Holdet 2024 2.3 ps/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Mette Kate Jørgensen
Hold 2024 2.3 ps/3 (2.3 ps/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gruppeprocesser
Titel 2 Barnets udvikling
Titel 3 Svigt og resiliens
Titel 4 Stress og identitet
Titel 5 Ondskab
Titel 6 Repetition og metode

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gruppeprocesser

Forløbet har overvejende et socialpsykologisk fokus; - altså et fokus på studiet af mennesket i en social og kulturel sammenhæng. Forløbet opdeles i en første del, som vil have fokus på de gruppepsykologiske begreber og processer og en anden del, hvor fokus i overvejende grad er på nogle af de negative sider af de gruppepsykologiske processer.

Forløbet har fokus på de processer, som opstår når mennesker mødes. Vi vil få viden om gruppepsykologiske processer; hvordan og hvorfor grupper dannes, hvordan de fungerer og opretholdes samt hvilken social adfærd som kræves af den enkelte for at vedligeholde medlemskabet af gruppen. Gruppens sociale indflydelse på den enkelte (Sherif, Tejfel) samt de roller og positioner som gruppen indeholder, bidrager til forståelse af også nogle af de mere negative sider af gruppedannelser og -processer. I den sammenhæng inddrages bl.a. barndommens (Goldberg) og empatiens betydning (Baron-Cohen) for kommunikation i sociale sammenhænge, vores holdninger (Festiner) samt den enkeltes stereotypier og fordomme inddrages også. Den moralske frakobling (Bandura) og forskellige typer af ondskab (Svendsen) inddrages til at nuancere individets rolle i gruppesammenhænge.  


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 2 Barnets udvikling

Forløbet har fokus på barnets udvikling og inddrager i den sammenhæng udviklingspsykologens Sterns tanker om det spæde barns udvikling. Fokus vil her overvejende være på de tre første faser. For at nuancere området inddrages desuden Bowlby og Ainsworth' tanker om udvikling af tilknytning.

Der arbejdes med forløbet i sammenhæng med det efterfølgende forløb, som har fokus på "Sårbarhed og resiliens".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 3 Svigt og resiliens

Forløbet følger op på forløbet med fokus på barnets udvikling og har bl.a. fokus på den individuelle tilknytning og sårbarhed. I forløbet inddrages også resiliensfaktorer hos individet, de nære omgivelser samt i samfundet.



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 4 Stress og identitet

Forløbet har fokus på at undersøge hvad der kendetegner arbejdslivet i det senmoderne samfund; som modsætning til arbejdslivet i det traditionelle samfund. Vi har bl.a. fokus på at undersøge nogle af de psykologiske konsekvenser af det grænseløse arbejde og de individualiserede arbejdsformer. Stress; samspillet mellem indre og ydre faktorer inddrages for at nuancere de påvirkninger som individet og familien står overfor i det senmoderne samfund. Afslutningsvis har forløbet fokus på identitet i ungdomstiden, - dette i relief til stress og mistrivsel blandt unge. Identitetsskabelse i gruppen og via sociale medier inddrages.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 5 Ondskab

Temaet har fokus på ondskab og indgår i sammenhæng med temaet som har fokus på gruppeprocesser. De socialpsykologiske processer uddybes med eksperimenter ligesom der vil være fokus på forskellige typer af ondskab. Barndommens betydning for at individet senere i livet begår ondskabsfulde handlinger inddrages i sammenhæng med et kort blik på psykopaten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 6 Repetition og metode

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer