Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Helle Bertelsen
|
Hold
|
2024 2.3 Re (2.3 Re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1Intro - repetition af begreber
Vi bruger dette korte introforløb til at få repeteret forskellige modeller, fænomenologiske og sociologiske begreber
Faglige mål:
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
Kernestof:
• religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Læst stof (Kompendium til introforløbet)
• Ninian Smarts 7 dimensioner fra Religion Lever s. 14
• Hansen m.fl. Religionr Lever s. 15-18 Helligt, profant, myte
• Religioner Lever s. 18-23 Ritualer/overgangsritualer/kultdrama
• Religioner Lever s. 23-31 Offer/Rent /urent
• Grundbog til Religion C s. 262-267 Indefra /udefra,Elite/mainstream,Konversion
• Grundbog til Religion C s. 247 -250 Deprivationsteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Jehovas Vidner - er dommedag nær?
Vi arbejder med Jehovas Vidner (JV), som en kristen minoritetsreligion og ser på, hvordan JV reagerer i kontakten med majoritetssamfundet.
Vi arbejder med JVs historie, ritualer og Gudsopfattelse, Harmagedon (den eskatologiske myte) og etik. Vi kommer omkring JVs rituelle dimension gennem dåbens betydning; den sociale kontrol; ritualer i hjemmet og i rigssalen; udstødelse/udelukkelse og genoptagelsesprocessen.
Vi afslutter med filmen To Verdner og diskuterer efterfølgende filmens beskrivelse af JV miljøet og problematikkerne, som bliver rejst i filmen.
Forløbet inkluderer et besøg i JV Rigssal Randers, hvor vi deltager i et offentlige møde og taler med JV’er bagefter. Fokus er på indholdet + kulten + helligstedet
Vi relaterer Jehovas Vidner til kristendommens dogmer generelt og ser på forskelle i forhold til opfattelsen af Treenigheden, Dåb og nadver, højtider, skriftsynet og den eskatologiske myte.
Faglige mål:
• redegøre for centrale sider ved kristendom herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag ̶
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
• kristendom set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer.
• religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Læst stof (se Jehovas Vidne kompendium):
1)Øjenåbner
DR dokumentar Indefra med Anders Agger – Jehovas Vidner
2)Overblik over JV
10 vigtigste ting om JV https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/vigtigste-ting-vide-om-jehovas-vidner
3) JV som religiøs minoritet – omgivelsernes reaktion/JVs reaktion
Begrebsnøgle til religion s. 118-121 + 140-141 (Minoritet/majoritet; Kult/sekt/denomination/kirke; Socialiseringsteori)
Hvithamar: Kristendom – tro og praksis s. 213-217
4) Udstødelse og det rene liv i JV
Hvithamar: Kristendom – tro og praksis s. 218-221
Udelukkelse – en kærlig ordning — Watchtower ONLINE LIBRARY Udelukkelse – en kærlig ordning
Begrebsnøgle til religion s. 58-61 Konversion
5) JVs historie
Hvithamar: Kristendom – tro og praksis s. 223-228
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/ikke-plads-til-yoga-og-meditation-hos-jehovas-vidner
6) JV og helligsteder
Hvithamar r: Kristendom – tro og praksis s. 228-231 +232-235
”Adlyd Jehova” Jehovas Vidner - DVD for børn: Adlyd Jehova
7) ’At leve i sandheden’
Hvithamar: Kristendom – tro og praksis s. 237-242
Jehovas Vidners DVD for børn: Adlyd dine forældre
8) Gud og Dommedag/Hamagedon
Hvithamar: Kristendom – tro og praksis s. 242-246
Begrebsnøgle til religion s. 70-73 Millinarisme
https://www.jw.org/da/bibliotek/b%C3%B8ger/hvad-bibelen-l%C3%A6rer/vi-lever-i-de-sidste-dage/
9) ’De salvede’ og JVs organisation
Hvithamar: Kristendom – tro og praksis s. 248-250
Jehovas Vidner flytter deres hovedkontor væk fra New York
Besøg hos Jehovas Vidners Rigsdal, Randers. Offentlig møde
10) Opsamling på besøget + Ex-medlemmer + Kristne dogmer
Hvithamar: Kristendom – tro og praksis s. 249-252
Online videobibliotek | JW.ORG video dansk Hold Rigssalen ren
Emma er udstødt af sin familie og venner (youtube.com)
https://fyens.dk/artikel/udst%C3%B8dte-vender-tilbage-til-jehovas-vidner
Hvorfor afvises Jehovas Vidner af de fleste kristne? - Religion.dk
11) Filmen To verdner
12) Filmen To verdner
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/efter-ekstra-bladets-afsloeringer-tilsynssag-paa-jehovas-vidner/10381824
13+14) opsamling på kristendom
”Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven” Jyllands-Posten, 25.12.2014
Thomas Vestergaard
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/det-vigtigste-vide-om-kristendommen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Samfund uden Gud - værklæsning
Vi læser et uddrag af Phil Zukermans sociologiske bog Samfund uden Gud og danskernes kulturreligion.
Værklæsningen vil have fokus på Zukermans metode; hvordan er undersøgelsen foretaget og hvad har han været opmærksom på; hvad fandt Zukerman frem til i sine undersøgelser af danskernes og svenskernes religiøsitet. Hvilke forklaringer han giver på den lave grad af religiøsitet i det danske og svenske samfund? Vi arbejder med PZs årsagsforklaringer på danskerens lave religiøsitet (den dovne eneret; det sikre samfund; arbejdende kvinder + manglende behov for kulturelt selvforsvar; højt uddannelses niveau og Socialdemokratiets indflydelse) og hans definition af kulturreligion.
Hvad fortæller en komparativ analyse mellem danskernes og amerikanernes religiøsitet os om religion i det senmoderne samfund?
Vi har udarbejdet et spørgeskema til brug ved en undersøgelse af religiøsiteten hos gymnasieelever med fokus på deres opfattelse af egen religiøsitet. Afslutningsvis inddrager vi A. Giddens og Luhmann som kan give andre forklaringer på religiøsiteten i det senmoderne samfund.
Faglige mål
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
• redegøre for centrale sider ved kristendom, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• analysere en længere, kompleks religiøs eller religionsvidenskabelig tekst
Kernestof
• kristendom set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, samt andre tekster fra kristendommens historie og nutidige tekster
• religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
• hovedværkslæsning: en længere tekst af religiøs eller religionsvidenskabelig karakter.
• Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog
Læst stof (Samfund uden Gud-kompendium)
1)Intro til Phil Zukerman og hans forskningsprojekt Samfund uden Gud
https://www.youtube.com/watch?v=n9vc7v7em_4 Phil Zuckerman Deadline
2) Mål og undersøgelsesfelt
P. Zukerman Samfund uden Gud s. 13-18
3) Mål og undersøgelsesfelt
P. Zukerman Samfund uden Gud s. 18-29
4) Danskernes forhold til kristendommen + PZ’s Interviews
P. Zukerman Samfund uden Gud s. 20-29+ 38 (konstruktion af spørgeskema) + 51-63 (Interview med Jens og Anne)
https://www.fkuv.dk/folkekirken-i-tal
5) PZs årsagsforklaringer på danskernes lave religiøsitet
P. Zukerman Samfund uden Gud s. 128-138
6) Definition af ’kulturreligion’
P. Zukerman Samfund uden Gud s. 174-181
7) Kulturreligion – vores egen undersøgelse
P. Zukerman Samfund uden Gud s. 181-185
8) Giddens og Luhmann og det sen/postmoderne samfund
”Det senmoderne samfund: At leve i en genfortryllet verden” Mikkelsen m.fl.; Religion i det senmoderne samfund s. 24-27, 28-31 (SuG-kompendium s. 24-27)
9) Arbejde med spørgeskemaer – perspektivering til USA
Megakirker i Texas (Dokumentar på CFU)
Ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Hinduisme - minoritetsreligion i DK
Vi tager udgangspunkt i det nordlige Indien hvor de første antaster til hinduismen blev grundlagt i Induskulturen og den vediske periode. Her har man det klassedelte samfund, varnaerne/kastesystemet og det store fokus på præsternes/brahminerns offerkult.
Vi arbejder herefter med det livsfilosofiske- og trosgrundlaget i hinduisme ud fra begreberne karma,samsara, brahman, atman, moksha. I lektionerne om helteeposet Bhagavadgita undersøger vi hinduismens svar på vejene til frelse(moksha) og betydningen af varna (kaste)og ashrama(livsalder)
Herefter arbejder vi med hinduismens gudepantheon og diskussionen om panteismen, polyteisme og monoteisme, samt de forskellige guders avatarer og familier samt måder at tilbede guderne på i den hinduistiske kult (puja, mandir)
Vi ser nærmere på, hvordan en hindu lever sit liv i overenstemmelse med varna, ashrama (livsstadierne) og dharma samt de forskellige overgangsriter.
Vi har afslutningsvis (og undervejs) fokus på den moderne hinduisme i bl.a. Danmark. Som immigrathinduisme hos tamilerne og som konvertiethinduisme som hos Hare Krishna.
I løbet af forløbet har vi været på ekskursion til Sri Sithi Vinayagar -templet i Herning med fokus på templets indretning og pujaen.
Faglige mål:
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
• redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter. Vi undersøger hvordan tamiler har tilpasset sig som minoritetsreligion i Danmark.
Fokuspunkter:
• buddhisme eller hinduisme, herunder tekster fra religionernes tidlige udviklingshistorie og nutiden
• religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Læst stof:
1)Hinduismens baggrund og historieGrundbog til Religion C s. 119-121 ’Øjenåbner til hinduisme’
Poulsen: Hinduisme s. 22-27
Anders Agger Indefra. Tamiler (dokumentar)
2) Frelse; mennesket i verden: Karma, atman, samsara, brahman, moksha (halvt modul)
Poulsen: Hinduisme s. 29-32
2.1) Filosofien om karma og genfødsel
Poulsen: Hinduisme s. 29-34 + 121-122 +123-124 (T. 1 Krop og forgængelighed + T.4 Karma, Samsara, Moksha)
3) Bhagavadgita. Kastepligten. De tre frelsesveje
Poulsen: Hinduisme s.35-39 + 126-131 (t.6 Bhagavadgita A-F)
4)Bhagavadgita og hovedguder og hovedkulte
Poulsen: Hinduisme s. 40-49
5)Puja og mandir (tempel)
https://www.religion.dk/2014-07-03/hindu-vi-er-opdraget-til-tage-stilling-og-ansvar
Why Puja is Necessary to Maintain Hinduism | Defending Hindu Traditions
Swaminarayan Akshardham New Delhi
6) Puja/pooja - tilbedelsen af guderne
Poulsen, Allan: Hinduismen, Systime: side 56-60 + 144-145 (T. 14 Eck: Darshan)
Udflugt til Sri Sithi Vinayagar -templet i Herning
7) Opsamling på tempelbesøg
Poulsen, Allan: Hinduismen: side 147-148 (T. 16 Puja for gudinden)
8) Jati/Varna/kaste-systemet
Poulsen, Allan: Hinduismen, Systime: side 100-108
https://www.matrimonialsindia.com/ Bryllup og kaste i dag
A young Indian couple married for love. Then the bride’s father hired assassins. - The Washington Post
9) Jati/Varna/kaste-systemet
Poulsen, Allan: Hinduismen s. 100-108
Poulsen, Allan: Hinduismen s. 174 (T. 29 Rigveda: Purusha hymnen/myten)
Dokumentar: Gældsslaverne (29min) CFU
10) Varna, dharma, ashrama, etik
Poulsen, Allan: Hinduismen, Systime: side 91-99 + 169 (Tekst 27 Michaels: ritualet for den hellig tråd)
11) Yoga og meditation
Poulsen, Allan: Hinduismen, Systime: side 68-71
12) Moderne hinduisme i vesten
https://www.religion.dk/hinduisme/moderne-hinduisme
”Himlen over Danmark - en sang for Krishna” Dokumentar om Hara Krishna i Danmark (https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-hinduisme)
13 Tamiler i Danmark
Fibiger: Templets betydning for de srilankansk-tamilske hinduer i Danmark Chaos (PDF)
ca. 80 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Poulsen, Allan: Hinduismen, Systime; sider: 22-27, 29-49, 56-60, 68-71, 91-108, 147-148, 169, 174
-
Ordforklaringer hinduisme Rel B 2024 2025.docx
-
Grundbog til Religion c øjenåbner hinduimse.pdf
-
Hinduisme 1 rel b 2024 2025elev hinduismens histoire indefra m AA .docx
-
Hinduisme 2 rel b 2024 2025 karma, samsara moksha .docx
-
Hinduisme 3 Bhagavadgita 2024 2025.pptx
-
Hinduisme 4 rel b 2024 2025 bhagavadgita + guder.docx
-
Bhagavadgita s. 126-131 med fortolkninger.pdf
-
"Hinduismen værner om naturen"
-
Hindiusme 5 rel b 2024 2025 puja mandir elev.docx
-
Hinduisme 6 tempel og tilbedelse rel B 2024 2025.docx
-
Tekstanalyse hinduisme.docx
-
Hinduisme 8 varna jati.pptx
-
https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/a-young-indian-couple-married-for-love-then-the-brides-father-hired-assassins/2019/08/19/3d1ce9a0-a1d0-11e9-a767-d7ab84aef3e9_story.html
-
Hinduisme 9 Varna - Purusha.docx
-
Dokumentar: Gældsslaverne (29min)
-
Hinduisme 10 2024 2025 Ashrama varna dharma.pptx
-
Hinduisme 10 11 2024 2025 Ashrama varna dharma.pptx
-
Moderne hinduisme
-
Programmer om hinduisme En sang for Krishna
-
Hinduisme 12 rel b 2024 2025 Hindiusme i vesten.docx
-
Hinduisme 13 2024 2025 rel B Tamiler i Danmark Kumb Mela elev.docx
-
Fibiger-Templets betydning (5).pdf
-
Aflevering Hinduisme 2024 2025 redigeret.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Scientology i med- og modvind
Scientology, karisma og social kontrol
Vi arbejder med udgangspunkt i Max Webers teori om karismatisk ledelse i forhold til L. Ron Hubbard og rutiniseringen af karisma under David Miscavidge. Vi arbejder med historien og troen til Scientology herunder troen på skabelsesmyter, det mytiske menneske (thetanen, engrammer m.v) og troen på frelse via Broen til fuldkommen frihed (clear, OT-niveauer m.v.). Vi undersøger ligeledes baggrunden for kritikken af Scientology herunder organisationens opbygning, sociale kontrol og økonomiske forhold.
I forløbet indgår et besøg og omvisning i Scientologi Danmarks besøgscenter
Faglige mål
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
• redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion og et veldefineret religionsfagligt emne
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag ̶
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
• væsentlige sider af yderligere mindst én valgfri religion ̶
• et veldefineret religionsfagligt emne ̶
• religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Læst stof (se Scientology-kompendium)
1)Max Webers karismabegreb overført på religiøse ledere
Lykke-Kjeldsen, Carsten o.a.: Begrebsnøglen til religion, 2. udg., Systime: side 43-45
2) Oplæg om karismatisk ledelse (kort lektion)
3) Scientologys historie – L. Ron Hubbard
https://www.lronhubbard.dk/
10 ting at vide om Scientology https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/10-ting-om-scientology
4) Troen i Scientology
Andersen, Bertelsen m.fl. : Senmoderne religiøsitet s. 52-58 (Kompendium s. 11-13 )
5) Tro og frelse i Scientology: Om skabelsesmyten, OT, Broen til Fuldkommen frihed
https://open.spotify.com/show/4esBr6FGggvFk3EAq3x3an start ved 2.20 Robert og Thetanerne 1
Senmoderne religiøsitet i Danmark s. 58-62 + 70-71 Scientologys trosbekendelse (Kompendium s. 29-30)
https://www.scientology.dk/what-is-scientology/basic-principles-of-scientology/the-parts-of-man.html
6) Engrammer
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-2023/scientology-11162305137 00- 27:00
En præclears rapport Engram 4 (Kompendium s. 30-32)
7) Rutinisering af karisma
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-2023/scientology-11162305137 27:00-45:00 -færdig
Praksis fra Senmoderne religiøsitet s. 67-68
Christina Hilstrøm; Bag dørene har Scientology i Danmark opbygget en kæmpe formue; Berlingske 20. August 2024 (Supplerende)
8) Søndagssamlingen + Kritik af organisationen
https://thirdear.studio/da/pods/robert afsnit 2
Dokumentar ”Bag om Scientology” fra CFU 24 min
Senmoderne religiøsitet i Danmark s. 71-73 (Kilde 11 Søndagssamling)
9) kritikken af Scientology + Opsamling
https://thirdear.studio/da/pods/robert afsnit 3
https://www.dr.dk/drtv/se/mit-hemmelige-liv-i-scientology_-mit-hemmelige-liv-i-scientology_284807
I forløbet indgår en ekskursion til Scientologys besøgscenter, København
Ca. 45 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Islam- sufisme og fundamentalisme
Islamforløbet indledes med en kort repetition af hovedelementerne i islam (trospunkter, søjlerne og leveregler).
Herefter deler vi forløbet op i to store hoveddelen med henblik på at undersøge yderlighederne i islam.
Sufisme-delen tager udgangspunkt i teorien om mystik, som den bl.a. kommer til udtryk hos forskeren Evelyn Underhill. Vi undersøger mystikken i sufismen og fokuserer på mystikeren Rumi. Vi tager også en afstikker til den sufisme i Danmark via Tariqa Burhaniya-ordenen og deres hadraritual og måde at tæmme nafs. Vi afslutter med at se på hvorfor sufisme ofte er udskældt eller direkte forfulgt.
Fundamentalisme-delen tager udgangspunkt i Marty og Applebys fundamentalismeteori, hvor fundamentalismen ses som en kamp ofte mod vestlig indflydelse. Vi undersøger Hitz ut Tahrir og ISIS som eksempeler på fundamentalistiske gruppering ved hjælp af fundamentalisme teorien.
Forløbet afsluttes med opsamling på islam og kristendom generelt med fokus på religiøs og sekulær etik.
Faglige mål
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode ̶
• redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier ̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
•
Kernestof
• islam set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt andre historiske og nutidige tekster
• et veldefineret religionsfagligt emne
Læst stof (Sufismekompendium + Fundamentalismekompendium)
1)Opsamling på tværs af religionerne og repetition af islam (trospunkter, søjler, leveregler)
Deniz Kirtir: Tyrkiet s. 107-117
Sufisme-tema
2) Begrebet mystik og Hjärpes idealtyper
Deniz Kirtir: Tyrkiet s. 118-121 (sufisme kompendium)
3) Hvad er sufisme?
Mette Hougaard Sørensen Hvad er sufisme? (Religion.dk) (Sufismekompendium s. 13-16)
4 + 5) Sufisme i praksis
Sufisme legitimeret i islam (sufismekompendium s. 17-19)
Den unge dervishdanser fra Denis Kitir Tyrkiet s. 140-141 (sufismekompendium s. 20)
’Tariqa Burhaniya-ordenens Hadra’ fra Motzfeldt, Religion. Teori-fænomenologi-metode (sufismekompendium s. 21-22)
At tæmme Nafs Denis Kitir Tyrkiet (Sufismekompendium s. 23)
6) Rumi som mystiker
Forskellige tekster om og af Rumi (Sufisme kompendium s. 24-28)
Kate Østergård Danske verdensreligioner s. 191-193 (Sufismekompendium s. 29-31)
Evelyn Underhills teori om mystik (s. 89-92 i Dorte Thelander Motzfeldt Religion – Teori – fænomenologi- metode)
7) Københavnertur – besøg i Københavns Stormoske – rundvisning og interview
Fundamentalisme-tema
8 +9) Fundamentalismeteori
Følner og Lund: Fundamentalisme i kristendom og islam s. 11-13, 21-29
Hizb ut-Tahrir - Danmark | Ofte stillede spørgsmål - FAQ జ్ఞా
10) Moskeer bag sløret
https://www.youtube.com/watch?v=PDoN-EnyenU Moskeer bag sløret 1
11) Moskeer bag sløret
Moskeer bag sløret 3 (CFU)
Islam i Medierne (i bog) Islams ansigter – kategorier indenfor islam (salafisme og islamisme) (pdf udlevet på klassen)
12) ISIS og Al Queda
Islam i Medierne (i bog) ISIS – militant fundamentalisme
Islami Medierne (ibog) skema over idealtyper + Jan Hjärpes model over muslimske idealtyper.
13) Etik i islam og kristendom
https://organdonation.dk/borger/sporgsmal-og-svar/tro/islam/
https://organdonation.dk/borger/sporgsmal-og-svar/tro/kristendom/
https://www.religion.dk/undervisning/etik-i-islam
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/etik-i-kristendommen
14 +15) Nytte- og pligtetik – Bentham og Kant
Religion og kultur s. 251-254 (udleveret på timen)
Argumenter i den moderne etiske debat (udleveret på timen).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Religionsprojekt
Prejektperioden dækker over både projektskrivning og repetiton
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710699",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710699",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710699"
}