Holdet 2024 bk/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Lisbeth Gry Hjørlund Laustrup, Maria Theresia Jørgensen
Hold 2024 bk/2 (1g bk/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politisk propaganda og personligt portræt
Titel 2 Grundforløb - Billedets elementer
Titel 3 Drøm eller virkelighed
Titel 4 Skulptur og samtidskunst
Titel 5 Arkitektur - i bygninger og haver
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politisk propaganda og personligt portræt

I dette forløb beskæftiger vi os med forskellige former for portrættering. Indledningsvis er fokus på det magtfulde udtryk i iscenesættelsen.

Vi anvender her både formal- og betydningsanalyse.

Efterfølgende skal eleverne selv i grupper arbejde med at iscenesætte en person i gruppen som magtfuld. De skal her indtænke både formal- og betydningsanalyse. Hvordan og med hvilke virkemidler vil de iscenesætte en person som magtfuld?

Efterfølgende vender vi fokus mod det personlige portræt, og hvordan forskellige kunstnere på forskellig vis har iscenesat sig selv - hvilke virkemidler og symboler har de gjort brug af.

Afslutningsvis laver eleverne individuelt et selvportræt, hvor formen er en stencillering, og hvor der skal indgå et selvvalgt symbol, som skal sige noget om dem selv.


Litteratur:
Lærerproduceret materiale - bl.a. med udgangspunkt i følgende:
http://arslonga.dk/DRONNINGEN.htm
”Billedkunstbogen”, af Katrine Charlotte Busk,  (uddrag af kap. 3)
"Temaer i kunsten 2" af Jonas Wolter, 2018, s. 83-84.
"Figuration" af Søren Elgaard og Jørgen Eriksen, 2009, s. 33-34
"For Øjeblikket 1" af Jesper Bek m. fl, L&R Uddannelse, 2009, s. 13-14
"TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst" af Andersen og Porse, 2021, s. 157-159 (uddrag) (supplerende læsning)

I alt: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundforløb - Billedets elementer

Grundforløb: billedets elementer

I dette forløb introduceres eleverne til billedkunstfaget. Forløbet introducerer til den formelle billedanalyse og den fagterminologi, der knytter sig til denne. Fokus vil være på lys/skygge, rum, komposition og farvelære, og undervisningen opbygges med vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori. Forløbet afsluttes med en individuel praktisk øvelse, hvor eleverne i akryl arbejder med det ekspressive portræt.

Praktiske øvelser:
- Form/flade-tegning
- Perspektiv-tegning
- Fotoopgave i rum: 2-3 landskabs- og/eller bybilleder (repoussoir, orthogonaler og gradienter)
- Kompositionsøvelse - statisk og dynamisk komposition, det gyldne snit
- Farveøvelse med kulde/varme-kontrast: farvelæg tegning i korrekt farveperspektiv og farvelæg en tegning i omvendt farveperspektiv
- Farveøvelse: farv en følelse
- Ekspressionistisk portræt (øvelse med akrylmaling)

Litteratur:
Lærerproduceret kompendium om formalanalyse og billedets formelle virkemidler (lys, rum, komposition og farve).
Lærerproduceret ark om ekspressionismen (kunstnerisk retning samt om deres malemåde)
http://kendkunsten.weebly.com/renaeligssancen.html# (om maleri af Masaccio)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Drøm eller virkelighed

Vi sætter i dette forløb fokus på surrealismen. Det var surrealismens mål at nå det virkeligt virkelige, det overvirkelige. Dette skulle opnås ved at sammensætte de to tilsyneladende modsigende tilstande, drøm og virkelig, til en slags absolut virkelighed (en overvirkelighed). De ønskede, at kunstnerne skulle frigøre sig fra deres bevidsthed og fornuften og male det rene ubevidste, som man ser det i drømme. Sætte fantasien og kunsten fri.
Det skete særligt på to måder: 1) Automatismen hvor skabelsesprocessen er overladt til tilfældet og ikke er styret af bevidstheden.
2) Den konkret-irrationelle stil i surrealismen, hvor virkeligheden gengives i et blandingsunivers, der virker drømmeagtigt i sin sammensætning.

Vi ser først på automatismen (med fokus på Miro)
Derpå beskæftiger vi os med det konkret-irrationelle (Dali, Magritte og Wilhelm Freddie) og vender så blikket mod kvindelige surrealister som Frida Kahlo og Julie Nord (sidstnævnte er en nulevende kunstner, som er inspireret af surrealismen).

Vi beskæftiger os også lidt med das Unheimliche (noget 'uhjemligt' dukker op i noget ellers hjemligt og velkendt og fremstår dermed urovækkende).


Praktiske øvelser:
- tegneøvelse i automatisme: lytte til musik og lade blyanten flyde over papiret. Bagefter findes små finurlige/magiske figurer, som farvelægges
-  surrealistisk værk som en digital collage, en fysisk collage eller en tegning

Litteratur:
Lærerproduceret materiale med udgangspunkt i følgende kilder:
Jonas Wolter ”Kunst i teori og praksis”, Tidernes Forlag, 2022, (uddrag af s. 140-147 og s. 151-152
Katrine Charlotte Busk, ”Billedkunstbogen”, Forlaget Columbus 2024 (uddrag fra tidslinjen – surrealisme) https://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfag/fag-paa-tvaers/billedkunstbogen/tidslinje
Andersen og Porse, ”TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst”, Praxis, 2021, s. 65-67 (om das Unheimliche)


I alt: ca 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Skulptur og samtidskunst

I dette forløb ser vi bl.a. på skulpturen med nedslag i de tre kunsthistoriske hovedperioder: renæssance og barok, slutningen af 1900-tallet samt samtidskunsten.
Vi ser bl.a. på Lemmerz og hans forskelligartede skulpturer; vi ser på kunstneres brug af egen krop i  deres kunst som fx Orlan (som bruger sin egen krop som ready made i forbindelse med plastikoperationer) og på kropsidealer til forskellige tider. Vi beskæftiger os også lidt med grimhedens æstetik.
I forbindelse med ovenstående har vi også fokus på, hvor grænsen går mellem det realistiske og det abnorme/overdrevne (som bl.a. Quinn arbejder med)
Vi beskæftiger os endvidere med installationskunst (af Lemmerz, Evaristti, Katharina Grosse (The Garden) og Ai Weiwei). Fokus er her på nutidens kunstneres måde at udtrykke sig på - hvor vi bl.a. taler om, hvordan vi er gået fra æstetisk kunst til etisk kunst.
Ifm Ai Weiwei taler vi om de samfundsmæssige og politiske holdninger, som kommer til udtryk i hans værker - og konstaterer endnu engang, hvordan kunsten kommenterer på sin samtid.

Afslutningsvis har vi haft en omvisning på Randers Kunstmuseum med fokus på skulptur og installation

Praktisk arbejde:
- croquistegning efter levende model (Pærfekt Croquis arrangeret af Muskelsvindfonden)
- skulptur af blomsterpinde og sølvpapir som forestiller en abstraktion over menneskekroppen (skal være let, åben og dynamisk)
- croquismodellering efter levende model, hvor eleverne arbejder med det naturalistiske udtryk (tung, lukket og statisk)

Derudover har eleverne selv søgt efter hhv. renæssance- og barokskulpturer med fokus på det statiske og det dynamiske udtryk

Materiale:
Lærerproduceret materiale om Bernini og barokken med inspiration fra Jonas Wolter ”Temaer i Kunsten”, 2013, s. 14 samt Jørgen Holdt Eriksen ”Grundbog i Kunst og Arkitektur”, 2013, s. 96-98.
Lærerproduceret materiale om det grimmes æstetik med udgangspunkt i Katrine Charlotte Busk "Billedkunstbogen", kap. 4.3, samt materiale fra Randers Kunstmuseums hjemmeside (særligt om Lemmerz).
Lærerproduceret materiale om samtidskunsten - "Samtidskunsten: Fra æstetisk kunst til etisk kunst".
Wolter, Jonas. "Temaer i kunsten 2. Grundbog til billedkunst", 2018, s. 44-46. ("Kampen for ytringsfrihed og humanitet i Kina og i verden" samt "Politisk kunst på gaden")


Endvidere har vi set følgende videoer:
Fra Lemmerz-udstillingen Genfærd, Aros i 2010
https://www.youtube.com/watch?v=4VVAncFju-8
Marc Quinn: https://www.youtube.com/watch?v=55yqaMcszCM
Patricia Piccinini: https://www.youtube.com/watch?v=5tl9oJUOCog
The Garden, Aros, 2017: https://www.tv2ostjylland.dk/nyheder/28-05-2017/1930/kunst-eller-haervaerk

Supplerende materiale:
Om Michelangelos David og Berninis David: https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/baroque-art1/baroque-italy/v/bernini-david-1623-24


(Antal sider: ca 25 + videoer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Arkitektur - i bygninger og haver

Formål:
- Viden om samt kendskab til og anvendelse af de stilistiske træk i bygningsarkitekturen i antikken (ganske kort) og renæssancen og barokken. Endvidere fokus på de antikke træk i forskellige nyklassicistiske bygninger - deriblandt Randers Statsskole samt The White House i Washington.
- Viden om barokkens og romantikkens haveanlæg fra et kunstnerisk perspektiv.
- Forståelse for, hvad barokkens og romantikkens haver udtrykker ift. periodernes natursyn og også  til en vis grad ift. periodernes samfundsudvikling.

Praktiske opgaver:
- En magtfuld bygning (individuel opgave). Eleverne udfærdiger en magtfuld bygning i valgfrit materiale.
- Skitse af en barokhave
- Efter gennemgang af barokke og romantiske haveanlæg er der elevpræsentationer af følgende haver:
Vaux-le-Vicomte (barokt anlæg)
Fredensborg Slotshave (barokt anlæg)
Liselund (romantisk anlæg)
Schwetzingen (både barokke og romantiske elementer i dette haveanlæg)
Frederiksborg Slotshave (barokt og romantisk)
- Dette forløb lægger op til eksamensprojektet, som består i udfærdigelse af en barok eller en romantisk have efter eget valg (individuelt projekt)


Litteratur:
Lærerproduceret materiale med udgangspunkt i følgende:
- https://dac.dk/viden/artikler/antikken/
- https://dac.dk/viden/artikler/barokken
- https://dac.dk/viden/artikler/renaessancen/
- ”Grundbog i kunst og arkitektur”, s. 25 (om renæssance)
- Katrine Charlotte Busk og Janne Yde, "Design og arkitekturbogen", s. 144-45 og 162-63 (opsamling på udvalgte perioder)
- Om barok og romantisk havekunst:
Jens Hendeliowitz, ”Danmarks kongelige haver”, 2003, s. 13-15
Bente Scavenius, ”Danmarks dejligste haver”, s. 12-14.
Jørgen Holm Eriksen, ”Grundbog i kunst og arkitektur”, Systime, 2013, s. 33, 35-37

Ifm. gennemgang af Versailles har vi set forskellige videoer af slottet og haverne:
https://www.youtube.com/watch?v=X235vpOToVU (Versailles, from Louis XIII to the French Revolution)
http://youtu.be/Jj6JCwiZlck
(Versailles, from gardens to Trianon palaces)
https://www.youtube.com/watch?v=YR0DqcgI_5I
(LE CHÂTEAU DE VERSAILLES OFFICIEL)
Følgende video kunne man se, hvis man havde tid:
https://www.youtube.com/watch?v=CjsmqmSNnHU
(Versailles after The French Revolution)

Ifm gennemgang af romantiske haver, har vi set følgende uddrag:
https://www.youtube.com/watch?v=K99dalOrR1c
(om William Kent)
https://www.dailymotion.com/video/x7pda56 (Alan Titchmarsh’s garden secrets 18th century episode 2- om Stowe) Vi ser følgende uddrag fra udsendelsen: fra 2:00 min. - 7:00 min.+ Følgende kan man se, hvis man har tid: fra 24:20 min. – ca. 31:00 (det nåede vi ikke i timen)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Overvejelser om eksamensprojekt 31-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Eksamensprojekt

Afsluttende eksamensprojekt i billedkunst

Overordnet emne: havearkitektur - kunsthistoriske haveanlæg

Eleverne får til opgave individuelt at udforme en model over eget haveanlæg, hvis stil skal være enten barok eller romantisk. Eleverne arbejder med at udvikle en overordnet idé for anlægget, ligesom de gerne må tænke en mere nutidig vinkel/tematik ind.
Eleverne nedfælder skriftligt valg af parkanlæg samt begrundelse herfor. Eleverne dokumenterer procesarbejdet via skitser og fotos.

Midt i forløbet har vi afholdt have-kage-dysten, hvor eleverne gruppevis har fået til opgave at udforme en have i enten barok eller romantisk stil - og i spiselige materialer. Haverne er efterfølgende blevet præsenteret for et kyndigt dommerpanel (lærer og vicerektor), og en vinder er blevet kåret.

Praktiske produkter:
Skitser, der illustrerer projektets proces (herunder fotos)
Modellen over det valgte parkanlæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer