Holdet 2024 2.3 ps/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Brian Carn
Hold 2024 2.3 ps/4 (2.3 ps/4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sådan arbejder man i psykologi
Titel 2 Udvikling og Livsforløb.
Titel 3 Læring i den moderne verden
Titel 4 Unges udfordringer i dag.
Titel 5 Fordomme, diskrimination, og ekstremisme.
Titel 6 Videnskabsteroi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sådan arbejder man i psykologi

For at få et indblik i hvordan psykologien arbejder. Også en forståelse af hvilke termer, forsøg, observationer, og spørgeskema man kan anvende, og hvilke type data disse generer.


Kernestof.

Kapitel 1+2 i psykC af Magnus Riisager
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Udvikling og Livsforløb.

Vi kigger på teorier der omhandler hvordan vi bliver individer.

Kerne Stof.

Psyk C: Magnus Riisager
Den dynamiske systemsteori s43-47
Biologi, Evolution, og genetik. s48-56
Tilknytning s56-59
Daniel Stern s60-68
Livet i daginstitutioner s68-73
Gruppetilhørsforhold og venskaber s73-83
Samfundsmæssig tendenser og værdimæssig påvirkning s83-92
Sårbarhed og resiliens s93-99

Supplerende stof:

Er du mors lille dreng
Er du mors lille dreng 10 år senere
På egne ben

Psykologiensveje Erik Erikson s71-73
Psykologiensveje John Bowlby og Mary Ainswoth s97-104

Psykologiensveje I-bog supplerende tekster til udviklingspsykologi:
Medfødte færdigheder
Case Lene og Tanja
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Læring i den moderne verden

At bedre kunne forstå hvilke faktorer der er nødvendige og forstyrrende i at lære.

Kernestof
Psykc: Magnus Riisager
Opmærksomhed s102-108
Hukommelse s108-121
Motivation og læring s124-140
Kulturelle forskelle i kognition s140-144

Supplerende stof.
Psykologiens veje 4 udg
Piaget og Vygotsky s203-216
Viden, læring, og undervisning s219-234

Diverse cases
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Unges udfordringer i dag.

At give eleverne I bedre forståelse for de udfordringer de står overfor. Samt at udvikle en refleksion over deres handlinger.

Kernestof
Psykc af Magnus Riisager
Identitet: Giddens s146-150
Identitet: Gergen s150-157
Flertalsmisforståelser s157-158
Kønsidentitet og kønsroller s 158-160
Ungdommen og risikovillighed s161-164
Stress og coping s164-174
Afhængighed s176-184
Ensomhed 184-191

Supplerende stof
Psykologiens veje e-bog
Kriser og katastrofer Kap 28
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fordomme, diskrimination, og ekstremisme.

At give eleverne en indsigt I mennesker der har et andet verdenssyn.

Kernestof
Psykc Magnus Riisager
Stereotyper, fordomme og diskrimination s 193- 204
Når gruppen og situationen tager magten s204-210
Ekstremisme og Radikalisering s210-219
Aggression og vold s221-227.

Supplerende Stof.
Diverse cases
Psykologiens Veje 4 udg
Ondskab Kapitel 24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Videnskabsteroi

At give eleverne en bedre forståelse for den måde psykologi arbejder på, og at kunne forholde sig kritisk til de metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer