Holdet 2024 3g EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Lone Nørdam Jespersen
Hold 2024 3g EN (3g EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Streets of London (eksamensemne)
Titel 2 Northern Ireland (eksamensemne) + værk
Titel 3 The American Election
Titel 4 Shakespeare and the theme of love (eksamensemne)
Titel 5 Modernism (eksamensemne)
Titel 6 Grammatik og sprogbrug

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Streets of London (eksamensemne)

The city of London will be the focal point in this course as we read texts which are centered in and around London through history. We'll also have a closer look at multicultural aspects of London and the question of class and race.
Focus will be on text analysis of various genres.

Kernestof:

The story of London https://linguapress.com/intermediate/london-story.htm

William Blake: London (1794), from Anne Mette Finderup og Agnete Fog: Worlds of English, Systime 2010 (poem)

Charles Dickens: Hard Times (1854) (excerpt, chapter 1) (novel)

Charles Higson: The Red Line (1993), from René Bühlmann: Now and Zen. Post-modern Stories from London, Systime 2009 (short story)

P. J. Harvej: The Hand from P. J. Harvey: The Hollow of the Hand (2017) (poem)

Sadiq Khan: An Ode to London (2019), London Evening Standard, 07 February 2019 (debatindlæg/opinion column)

Tarquin Hall: Salaam Brick Lane (2005) (excerpt) in Worlds of English af Anne-mette Finderup og Agnete Fog, 2022


Supplerende stof:
London tube project with presentation. Eleverne "kører rundt" i London med the tube og arbejder med forskellige mindre tekster undervejs. De laver sprogopgaver om London, og arbejder bl.a. med accenter i forskellige bydele.
3-dages studietur til London i marts med fokus på teatertur, stykket Cymbeline af Shakespeare på Sam Wannamaker teatret, byvandring i forskellige bydele og British Museum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Northern Ireland (eksamensemne) + værk

An introduction to Northern Ireland and the Troubles, the division and sectarian divide. We'll read short stories, poetry, articles and watch the film Belfast dir. Kenneth Branaugh, excerpts from Derry Girls etc.

Kernestof:
Factfile 4: The sectarian divide
The Island of Ireland, Systime ibog, 2022:
The Troubles
The Good Friday Agreement
Murals in Belfast
U2: Every Breaking Wave - lyrics samt musikvideo dertil
Interview with Charlie McMenamin (2013)
Derry Girls - episode 1
Maura Treacy: A Minor Incident (1977)
Fiona Barr: The Wall-reader (1979)
Two Poems from Belfast by Jane Williams:
In my Cell and My Land (1972)
Michael Longley: Wreaths (1979) and The Ice-Cream-Man (1998)
Stephen Elliott: An Indeterminate Quiet (2019)

Værk: Claire Keegan: Small Things Like These (2021)
med udblik til Irland og situationen i 1980erne.

Film: Belfast (2021) instr. Kenneth Branagh

Supplerende stof:
I optakten til emnet er der indledningsvist blevet arbejdet med forskellige irske accenter.
Elevpræsentationer af betydningsfulde politiske hændelser, the Good Friday agreement etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 The American Election

Fokus er på retorisk analyse af valgtaler af Trump og Harris. Desuden en kritisk læsning af AI-genererede taler af begge præsidentkandidater, som en acceptance speech kunne se ud. Fokus på USA lige nu, Hvad vægter en kommende præsident som vigtige indsatsområder?

Kernestof:
Kamala Harris' Concession Speech Nov.6, 2024
Donald Trump's Victory Speech Nov.6, 2024
AI-genererede sejrstaler af begge præsidentkandidater, som de kunne se ud.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Shakespeare and the theme of love (eksamensemne)

How do we define love? The theme of love is essential in a great variety of literary works. Focus is on the Shakespearean sonnet, excerpts of "Romeo and Juliet" and Baz Luhrmann's film version of Romeo and Juliet. The renaissance, romanticism and more modern texts about love will also be dealt with.

Kernestof:
The Renaissance Historical and Social Background, Britain 1485-1625,
The Literary Background,
The Elizabethan Theatre
Writer's Gallery, Shakespeare and his Works
- all in Fields of Vision, vol.1 by Denis Delaney, Carla Rho Fiorina,Ciaran War, Longman, 2010.
Margaret Atwood: Happy Endings
Jane Austen: Pride and Prejudice - chapter 1
Comparison of film clips from two film adaptations, the proposal scenes + marriage scene
Shakespeare: Sonnet 18 +116
Shakespeare: Romeo and Juliet (Act II scene I, Act VI scene III)
Baz Luhmann: Romeo and Juliet (film)
Andrew Marvell: To his Coy Mistress (1650)

Supplerende stof:
Creative writing activities.
Student presentations
Sonnet writing.
Early Modern English grammar - especially pronouns and verb forms.
Kort studietur til London med besøg på The Globe theatre for at se "Cymbeline".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ppt om The English Renaissance 28-01-2025
3g EN skr. prøve 03-02-2025
3g EN skr. prøve#2 04-02-2025
Sonnet 27-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Modernism (eksamensemne)

Forløbet har fokus på analyse af modernistiske tekster med særlig vægt på temaet krig.
Herunder læses forskellige digte af britiske war poets fra 1. verdenskrig samt tekst af Hemmingway. Optakten til 2. verdenskrig bliver undersøgt, og Churchills berømte tale og et uddrag af Orwells essay analyseres.
Modernistiske strømninger bliver ligeledes undersøgt hos Virginia Woolf og Katherine Mansfield som kvindelige repræsentanter fra perioden.

Kernestof:
Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back: Through Literary Landscapes, Modernism: Historical and Literary Background, systime 2020, pages 189-197

THE WAR POETS
Rupert Brooke: The Soldier (1914), from Delaney et al.: Fields of Vision, Vol. 2, G 117, Longmann 2007 (poem)  

Wilfred Owen: Dulce et Decorum Est (1920), from Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back: Through Literary Landscapes, Modernism: Historical and Literary Background, systime 2020, pages 198-201 (poem)

Siegfried Sassoon: Suicide in the Trenches (1917) from https://www.poemhunter.com/poem/suicide-in-the-trenches/ (poem)
Ernest Hemingway: Cat in the Rain (1925), https://www.docdroid.net/l309/cat-in-the-rain-by-ernest-hemingway-pdf  (short story)

Ernest Hemingway: A Clean Well-lighted Place (1933), from Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back: Through Literary Landscapes, Modernism: Historical and Literary Background, systime 2020, pages 241-247 (short story)

Winston Churchill: "We shall fight on the beaches" (speech)

George Orwell: Such, such were the Joys, ch.4 (1952) (essay)

Virginia Woolf: The Legacy (1940) (short story)

Katherine Mansfield: Late at Night (1917) (short story)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Grammatik og sprogbrug

Grammatik og sprogligt arbejde pågår gennem hele forløbet som en integreret del af undervisningen, bl.a. i tilknytning til fokusområder/emnelæsning, skriftligt arbejde, tekstproduktioner etc. Til brug i undervisningen anvendes i-bogen Engram på minlaering.dk samt grammatikbogen "Getting Started". Desuden anvendes følgende ordbøger: Gyldendals røde ordbøger samt følgende engelsk-engelsk ordbøger: Oxford Advanced Learner’s Dictionary, Merriam-Webster, Longman.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer