Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Tine Koldsø
|
Hold
|
2024 ol/y (3y ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Græsk og romersk arkitektur
Igennem hele året arbejder vi løbende med antik arkitektur og dens stilarter inden for særligt templer og teatre. Forløbet påbegyndes inden studieturen til Rom, og vi opbygger løbende en hjemmeside med blandt andet små film fra Forum Romanum, hvor vi finder vores romerske monumenter. Vi har fokus på bygningernes funktion og anvendelse, udviklingen af stilarterne og hvordan disse stilarter bruges i en efterantik kontekst.
Græske monumenter
Heratemplet 1, Paestum (530 f.v.t., Arkaisk)
Heratemplet 2, Paestum (450 f.v.t., Tidlig klassisk/Højklassisk)
Parthenon, Athens Akropolis (447-438 f.v.t., Højklassisk)
Niketemplet, Athens Akropolis (427-424 f.v.t., Højklassisk)
Erechteion, Athens Akropolis (421-406 f.v.t., Højklassisk)
Dionysos-teatret i Athen (350 f.v.t., Senklassisk)
Romerske monumenter
Vestatemplet, Forum Romanum (opført 700-tallet f.v.t., ombygget 191 e.v.t.)
Saturntemplet, Forum Romanum (opført 498 f.v.t., ombygget 42 f.v.t.)
Kastor og Pollux-templet, Forum Romanum (opført 484 f.v.t., ombygget 6 e.v.t.)
Basilika Julia, Forum Romanum (opført 54-46 f.v.t., ombygget sen kejsertid)
Pantheon, Rom (opført 27-25 f.v.t., ombygget 118-126 e.v.t.)
Vespasian og Titustemplet, Forum Romanum (opført 79-87 e.v.t., ombygget sen kejsertid)
Colosseum, Rom (opført 72-80 e.v.t., ombygget 200- og 300-tallet e.v.t.)
Antonius’ og Faustinas tempel, Forum Romanum (opført 141 e.v.t., ombygget 161 e.v.t.)
Perspektivmonumenter
Tveje Merløse Kirke, Holbæk (1125 e.v.t., Romansk stil)
Peterskirken og Peterspladsen, Rom (1506-1626, Renæssancen med elementer fra Barokken)
Altes Museum, Berlin (1830, Nyklassicisme)
Statens museum for kunst, København (1889-1896, Historicisme)
Jefferson Memorial, Washington D.C. (1939-1943, Nyklassicisme)
Palazzo della Civiltà Italiana, Rom (1938, Rationalisme/Fascistisk arkitektur)
Supplerende litteratur
Fich et al. "Græsk Kunst" (relevante sider), Gads Forlag 1999
Ribe Katedralskole "Græsk arkitektur" http://klassisk.ribekatedralskole.dk/genrer/graesk_arkitektur.htm
Ribe Katedralskole "Romersk arkitektur" http://klassisk.ribekatedralskole.dk/genrer/romersk_arkitektur.htm
Woodford, Susan "Introduktion til græsk og romersk kunst" (relevante sider), Systime 1998
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduktion til oldtidskundskab
Kort introduktion til faget oldtidskundskab.
Supplerende stof:
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen s. 7-9 "Indledning" i "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab", Systime 2012 (3 ns.)
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Tidstavle" s. 265 i "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab", Systime 2012 (2 ns.)
Hansen, Mogens Herman 2007 ”Rids af Hellas’ historie” s. 11-21 i ”Kilder til Demokratiet i Athen”, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, København (9 ns.)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Græsk tragedie - Sofokles "Antigone"
I dette forløb læser vi Sofokles’ tragedie "Antigone" med fokus på konflikterne mellem stat og individ samt drama som genre. Vi supplerer læsningen med Teater ZeBUs opsætning af Sofokles' "Antigone". Som moderne perspektiv vælger eleverne hver især en sag om civil ulydighed, som diskuteres ud fra diverse artikler.
Kernestof
Sofokles 2004 ”Sofokles Antigone. Oversat af Otto Steen Due”, Aarhus Universitetsforlag, Århus
Supplerende stof
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 3. kapitel "Drama", Systime 2012
Sofokles "ANTIGONE - Må man trodse loven i en større sags tjeneste?" Teater ZeBU, opsat på RS 2024 (https://www.zebu.nu/shows/antigone/)
Diverse aktuelle artikler om civil ulydighed udvalgt af eleverne
Sideoptælling: 70
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
RS9 Studietur til Rom
Studieturen går til Rom med en afstikker til Napolibugten, hvor vi besøger Pompeii og vandrer til toppen af Vesuv. Da klassen indeholder 3 studieretninger arbejder vi i fagene Oldtidskundskab/Geovidenskab, Oldtidskundskab/Fysik eller Græsk/Latin. Fælles for alle er et fokus på antik arkitektur, og eleverne har inden turen arbejdet med græsk arkitektur. I Rom arbejder vi videre med romersk arkitektur og perspektiverer til senere stilperioder, når vi kommer hjem. I den forbindelse opbygger vi en hjemmeside. I geovidenskab har eleverne yderligere haft fokus på vulkaner, og hvordan romerne opfandt den beton, som gjorde det muligt at bygge Pantheons kuppel. I fysik har eleverne haft fokus på dateringsmetoder (Kulstof 14- og Uran-bly-datering), og i latin har eleverne haft fokus på romersk graffiti samt det forkullede bibliotek i Herculaneum. Eleverne dokumenterer studieturen med en video lavet i grupper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
RS10 Sandt og falsk
Emnet “Sandt og falsk”
Forløbet er et samarbejde mellem dansk og oldtidskundskab/græsk under emnet “Sandt og falsk”, hvor vi undersøger den moderne opfattelse af sandhed via arbejde med autofiktion og kobler dette arbejde til den antikke opfattelse af sandhed hos Platon. Eleverne afleverer en problemformulering: et overordnet spørgsmål og et antal underspørgsmål i taksonomisk følge, derudover et metodeafsnit med valg af metoder og materialer. Forløbet indledes med diskussion af podcasten GENSTARTs afsnit "Fiktion eller Fejø", sendt 22. okt 2024, hvor Anna Ingrisch interviewer Thomas Boberg om hans autofiktive værk "Insula".
Kernestof oldtidskundskab og græsk
Platon "Hulebilledet" s. 163-170 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København (10 sider)
Supplerende stof oldtidskundskab
Mejer og Tortzen "Indledning til Hulebilledet" s. 159-162 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København
“Om skriftlighed i oldtidskundskab” (metode i old)
Primærlitteratur dansk
Selvvalgte autofiktions-værker
Sekundærlitteratur dansk
Ingrisch, Anna "GENSTART: Fiktion eller Fejø", DRLyd, sendt 22. okt 2024
“Leg med virkeligheden - autofiktion - fra Perspektiver i dansk”
“Selvbiografisk litteratur - introduktion fra Livsværk”
“Autofiktion” (uddrag fra Selvfortalt)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Antik filosofi: Sandt og falsk
Forløbet startes op som et tværfagligt samarbejde med dansk, hvor vi under emnet “Sandt og falsk” undersøger den moderne opfattelse af sandhed via arbejde med autofiktion og kobler dette arbejde til den antikke opfattelse af sandhed i Platons "Hulebillede". Vi arbejder i den sammenhæng med fagets metode og taksonomi. På baggrund af det tværfaglige forløb læser vi Platons gengivelse af "Sokrates' Forsvarstale" og læsningen suppleres med Senecas "Ep. 47 om slavers menneskeret" med fokus på den etiske del af filosofien. Gennem læsning af "Hulebilledet" er eleverne blevet introduceret til Platons filosofi og idélæren, og under læsningen af "Sokrates' forsvarstale" har vi endvidere haft fokus på Platons læremester Sokrates, hans livsførelse og tilgang til filosofien samt hans idéer om demokrati både i generel forstand og i forhold til det Athenske demokrati. Som baggrund for læsningen har vi set to afsnit af ”Brug Filosofien”.
Kernestof oldtidskundskab
Platon "Hulebilledet" s. 163-170 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København (10 sider)
Platon "Sokrates' forsvarstale" i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København (40 sider)
Seneca ”Moralske Breve til Lucilius, nr. 47; Slavers menneskeret” s. 319-323 i Thomsen, Ole 2009 ”Veje til Rom. Romersk Litteratur fra Plautus til Juvenal”, Aarhus Universitetsforlag, Århus (10 sider)
Supplerende stof
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 4. kapitel "Filosofi", Systime 2012
Mejer og Tortzen "Indledning til Hulebilledet" s. 159-162 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København
Mejer og Tortzen ”Indledning, Sokrates’ Forsvarstale” s. 207-210 i Mejer og Tortzen 2000 ”Kend dig selv. Et Platon-udvalg”, Nordisk Forlag A/S, København
Brug Filosofien 1:6 ”Philosophy: A Guide to Happiness. Seneca on Anger” (Brug filosofien. Seneca om vrede) Sendt på DR2 26.07.2004, Den digitale båndcentral
Brug Filosofien 5:6 ”Philosophy: A Guide to Happiness. Socrates on Self-Confidence” (Brug filosofien. Sokrates om selvtillid) Sendt på DR2 06.09.2004, Den digitale båndcentral
Sideoptælling: 60
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Homers Odyssé - græske guder og helte
I dette litterære forløb læser vi uddrag af Homers epos Odysséen. I forløbet har vi fokus på den episke genre og den græsk-romerske mytologi. Eleverne holder løbende oplæg om de græske guder, og vi perspektiverer læsningen til Kavafis' digt Ithaka fra 1911.
Kernestof
Homer 2002 1. sang vers 1-95, 5. sang vers 1-290, 6. sang vers 1-331 og 10. sang vers 210-486 i ”Homers Odyssé. På dansk ved Otto Steen Due”, Gyldendal
Supplerende stof
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 1. kapitel "Epos", Systime 2012
Konstantinos Kavafis "Ithaka" 1911
Sideoptælling: 50
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Demokrati og magt
I dette forløb arbejder vi via historiografien med det antikke athenske demokrati. Vi læser Herodots "Forfatningsdebatten mellem de tre persiske stormænd", hvor den græske styreformsdebat lægges i munden på perserne. Herefter læser vi to forskellige fremstillinger af det athenske demokrati - en positiv og en negativ, begge skrevet af historiografen Thukydid (460-400 f.v.t.). Den positive fremstilling er "Perikles' gravtale over de faldne i det første år af Den peloponnesiske krig" og den negative fremstilling er den efterfølgende pestskildring "Pesten i Athen". Vi perspektiverer læsningen af Perikles' gravtale til Lincolns "Gettysburg Address" fra 1863.
Kernetekst
Herodot "Programerklæring" (1. bog) i Herodots historie I - Bog I-IV, oversat af Thure Hastrup og Leo Hjortsø, Gyldendal 2016
Herodot "Forfatningsdebatten" (3. bog, kapitel 80-83) i Herodots historie I - Bog I-IV, oversat af Thure Hastrup og Leo Hjortsø, Gyldendal 2016
Thukydid: "Perikles' Gravtale" (2. bog, kap. 34-46) i Thukydid: Den Peloponnesiske Krig. 2. bog. Oversat af Adam Schwartz
Thukydid: Pesten i Athen (2. bog, kap. 47-54) i Thukydid: Den Peloponnesiske Krig. 2. bog. Oversat af Adam Schwartz
Perspektivtekst
Lincoln, Abraham ”Gettysburg Address” Delivered at Gettysburg, Pa Nov. 19th 1863 by Abraham Lincoln, pres. U. S. 1809-1865, Library of Congress
Supplerende tekst
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen "Paideia - en grundbog i oldtidskundskab" uddrag af 2. kapitel "Historiografi", Systime 2012
Sideoptælling: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710929",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710929",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710929"
}