Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Susanne Harkjær Møller
|
Hold
|
2024 dr/2 (1g dr/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb skuespillerens virkemidler
FOKUS:
Introduktion til centrale begreber i faget med udgangspunkt i skuespilleren. Øvelser på gulv, der giver bevidsthed om kroppen og stemmen som skuespillerens instrumenter. Introduktion til de forskellige udtryksniveauer og relationer til andre i rummet, man kan skabe med stemme og krop. Derudover er eleverne introduceret til begreberne volumen, karakter versus type og blikretninger.
Ydermere har eleverne arbejdet med Jacques Lecoqs teori om materialets iboende kræfter som inspiration til skuespillerens arbejde. Her har eleverne indledningsvis iscenesat en nultekst og dernæst arbejdet med Lecoqs begreber "Push & pull", og med forskellige materialers måde at reagere på, når de angribes (Modellervoks, elastik, cellofan og sæbebobler). Eleverne har dernæst iscenesat nulteksten igen med brug af Lecoqs virkemidler.
I forlængelse af skuespillerens virkemidler, har eleverne arbejdet med Keith Johnstones teorier for improvisation. Vægten har ligget på begreberne blokering, accept, tilbud og status.
Eleverne overværer og efterbehandler desuden forestillingen "Krigsbørn" på Randers Teater og arbejder med et lille uddrag af manuskriptet.
KERNESTOF:
”Skuespillerens virkemidler”:
Karen Sørensen: “Dramatik – en grundbog” s.11-22
”Jacques Lecoq og materialers iboende kræfter”:
Jaques Lecoq: "The moving body" (Forlaget Routledge) 2000 (engelsksproget tekst), s.84,86-90
”Improvisation og Keith Johnstone”:
Keith Johnstone: "Improvisation" (Hans Reitzels Forlag A/S) 1987, s. 103-110
Keith Johnstone: "At slå historier ihjel", i Keith Johnstone: "Improvisation og teatersport", 1997, s. 58, 81-82
Dramauddrag:
Uddrag fra Jon Fosses ”Vinter” (2000)
Uddrag fra Duncan MacMillian "Ilt"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Indlevelsens spillestil og naturalisme
FOKUS
Eleverne introduceres til henholdsvis indlevelsens spillestil, samt naturalisme. Eleverne arbejder med Stanislavskijs indre og ydre teknik. De laver en lille iscenesættelse ud fra de fysiske handlingers metode. De introduceres til naturalisme og de sceniske konventioner i perioden ved en dramaturgisk læsning af starten på Ibsens ”Et Dukkehjem”. De laver også iscenesættelse af uddrag af ”Et Dukkehjem” med fokus på arrangement og undertekst. Derudover introduceres eleverne til de tre dramaturgiske modeller. De arbejder med iscenesættelse af indivduelle monologer, som skal sættes sammen til små stykker i grupper. I monologerne skal de arbejde med realisme og med stiliserede elementer i deres sammensætning af monologerne.
KERNESTOF:
Karen Sørensen: Dramatik – en grundbog”, Systime (2008) s. 54-56 (om stilisering)
Karen Sørensen: ”Dramatik – en grundbog”, Systime (2008) s. 68-71 (om indlevelsens spillestil, de fysiske handlingers metode og Stanislavskijs skuespilteknik)
Karen Sørensen: ”Dramatik – en grundbog”, Systime (2008) s. 99-102 (om dramaets komposition)
Karen Sørensen: ”Dramatik – en grundbog”, Systime (2008) s.118-119, 133, 137 (om naturalisme)
Karen Sørensen: "Dramatik - en teaterhistorie", Systime (2015) s. 83-85 (om naturalisme)
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (uddrag)
Individuelle monologer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Christian Lollikes teater og Jeppe på bjerget
FOKUS:
Eleverne introduceres til Christian Lollikes teater. De overværer forestillingen "Jeppe på bjerget" og deltager i Århus Teaters anmelderi. De laver anmeldelser af forestillingen, som indsendes til konkurrencen på Århus Teater. Eleverne arbejder med iscenesættelse af uddrag af Jeppe på bjerget fra Lollikes manuskript, samt kreative fremstillinger af Lollikes tilgang til teater og genrebestemte iscenesættelser af resume af Jeppe på Bjerget.
KERNESTOF:
Fra Århus Teaters Undervisningsmateriale til ”Jeppe på bjerget” af Sissel Worm Glass:
“Om Jeppe på bjerget” s.7
”Christian Lollike” s.19
”Zombierne” s.24
Uddrag fra manuskriptet til ”Jeppe på bjerget” s.25-27
Birgitte Dam: Scenekunst på kanten – Christian Lollikes politiske teater, Forlaget Frydenlund 2018:
”Lollikes vision for sit teater Sort/Hvid og tanker om tabu” s.9-12
”Interview med Lollike” s.137-140
SUPPLERENDE STOF:
Uddrag af tv-udsendelsen "Teaterblod; Holberg 4ever om Christian Lollike fra 2022: https://www.dr.dk/drtv/episode/teaterblod_-holberg-4ever_334137
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dramatikprojekt
FOKUS:
Eleverne laver deres eksamensprojekter og viser dem for et inviteret publikum til projektaften.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Absurd teater
FOKUS:
Eleverne laver dramaturgisk analyse af et uddrag af "Venter på Godot" og iscenesætter derefter uddraget af ”Venter på Godot”. Eleverne reseacher om absurd teater i Copilot, samt læser om absurd teater og ser kortfilmen ”Stupid Clown” og leder efter absurde træk ved den.
KERNESTOF:
Henrik Flygare mfl.: ”Klar scene” om absurd teater s. 140-42
Samuel Beckett: ”Mens vi venter på Godot” (uddrag) 1948
SUPPLERENDE STOF:
Kortfilm: ”Stupid Clown” https://www.youtube.com/watch?v=uS6DNtkvac8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710873",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710873",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710873"
}