Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Søren Ørum Schmidt
|
Hold
|
2024 2.3 Id B (2.3 Id B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Flagfootball
Forløbet omhandler teoretisk den kulturelle forskel mellem europæisk og amerikansk organisering af professionel sport.
I praksis arbejder vi med en taktisk forståelse af de forskellige postioners specialisering. Afleverings- og gribeteknik. Løbemønstre, herunder quaterbackens rolle og kommunikation.
Offensivt og defensivt spil, deløvelser og det endelige spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spillet afgrænset af udvalgte fokuspunkter. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, som også afprøves og trænes i kamplignende spil, primært på halv bane. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder testes i nogle isolerede øvelser samt i kampsituation. De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne bliver bedst mulig klædt på til denne.
Fokuspunkter i den praktiske del:
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Korrekt greb
- Beherskelse af clearslaget uden bold (skyggeclear) med forspændingshop, korrekt benarbejde til baglinjen, slag inkl. timing og saksebevægelse samt returnering til spilcentrum
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til det korte forhåndshjørne
- Rimelig beherskelse af forhånds- og baghåndsserv, clear, drop og opsamling v. det korte forhåndshjørne (nedrop el. lob)
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget (fx serv-clear-clear-drop-opsamling)
- Kunne bruge de lærte slag til egen fordel i kampsituation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Styrke og sundhed
I forløbet arbejder vi med sundhed i et biologisk perspektiv, herunder teori omkring kropsmålinger, fysisk aktivitet og konsekvenser ved inaktivitet. Under skriftligt arbejde udarbejdes empiri om forskellige gruppers idræts- og sundhedsvaner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickelball
Formålet med pickelball-forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktisk forståelse i single og primært double. De basale greb og benarbejdedanner forudsætning for udførelsen af forskellige slag.
Der arbejdes også med en taktisk forståelse af dink-slagenes betydning og two-bouncereglen.
Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, som også afprøves og trænes i kamplignende spil, primært på halv bane. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder testes i nogle isolerede øvelser samt i kampsituation. De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne bliver bedst mulig klædt på til denne.
Fokuspunkter i den praktiske del:
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickelball
- Korrekt greb
- Beherskelse af forhånd, baghånd, netspil, lob og smash med forspændingshop, korrekt benarbejde til baglinjen, slag inkl. timing og saksebevægelse samt returnering til spilcentrum
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til det korte forhåndshjørne
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Kunne bruge de lærte slag til egen fordel i kampsituation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kreativ dans
I dette forløb har eleverne arbejdet ud fra en teoretisk kobling til Labans bevægelsesteori med vægt på BESS-principppet.
Eleverne har således stiftet bekendtskab med begreberne Body, Effort, Space og Shape, dels ved mindre deløvelser, dels ved opbygning af ekspressive koreografier.
Særlige fokuspunkter:
Faglige:
Læse
Projektarbejde
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Pararbejde
Der udarbejdes som skriftligt produkt en drejebog med koreografi over kreativ bevægelse til musik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basket
I samarbejde med basketklubben Randers Cimbria afviles basketforløbet med fokus på en progression indenfor tekniske øvelser som ballhandling, driblinger og pivoteringer, triple threat, lay up, forsvars-angreb øvelser, overtal-undertal, frem mod det endelige spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Håndbold
I håndboldforløbet arbejdes der med tekniske færdigheder som kaste-gribeøvelser, afleveringer, driblinger og forskellige finter herunder tre skirdts finte og Radjenovic. Taktisk arbejdes der med forsvars- og især angrebsopbygninger, forskellige positioner og fokus på afslutninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710693",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710693",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710693"
}