Titel
1
|
1. Forløb - Omsorg og omsorgssvigt
Faglige mål:
At tilegner sig viden og forståelse om samt et bredt kendskab til den tidlige udvikling.
At kunne redegøre for, reflektere over samt kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber relateret til den tidlige udvikling.
At kunne formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde. Herunder at diskutere analytisk viden.
At udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof samt kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag.
At kunne demonstrere et elementært kendskab til etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
Forløbsbeskrivelse:
Med udspring i arv/miljø diskussionen tager forløbet udgangspunkt i udviklingspsykologien og skildrer den "gode" omsorg og omsorgssvigt. Der sættes der fokus på, hvordan den tidlige udvikling er med til at forme et menneske, og hvordan de relationer, vi får til andre som voksne, er præget af de relationer, vi havde til forældre og andre mennesker i løbet af barndommen.
At vi mennesker i en eller anden grad skulle være et resultat af vores opvækst, er en grundlæggende tanke inden for udviklingspsykologien, og især inden for den del, der tager udgangspunkt i den psykoanalytiske tradition. Erik Erikson, Daniel Stern og John Bowlby er alle inspireret den psykoanalytiske tradition, men de giver alligevel forskellige bud på, hvordan den tidlige udvikling påvirker menneskets udvikling. Mens eksempelvis Eriksons teori om den psyko-sociale udvikling kan ses som et eksempel på en klassisk faseteori, har Daniel Sterns teori den moderne spædbarnsforskning i fokus. Deres teorier undersøges med det formål, at I skal lære at forholde jer kritisk til disse centrale psykologiske teorier og begreber.
I præsenteres desuden for Else Christensens bud på fire forskellige former for omsorgssvigt samt Mary Ainsworths teori om de 3 forskellige tilknytningsmønstre. I sammenhæng hermed arbejder vi med Bowlsbys tilknytningsteori. Afslutningsvis arbejdes der med begrebet resiliens, Kauai-undersøgelsen samt Kari Killéns bud på en række af de omsorgssvigtede børns reaktioner og måder at overleve på.
Teoretikere:
Erik Erikson
Daniel Stern
John Bowlby
Mary Ainsworth
Per Schultz Jørgensen (definition af omsorg)
Else Christensen
Kari Killén
Andet:
Metode, herunder kvalitativ kontra kvantitativ samt begreberne validitet, reliabilitet og etik
Fejlkilder, herunder seks forskellige (selvstudie)
Kernestof:
Psykologiens veje, 3. udgave: S. 75 – 77 + 85 – 96 + 100 – 105 + 126 – 132
Psykologiens veje e-bog: Afsnit om Kauai-undersøgelsen (2 sider)
Psykologiens veje e-bog: Kvalitativ-kvantitativ. Direkte link: https://psykveje.systime.dk/?id=c13937&loopPrevention=1 (2 sider)
Psykologiens veje e-bog: Validitet, reliabilitet og etik. Direkte link: https://psykveje.systime.dk/?id=5765#c13969 (2 sider)
Den nye psykologi håndbog: Udvalgte dele af s. 61 – 70 udleveret som PDF (4 sider)
Evolutionspsykologi ebog - Barndommens funktion. Direkte link: https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=c403 (1 side)
Kulturer og det sociale liv, Flemming B. Olsen, Frydenlund, 2007 - ”De vigtigste fejlkilder i en undersøgelse” (3 sider)
Er du mors lille dreng, TV2, 1998 (41 min svarende til 7 sider)
Supplerende stof:
Kort klip fra Er du mors lille dreng – 10 år senere, TV2, 2008
Er du mors lille dreng – 20 år senere, TV2, 2017
Artikel - ”Fremtidens døgninstitution”
I alt 49 siders litteratur
I forløbet inddrages yderligere følgende begreber fra andre forløb:
2. Forløb - Individet i gruppen:
Social arv, Ansvarsforflygtigelse, Deindividuelisering, Konformitet, Gruppepres, Konsensus, Indgruppe, Udgruppe, Normer, Primær gruppe, Sekundær gruppe, Referencegruppe, Rollekonflikt, Rolleforventninger, Rolleoplevelse, Rolleaccept/-distance, Rolleudførsel, Mobning, Evolutionært behov for at høre til, Evolutionært behov for anerkendelse, Goldbergs teori, Rosenthal-effekten, Flokmentalitet, Stereotyper og fordomme, Tilskrevne roller, Opnåede roller, Kognitiv dissonans, Gruppepolariserings
3. Forløb - Hvad kan du huske:
Hukommelse, Social indlæringsteori, Skema, Akkomodation & Assimilation (Piaget), Objektpermanens, Imitation (Bandura), Mesterlære, Forsøg-fejl-læring (Skinner), Klassisk & operarent betingning, Zonen for nærmeste udvikling (Vygotsky), Forsvarsmekanismer, OAS, OSN, Motivation, Udviklingskriser, Emotionelle krav
4. Forløb - Identitet i det senmoderne samfund:
Selvtillid, Selvfølelse, Identitet/identitetsforvirring (Erikson), Social sammenligning, Digital distraktion, Det multiple selv (Gergen), Kulturel frisættelse (Ziehe), Trangen til at se, Trangen til at vise, Andenhåndslæring
|