Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Christian Wilde Langballe
|
Hold
|
2024 bk/3 (1g bk/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Iscenesættelse
Vi starter med et forløb om iscenesættelse. Begrebet bliver anvendt bredt til at anskueliggøre de mange forskellige måder, kunst, magt, personer og ideer bliver iscenesat på i kunsthistorien. Indledningsvis ser vi på iscenesættelse af magten gennem arbejde med fyrsteportrætter og andre eksempler på iscenesættelse af magt. Sidenhen ser vi på iscenesættelse i populærkulturen. Et centralt begreb er selviscenesættelse. Her arbejder vi med elevernes egne tanker om det billede, de viser af sig selv udadtil gennem sociale medier og deslige.
I forløbet inddrages Panofskys ikonografiske analysemodel.
Praktiske arbejder:
Selviscenesættende portrætfotos.
Iscenesættelsescollage
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Køn, krop og kunst
Forløbet "køn, krop og kunst" er et bredt forløb, hvor vi indledningsvis arbejder med den klassiske æstetik. Vi ser på skønhedsidealer og hvordan de er kommet til udtryk gennem kunsthistorien. Arbejdet med den klassiske æstetik afrundes med en tableaux vivant-øvelse. Efterfølgende arbejder vi med køn i kunsten. Med udgangspunkt i materialet fra TAP ser vi på kønsidentitet, kønnede blikke, feminisme og andre udtryk som vedrører kønsfremstillinger i kunsten.
Vi runder forløbet af med en skulpturopgave i papmaché, som italesætter "the male gaze" på en skulpturel måde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur
I dette forløb ser vi på arkitektur. Vi lægger hovedfokus på modernismen og ser på Le Corbusiers tanker om bygningen som en bo-maskine. Vi ser på postmoderne eksempler, på dekonstruktivistiske eksempler og ny-moderne eksempler på arkitektur. Vi sammenligner Le Corbusiers "Unité d'Habitation" med Bjarke Ingels "8-house" og ser en dokumentar om Ingels arkitektur. Vi trækker tråde tilbage til Ny-klassicismen og inddrager Statsskolens arkitektur i sammenligningen. Eleverne slutter forløbet med at udfærdige en pavillion til skolens park, som skal spille sammen med den eksisterende arkitektur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
Eleverne udarbejder et selvstændigt projekt. De kan vælge at stilladsere projektet ved at udarbejde en parafrase, hvilket nogle gør. Andre vælger at arbejde med egne ideer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710869",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710869",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710869"
}