Holdet 2024 dr/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Kerstin Bak Aagaard
Hold 2024 dr/1 (1g dr/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Naturalisme på teateret
Titel 2 Antinaturalisme
Titel 3 Elevprojekt
Titel 4 Det moderne teater - samfundsdebat og iscenesættel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Naturalisme på teateret

Forløb - Naturalisme
Delt: Nej
Hold: 2022/23: 1g dr/2
Periode: 01-11-2022 — 16-01-2023
Fag: Dramatik
Lærer: Kerstin Bak Aagaard
Estimat: Ikke angivet
Forløbsbeskrivelse: Eleverne har lært om kulturelle og historiske forudsætninger for det naturalistiske teaters opståen, og de har arbejdet praktisk med de naturalistiske principper for iscenesættelse.

Eleverne har i den forbindelse arbejdet med  Stanislawskijs skuespilteknik, herunder begreberne "Det magiske hvis", "De givne omstændigheder", "Stemningserindringer", "Motivering"  og "De fysiske handlingers metode".

Eleverne har anvendt disse begreber til iscenesættelse af udvalgte monologer af nyere dato.
"En lille dreng gik op til månen", "Fool for love: May", "En ung mand".

Af naturalistiske drama, har eleverne arbejdet med længere uddrag af Henrik Ibsens drama: "Et dukkehjem",1879.


Materialer
Karin Sørensen: "Dramatik en grundbog" Kap 3 "Realistisk opsætning indlevelsens spillestil" s.  68-73 +
6.5 Naturalismen – Henrik Ibsen, 1870’erne og frem

Henrik Flygare, med flere "Klar scene", "Naturalisme" s. 104 -11 (introduktion) + s.112 (Emile Zola Naturalismen på teatret, 1880)
Henrik Ibsen  : "Et Dukkehjem" (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antinaturalisme

Eleverne præsenteres for forskellige former for oprør med det naturalistiske teater.

De får kendskab til Bertold Brecht og det  episke teater  og til performance-teateret.

Eleverne arbejder i praksis med teknikkerne og får indblik i sammenhængen mellem  teater, teatergenre, samfundssyn , virkelighedsbillede.

Materialer:
"Dramatik en grundbog" s. 61-82.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portfolie afleveres 24-02-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Elevprojekt

I dette sidste forløb laver eleverne gruppevis lave et forestillingsprojekt, hvor de viser jeres færdigheder inden for faget.
Projektforestillingen skal vises for et inviteret publikum, og selve projektet skal  præsenteres for klassen og til eksamen ved en digital præsentation.

Grupper:
"Mordet" - selvskrevet drama
"John Lennon er død" - drama
"Hjerteveninder" - devising
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det moderne teater - samfundsdebat og iscenesættel

I dette forløb  har i arbejdet med baggrunden for det moderne teater og for karakteristiske principper for moderne iscenesættelser og spillestil.
I har stiftet bekendskab med karakteristiske træk fra:

Det episk teater
Performanceteateret.
Moderne absurd teater
Samfundsdebatterende ter.

I den praktiske del har i lavet iscenesættelser af diverse Lollikeuddrag og lavet en videoanmeldelse af "Jeppe på bjerget"

Analytisk har vi undersøg temaer, sprogbrug og dramaturgi i den nye danske dramatik.Vi har undersøgt  det absurde i Line Knutzons dramatik, og det politiske i Christian Lollikes dramatik.  Vi har set på, hvilke teatertraditioner disse moderne dramatikere kan være inspireret af.

Teori:
Dramatik en grundbog: "Det moderne teater "
"Teater er ikke virkelighed","Folkeskolens tragedie som komedie" fra "Undervisningmateriale" fra Aarhus Teater Læring

"Line Knutzon" i "Om Line Knutzon"
"Christian Lollike" i  "Scenekunst på kanten"


Uddrag: Lollike: "Hospitalet"
Uddrag: Lollike: "Revolution"
Uddrag: Lollike: "Skolekomedien"

Forestilling: "Jeppe på bjerget" Christian Lollike (Århus teater)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer