Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Christian Wilde Langballe
|
Hold
|
2024 me/1 (1g me/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Ungdom
Vi arbejder med et forløb om Ungdom som rummer både fiktion og fakta. Vi tager udgangspunkt i "Ungdom - forløb i medier", Lysne og Schucany, L&R uddannelse.
Vi har læst siderne: 8-27, 35-37, 40-42,67-69, 73-83 Vi arbejder med definitioner af ungdomsfilm, med målgrupper, med kropssyn og overgang fra barn til voksen. I løbet af forløbet producerer eleverne remedierede trailers til "Når Dyrene Drømmer", hvor de leger med at oversælge filmens gyserelementer.
Vi arbejder med mediefaglige kontekster i forhold til genrebegrebet og ungdomsfilmens undergenrer. Vi ser på fremvisningssituationen og distribution - er filmen/serien skabt til biograf, til tv eller streaming/web? Vi ser også på tværmedialitet i forhold til SKAM og Paradise Hotel og disses liv på sociale medier.
Vi ser:
"Fridas første gang" af Charlotte Sachs Bostrup
"Fucking Åmål", Lukas Moodyson
"Chronicle" af Josh Trank,
"Når Dyrene drømmer" af Jonas Alexander Arnby
"Skam" - episode 1-3
Faktadelen af forløbet vil fokusere på reality-genren og særligt Goffmans begreber om social teater. Vi arbejder også med fiktions og fakta-overvejelser.
"Paradise Hotel" sæson 13 - episode 1-4
"Hvorfor er Ludwig ikke konge" DR realitydokumentar afsnit 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensprojekt
Holdet introduceres til filmproduktions tre hovedfaser. Præproduktion, produktion og postproduktion. Efterfølgende introduceres de til præproduktionens underfaser. Ide-generering, brainstorm, synopsis, manuskript, storyboard, skudliste.
De introduceres til udstyr og hensigtsmæssig optagepraksis.
Endelig introduceres de til redigeringsprogrammet - Final Cut Pro X
Under forløbet er lærerens rolle overvejende at coache grupperne undervejs i det omfang, det er nødvendigt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710874",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710874",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710874"
}