/ydre- motivation og lighedsteorien.
- Eleverne skal have kendskab til Interkulturel ledelse (Hofstede + Halls) samt teorier omkring køn og ledelse.
Materiale:
Luk virksomheden op: 185-188, 211-212, 219-223, 228-233, 244-253
Cases:
Adizes selvtest
Roccamore: Morten Strunge rocker stilletter i ny ligestillingskampagne
Eksamenscase: Roccamore og ledelse
Cheferne (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I bedes læse om Adizes teamledelse fra side 223 - 224. Vi prøver at tage en test på timen, hvor I efterprøver, hvilken type af leder I er :)
-
Luk virksomheden op, 2. udgave, Columbus; sider: 185-188, 211-212, 223-224, 228-233, 243-248, 251-253
-
Guide til jeres præsentation.docx BIG.docx
-
ADIZES_selvtest.pdf
-
Adizes_ teamledelse.pptx
-
I slutningen af modulet skal vi arbejde med organisation og ledelse. For at kunne vælge den rigtige form for ledelse, skal vi forstå vores organisation godt. Derfor bedes I læse om de to primære organisationsformer (altså hvordan arbejde fordeles og
-
Kære eø1Vi gennemgår den mekaniske og organiske organisationsstruktur, som I læste om til forrige modul. Derudover skal vi arbejde med forskellige former for ledelse den autoritære, demokratiske og laissez faire, som I bedes læse om på side 219-220 o
-
Mekanisk vs organisk.pptx
-
Organisation og ledelse.pptx
-
DRTV - Cheferne - jagten på talentet: Udskilningsløbet starter
-
Idéen om den klassiske leder er død – nu er Sia blevet kåret som Danmarks nye ledelsestalent
-
Interkulturel ledelse.pptx
-
Som lektie bedes I læse om køn og ledelse fra side 228-230 (til afsnittet om interkuturel ledelse) med særligt fokus på kvindernes udfordringer med at nå til tops i dansk erhvervsliv.
-
Køn og ledelse og interkulturel ledelse .pptx
-
Spørgsmål 10+11+12 Roccamore .pdf
-
I bedes læse om ydre/indre motivation, X og Y-typer og Maslows behovspyramide + Alderfers ERGteori fra side 243-248.
-
Motivation Randers .pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710687",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710687",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710687"
}