Holdet 2024 mu/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Mia Kim Fabricius
Hold 2024 mu/2 (1g mu/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Popforløb
Titel 2 Sammenspil
Titel 3 Blues-forløb
Titel 4 Klassisk musik og den gode melodi
Titel 5 Særligt studeret område: Beatles

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Popforløb

Popforløb

Forløbet starter med at samle op på elementær musikteori fra grundforløbet, og så bygger vi videre på vores fagbegreber.

Eleverne har arbejdet med følgende musikalske parametre:

- groove
- sound
- akkorder og funktionsharmonik (også lidt modalharmonik)

Eleverne har arbejdet med følgende numre:

"Larger than Life" (Backstreet Boys)
"Fuck You" (Cee Lo Green)
"Femmebot" (Charlie XCX)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sammenspil

Sammenspil - en oversigt over hvad eleverne har spillet:

Eleverne har haft indledningsvist haft instrumentlære (særligt på guitar, klaver og trommer)

1. Come Together (The Beatles) - optrådt med dette nummer til "Støj på Staten" (musikfestival)

2. Tidsrejsen (Caroline Castell)

3. Pregnant (Phlake)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Blues-forløb

I dette bluesforløb har eleverne lært, hvor bluesmusikken kommer fra og lært følgende begreber:

-call/response
-12 takters blues
-AAB form
-improvisation
-blå toner
-forskellen på maj7 og 7

Eleverne har desuden spillet 12-takters blues med 7'ere på alle akkorder, samt forsøgt sig med improvisation (pentaton-skala og bluesskala).

Vi har spillet "Hit the road Jack" som rotationsnummer og eleverne har skiftevis improviseret over en Am-pentaton-blues skala.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Klassisk musik og den gode melodi

Kortere forløb om klassisk musik

Hvad er et symfoniorkester? Vi har undersøgt den klassiske musiks traditioner, musikhistorie og helt konkret har vi fået en forståelse for, hvad et symfoniorkester består af.

Af fagbegreber har vi arbejdet med melodisk analyse (tonegentagelse, buebevægelser, opadgående og nedadgående, trinvis- og kromatisk bevægelse).

Vi har desuden læst partiturmusik og talt om, hvad der rent faktisk står af musikalske begreber (piano, forte, coda, c-nøgle m.m.).

Ekskursion til Aarhus Musikhus for at høre Aarhus Symfoniorkester. Vi hørte "Afskedssymfonien", symfoni nr. 45 af J. Haydn og L.V. Beethovens Klaverkoncert nr. 4 (solist: Simon Haje).

Temaet for de tre koncerter (vi hørte kun to) var "Det uundværlige".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Særligt studeret område: Beatles

The Beatles

Eleverne har arbejdet i mindre grupper om følgende numre:

"She Loves You"
"Drive my Car"
"Penny Lane"

Vi har i fællesskab gennemgået følgende numre:

"The Word" (gennemgået i vores bluesforløb)
"Lucy in the Sky with Diamonds"
"Revolution 9"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer