Holdet 2024 2.3 Id B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Søren Ørum Schmidt
Hold 2024 2.3 Id B (2.3 Id B)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flagfootball
Titel 2 Badminton
Titel 3 Styrke og sundhed
Titel 4 Pickelball
Titel 5 Kreativ dans
Titel 6 Basket
Titel 7 Håndbold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flagfootball

Forløbet omhandler teoretisk den kulturelle forskel mellem europæisk og amerikansk organisering af professionel sport.

I praksis arbejder vi med en taktisk forståelse af de forskellige postioners specialisering. Afleverings- og gribeteknik. Løbemønstre, herunder quaterbackens rolle og kommunikation.

Offensivt og defensivt spil, deløvelser og det endelige spil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Badminton

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spillet afgrænset af udvalgte fokuspunkter. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, som også afprøves og trænes i kamplignende spil, primært på halv bane. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder testes i nogle isolerede øvelser samt i kampsituation. De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne bliver bedst mulig klædt på til denne.


Fokuspunkter i den praktiske del:
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Korrekt greb
- Beherskelse af clearslaget uden bold (skyggeclear) med forspændingshop, korrekt benarbejde til baglinjen, slag inkl. timing og saksebevægelse samt returnering til spilcentrum
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til det korte forhåndshjørne
- Rimelig beherskelse af forhånds- og baghåndsserv, clear, drop og opsamling v. det korte forhåndshjørne (nedrop el. lob)
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget (fx serv-clear-clear-drop-opsamling)
- Kunne bruge de lærte slag til egen fordel i kampsituation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Styrke og sundhed

I forløbet arbejder vi med sundhed i et biologisk perspektiv, herunder teori omkring kropsmålinger, fysisk aktivitet og konsekvenser ved inaktivitet. Under skriftligt arbejde udarbejdes empiri om forskellige gruppers idræts- og sundhedsvaner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Pickelball

Formålet med pickelball-forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktisk forståelse i single og primært double. De basale greb og benarbejdedanner forudsætning for udførelsen af forskellige slag.
Der arbejdes også med en taktisk forståelse af dink-slagenes betydning og two-bouncereglen.
Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, som også afprøves og trænes i kamplignende spil, primært på halv bane. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder testes i nogle isolerede øvelser samt i kampsituation. De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne bliver bedst mulig klædt på til denne.



Fokuspunkter i den praktiske del:
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickelball
- Korrekt greb
- Beherskelse af forhånd, baghånd, netspil, lob og smash med forspændingshop, korrekt benarbejde til baglinjen, slag inkl. timing og saksebevægelse samt returnering til spilcentrum
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til det korte forhåndshjørne
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Kunne bruge de lærte slag til egen fordel i kampsituation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kreativ dans

I dette forløb har eleverne arbejdet ud fra en teoretisk kobling til Labans bevægelsesteori med vægt på BESS-principppet.

Eleverne har således stiftet bekendtskab med begreberne Body, Effort, Space og Shape, dels ved mindre deløvelser, dels ved opbygning af ekspressive koreografier.

Særlige fokuspunkter:
Faglige:
Læse
Projektarbejde
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Pararbejde

Der udarbejdes som skriftligt produkt en drejebog med koreografi over kreativ bevægelse til musik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Basket

I samarbejde med basketklubben Randers Cimbria afviles basketforløbet med fokus på en progression indenfor tekniske øvelser som ballhandling, driblinger og pivoteringer, triple threat, lay up, forsvars-angreb øvelser, overtal-undertal, frem mod det endelige spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Håndbold

I håndboldforløbet arbejdes der med tekniske færdigheder som kaste-gribeøvelser, afleveringer, driblinger og forskellige finter herunder tre skirdts finte og Radjenovic. Taktisk arbejdes der med forsvars- og især angrebsopbygninger, forskellige positioner og fokus på afslutninger.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer