Holdet 2024 2.3 la/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Tine Koldsø
Hold 2024 2.3 la/2 (2.3 la/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Latin for begyndere
Titel 2 Seneca: Romersk filosofi
Titel 3 Catul: Romersk kærlighedslyrik
Titel 4 Ovid: Romersk mytologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Latin for begyndere

Grundforløbet skal via konstruerede tekster om Romerriget sætte eleverne i stand til at læse lettere originaltekster. Forløbet skal give eleverne en indføring i Romerrigets historie med Kejser Augustus som omdrejningspunkt samt basisgrammatik på ord- og sætningsplan. Eleverne introduceres endvidere for forskellige læsestrategier. Vi sætter forløbets konstruerede tekster i perspektiv via et afsnit af serien "Romerriget" om Julius Cæsar samt Politikens podcast "Kongerækken". I forløbet hører vi løbende oplæg om de forskellige perioder i Romerriget.

Faglige mål
Basale latinske sprogkundskaber
Overordnet kendskab til Romerrigets historie og latins indvirkning på eftertiden
Øget opmærksomhed på transparente græske og latinske ord i nutidigt sprog
Øget opmærksomhed på affikser og deres rolle i latin og nutidigt sprog

Supplerende stof i Høeg "God latin I - Augustus" Modtryk, 2019:
Konstrueret tekst med tilhørende grammatik
Stk. I-IV s. 9-25 og 28-31

Sekundærlitteratur
Roms historie kort fortalt s. 4 og Kejser Augustus s. 5-7

Grammatik
Basisgrammatik s. 41-72

Yderligere supplerende stof
Kongerækken, Politiken Historie: Antikkens Rom #1: 'Brodermord og voldtægt - skabelsesmyter og #metoo banede vej for republikken
Burstein m.fl. “Romerriget” 2. sæson: “Julius Cæsar: Roms hersker” ep. 1, 2018
"Julius Cæsars vej til magten" MitCFU.dk (Julius Caesar Revealed with Mary Beard) BBC 2018

Antikken.nu – et site om de klassiske fag:
Latin for turister
Blandede bolsjer

Sideoptælling
Kernestof: 0 s.
Supplerende stof: 20 s.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Seneca: Romersk filosofi

I dette forløb læser vi uddrag af Senecas brev 1 og brev 95 med fokus på stoicismen som filosofisk retning. Som baggrund for brevenes struktur læser vi Senecas brev 16 i dansk oversættelse. Som perspektiv til tekstlæsningen har vi set et afsnit af "Brug filosofien", hvor fokus er rettet mod den stoiske opfattelse af affekt-følelser som vrede. Vi har endvidere læst et uddrag af Svend Brinkmanns "Stå fast" med fokus på stoisk ro via negativ visualisering.

Faglige mål:
Øget kendskab til stoicismen som filosofisk retning og kontrasten til epikuræismens fokus på nydelse frem for fornuft
At forstå budskabet i Senecas breve i sammenhæng med Kejser Neros kejserdømme i Rom

Primært materiale i Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen "Seneca. Stoiske tanker" - God latin 4", Modtryk 2020
Statarisk (eksamenstekst)
Brev 1 side 8-9
Brev 1 side 10-11
Brev 95 side 26-27
Brev 95 side 28-29

Kursorisk (perspektivtekst)
Brev 95 side 30-31
Brev 16 i dansk oversættelse side 12-21

Supplerende materiale
"Introduktion til Seneca og hans tid" side 4-6 i Høeg og Kiil Jørgensen "Seneca. Stoiske tanker" - God latin 4", Modtryk 2020

Brinkmann, Svend "At komme om ved det" side 50 i "Stå fast - Et opgør med tidens udviklingstvang" 2014

Brug Filosofien 1:6 ”Philosophy: A Guide to Happiness. Seneca on Anger” (Brug filosofien. Seneca om vrede) Sendt på DR2 26.07.2004, Den digitale båndcentral/CFU

Kongerækken, Politiken Historie: Antikkens Rom #1: Antikkens Rom #8: Skøre kejsere spredte skræk og rædsel i Rom

Grammatik
E-latin "Præpositionerne": http://www.e-latin.dk/grammatik/praepositionerne.htm
E-latin "Konjunktionerne": http://www.e-latin.dk/grammatik/konjunktionerne.htm

Ordbog
Jensen og Goldschmidt "Latinsk-dansk Ordbog": https://latinskordbog.dk/forside

Sideoptælling
Kernestof: 4 s.
Supplerende stof: 10 s.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Catul: Romersk kærlighedslyrik

I dette forløb læser vi kærlighedsdigte af Catul. Vi bygger videre på temaet om Augustus og hans tid i begynderforløbets konstruerede tekster ved at undersøge digtenes moralske baggrund. Vi perspektiverer læsningen af Catul 51 med Sapfos digt 31 og Jens Baggesens Kyssene, og vi sammenligner Catuls syn på kærlighed med nutidens.

Faglige mål:
Kendskab til Catuls syn på kærlighed
Overordnet kendskab til Romerrigets historie og latins indvirkning på eftertiden
Forståelse af de forskelligrettede moralopfattelser i Romerriget på Catuls tid, særligt i de filosofiske retninger stoicisme og epikuræisme
Hensigtsmæssig notetagning i latin

Kernestof i Høeg "God latin 2 - Catul" Modtryk, 2019
Statarisk (eksamenstekst):
Catul 5 s. 10-11
Catul 3 s. 14-15
Catul 51 s. 18-19

Kursorisk (ikke eksamenstekst):
Catul 7 s. 6-7
Catul 43 s. 24-25
Catul 85 s. 28-29

Digte i dansk oversættelse i Catul "Catul. Oversat af Harald Voetmann" 2023, Gyldendal
Catul 3, 5, 7, 8, 16, 43, 51a, 58, 70, 72, 75, 83, 85, 86, 87

Perspektivtekster på dansk
Baggesen, Jens  "Kyssene" 1786 Baggesen, Jens  "Kyssene" 1786, Oldportalen 2024
Sapfo Digt 31 - oversat af Holger Friis Johansen, s. 50 i ”Catul - God latin 2”, Modtryk, 1984

Sekundærlitteratur
Introduktion til Catul og hans tid s. 4-5

Kongerækken, Politiken Historie: Antikkens Rom #7: Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker

Grammatik
S. 8-9, 12-13, 16-17, 20-21, 26-27, 36-37

Yderligere supplerende stof
Paralleloversættelser
[url=https://en.wikisource.org/wiki/Translation:Catullus_3[/url]
Translation: Catullus 5, Wikisource 2024
Translation: Catullus 51, Wikisource 2024

Sideoptælling:
Kernestof: 4 s.
Supplerende stof: 10 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ovid: Romersk mytologi

I dette forløb læser vi uddrag af "Ovids Forvandlinger". Vi læser historierne om Apollo og Daphne og Narcissus med fokus på de mytologiske fortællingers fremstilling af kærlighed. Vi sammenligner løbende med Catuls syn på kærlighed og kobler læsningen til Kejsertiden under Augustus. Vi perspektiverer læsningen af Narcissus til Kristoffer Maribos artikel "Den Narcissistiske Padde-hat" fra 2012.


Faglige mål:
Udvide kendskabet til køn og kærlighed i Romerriget
Opnå forståelse af sammenhængen mellem Catul og Ovid og brydningstiden i senrepublikken og tidlig kejsertid.

Kernestof i Høeg og Kiil Jørgensen "Ovid. Forvandlingerne" - God latin 3", Modtryk 2019
Statarisk (eksamenstekst):
Apollo og Daphne 1, 1. sang, vers 468-474 side 8-9
Apollo og Daphne 3, 1. sang, vers 512-520 side 12-13
Apollo og Daphne 5, 1. sang, vers 553-559 side 16-17
Narcissus 1, 3. sang, vers 430-436 side 32-33

Kursorisk (ikke eksamenstekst):
Apollo og Daphne 2, 1. sang, vers 504-508 og 510-512 side 10-11
Apollo og Daphne 4, 1. sang, vers 545-552 side 14-15
Narcissus 2, 3. sang, vers 446-452 side 34-35
Narcissus 3, 3. sang, vers 454-460 side 36-37
Narcissus 4, 3. sang, vers 463-470 side 38-39

Supplerende stof i Høeg og Kiil Jørgensen "Ovid. Forvandlingerne" - God latin 3", Modtryk 2019:
Paralleloversættelser
Apollo og Daphne s. 7-17
Narcissus s. 30-39

Sekundærlitteratur
Introduktion til Ovid og hans tid og Om værket side 4-6

Yderligere supplerende stof
Paralleloversættelser
Ovid Metamorfoserne: Apollo og Dafne samt Ekko og Narcissus side 199-208 i Ole Thomsen "Pluk dagen: Romersk litteratur fra Plautus til Juvenal", Aarhus Universitetsforlag 2008

Perspektivtekster på dansk
Maribo, Kristoffer "Den Narcissistiske Padde-hat" Weekendavisen 06.01.2012
Diverse selvvalgte sange om kærlighed

Ordbog
Jensen og Goldschmidt "Latinsk-dansk Ordbog"

Sideoptælling:
Kernestof: 4 s.
Supplerende stof: 10 s.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer