Holdet 2024 de/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Lisbeth Gry Hjørlund Laustrup
Hold 2024 de/1 (1g de/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Kommunikationsdesign
Titel 2 Produktdesign. Danmarks næste museumsklassiker
Titel 3 Kommunikationsdesign (fortsat)
Titel 4 Arkitektur
Titel 5 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Kommunikationsdesign

Efter en indledende lektion med en øvelse, hvor fokus er på idégenerering og det at prøve ideer af ud fra en mere legende tilgang, vender vi blikket mod kommunikationsdesign.
Forløbet i kommunikationsdesign indledes med en øvelse, hvor eleverne parvist laver et nyt grafisk design til en mælkekarton til en specifik målgruppe. Herefter arbejder vi med teori og mindre praktiske øvelser i farveteori, komposition, typografi, blikfang og hovedgreb.
Eleverne introduceres også til det at lave en grafisk analyse. De analyserer derpå en plakat ud fra de forskellige parametre i en sådan analyse

Praktiske øvelser indebærer bl.a.:

Gak gak hat (kort idégenererende introøvelse)
Design en mælkekarton (emballage)
Lav en plakat for hhv. en begravelse og en skumfest i Løkken (form og indhold skal passe sammen)
Lav små juleskitser ud fra forskellige benspænd ift. blikfang


Litteratur:
Jesper Bek, "Design og arkitektur - grundbog til c-niveau", 2017, s. 10-17, 23-24, 74-76, 135-136
Kim Pedersen og Henrik Birkvig, "Grundbog i grafisk design", 2002, s. 23, 29, 31, 52-54, 71
Henrik Scheel Andersen, "Billedkunst", 2006, s. 36 og 39
Rikke Slot Kristensen et.al., "Design B", 2011, s. 322, 327-328, 338-339, 340, 342, 384, 387
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Produktdesign. Danmarks næste museumsklassiker

I dette forløb arbejder eleverne med lampen. Eleverne stifter bekendtskab med forskellige belysningsformer, ligesom vi taler om lysets karakter. Dette kobles til en lampesafari på Randers Statsskole. Dernæst præsenteres eleverne for nedslag (særligt) i dansk lampedesign gennem de sidste hundrede år. Her har vi særlig fokus på pendlen.
Derudover ser vi også eksempler på nogle bæredygtige lamper - både danske og internationale - da eleverne i deres praktiske opgave skal indtænke bæredygtighedstanken.

Forløbets større praktiske projekt udformes ifm et samarbejde mellem design, biologi og Museum Østjylland (et STEAM projekt), hvor et belysningsproblem på museet bliver det fælles genstandsfelt. Projektet kaldes "Og der blev lys" - og i designundervisningen arbejder vi med at lave "Danmarks Næste Museumsklassiker".
Designeleverne inddeles i grupper og skal designe pendler til et tildelt rum fra museets oldtidsudstilling. De skal have fokus på funktion, former, materialer og kommunikations ift. den tildelte udstilling.
I designprocessen arbejdes bl.a. med et besøg på museet med en undersøgelse af stedet med belysningsproblemet og med metoder til idéudvikling: observation, negativ brainstorm, moodboard og skitsering, ligesom de afslutningsvis laver en prototype af deres lampe i 1:1.
Forløbet afsluttes med en fernisering på Museum Østjylland, hvor eleverne pitcher deres lamper for et lille ekspertpanel, som kårer "Danmarks Næste Museumsklassiker".

Litteratur:
Jesper Bek, "Design og arkitektur - grundbog til c-niveau", 2017, s. 29-32 (belysning), s. 72-78 (designparametre - incl. bæredygtighed), s. 105 og 108 (Bauhaus og PH), s. 112-113 (minimalisme), s. 116-117 (om pop), s. 135-138 (om designprocessen), s. 150-152 (analysemodel til produktdesign), s. 161-162 (eksempel på analyse af produktdesign)

Klip:
https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/klip/hjemme-hos-poul-henningsen
Vi ser et afsnit af "Danmarks næste klassisker" (sæson 1, afsnit 3 - om pendlen): https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_90580
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kommunikationsdesign (fortsat)

Dette forløb er en fortsættelse af grundforløbet om kommunikationsdesign.
Eleverne får til opgave at designe en bogforside til et valgfrit eventyr af H. C. Andersen eller en anden selvvalgt eventyrforfatter - eller der designes en forside til en fantasyfilm.
Benspænd er:
- at bogforsiden skal være henvendt mod en specifik målgruppe, og forsiden skal passe til målgruppen.
- eleverne skal arbejde med grafiske elementer i deres designs (dvs. bevidst overveje valg af farver, komposition, typografi, blikfang).

I forbindelse med projektet arbejdes med udvalgte designmetoder ud fra 4C modellen, som bevæger sig gennem 4 faser: indsamlefasen, forståfasen, udtænke/udviklefasen og skabefasen. I den forbindelse taler vi om designprocessen som en iterativ proces.

Forløbet afsluttes med en skriftlig præsentation af projektet udformet i word eller som ppt., hvori eleverne indtænker det grafiske udtryk.
I forløbet introduceres eleverne for nedslag indenfor den grafiske designs stilhistorie, hvor vi har fokus på art nouveau, funktionalisme, art deco og dekonstruktivisme.

Litteratur:
Rikke Slot Kristensen et.al., Design B, 2011, s. 322, 327-328, 338-339, 340, 342, 384, 387
Peter Nicolai Gudme Christensen, ”Et varmt omslag”, Ud & Se, december 2021 (4 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Arkitektur

Arkitekturforløbet indledes med et stilhistorisk oplæg, hvor eleverne via nedslag bliver præsenteret for udvalgte perioder i arkitekturens historie. Dette kombineres med en fotosafari, hvor eleverne gruppevist analyserer arkitekturen på Randers Statsskole og formidler deres resultater via en ppt.
Derudover har eleverne lavet en dekonstruktivistisk rumkonstruktion (en lille øvelse efter afslutningen af den stilhistoriske gennemgang)

Det store projekt i forløbet: Pavillon.
Eleverne arbejder individuelt med et pavillon-projekt, hvor de har fået et brief, som beder dem designe en pavillon til til skolens park. Udover at pavillonen skal give mulighed for en øget brug af skolens park, er følgende benspænd i dette projekt:
- at pavillonen designmæssigt skal forholde sig til skolens eksisterende arkitektur (spille med eller mod denne arkitektur)
- at deres pavillon skal kunne anvendes hele året.
- det opfordres også til, at man prøver at tænke bæredygtighed ind i løsningen.

Eleverne har skullet observere stedet og finde ud af, hvor deres pavillon skulle placeres og hvorfor, samt hvordan den skulle udformes, så den kunne imødekomme de krav, der blev stillet i opgaven. Det vil sige, at eleverne har fået et brief, hvorefter de har skullet observere, idéudvikle og skitsere. De har også løbende arbejdet med at formulere og reformulere deres hovedgreb.

Efter at have været igennem denne proces er eleverne blevet introduceret for de grundlæggende designrepræsentationer: plan, snit og opstalt. De har følgelig skullet rentegne de udvalgte skitser og lave plan, snit og opstalt i målestoksforholdet 1:50, hvorefter de med udgangspunkt i disse tegninger har lavet en fysisk, målfast model.

Anvendte visualiseringsmetoder:
skitsering, collage/moodboard, målfaste tegninger af grundplan, snit og opstalt samt en målfast model.

Sluttelig skal eleverne præsentere deres projekt individuelt for læreren vha. deres model og en powerpoint

Læsestof:
Jesper Bek, "Design og arkitektur", s. 62 (kommunikation i bygninger),  s. 84-85 ( nyklassicisme), s. 97-100 (modernisme); s. 102-104 + 107 (funktionalisme), s. 112-114 (minimalisme og organisk modernisme), s. 119-120 (postmodernisme), s. 125 (dekonstruktivisme), s. 126 (nymodernisme).
Frivillig supplerende læsning: s. 129-131 (fokus på BIG).


Vi har også set følgende TED talk med Bjarke Ingels: https://dac.dk/udstillinger/formgiving-big/

Forløbet afsluttes med en analyseopgave, hvor eleverne analyserer selvvalgte designs indenfor fagets tre genstandsområder. I den forbindelse læses s. 146-155 i grundbogen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer