Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Lone Nørdam Jespersen
|
Hold
|
2024 3g EN (3g EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Streets of London (eksamensemne)
The city of London will be the focal point in this course as we read texts which are centered in and around London through history. We'll also have a closer look at multicultural aspects of London and the question of class and race.
Focus will be on text analysis of various genres.
Kernestof:
The story of London https://linguapress.com/intermediate/london-story.htm
William Blake: London (1794), from Anne Mette Finderup og Agnete Fog: Worlds of English, Systime 2010 (poem)
Charles Dickens: Hard Times (1854) (excerpt, chapter 1) (novel)
Charles Higson: The Red Line (1993), from René Bühlmann: Now and Zen. Post-modern Stories from London, Systime 2009 (short story)
P. J. Harvej: The Hand from P. J. Harvey: The Hollow of the Hand (2017) (poem)
Sadiq Khan: An Ode to London (2019), London Evening Standard, 07 February 2019 (debatindlæg/opinion column)
Tarquin Hall: Salaam Brick Lane (2005) (excerpt) in Worlds of English af Anne-mette Finderup og Agnete Fog, 2022
Supplerende stof:
London tube project with presentation. Eleverne "kører rundt" i London med the tube og arbejder med forskellige mindre tekster undervejs. De laver sprogopgaver om London, og arbejder bl.a. med accenter i forskellige bydele.
3-dages studietur til London i marts med fokus på teatertur, stykket Cymbeline af Shakespeare på Sam Wannamaker teatret, byvandring i forskellige bydele og British Museum.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Til i dag vil jeg bede jer om at medtage et billede fra jeres sommerferie, som fortæller noget om jer som person. Det er tanken, at I præsenterer det for hinanden :-)
-
Minlæring
-
Læs "History of London" til i dag og besvar spørgsmålene umiddelbart efter teksten.
-
Bleak House by Charles Dickens (Reading - Introduction)
-
Vi gennemgår Blake's "London". Alle opgaver skal være lavet til i dag og brevet skal være skrevet og uploadet til elevfeedback på dette modul.Medbring kompendiet.
-
Lektie til i dag - se torsdag i sidste uge! Medbring kompendium.
-
Grammatikopgaverne skal være færdige til i dag.Læs hele kapitlet af Bleak House til i dag.
-
Vi gennemgår de opgaver, I nåede ift Bleak House. Husk kompendiet.
-
Skriv en indledning til "Lightbox" til i dag. Følg linket til Do it, write! og kig på min ppt om essaygenren. Første halvdel af modulet går med skrivning.Læs i kompendiet de første 3 sider af Charles Higson's Red Line. Fokus: characters and tube stat
-
Retningslinjer for behandling af plagiat i skriftligt arbejde.pdf
-
Resten af novellen skal være læst til i dag. Vi diskuterer spørgsmålene side 24-25 i kompendiet.Jeg gennemgår, hvad der er vigtigt ved sproglig og stilistisk analyse ift analytic essay.
-
Presentations of London project.
-
Lav s.31 i kompendiet - læs digtet "The Hand" af P. J. Harvey og besvar de 3 spørgsmål umiddelbart efter digtet.
-
Vi arbejder med grammatik i dag, og I bedes desuden læse artiklen "Ode to London" af Sadiq Khan. Understreg vigtige beskrivelser af London og dens indbyggere samt helt specielle kendetegn for byen.
-
SA.2.4 Indirekte objekt (hensynsled, dativ objekt). Øvelse 8,9,10,11 og SA.3 Foreløbigt subjekt.Forsøg at lave disse øvelser til i dag. Medbring London-kompendiet.
-
Please read the short story "Magpie" for today. Focus on the title and the differences between the two sisters.
-
Engram:SA.4 - subjektsprædikater og kopulative verber.Lav opsamlingsøvelsen 1,2 og 3.Læs også SA.6 Adverbialled - læs introduktionen grundigt, hvor de forskellige former bliver forklaret. Husk, at de angiver tid, sted, måde, grad og hyppighed. Læs al
-
Læs uddraget fra Brick Lane til i dag. Læseforkus kontrasten mellem øst og vest. Medbring kompendium.
-
Brick Lane In Flux | Term 1 Documentary 2017/18 | UCL Film Society
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Northern Ireland (eksamensemne) + værk
An introduction to Northern Ireland and the Troubles, the division and sectarian divide. We'll read short stories, poetry, articles and watch the film Belfast dir. Kenneth Branaugh, excerpts from Derry Girls etc.
Kernestof:
Factfile 4: The sectarian divide
The Island of Ireland, Systime ibog, 2022:
The Troubles
The Good Friday Agreement
Murals in Belfast
U2: Every Breaking Wave - lyrics samt musikvideo dertil
Interview with Charlie McMenamin (2013)
Derry Girls - episode 1
Maura Treacy: A Minor Incident (1977)
Fiona Barr: The Wall-reader (1979)
Two Poems from Belfast by Jane Williams:
In my Cell and My Land (1972)
Michael Longley: Wreaths (1979) and The Ice-Cream-Man (1998)
Stephen Elliott: An Indeterminate Quiet (2019)
Værk: Claire Keegan: Small Things Like These (2021)
med udblik til Irland og situationen i 1980erne.
Film: Belfast (2021) instr. Kenneth Branagh
Supplerende stof:
I optakten til emnet er der indledningsvist blevet arbejdet med forskellige irske accenter.
Elevpræsentationer af betydningsfulde politiske hændelser, the Good Friday agreement etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Presentations of your work in class. All groups must be ready. Please focus on both questions for the text and your findings.NB: Please go through all your notes in relation to what we have read so far during this course. This part is extremely impor
-
Lav skriftlig øvelse færdig til i dag. Lille AI øvelse om forløbet på klassen.
-
Vi fortsætter med dokumentar.
-
CFU-login
-
Ingen lektier. I dag arbejder vi med dokumentaren om Sinnead O'Connor. Se arbejdsspørgsmål i mappen "Northern Ireland" på lectio, men først på modulet. Vi arbejder også med grammatik.I får en mindre opgave som afløsning for tirsdagsmodulet. Mere hero
-
I skal forberede en fremlæggelse med ppt af intet mindre end dele af den irske historie. Inddeling følger. ppt skal afleveres ved modulets slutning eller senest tirsdag aften.
-
ppts must be ready for presentation today :-)
-
Læs s.1-8 i kompendiet, således at I har baggrundsviden om de forskellige tekster, vi kommer til at læse i forløbet. I har jo været ansvarlige for hver jeres del, men for at forstå de komplicerede forhold de to lande imellem, er det vigtigt, at I læs
-
U2 - Every Breaking Wave
-
Vi arbejder med grammatik på Minlaering. Opgaverne bliver eksamenssættet nr 7 på Engram stx A-niveau omkring verbaltider, grammatiske fænomener og ordklasser i en TED-talk.
-
Medbring kompendiet. Gå på Minlaering - engram, bøger og vælg Adverbier i menuen. Her bedes I læse info om adverbier. Vi arbejder med adjektiver og adverbier samt tekstlæsning og filmanalyse i dag.
-
Please read the short story "A Minor Incident" pp.41-43 for today. It is important that you read it carefully and focus on the way in which the conflict of Northern Ireland is portrayed as well as an interpretation of the title. NB: It's not that sim
-
Opgaver til A Minor Incident bedes være besvaret og uploadet på lectio til i dag.Kapitlet om Adverbiernes placering (AV3) bør ligeledes være lavet.
-
adjadvøvelser.html
-
Læs interviewet med Charlie McMenamin pp.25-28 i kompendiet. Læsefokus: Læg mærke til, hvordan han bliver behandlet under sit fangenskab, og hvordan han har det med den situation i dag.
-
Police beat confession out of teenager – Charlie McMenamin (1980)
-
How to read non fiction texts.docx
-
Vi arbejder med grammatikken i eksamenssættet, som ligger under analysis.Til i dag bedes I skrive et kort resumé af interviewet med Charlie McMenamin, som I kan bruge i jeres essay.
-
Til i dag bedes I færdiggøre opgaverne til eksamenssættet, som vi påbegyndte i mandags. Vi gennemgår på klassen.
-
Please read Trump's victory speech for today.Donald Trump Victory Speech Updated Nov 06.docx
-
Please read Kamala Harris' Concession Speech for today. Note down rhetorical points as you read.Kamala Harris Concession Speech Analysis.docx OBS: I skal IKKE skrive et essay om talen :-) Just skip that bit.
-
Hurtig gennemgang af Kamala Harris' concession speech.
-
Forsøg at færdiggøre grammatikopgaverne og genlæs digtet "My Land" p.44 i kompendiet.
-
Til i dag laves s.67 i Getting Started opg. 6,7 + opg.9 s.68.
-
Læs Fiona Barr: "The Wall-reader" grundigt til i dag.Fokus: The semantic field: Troubles.
-
Vi gennemgår novellen "The Wall-reader". Husk faglig terminologi.Novellen "No Angel" skal være læst til i dag. Læsefokus: Fortællerens forhold til familien og fortiden. Det usagte: Hvad står der mellem linjerne?
-
Vi arbejder videre med remediation project. Medbring de ting, I skal bruge til jeres genre :-)
-
I får noget af modulet til at færdiggøre jeres projekt. Derefter går vi over til arbejdet med den næste skriftlige opgave, som er sendt til jer i en besked. Vælg gerne, om I vil skrive 4a eller 4b til i dag. (fiction/non-fiction)
-
Færdiggørelse af projekt. Hvis folk er syge, arbejder vi videre med lyrikteksterne i kompendiet.
-
Til i dag skal pre-reading exercises til digtet opg.1,2,3 "Wreaths" af Michael Longley være lavet. s.50. Herefter skal digtet læses med en pen in your hand, hvor I understreger alle ord, der tilhører den semantiske kategori "Troubles".Find desuden så
-
Genlæs Michael Longley: "Wreaths" og læs Stephen Elliot: "An Indeterminate Quiet". Vi skal arbejde indgående med lyrikanalyse.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The American Election
Fokus er på retorisk analyse af valgtaler af Trump og Harris. Desuden en kritisk læsning af AI-genererede taler af begge præsidentkandidater, som en acceptance speech kunne se ud. Fokus på USA lige nu, Hvad vægter en kommende præsident som vigtige indsatsområder?
Kernestof:
Kamala Harris' Concession Speech Nov.6, 2024
Donald Trump's Victory Speech Nov.6, 2024
AI-genererede sejrstaler af begge præsidentkandidater, som de kunne se ud.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Shakespeare and the theme of love (eksamensemne)
How do we define love? The theme of love is essential in a great variety of literary works. Focus is on the Shakespearean sonnet, excerpts of "Romeo and Juliet" and Baz Luhrmann's film version of Romeo and Juliet. The renaissance, romanticism and more modern texts about love will also be dealt with.
Kernestof:
The Renaissance Historical and Social Background, Britain 1485-1625,
The Literary Background,
The Elizabethan Theatre
Writer's Gallery, Shakespeare and his Works
- all in Fields of Vision, vol.1 by Denis Delaney, Carla Rho Fiorina,Ciaran War, Longman, 2010.
Margaret Atwood: Happy Endings
Jane Austen: Pride and Prejudice - chapter 1
Comparison of film clips from two film adaptations, the proposal scenes + marriage scene
Shakespeare: Sonnet 18 +116
Shakespeare: Romeo and Juliet (Act II scene I, Act VI scene III)
Baz Luhmann: Romeo and Juliet (film)
Andrew Marvell: To his Coy Mistress (1650)
Supplerende stof:
Creative writing activities.
Student presentations
Sonnet writing.
Early Modern English grammar - especially pronouns and verb forms.
Kort studietur til London med besøg på The Globe theatre for at se "Cymbeline".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ppt om The English Renaissance
|
28-01-2025
|
3g EN skr. prøve
|
03-02-2025
|
3g EN skr. prøve#2
|
04-02-2025
|
Sonnet
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Modernism (eksamensemne)
Forløbet har fokus på analyse af modernistiske tekster med særlig vægt på temaet krig.
Herunder læses forskellige digte af britiske war poets fra 1. verdenskrig samt tekst af Hemmingway. Optakten til 2. verdenskrig bliver undersøgt, og Churchills berømte tale og et uddrag af Orwells essay analyseres.
Modernistiske strømninger bliver ligeledes undersøgt hos Virginia Woolf og Katherine Mansfield som kvindelige repræsentanter fra perioden.
Kernestof:
Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back: Through Literary Landscapes, Modernism: Historical and Literary Background, systime 2020, pages 189-197
THE WAR POETS
Rupert Brooke: The Soldier (1914), from Delaney et al.: Fields of Vision, Vol. 2, G 117, Longmann 2007 (poem)
Wilfred Owen: Dulce et Decorum Est (1920), from Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back: Through Literary Landscapes, Modernism: Historical and Literary Background, systime 2020, pages 198-201 (poem)
Siegfried Sassoon: Suicide in the Trenches (1917) from https://www.poemhunter.com/poem/suicide-in-the-trenches/ (poem)
Ernest Hemingway: Cat in the Rain (1925), https://www.docdroid.net/l309/cat-in-the-rain-by-ernest-hemingway-pdf (short story)
Ernest Hemingway: A Clean Well-lighted Place (1933), from Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back: Through Literary Landscapes, Modernism: Historical and Literary Background, systime 2020, pages 241-247 (short story)
Winston Churchill: "We shall fight on the beaches" (speech)
George Orwell: Such, such were the Joys, ch.4 (1952) (essay)
Virginia Woolf: The Legacy (1940) (short story)
Katherine Mansfield: Late at Night (1917) (short story)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi læser videre i Romeo and Juliet og taler om slutningen på stykket. Herefter skal vi se Baz Luhrmans filmatisering af filmen.
-
Vi ser resten af filmen færdig og afslutter arbejdet med Romeo and Juliet.Til i dag læses "Pride and Prejudice" chapter 1 og while-reading questions besvare s.48.
-
I dag skal vi diskutere de sidste spsm. til "Romeo and Juliet".Vi diskuterer også kvindesynet hos Jane Austen ud fra kap. 1 i "Pride and Prejudice".
-
Vi læser videre i den strukturmæssigt besynderlige fortælling. Der bliver også digtlæsning og grammatik.Bella holder sit oplæg om Shakespeare.
-
No homework
-
Grammatikopgaverne laves færdige til i dag.Læs også "Happy Endings" færdig til i dag og besvar Overall Questions p.55. Check poetry analysis i mappen "Analysis" på lectio.
-
Altin, Tristan, Kamil: Arbejder med præsentation af krigsdigte.Rasmus, Frederik, Lucas: Arbejder med tale af Churchill.Sümeyya, Sabrina, Bella: Arbejder med Virginia Woolf: The Legacy.
-
Præsentation af 2 vk og Churchill.
-
Presentation of War poets and war poetry plus Churchill.Presentation of Virginia Woolf: "The Legacy"
-
Lektie til i dag er at kigge på terminsprøvegrammatikken, som ligger i mappen grammatik på lectio.Tristan og Altin fremlægger deres digtanalyser for klassen i relation til emnet modernism.Derefter går vi over til grammatik om relative pronominer og k
-
I skal have lavet relative pronomener handout til i dag. Pp.92-99 i Getting Started.
-
I skal have lavet relative pronomener handout til i dag. pp.92-99 i Getting Started.I modernism kompendiet bedes I læse George Orwell's essay "Such, such were the Joys" ch. 4 - pp.228-232. While reading: Divide the text into sections and give each se
-
Vi gennemgår handout om rel.pron. og går videre med et andet grammatisk område.
-
Grammatik og sprogligt arbejde. Vi arbejder med sætningstyper. Og med sproglig stilistik.Vi skal fordele tekster mellem jer.
-
Da jeg skal være i Kulturhuset til et projekt for nogle 2.g klasser, skal i arbejde selvstændigt med fremlæggelser i dette modul. I må gerne arbejde hjemme.Vi aftaler nærmere :-)
-
Jeg kommer lidt ind i modulet og har en opgave med til jer. Indtil da, vil jeg bede jer forsøge at lave den sproglige og stilistiske opgave, som er vedhæftet her.Hvis I bliver færdige, inden jeg dukker op, bedes I finde teksten af Virginia Woolf i je
-
stylistic feature.html
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grammatik og sprogbrug
Grammatik og sprogligt arbejde pågår gennem hele forløbet som en integreret del af undervisningen, bl.a. i tilknytning til fokusområder/emnelæsning, skriftligt arbejde, tekstproduktioner etc. Til brug i undervisningen anvendes i-bogen Engram på minlaering.dk samt grammatikbogen "Getting Started". Desuden anvendes følgende ordbøger: Gyldendals røde ordbøger samt følgende engelsk-engelsk ordbøger: Oxford Advanced Learner’s Dictionary, Merriam-Webster, Longman.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710691",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710691",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710691"
}