Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Brian Carn
|
Hold
|
2024 2.3 ps/4 (2.3 ps/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sådan arbejder man i psykologi
For at få et indblik i hvordan psykologien arbejder. Også en forståelse af hvilke termer, forsøg, observationer, og spørgeskema man kan anvende, og hvilke type data disse generer.
Kernestof.
Kapitel 1+2 i psykC af Magnus Riisager
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udvikling og Livsforløb.
Vi kigger på teorier der omhandler hvordan vi bliver individer.
Kerne Stof.
Psyk C: Magnus Riisager
Den dynamiske systemsteori s43-47
Biologi, Evolution, og genetik. s48-56
Tilknytning s56-59
Daniel Stern s60-68
Livet i daginstitutioner s68-73
Gruppetilhørsforhold og venskaber s73-83
Samfundsmæssig tendenser og værdimæssig påvirkning s83-92
Sårbarhed og resiliens s93-99
Supplerende stof:
Er du mors lille dreng
Er du mors lille dreng 10 år senere
På egne ben
Psykologiensveje Erik Erikson s71-73
Psykologiensveje John Bowlby og Mary Ainswoth s97-104
Psykologiensveje I-bog supplerende tekster til udviklingspsykologi:
Medfødte færdigheder
Case Lene og Tanja
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Læring i den moderne verden
At bedre kunne forstå hvilke faktorer der er nødvendige og forstyrrende i at lære.
Kernestof
Psykc: Magnus Riisager
Opmærksomhed s102-108
Hukommelse s108-121
Motivation og læring s124-140
Kulturelle forskelle i kognition s140-144
Supplerende stof.
Psykologiens veje 4 udg
Piaget og Vygotsky s203-216
Viden, læring, og undervisning s219-234
Diverse cases
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unges udfordringer i dag.
At give eleverne I bedre forståelse for de udfordringer de står overfor. Samt at udvikle en refleksion over deres handlinger.
Kernestof
Psykc af Magnus Riisager
Identitet: Giddens s146-150
Identitet: Gergen s150-157
Flertalsmisforståelser s157-158
Kønsidentitet og kønsroller s 158-160
Ungdommen og risikovillighed s161-164
Stress og coping s164-174
Afhængighed s176-184
Ensomhed 184-191
Supplerende stof
Psykologiens veje e-bog
Kriser og katastrofer Kap 28
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fordomme, diskrimination, og ekstremisme.
At give eleverne en indsigt I mennesker der har et andet verdenssyn.
Kernestof
Psykc Magnus Riisager
Stereotyper, fordomme og diskrimination s 193- 204
Når gruppen og situationen tager magten s204-210
Ekstremisme og Radikalisering s210-219
Aggression og vold s221-227.
Supplerende Stof.
Diverse cases
Psykologiens Veje 4 udg
Ondskab Kapitel 24
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Videnskabsteroi
At give eleverne en bedre forståelse for den måde psykologi arbejder på, og at kunne forholde sig kritisk til de metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710697",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710697",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710697"
}