Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Mia Kim Fabricius
|
Hold
|
2024 mu/2 (1g mu/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Popforløb
Popforløb
Forløbet starter med at samle op på elementær musikteori fra grundforløbet, og så bygger vi videre på vores fagbegreber.
Eleverne har arbejdet med følgende musikalske parametre:
- groove
- sound
- akkorder og funktionsharmonik (også lidt modalharmonik)
Eleverne har arbejdet med følgende numre:
"Larger than Life" (Backstreet Boys)
"Fuck You" (Cee Lo Green)
"Femmebot" (Charlie XCX)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sammenspil
Sammenspil - en oversigt over hvad eleverne har spillet:
Eleverne har haft indledningsvist haft instrumentlære (særligt på guitar, klaver og trommer)
1. Come Together (The Beatles) - optrådt med dette nummer til "Støj på Staten" (musikfestival)
2. Tidsrejsen (Caroline Castell)
3. Pregnant (Phlake)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Blues-forløb
I dette bluesforløb har eleverne lært, hvor bluesmusikken kommer fra og lært følgende begreber:
-call/response
-12 takters blues
-AAB form
-improvisation
-blå toner
-forskellen på maj7 og 7
Eleverne har desuden spillet 12-takters blues med 7'ere på alle akkorder, samt forsøgt sig med improvisation (pentaton-skala og bluesskala).
Vi har spillet "Hit the road Jack" som rotationsnummer og eleverne har skiftevis improviseret over en Am-pentaton-blues skala.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klassisk musik og den gode melodi
Kortere forløb om klassisk musik
Hvad er et symfoniorkester? Vi har undersøgt den klassiske musiks traditioner, musikhistorie og helt konkret har vi fået en forståelse for, hvad et symfoniorkester består af.
Af fagbegreber har vi arbejdet med melodisk analyse (tonegentagelse, buebevægelser, opadgående og nedadgående, trinvis- og kromatisk bevægelse).
Vi har desuden læst partiturmusik og talt om, hvad der rent faktisk står af musikalske begreber (piano, forte, coda, c-nøgle m.m.).
Ekskursion til Aarhus Musikhus for at høre Aarhus Symfoniorkester. Vi hørte "Afskedssymfonien", symfoni nr. 45 af J. Haydn og L.V. Beethovens Klaverkoncert nr. 4 (solist: Simon Haje).
Temaet for de tre koncerter (vi hørte kun to) var "Det uundværlige".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Særligt studeret område: Beatles
The Beatles
Eleverne har arbejdet i mindre grupper om følgende numre:
"She Loves You"
"Drive my Car"
"Penny Lane"
Vi har i fællesskab gennemgået følgende numre:
"The Word" (gennemgået i vores bluesforløb)
"Lucy in the Sky with Diamonds"
"Revolution 9"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710878",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710878",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710878"
}