Holdet 2024 2.3 fi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Jacob Svane Egehoved
Hold 2024 2.3 fi (2.3 fi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Etik og moralfilosofi - Hvad er en god handling?
Titel 2 Fire menneskesyn - Hvad er et menneske?
Titel 3 Hvad er frihed; hvad er retfærdighed?
Titel 4 Hvad er viden?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Etik og moralfilosofi - Hvad er en god handling?

I forløbet introduceres eleverne til moralfilosofiens idehistorie samt de vægtigste moralfilosofiske tænkere. Vi læser i forløbet således uddrag fra Aristoteles, Bentham, Kant, Rosalind Hursthouse, Løgstrup. Undervejs i forløbet er vi dykket ned i aktiv dødshjælp – vi har kigget på begrebsdefinition, analyseret argumenter fra forskellige debattører og diskuteret emnet på klassen med inddragelse af de gennemgåede tænkere. Som en afslutning på forløbet introduceres de til teknologietik og laver et projekt hvor de i grupper arbejder med selvvalgte etiske problemstillinger der er forårsaget af ny teknologi som munder ud i et gruppeoplæg med efterfølgende diskussion. I forbindelse med projektet introduceres eleverne også til nogle centrale begreber fra Peter Kemp og Hans Jonas.

Fra Moralens Begrundelse, Bjarne Troelsen Systime 1995 er læst
s7-15: overblik over moralfilosofiens idehistorie
s39-44 Bentham med uddrag af En indføring i princippernes for moral og lovgivning
s45-53 Kant med uddrag af Grundlæggelse af moralens metafysik
s61-68 Løgstrup med uddrag af den etiske fordring

Fra Refleksion:
49-54 Peter Kemp
70-74, 86-88 Aristoteles

Fra mennesket i verden:
33-39 Rosalind Hursthouse

Som en introduktion til forløbet og filsofi generelt så vi også filmen ´Filosof´ af Claus Bohm, 1996.

I forbindelse med aktiv dødshjælp har eleverne læst forskellige artikler udvalgt blandt disse:
Mette Frederiksen: https://www.altinget.dk/artikel/mette-frederiksen-taler-for-aktiv-doedshjaelp-i-danmark
Svend Brostrøm: https://www.dr.dk/nyheder/indland/det-bliver-en-legitimeret-aflivningsmetode-brostroem-stempler-ind-i-debatten-om
Lægeforeningen: https://laeger.dk/foreninger/laegeforeningen/politik/laegeforeningens-politik-fra-a-aa/laegeforeningen-er-imod-legalisering-af-aktiv-doedshjaelp
Etisk råd: https://etiskraad.dk/etiske-temaer/aktiv-doedshjaelp-og-doeende
Svend Ling: https://ugeskriftet.dk/nyhed/aktiv-dodshjaelp-eller-imod
Ebbe Preisler: https://www.dr.dk/nyheder/indland/ebbe-preisler-vil-give-folk-over-80-aar-ret-til-aktiv-doedshjaelp

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fire menneskesyn - Hvad er et menneske?

Forløbet tager udgangspunkt i Astrid Holms Fire menneskesyn fra Systime 2009.
Vi har læst uddrag af tænkere, videnskabsmænd og forfattere der hver repræsenterer et af de fire menneskesyn: Det dualistiske, det naturalistiske, det eksistentielle og det kommunikative menneskesyn.
Følgende har vi læst uddrag af samt en kort introduktion til:
s8-13 Platon samt uddrag af "Faidon"
s25-32 Charles Darwin og uddrag af "Menneskets afstamning" 1871
s35-51 Nietzsche samt uddrag af "Således talte Zarathustra", "Moralens oprindelse", "Antikrist" 1885
s68-81 Kierkegaard samt uddrag af "Enten-eller" 1843 og "Frygt og bæven" 1843
s81-90 Sartre samt uddraget af "Baudelaire" fra 1947 og "Væren og Intet" fra 1943
s100-104 og 107 Løgstrup samt uddrag af "Den etiske fordring" 1956


Derudover har vi set Bergmans Det syvende segl fra 1957
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvad er frihed; hvad er retfærdighed?

I forløbet politisk filosofi beskæftiger vi os med to hovedspørgsmål - hvad er frihed og hvad er retfærdighed?  Forløbet arbejder kronologisk fra Platon og slutter med MacIntyre. Til eksamen er det forventningen at eleverne kan diskutere og forholde sig til de to hovedspørgsmål ved hjælp af det relevante tænkere. I forhold til retfærdighed er læst Platon, Rawls, Nozick og MacIntyre og i forhold til frihed Aristoteles, Locke, Marx og Arendt.

Der læses følgende tekster:

Fra Politisk filosofi, Knud Michelsen 1999
uddrag af Platons Staten
uddrag af Aristoteles Statslære
uddrag af John Locke Anden afhandling om styreformen
uddrag af Karl Marx Kapitalen
Uddrag af John Rawls En teori om retfærdighed

Derudover læses fra Bent Rensch Ret og magt Systime
uddrag af Nozick Anarki, stat og utopia.
uddrag af MacIntyre After Virtue

endelig læses forordet til Menneskets vilkår, Gyldendal 2005 af Rune Lykkeberg som en introduktion til Hannah Arendt
og uddrag deraf: 50-54

Derudover har vi læst baggrundsmateriale om følgende:
polis: http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Gr%C3%A6kenland/Det_klassiske_Gr%C3%A6kenland/polis
anmeldelse af introduktion til Aristoteles: https://www.information.dk/moti/anmeldelse/2013/04/velkommen-aristoteles
kommunitarisme: http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Samfund/Statsl%C3%A6re_og_politisk_videnskabsteori/kommunitarisme

og set følgende introducerende videoer:
Platon: https://www.youtube.com/watch?v=VDiyQub6vpw
Aristoteles: https://www.youtube.com/watch?v=csIW4W_DYX4
John Locke: https://www.youtube.com/watch v=bZiWZJgJT7I&list=PLwxNMb28XmpeuwUhM0OT338_T5XTtJJok&index=5
Karl Marx: https://www.youtube.com/watch?v=fSQgCy_iIcc&list=PLwxNMb28XmpeuwUhM0OT338_T5XTtJJok&index=14
John Rawls: https://www.youtube.com/watch?v=5-JQ17X6VNg
Samt de sidste par minutter af interview med Hannah Arendt: http://www.openculture.com/2013/07/hannah-arendt-1964-tv-interview.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvad er viden?

I forløbet introduceres der til basal logik og argumentationsteori, der arbejdes med erkendelsesteori - primært distinktionerne rationalisme og empirisme samt vidensbegrebet.

I Refleksion af Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen, Gyldendal 2017.
s 12-34 om logik og argumentationsteori
s220-234 om viden, rationalisme og empirisme

Derudover har vi arbejdet med:
Carnap om verifikationsprincippet fra Viden, videnskab, virkelighed af Madsen og Werner, Gyldendal 1990
Popper med uddrag fra Gisninger ligeledes i Mennesket i verden s 48-56

Vi har dertil set følgende introducerende videoer:
Viden: https://www.youtube.com/watch?v=r_Y3utIeTPg
Popper: https://www.youtube.com/watch?v=-X8Xfl0JdTQ

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer